-
Varför pedagogisk dokumentation? - Verktyg...
Häftad bok.
Nära nyskick. Gleerups Utbildning, 2015, 138 s., uppl. 2:3
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140678607
- Titel
- Varför pedagogisk dokumentation?, 2 uppl : Verktyg för lärande och förändring i förskolan och skolan
- Författare
- Lenz Taguchi, Hillevi
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 140 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 230 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här boken är en introduktion till att använda pedagogisk dokumentation som arbetsverktyg för lärande och förändring i förskolan och skolan. Författaren diskuterar pedagogisk dokumentation ur ett perspektiv där barnsyn och förhållningssätt och syn på kunskap och lärande är huvudfokus. Exemplen kommer i första hand från förskolans sammanhang, där pedagogisk dokumentation enligt Skolverket har använts på fler än hälften av alla svenska förskolor.
Vad är kunskap och lärande i ett arbete med pedagogisk dokumentation? Mycket har hänt sedan pedagogisk dokumentation introducerades med inspiration från den norditalienska staden Reggio Emilias kommunala förskoleverksamhet. Varför pedagogisk dokumentation? diskuterar de mångfacetterade relationer som finns till arbetsverktyget i dag. Bokens sista kapitel diskuterar barnet som subjekt, samt barnet och pedagogen som medkonstruktörer av kultur och kunskap utifrån olika exempel från förskolan och med en fenomenologiskt inspirerad konstruktionism med filosofen Merleau-Ponty som utgångspunkt.
Denna andra upplaga är kraftigt reviderad och uppdaterad och innehåller också en ny och omfattande inledning och ett helt nytt första kapitel.
Hillevi Lenz Taguchi är professor i pedagogik och barn- och ungdomsvetenskap vid Stockholms universitet.
9789140678607 -
SMÅBARNSPEDAGOGIK OCH PRAKTIKBERÄTTELSER. -...
Häftad bok. 2009.
Mycket gott skick. Gleerups, 2009, 115 s..
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140667762
- Titel
- Småbarnspedagogik och praktikberättelser
- Författare
- Anne Tove Fennefors - Kirsten E. Jansen
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2009
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 228 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- De yngsta barnen i förskolan har en myllrande och livlig gemenskap. Här finns otaliga berättelser att hämta som belyser yrkesrelaterade och spännande teman. I den här boken analyseras dessa praktikberättelser för att få fram kunskap som belyser och diskuterar etablerade föreställningar om lek, vardagsrutiner, samspel och lärande, didaktik samt medverkan och demokrati.
Småbarnspedagogik bidrar till en ökad kunskap om det småbarnspedagogiska området och till att fler får insikt om de allra yngsta barnens aktiva deltagande och medverkan i sitt eget och andras liv.
Anne Tove Fennefoss och Kirsten E. Jansen är båda lektorer i pedagogik vid Universitetet i Agder i Norge. De undervisar i småbarnspedagogik inom förskollärarutbildningen och forskar om de yngstas medverkan i förskolan.
Översättning: Hans Magnusson
Fackgranskning: Annika Månsson, lektor i pedagogik vid lärarutbildningen, Malmö högskola.
9789140667762 -
Pedagogisk handledning
Häftad bok.
Nyskick. Studentlitteratur, 2013, 230 s., uppl. 1:2, övers. från danskan av Sten Andersson
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144068862
- Titel
- Pedagogisk handledning
- Författare
- Löw, Ole
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 230 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 225 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 348 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Pedagogisk handledning är en introduktion till ett omfattande ämnesområde. Boken presenterar och diskuterar sex olika perspektiv på handledning vilka sammanfattas i tre metaforer: lärande genom handling, lärande genom reflektion och lärande genom dialog och berättelse.Inom de tre metaforerna redogör författaren för sex olika handledningsformer: modellärande, praxislärande, mentorskap, reflektion över handling, reflekterande och berättande positioner samt lösningsfokuserad handledning. Dessa handledningsformer sätts in i ett vidare sammanhang där författaren beskriver deras historiska bakgrund, grundläggande idéer, begrepp, teorier och exemplifierar med case samt anger de grundläggande handledarkompetenser som krävs. Pedagogisk handledning vänder sig till lärarutbildningen men också till blivande och verksamma sjuksköterskor, barnmorskor, socionomer och fysioterapeuter. Britta Högberg har faktagranskat boken och skrivit förord.
9789144068862 -
ATT UNDERVISA FÖR UTVECKLING - En pedagogis...
