-
A painter’s camera
Inbunden bok. Tate Gallery. 1987. 141 sidor.
ISBN 9780946590810
Nära nyskick. Skyddsomslag i mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKTate Gallery 9780946590810 -
Kasta inte bort ditt liv (rött omslag)
Inbunden bok.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick. Rotad. 1 uppl. 2016. 174 sidor. Oläst. Förlagsny.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789198163155
- Titel
- Kasta inte bort ditt liv (rött omslag)
- Författare
- Piper, John
- Förlag
- Reformedia
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 174 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 152 x 215 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 404 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Nu kommer "Kasta inte bort ditt liv på svenska" – boken sålde i en halv miljon ex redan samma år den publicerades.
Många har inspirerats av den, bl a artisten Steven Curtis Chapman: ”Jag har alltid sagt och vetat att livet inte handlar om mig, men genom John Piper var det som om Gud slängde en stor hink av kallt, förlossande vatten i mitt ansikte och sa: ’Vakna upp. Detta är vad livet faktiskt handlar om.’”
Boken handlar om drivkraften till lärjungaskap, glädjen i att leva till Guds ära och att följa Jesus, och författaren säger att han riktar sig till dig som är student eller pensionär – och alla däremellan.
John Piper skriver utmanade om att följa Jesus fullt ut i vår tid, och om risken att på olika sätt förlora sitt liv, när Jesus kallar oss att riskera allt för att vinna livet i honom. Ett mycket viktigt budskap till mig och oss alla i svensk kristenhet i dag - läs den och ta riktning!
Martin Ström, missionsledare OM Sverige
I en tid då många ser självförverkligande som sitt främsta mål proklamerar Piper att bara den som förlorar sitt eget liv för Jesu skull kan finna det. Kasta inte bort ditt liv rekommenderas varmt till varje människa som funnit eller vill finna den skatt som är värd allting annat.
Magnus Olsson, entreprenör med engagemang för mission i Sverige
John Piper var under mer än 30 år pastor i Bethlehem Baptist Church, Minneapolis Minnesota, en ursprungligen svensk församling grundad av svenska emigranter på 1800-talet. Han är författare till ett stort antal böcker och en uppskattad talare – inte minst bland unga vuxna.
9789198163155 -
Kasta inte bort ditt liv (grönt omslag)
Inbunden bok.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick. Rotad. 1 uppl. 2016. 174 sidor. Oläst. Förlagsny.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789198163162
- Titel
- Kasta inte bort ditt liv (grönt omslag)
- Författare
- Piper, John
- Förlag
- Reformedia
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 174 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 152 x 215 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 406 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Nu kommer "Kasta inte bort ditt liv på svenska" – boken sålde i en halv miljon ex redan samma år den publicerades.
Många har inspirerats av den, bl a artisten Steven Curtis Chapman: ”Jag har alltid sagt och vetat att livet inte handlar om mig, men genom John Piper var det som om Gud slängde en stor hink av kallt, förlossande vatten i mitt ansikte och sa: ’Vakna upp. Detta är vad livet faktiskt handlar om.’”
Boken handlar om drivkraften till lärjungaskap, glädjen i att leva till Guds ära och att följa Jesus, och författaren säger att han riktar sig till dig som är student eller pensionär – och alla däremellan.
John Piper skriver utmanade om att följa Jesus fullt ut i vår tid, och om risken att på olika sätt förlora sitt liv, när Jesus kallar oss att riskera allt för att vinna livet i honom. Ett mycket viktigt budskap till mig och oss alla i svensk kristenhet i dag - läs den och ta riktning!
Martin Ström, missionsledare OM Sverige
I en tid då många ser självförverkligande som sitt främsta mål proklamerar Piper att bara den som förlorar sitt eget liv för Jesu skull kan finna det. Kasta inte bort ditt liv rekommenderas varmt till varje människa som funnit eller vill finna den skatt som är värd allting annat.
Magnus Olsson, entreprenör med engagemang för mission i Sverige
John Piper var under mer än 30 år pastor i Bethlehem Baptist Church, Minneapolis Minnesota, en ursprungligen svensk församling grundad av svenska emigranter på 1800-talet. Han är författare till ett stort antal böcker och en uppskattad talare – inte minst bland unga vuxna.
9789198163162 -
Guds stora passion : 50 skäl att Jesus gav si...
Inbunden bok.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick. Rotad. 1 uppl. 2014. 128 sidor. Oläst. Förlagsny.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789198163100
- Titel
- Guds stora passion : 50 skäl att Jesus gav sitt liv
- Författare
- Piper, John
- Förlag
- Reformedia
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 128 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 145 x 200 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 282 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- De viktigaste frågorna någon kan ställa sig är: Varför korsfästes och vållades Jesus så mycket lidande? Vad har det med mig att göra? Och, inte minst, vem var det som ytterst sett ville att Jesus skulle korsfästas? Detta är vad denna bok handlar om. John Piper lägger ut 50 skäl från Nya testamentet, och besvarar den viktiga frågan: Vad vann Gud för syndare som oss när han sände sin Son att dö?
John Piper var under mer än 30 år pastor i Bethlehem Baptist Church, Minneapolis Minnesota, en ursprungligen svensk församling grundad av svenska emigranter på 1800-talet. Han är också författare till ett stort antal böcker, varav Guds stora passion är den första utgiven på svenska.
Piper skriver med passion och intensitet om den kristna trons absoluta kärna. På anmärkningsvärt få sidor blottlägger han något av den mångfaldiga rikedomen i hur bibeltexterna förklarar Jesu Kristi död och uppståndelse. En bok som väcker längtan efter fördjupning i dessa viktigaste av frågor.
Johnny Lithell föreståndare i Göteborgs Baptistförsamling Tabernaklet
John Pipers förkunnelse förmedlar en svindlande vision av Guds ära och härlighet. Den har varit ett viktigt redskap som utmanade min självupptagenhet i jakten på berömmelse och framgång i min förkunnargärning. Hans devis ”Gud blir som mest förhärligad i oss, när vi är som mest tillfredsställda i honom” drabbade mig och blev en vägvisare till att finna en djupare förtröstan och tillfredsställelse i Gud själv.
Magnus Persson pastor i United Malmö
En bok i reformationens tecken! Piper värjer inte för gudsbegrepp som ger skäl för djupet och bredden av Guds kärlek.
Bruno Frandell lärare Korteboskolan och studieledare ALT, Akademi för
Ledarskap och Teologi
John Piper gör en lysande presentation av Nya testamentets förklaring av Jesu död och vad den betyder för oss. Det finns minst 50 goda skäl att läsa boken!
Stefan Gustavsson generalsekreterare Svenska Evangeliska Alliansen
9789198163100 -
Goda nyheter om en stor glädje : 25 andakter...
Inbunden bok.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick. Rotad. 1 uppl. 2021. 141 sidor. Oläst. Förlagsny.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789198718829
- Titel
- Goda nyheter om en stor glädje : 25 andakter för advent
- Författare
- Piper, John
- Förlag
- Reformedia
- Utgivningsår
- 2021
- Omfång
- 141 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 127 x 78 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 237 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- ”Den som hört John Piper predika vet att för honom handlar allt om Jesus. Det genomsyrar även denna bok. Andakterna får dig att stanna till och tänka på vad som hände den där första julen. De leder dig till en glädjefylld tillbedjan av Kung Jesus, han som är orsaken till att vi firar advent och jul. Oavsett vilket samfund du tillhör så uppmuntrar jag dig att göra denna bok till din andaktsbok denna adventstid.”
Timothy De Bernardi, präst i Buråskyrkan, Göteborg (Svenska kyrkan)
”Jag sällar mig tacksamt till den stora skara av kristna världen över som kontinuerligt välsignas av John Pipers passion för Gud och Guds ord, oavsett om denna passion förmedlas från hans predikstol eller genom hans penna. Gång efter annan har Gud använt Piper för att i mig väcka en hunger efter Kristi skönhet och härlighet på ett sätt som jag törs säga ingen annan förkunnare gör. Därför välkomnar jag denna julandaktsbok med en bön om att du som läser den än mer skulle ‘se Herrens ljuvlighet’
(Ps 27:4) och i och med det bli alltmer betagen i Gud inkarnerad, vår Herre Jesus Kristus, världens Frälsare.”
Nima Motallebzadeh, pingstpredikant
”I en tid av materialism, individualism och yta får vi här hjälp att tränga in i julens egentliga budskap. Inkarnationen, detta stora att Gud kommer till oss i ett litet barn för att vi i vår bräcklighet ska kunna komma till Honom. Genom en väv av bibeltexter förs julberättelsen samman med Guds stora plan att rädda världen. Vi kan ha olika uppfattningar om mycket men i mötet med barnet och inkarnationen samlas vi kring den Gud som blir liten för att ge oss del av sin storhet.”
Ulrik Josefsson, prorektor på Akademi för Ledarskap och Teologi
9789198718829 -
Beskrifning öfwer idéen och general-plan till...
Inbunden bok. *Byggförlaget. 1 uppl. 2004. 137 + 215 sidor.
Mycket gott skick. Facsimileband samt band med texter och kommentarer i gemensam kassett
Format 275 x 215 mmInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789179882594
- Titel
- Beskrifning öfwer idéen och general-plan till en ängelsk lustpark, författad under åren 1811 och 1812
- Författare
- Fredrik Magnus Piper
- Förlag
- *Byggförlaget
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 215 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 170 x 250 mm
- Vikt
- 1852 g
- Språk
- English
- Baksidestext
- Faksimilutgåvan av Fredrik Magnus Pipers manuskript i Konstakademien, illustrerad av hans enastående akvareller, är en unik dokumentation av den engelska trädgårdskonsten i slutet av 1700-talet. Den vackra utgåvan innehåller också en volym med kommenterande texter av arkitektur- och trädgårdshistorikerna John Harris och Magnus Olausson.
*Byggförlaget 1 9789179882594 -
Guds stora passion : 50 skäl att Jesus gav si...
Inbunden bok. Reformedia. 1 uppl. 2014. 128 sidor.
Mycket gott skick. Ett hörn lite naggat annars är boken i nära nyskick inuti.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789198163100
- Titel
- Guds stora passion : 50 skäl att Jesus gav sitt liv
- Författare
- Piper, John
- Förlag
- Reformedia
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 128 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 145 x 200 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 282 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- De viktigaste frågorna någon kan ställa sig är: Varför korsfästes och vållades Jesus så mycket lidande? Vad har det med mig att göra? Och, inte minst, vem var det som ytterst sett ville att Jesus skulle korsfästas? Detta är vad denna bok handlar om. John Piper lägger ut 50 skäl från Nya testamentet, och besvarar den viktiga frågan: Vad vann Gud för syndare som oss när han sände sin Son att dö?
John Piper var under mer än 30 år pastor i Bethlehem Baptist Church, Minneapolis Minnesota, en ursprungligen svensk församling grundad av svenska emigranter på 1800-talet. Han är också författare till ett stort antal böcker, varav Guds stora passion är den första utgiven på svenska.
Piper skriver med passion och intensitet om den kristna trons absoluta kärna. På anmärkningsvärt få sidor blottlägger han något av den mångfaldiga rikedomen i hur bibeltexterna förklarar Jesu Kristi död och uppståndelse. En bok som väcker längtan efter fördjupning i dessa viktigaste av frågor.
Johnny Lithell föreståndare i Göteborgs Baptistförsamling Tabernaklet
John Pipers förkunnelse förmedlar en svindlande vision av Guds ära och härlighet. Den har varit ett viktigt redskap som utmanade min självupptagenhet i jakten på berömmelse och framgång i min förkunnargärning. Hans devis ”Gud blir som mest förhärligad i oss, när vi är som mest tillfredsställda i honom” drabbade mig och blev en vägvisare till att finna en djupare förtröstan och tillfredsställelse i Gud själv.
Magnus Persson pastor i United Malmö
En bok i reformationens tecken! Piper värjer inte för gudsbegrepp som ger skäl för djupet och bredden av Guds kärlek.
Bruno Frandell lärare Korteboskolan och studieledare ALT, Akademi för
Ledarskap och Teologi
John Piper gör en lysande presentation av Nya testamentets förklaring av Jesu död och vad den betyder för oss. Det finns minst 50 goda skäl att läsa boken!
Stefan Gustavsson generalsekreterare Svenska Evangeliska Alliansen
Reformedia 1 9789198163100 -
Guds stora passion : 50 skäl att Jesus gav si...
Inbunden bok. Reformedia. 1 uppl. 2014. 128 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789198163100
- Titel
- Guds stora passion : 50 skäl att Jesus gav sitt liv
- Författare
- Piper, John
- Förlag
- Reformedia
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 128 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 145 x 200 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 282 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- De viktigaste frågorna någon kan ställa sig är: Varför korsfästes och vållades Jesus så mycket lidande? Vad har det med mig att göra? Och, inte minst, vem var det som ytterst sett ville att Jesus skulle korsfästas? Detta är vad denna bok handlar om. John Piper lägger ut 50 skäl från Nya testamentet, och besvarar den viktiga frågan: Vad vann Gud för syndare som oss när han sände sin Son att dö?
John Piper var under mer än 30 år pastor i Bethlehem Baptist Church, Minneapolis Minnesota, en ursprungligen svensk församling grundad av svenska emigranter på 1800-talet. Han är också författare till ett stort antal böcker, varav Guds stora passion är den första utgiven på svenska.
Piper skriver med passion och intensitet om den kristna trons absoluta kärna. På anmärkningsvärt få sidor blottlägger han något av den mångfaldiga rikedomen i hur bibeltexterna förklarar Jesu Kristi död och uppståndelse. En bok som väcker längtan efter fördjupning i dessa viktigaste av frågor.
Johnny Lithell föreståndare i Göteborgs Baptistförsamling Tabernaklet
John Pipers förkunnelse förmedlar en svindlande vision av Guds ära och härlighet. Den har varit ett viktigt redskap som utmanade min självupptagenhet i jakten på berömmelse och framgång i min förkunnargärning. Hans devis ”Gud blir som mest förhärligad i oss, när vi är som mest tillfredsställda i honom” drabbade mig och blev en vägvisare till att finna en djupare förtröstan och tillfredsställelse i Gud själv.
Magnus Persson pastor i United Malmö
En bok i reformationens tecken! Piper värjer inte för gudsbegrepp som ger skäl för djupet och bredden av Guds kärlek.
Bruno Frandell lärare Korteboskolan och studieledare ALT, Akademi för
Ledarskap och Teologi
John Piper gör en lysande presentation av Nya testamentets förklaring av Jesu död och vad den betyder för oss. Det finns minst 50 goda skäl att läsa boken!
Stefan Gustavsson generalsekreterare Svenska Evangeliska Alliansen
Reformedia 1 9789198163100 -
John Piper: The Forties
Häftad bok. Philip Wilson Publishers. 2000. 144 sidor.
ISBN 9780856675348
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKPhilip Wilson Publishers 9780856675348 -
Kasta inte bort ditt liv (grönt omslag)
Inbunden bok. Reformedia. 1 uppl. 2016. 174 sidor.
Nära nyskick. Namnad med klister etikett på försättsblad. Fint ex. (Hylla 18)
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789198163162
- Titel
- Kasta inte bort ditt liv (grönt omslag)
- Författare
- Piper, John
- Förlag
- Reformedia
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 174 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 152 x 215 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 406 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Nu kommer "Kasta inte bort ditt liv på svenska" – boken sålde i en halv miljon ex redan samma år den publicerades.
Många har inspirerats av den, bl a artisten Steven Curtis Chapman: ”Jag har alltid sagt och vetat att livet inte handlar om mig, men genom John Piper var det som om Gud slängde en stor hink av kallt, förlossande vatten i mitt ansikte och sa: ’Vakna upp. Detta är vad livet faktiskt handlar om.’”
Boken handlar om drivkraften till lärjungaskap, glädjen i att leva till Guds ära och att följa Jesus, och författaren säger att han riktar sig till dig som är student eller pensionär – och alla däremellan.
John Piper skriver utmanade om att följa Jesus fullt ut i vår tid, och om risken att på olika sätt förlora sitt liv, när Jesus kallar oss att riskera allt för att vinna livet i honom. Ett mycket viktigt budskap till mig och oss alla i svensk kristenhet i dag - läs den och ta riktning!
Martin Ström, missionsledare OM Sverige
I en tid då många ser självförverkligande som sitt främsta mål proklamerar Piper att bara den som förlorar sitt eget liv för Jesu skull kan finna det. Kasta inte bort ditt liv rekommenderas varmt till varje människa som funnit eller vill finna den skatt som är värd allting annat.
Magnus Olsson, entreprenör med engagemang för mission i Sverige
John Piper var under mer än 30 år pastor i Bethlehem Baptist Church, Minneapolis Minnesota, en ursprungligen svensk församling grundad av svenska emigranter på 1800-talet. Han är författare till ett stort antal böcker och en uppskattad talare – inte minst bland unga vuxna.
Reformedia 1 9789198163162 -
Konceptkonst
Nära nyskick. "2006,Raster Förlag AB,Danskt band.,Förlag: Utgiven av Kungliga Konsthögskolan, Södertörns Högskola, Konsthögskolan i Umeå, Konstfack, Konsthögskolan i Malmö.?Sid. 301?Skriftserien Kairos Nr. 11,Små hack nertill på pärmens framsida.,Nära nyskick.,97891872 läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789187215575
- Titel
- Konceptkonst : Skriftserien Kairos Nr 11
- Författare
- Wallenstein, Sven-Olov - Konstfack
- Förlag
- Raster förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 300 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 125 x 208 mm Ryggbredd 23 mm
- Vikt
- 410 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Ur Sven-Olov Wallensteins introduktion:
4. Tre historiska perspektiv
I sin analys av konceptkonsten som en väg från »administrationens estetik« till en »kritik av institutionerna« hävdar Benjamin Buchloh att verk av Burens slag är radikala framför allt för att de synliggör institutionens inramande roll, och att de därför, tillsammans med liknande arbeten av Hans Haacke och Marcel Broodthaers, bildar den yttersta gränsen för den konceptuella konstens logik. Och det är just med utgångspunkt i detta slut som Buchloh följer konceptkonstens utveckling och upplösning som ett i grunden förutbestämt drama, nämligen som ett försök att negera och bryta ned konstens visuella strukturer inom ett system för produktion, distribution och konsumtion som alltid återskapar just dess parametrar men, tillägger han, konceptkonstnärerna var till skillnad från det tidiga avantgardet själva medvetna om projektets omöjlighet, vilket förklarar det motsägelsefulla i deras verk, blandningen av positivism och revolutionär nit.
Konceptkonsten, hävdar Buchloh, konfronterar för första gången arvet från Duchamp i hela dess vidd, och den genomför den mest strikta kritiken av visualiteten. Men detta sker också som en konsekvens av olika läsningar av minimalismen, och han lyfter fram Sol LeWitts produktiva ambivalenser, som bottnar i en »projektion av det språkliga på det visuella« lika mycket som det omvända, och leder LeWitt till att skärpa till motsägelsen så mycket som möjligt snarare än att försöka undfly den. Även hos Robert Morris lokaliserar Buchloh liknande paradoxer, som härrör från en »strukturell och semiotisk definiton av readymadens funktion« (även om Morris, som vi tidigare sett, till skillnad från LeWitt ofta gör anspråk på en trohet mot de konstnärliga materialens fysiska egenart). Det legalistiska språk som Morris uppfinner (som i Statement of Esthetic Withdrawal) pekar för Buchloh hän mot »ett förbud mot all visualitet som den ofrånkomliga estetiska regeln för det slutande seklet«.
Nedbrytningen av estetiken leder också till nya former för distribution, som hos Edward Ruscha, där den traditionella konstnärsboken omvandlas genom former för serialitet och repetition. Här blir arkitekturen i dess vardagliga form (Twenty-Six Gasoline Stations; Some Los Angeles Apartments; Every Building on Sunset Strip etc), tillsammans med användningen av ett avsiktligt »amatöristiskt« sätt att fotografera, till instrumentet för en negation av den estetiska erfarenhetens hierarkier, vilket förbinder konceptkonsten med popens undersökning av vardagen.
Mot dessa kritiska och reflexiva projekt ställer Buchloh Joseph Kosuths uppfattning av konsten som tautologi, vilket för honom utgör »ett fortsättande och utvidgande av modernismens positivistiska arv«, såsom det kodifierats av Greenberg och Fried, och en i grunden reduktiv och begränsande läsning av Duchamps readymade som endast en »intentional deklaration« (vilket Buchloh också återfinner hos Art & Language).26 Kosuths hävdande av verkets tautologa form blir i denna tolkning till syntesen av »logisk positivism och reklamkampanj«, det vill säga den administrativa estetiken destillerad till sin essens, mot vilken Buchloh ställer den medvetna kritiken av tautologin som förtingligande hos Roland Barthes (»Tautologin skapar en död värld, en orörlig värld«) och Guy Debord ([Tautologin] »är den sol som aldrig går ner över den moderna passivitetens rike«).
Den visuella form som för Buchloh mest av allt motsvarar tautologin är kvadraten och/eller kuben, och han följer dessa formers utveckling under 60-talet, då de i alla sina variationer plötsligt tycktes framträda som den allenarådande konstnärliga morfologin. De bildar det perfekta uttrycket för administrationens estetik; men samtidigt, i en paradoxal omvändning, leder de oss också tillbaka till det verkliga rummet och den fysiska situationen, och öppnar därmed frågan om den estetiska erfarenhetens fundamentala kontingens, vilket också innefattar dess institutionella bas (som i fallet med Lawrence Weiner), alltså hela den apparat som gör att något kan uppfattas som »konst«. Men denna destruktion av estetiken, hävdar Buchloh, var i sista hand en imitation av »den operativa logiken hos senkapitalismen och dess positivistiska instrumentalitet, i ett försök att få [konstens] självkritiska undersökningar att likvidera till och med de sista resterna av traditionella estetiska upplevelser« det vill säga att konceptkonsten själv påskyndade just det den trodde sig bryta med. Dess revolutionära omvandling av estetik till administration förmådde inte bryta med det system den bekämpade, utan var tvärtom en integrerad del av det och därmed kunde den »nästan omedelbart lämna plats åt spöklika återkomster av (alltför snabbt?) övergivna måleriska och skulpturala paradigm från det förflutna.«
Hos Jeff Wall finner vi en analys av denna utveckling med liknande hållpunkter, men med ett annat tonfall. Hos honom handlar det om ett specifikt medium, nämligen fotografin, och hur den genom konceptkonsten övergick från kategorin »konstfotografi« till att bli ett modernistiskt medium bland andra genom att utföra den typ av »självkritik« som tidigare ägt rum inom måleriet och skulpturen. Den rena abstraktionen och övergivandet av referensen var här aldrig en framkomlig väg, givet det fotografiska mediets natur, utan istället framträdde möjligheten att anknyta till andra visuella former, framför allt reportaget, och i dess förlängning en nedbrytning av själva det fotografiska hantverket och den traditionella idén om fotografisk kompetens genom en ny typ av avsiktlig »amatörism«.
Idén om fotojournalistiken som en konstnärlig genre i egen rätt framträder redan under 20- och 30-talen, som en frigörelse från piktorialismens imitation av måleriet, i namn av en egen »spontanitet« där den traditionella kompositionen ger vika för ett »jägarens medvetande«, som Lee Friedlander en gång kallade det. Här börjar för Wall den fotografiska bildens modernistiska dialektik, där mediet börjar utforska sin egen natur och möjligheten till en radikal ny version av »Bilden«. I detta avseende kan Wall återupprätta en förbindelse mellan dessa tidiga försök och konceptualismens användning av fotografin, som var beroende av en lång tradition inom just den konstfotografi den på ytan föreföll förkasta »[den] tvetydighet som kännetecknar de experimentella formerna i och runt konceptualismen såsom konst, framför allt om man ser dem i samband med 1968, är resultat av en sammansmältning, rentav en förvirrad sådan, mellan troper inom konstfotografin och aspekter av kritiken mot den.«
Därmed kan han dra slutsatsen att konceptkonsten är en fortsättning på den oscillation mellan engagerad och lyrisk fotografi som finns under 40- och 50-talen »en ny kritisk fas av akademismen och inte bara ett förkastande av den«.
Samtidigt lokaliserades en utopisk potential i denna fotografi, inte minst på grund av dess svaga ställning på konstmarknaden, vilket givetvis är en paradox, som Wall understryker fotografin kunde bli Konst vid detta ögonblick för att den föreföll negera konsten på mest effektiva sätt, bryta med alla hierarkier och utgöra »anti-objektet« par excellence, samtidigt som detta innebar en komplex mimesis: konceptualisterna imiterade, parodierade och dekonstruerade fotojournalistiken i syfte att skapa en Bild, via ett spel med det icke-estetiska och »postautonoma« som likväl inte kunde göra annat än att producera en ny typ av kritisk autonomi.
Wall analyserar sådana strategier hos Richard Long och Bruce Nauman, där händelser iscensätts i landskapet eller i ateljén för att fotograferas, och där reportage och performance glider över i varandra. Hos Robert Smithson och Dan Graham blir detta än mer komplext i och med att även texten blir en integrerad del, i numera kanoniska verk som Grahams »Homes for America« (1966) eller Smithsons »En rundtur bland monumenten i Passaic, New Jersey« (1967). Fotografierna är inget mer än illustrationer till essän, och därför uppfyller de den betingelse av icke-autonomi som gör dem till nya typer av Bilder: »[de] svävar vid tröskeln till det autonoma verket, de rör sig fram och tillbaka över den, de vägrar att lämna reportagets konstnärliga dilemma och därigenom etablerar de en estetisk modell för just denna tröskelsituation.«
Hos Douglas Huebler finner vi till sist en parodisk inversion av själva det journalistiska uppdraget, i hans skenbart indifferenta fotografier som tas mekaniskt under förutbestämda tidsintervall och återger de slumpvisa skeenden som äger rum på platsen. Allt som skulle kunna göra fotografierna »bra«, teknisk skicklighet, komposition, sensibilitet för ljuset eller ögonblicket, men också den litterära dimensionen hos engagemang, motivets psykologiska intresse etc. har systematiskt eliminerats. »Verket består av två samtidiga negationer som producerar ett »reportage« utan händelse och en text utan berättelse, kommentar eller ståndpunkt.«
En central aspekt av alla dessa strategier är en »reduktivism« som vi kan finna över hela det estetiska fältet, från måleri och skulptur till fotografi och film. I fallet fotografi leder det till en avsiktlig »amatörisering« av bildskapandet, ett avvisande av teknik och elegans, och ett sökande efter avsiktligt »låga motiv«. Även här utgör Ed Ruschas seriella fotografier ett privilegierat exempel, men Wall pekar också på Warhols tidiga filmer, som förbryter sig mot bildens tre normer det formella, det tekniska och ämnets värdighet på en och samma gång. I detta finns en rest av en utopi, ett försök att återknyta till »massans« bildskapande, men ironiskt nog vid det ögonblick då det vardagliga bildskapandet höll på att ta ett kvalitativt språng genom den nya tillgången på fotografiska teknologier. Avantgardets begär att placera sig vid det estetiskas flyktpunkt riktas därför både bakåt (amatörfotografin som teknisk kategori) och framåt (den nya Bilden som uttryck för en emanciperad mänsklighet), och det blev något subversivt att via ett slags fiktion placera sig i denna position. Som Wall skriver om Ruschas bensinstationer: »Bara en idiot skulle ta bilder på inget annat än bensinstationer, och existensen av en bok med just sådana bilder är ett slags bevis på att en sådan person existerar.«
Amatörismen är ett försök att undfly konsten, men blir också ofrånkomligen ett sätt att återupprätta den, och här känner vi igen något av det pessimistiska draget i Buchlohs analys av »administrationens estetik«. Men Walls hypotes är mindre totaliserande, och det han frilägger är snarare de mekanismer genom vilka fotografin träder in i konsten som ett reflexivt medium, och hur det kommit att bära på nya möjligheter att berätta genom att det frigjort sig åtminstone från delar i det tidigare arvet. Att Wall förlägger detta genombrott till 1974 det år då han själv debuterar som konstnär genom att ta den »iscensatta fotografin« till en ny nivå är kanske en »iscensättning« i en mer direkt personlig mening, men pekar likväl på ett mer positivt sätt att tillägna sig arvet från konceptkonsten och projicera det mot framtiden.
I den avslutande texten, »Flykförsök«, finner vi ett tredje perspektiv. I Lucy Lippards historieskrivning som uttryckligen sker från ett personligt hållet deltagarperspektiv, till skillnad från Buchlohs och Walls handlar konceptkonsten framför allt om en expansion av konstens sociala och politiska dimension, och hon knyter den uttryckligen till 60-talets politiska och sociala rörelser, som protesterna mot Vietnamkriget och den framväxande kvinnorörelsen. I detta perspektiv hänger »dematerialiseringen« mer samman med en demokratisering av konsten än med en formalistiskt inriktad kritik mot tidigare rörelser. Lippard pekar med konkreta exempel på hur kritiken av konstverkets varustatus och nya idéer om distribution hänger samman, och också på hur detta kom att påverka själva utställningsformatet där Lippard själv var en av de centrala gestalterna, och en av de första att låta rollen som curator och som kritiker, ibland också som konstnär, glida över i varandra, till exempel då hennes egna recensioner blir del av utställningar. Men trots detta var det oftare formen än innehållet som bar det politiska, som hon påpekar, och idéerna om kommunikation med nya publiker förblev i princip på det teoretiska planet.
Vad de extremt heterogena exempel Lippard citerar visar, är att konceptkonsten ingalunda var en enhetlig rörelse, framför allt var den inte en visuell »stil«, vilket åtminstone till viss del kan sägas om minimalismen. Den teoretiska kritiken av varuformen och objektets fetischism, som inspirerades av marxistisk teori, kunde smälta samman med en ny strategi för användning av fotografi och andra typer av dokumentation, som försökte undvika att göra fotot till ännu en ny fetisch vilket likväl blev fallet, och fotografin blir hädanefter till en självklar del av den samtida konsten (och till viss del kommer det att överta den narrativa roll som tidigare tillkom måleriet). Vad vi finner är en serie mer eller mindre radikala försök att träda ut ur konstsystemets krav på produktion av säljbara objekt, åtminstone på den nivå som är konceptkonstens ideologiska självförståelse: en revolutionär och egalitär attityd som säger att konsten tillhör alla och inte bara en smal galleripublik inriktad på att förvärva extremt exklusiva föremål.
En annan och motsatt läsning, som avtecknar sig på historiskt avstånd, är att det minst lika mycket handlar om en (säkerligen omedveten) anpassning till en ny institutionell utveckling. Hur hitta en form för verk, eller snarare verksamhet, som svarar mot de nya avancerade formerna för reproduktion och distribution? Tidskrifter, media, och inte publik direktkontakt, bildar basen för det nya sättet att kommunicera. På så sätt kan man säga att konceptkonsten iscensätter verkets upplösning i variabler, instruktioner, programmering och simulering, i olika typer av »information« och »immaterialier«,27 där nästa steg kanske tas idag: konstverket på väg bort från Walter Benjamins »mekaniska reproduktionsålder« och in i den digitala reproduktionsåldern, även om konsekvenserna av denna transformation ännu är svåra att överblicka. Konceptkonsten öppnar en tillgång till det mediala rummet på ett sätt som förblev omöjligt för en tidigare, materiellt definierad konst, och dess kritik av varufetischismen utgör i detta avseende ett viktigt moment i steget bortom estetikens motsvarighet till den klassiska politiska ekonomin och dess fokus på objektet som ett nexus av arbete, tid och sociala relationer.
Frågan huruvida denna utveckling var ett svar på ett effektivitetskrav i ett allt mer rationaliserat system, eller en havererad utopi om en ny form av kommunikation som skulle bryta med konstsystemets exklusivitet, ställer oss kanske inför ett alltför enkelt val. Konceptkonsten befinner sig i övergången från industriell produktion till kunskapsproduktion, därav dess ambivalens inom vad man med Marx termer kunde beskriva som en dialektik mellan produktivkrafter (konstnärer och deras praktik) och produktionsförhållanden (gallerier, museer), där produktivkrafterna går före och tvingar fram förändringar i produktionsförhållandena, som måste hinna ikapp och fånga in det nya. I denna mening bildar konceptkonstens misslyckande och genombrott tillsammans ett slags »dialektisk bild« av det slag som Benjamin analyserat, ett brott i historiens kontinuum som låter nya slag av fantasier att träda fram, och vars framtid ännu återstår att bestämma
9789187215575 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKCrossway 1433506327
-
Guds stora passion : 50 skäl att Jesus gav si...
Inbunden bok. Reformedia. 1 uppl. 2014. 128 sidor.
Nyskick. Förlagsny
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789198163100
- Titel
- Guds stora passion : 50 skäl att Jesus gav sitt liv
- Författare
- Piper, John
- Förlag
- Reformedia
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 128 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 145 x 200 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 282 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- De viktigaste frågorna någon kan ställa sig är: Varför korsfästes och vållades Jesus så mycket lidande? Vad har det med mig att göra? Och, inte minst, vem var det som ytterst sett ville att Jesus skulle korsfästas? Detta är vad denna bok handlar om. John Piper lägger ut 50 skäl från Nya testamentet, och besvarar den viktiga frågan: Vad vann Gud för syndare som oss när han sände sin Son att dö?
John Piper var under mer än 30 år pastor i Bethlehem Baptist Church, Minneapolis Minnesota, en ursprungligen svensk församling grundad av svenska emigranter på 1800-talet. Han är också författare till ett stort antal böcker, varav Guds stora passion är den första utgiven på svenska.
Piper skriver med passion och intensitet om den kristna trons absoluta kärna. På anmärkningsvärt få sidor blottlägger han något av den mångfaldiga rikedomen i hur bibeltexterna förklarar Jesu Kristi död och uppståndelse. En bok som väcker längtan efter fördjupning i dessa viktigaste av frågor.
Johnny Lithell föreståndare i Göteborgs Baptistförsamling Tabernaklet
John Pipers förkunnelse förmedlar en svindlande vision av Guds ära och härlighet. Den har varit ett viktigt redskap som utmanade min självupptagenhet i jakten på berömmelse och framgång i min förkunnargärning. Hans devis ”Gud blir som mest förhärligad i oss, när vi är som mest tillfredsställda i honom” drabbade mig och blev en vägvisare till att finna en djupare förtröstan och tillfredsställelse i Gud själv.
Magnus Persson pastor i United Malmö
En bok i reformationens tecken! Piper värjer inte för gudsbegrepp som ger skäl för djupet och bredden av Guds kärlek.
Bruno Frandell lärare Korteboskolan och studieledare ALT, Akademi för
Ledarskap och Teologi
John Piper gör en lysande presentation av Nya testamentets förklaring av Jesu död och vad den betyder för oss. Det finns minst 50 goda skäl att läsa boken!
Stefan Gustavsson generalsekreterare Svenska Evangeliska Alliansen
Reformedia 1 9789198163100 -
Desiring God
Häftad bok. Inter-varsity press. 2002.
ISBN 9780851114897
Mycket gott skick. Understrykningar och anteckningar. På engelska. Namnad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKInter-varsity press 9780851114897 -
Desiring God: Meditations of a Christian Hedo...
Häftad bok. Multnomah Press. Revised ed. uppl. 2011. 368 sidor.
ISBN 9781601423108
Mycket gott skick. Klassiker från John Piper på engelska. "Satisfaction...Happiness...Joy. According to John Piper, the pursuit of pleasure in God is not only permissible, it's essential. Desiring God is a paradigm-shattering work that dramatically alters common perspective läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKMultnomah Press Revised ed. 9781601423108 -
Desiring God: Meditations of a Christian Hedo...
Häftad bok. Multnomah . 2011. 368 sidor.
ISBN 9781601423108
Gott skick. Storpocket på engelska. Ett veck på omslaget och ett fåtal understrykningar i bläck.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKMultnomah 9781601423108 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKReformedia
-
Guds stora passion : 50 skäl att Jesus gav si...
Inbunden bok. Reformedia. 1 uppl. 2014. 128 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789198163100
- Titel
- Guds stora passion : 50 skäl att Jesus gav sitt liv
- Författare
- Piper, John
- Förlag
- Reformedia
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 128 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 145 x 200 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 282 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- De viktigaste frågorna någon kan ställa sig är: Varför korsfästes och vållades Jesus så mycket lidande? Vad har det med mig att göra? Och, inte minst, vem var det som ytterst sett ville att Jesus skulle korsfästas? Detta är vad denna bok handlar om. John Piper lägger ut 50 skäl från Nya testamentet, och besvarar den viktiga frågan: Vad vann Gud för syndare som oss när han sände sin Son att dö?
John Piper var under mer än 30 år pastor i Bethlehem Baptist Church, Minneapolis Minnesota, en ursprungligen svensk församling grundad av svenska emigranter på 1800-talet. Han är också författare till ett stort antal böcker, varav Guds stora passion är den första utgiven på svenska.
Piper skriver med passion och intensitet om den kristna trons absoluta kärna. På anmärkningsvärt få sidor blottlägger han något av den mångfaldiga rikedomen i hur bibeltexterna förklarar Jesu Kristi död och uppståndelse. En bok som väcker längtan efter fördjupning i dessa viktigaste av frågor.
Johnny Lithell föreståndare i Göteborgs Baptistförsamling Tabernaklet
John Pipers förkunnelse förmedlar en svindlande vision av Guds ära och härlighet. Den har varit ett viktigt redskap som utmanade min självupptagenhet i jakten på berömmelse och framgång i min förkunnargärning. Hans devis ”Gud blir som mest förhärligad i oss, när vi är som mest tillfredsställda i honom” drabbade mig och blev en vägvisare till att finna en djupare förtröstan och tillfredsställelse i Gud själv.
Magnus Persson pastor i United Malmö
En bok i reformationens tecken! Piper värjer inte för gudsbegrepp som ger skäl för djupet och bredden av Guds kärlek.
Bruno Frandell lärare Korteboskolan och studieledare ALT, Akademi för
Ledarskap och Teologi
John Piper gör en lysande presentation av Nya testamentets förklaring av Jesu död och vad den betyder för oss. Det finns minst 50 goda skäl att läsa boken!
Stefan Gustavsson generalsekreterare Svenska Evangeliska Alliansen
Reformedia 1 9789198163100 -
Guds stora passion 50 skäl att Jesus gav sitt...
Inbunden bok.
Mycket gott skick. Reformedia. 2014. 128 s. Förlagsband. 14 x 20cm.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789198163100
- Titel
- Guds stora passion : 50 skäl att Jesus gav sitt liv
- Författare
- Piper, John
- Förlag
- Reformedia
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 128 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 145 x 200 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 282 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- De viktigaste frågorna någon kan ställa sig är: Varför korsfästes och vållades Jesus så mycket lidande? Vad har det med mig att göra? Och, inte minst, vem var det som ytterst sett ville att Jesus skulle korsfästas? Detta är vad denna bok handlar om. John Piper lägger ut 50 skäl från Nya testamentet, och besvarar den viktiga frågan: Vad vann Gud för syndare som oss när han sände sin Son att dö?
John Piper var under mer än 30 år pastor i Bethlehem Baptist Church, Minneapolis Minnesota, en ursprungligen svensk församling grundad av svenska emigranter på 1800-talet. Han är också författare till ett stort antal böcker, varav Guds stora passion är den första utgiven på svenska.
Piper skriver med passion och intensitet om den kristna trons absoluta kärna. På anmärkningsvärt få sidor blottlägger han något av den mångfaldiga rikedomen i hur bibeltexterna förklarar Jesu Kristi död och uppståndelse. En bok som väcker längtan efter fördjupning i dessa viktigaste av frågor.
Johnny Lithell föreståndare i Göteborgs Baptistförsamling Tabernaklet
John Pipers förkunnelse förmedlar en svindlande vision av Guds ära och härlighet. Den har varit ett viktigt redskap som utmanade min självupptagenhet i jakten på berömmelse och framgång i min förkunnargärning. Hans devis ”Gud blir som mest förhärligad i oss, när vi är som mest tillfredsställda i honom” drabbade mig och blev en vägvisare till att finna en djupare förtröstan och tillfredsställelse i Gud själv.
Magnus Persson pastor i United Malmö
En bok i reformationens tecken! Piper värjer inte för gudsbegrepp som ger skäl för djupet och bredden av Guds kärlek.
Bruno Frandell lärare Korteboskolan och studieledare ALT, Akademi för
Ledarskap och Teologi
John Piper gör en lysande presentation av Nya testamentets förklaring av Jesu död och vad den betyder för oss. Det finns minst 50 goda skäl att läsa boken!
Stefan Gustavsson generalsekreterare Svenska Evangeliska Alliansen
9789198163100 -
Guds stora passion 50 skäl att Jesus gav sitt...
Inbunden bok. Reformedia Jönköping. 2014. 128 sidor.
Nära nyskick. 275 Gram.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKReformedia Jönköping -
Recovering biblical manhood and womanhood: A...
Häftad bok. Wheaton, Illinois : Crossway.
ISBN 1433537125
Nyskick. 2012. xxviii, 575 s. Innehåll:
Section I: Vision and Overview --
A Vision of Biblical Complementarity: Manhood and Womanhood Defined According to the Bible --
An Overview of Central Concerns: Questions and Answers. Section II: Exegetical and Theologica läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKWheaton, Illinois : Crossway 1433537125 -
British romantic artists
Inbunden bok. Collins. Second impression uppl. 1946. 48 s. Inbunden. 23x17cm. 221 gram.
Mycket gott skick. Skyddsomslag finns i gott skick. Dedikation på försättsbladet.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Romney Marsh
Illustrated and described by John Piper. Penguin Books 1950. A King Penguin Book 55. 36 s.+ 16 s. färgplanscher. I texten finns 17 sv/v reproduktioner …
Mycket gott skick. Något litet avskavd i ryggens ändar. Skyddsomslaget har en reva (1 cm) överst i falsen på framsidan men är annars i mycket bra skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
British Romantic Artists
London 1946. Med 8 ill. i färg och 28 i sv/v. 48 s. I mkt bra skick med omslag
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
British romantic artists
Inbunden bok. Collins. 1956. 48 s. Inbunden. 23x17cm. 228 gram.
Gott skick. namnstämplar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Battling unbelief
Inbunden bok. Mulnomah Publishers. 2007. 162 sidor.
Mycket gott skick. 265 gram. Svarta pärmar. på engelska. "Battling Pride, impatience, lust, bitternes etc.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKMulnomah Publishers
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn