Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Just nu finns inte titeln du söker på Bokbörsen. Skapa ett användarkonto eller logga in om du vill skapa en bevakning. Klicka sedan på knappen nedan. Du aviseras via e-post så snart artikeln kommer in igen.
Retorik eller konsten att övertyga

Retorik eller konsten att övertyga

Häftade böcker. Norstedts. 1 uppl. 2013. 288 sidor.

Hur övertygar man människor?
Genom språket, orden. Det finns inget effektivare sätt om man vill forma människors tankar, känslor och handlingar, och leda dem till en viss övertygelse. De gamla grekerna visste det, de gjorde talandet till en särskild konst - retorik.

Retorik eller konsten att övertyga vill lära oss att förstå och kritiskt granska mekanismerna i språket. Med hjälp av många exempel, de flesta från vår egen tid, beskrivs retorikens begrepp, principer och historia. I flera fall görs fylliga analyser av tal, till exempel av av Cicero, Goebbels, Martin Luther King, Olof Palme och av earl Spencer vid prinsessan Dianas begravning.

I ett nytillkommet kapitel analyseras vår tids retorik - reklamen - utifrån ett retoriskt perspektiv. Detta är andra reviderade och omarbetade upplagan.

Förlagsfakta

ISBN
9789113056746
Titel
Retorik eller konsten att övertyga
Författare
Johannesson, Kurt
Förlag
Norstedts
Utgivningsår
2013
Omfång
288 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
135 x 210 mm Ryggbredd 1 mm
Vikt
20 g
Språk
Svenska