Häftad bok.
Nära nyskick. Studentlitteratur, 2010, 337 s., upplaga 1:13
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144002569
- Titel
- Att undervisa för utveckling - En pedagogisk resurs för global medvetenhet
- Författare
- Fountain, Susan
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1997
- Omfång
- 338 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm
- Vikt
- 500 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Barn och ungdomar möts dagligen av information om globala frågor som våld, fattigdom, svält, fördomar och miljöförstöring. Denna bok visar hur läraren kan väcka elevernas engagemang för globala angelägenheter och främja deras respekt för mänskliga rättigheter, för naturen och för andra kulturer. Boken är tänkt som en handbok för lärare i alla ämnen och på alla stadier – från lågstadiet till gymnasiet – och ger mängder av förslag på spännande och handfasta aktiviteter som kan integreras i den vanliga undervisningen. Under fem huvudteman – ömsesidigt beroende; bilder och upplevelser; social rättvisa; konflikter och konflikthantering samt förändring och framtid – tar författaren upp olika globala frågor som är centrala för denna typ av undervisning. Samtidigt som boken ger konkret handledning lämnar den utrymme åt läraren att själv välja aktiviteter som passar elevernas ålder och intressen. Boken är fylld med fotografier, teckningar och arbetsmaterial som väcker inspiration och motivation.Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av lärare på alla stadier.
9789144002569 -
ATT UNDERVISA FÖR UTVECKLING - En pedagogis...
Häftad bok.
Nyskick. Studentlitteratur, 2000, 337 s., övers. av Björn Nilsson
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144002564
- Titel
- Att undervisa för utveckling - En pedagogisk resurs för global medvetenhet
- Författare
- Fountain, Susan
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1997
- Omfång
- 338 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm
- Vikt
- 500 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Barn och ungdomar möts dagligen av information om globala frågor som våld, fattigdom, svält, fördomar och miljöförstöring. Denna bok visar hur läraren kan väcka elevernas engagemang för globala angelägenheter och främja deras respekt för mänskliga rättigheter, för naturen och för andra kulturer. Boken är tänkt som en handbok för lärare i alla ämnen och på alla stadier – från lågstadiet till gymnasiet – och ger mängder av förslag på spännande och handfasta aktiviteter som kan integreras i den vanliga undervisningen. Under fem huvudteman – ömsesidigt beroende; bilder och upplevelser; social rättvisa; konflikter och konflikthantering samt förändring och framtid – tar författaren upp olika globala frågor som är centrala för denna typ av undervisning. Samtidigt som boken ger konkret handledning lämnar den utrymme åt läraren att själv välja aktiviteter som passar elevernas ålder och intressen. Boken är fylld med fotografier, teckningar och arbetsmaterial som väcker inspiration och motivation.Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av lärare på alla stadier.
9144002564 -
BARN MED UPPMÄRKSAMHETSSTÖRNINGAR - En hand...
Studentlitteratur, 2005, 64 s., hft., mkt. gott skick/nyskick; originalets titel: Børn med DAMP/ADHD. ABC for lærere og andet pædagogisk personale, (2002); övers. från danskan av Inger Lindelöf; boken ger förslag till hur man kan hjälpa oroliga och okonce läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144035062
- Titel
- Barn med uppmärksamhetsstörningar : en handledning för lärare och annan pedagogisk personal
- Författare
- Kirsten Juul
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 64 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 127 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Många barn får diagnosen ADHD eller DAMP. De har alla uppmärksamhetsstörningar, problem med reglering av aktivitetsnivå och/eller sensomotoriska problem. Svårigheterna förekommer i olika grad och i olika kombinationer.Lärare och pedagoger har länge vetat att dessa barn behöver hjälp att strukturera sin tillvaro och få överblick i högre grad än sina jämnåriga kamrater. De behöver stöd av vuxna som kan bibehålla den överblick de själva saknar, och som kan reagera operationellt och inte känslomässigt på barnens beteende. Därför är det de vuxnas uppgift att föregripa svårigheter, anvisa lösningar och förbereda nyheter och förändringar.Barn med uppmärksamhetsstörningar ger förslag till hur man kan hjälpa oroliga och okoncentrerade barn i grundskolan, både i normal- och specialklasser. Den kan även användas vid lärarutbildning och undervisning inom andra utbildningar för arbete med barn och ungdomar.Mer information om våra bokserier och övriga böcker inom ämnesområdet finns på webbplatsen Handikapp och funktionshinder.
9789144035062
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn