Retorik eller konsten att övertyga
Norstedts. 2 uppl. 1999. Ill. 288 s. Pbd. Skyddsomslag.
Gott skick. Namnteckning. Tillskrift. Understrykningar med blyerts.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789113003931
- Titel
- Retorik eller konsten att övertyga
- Författare
- Kurt Johannesson
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 288 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 0 x 220 mm
- Vikt
- 512 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Retorik eller konsten att övertyga vill lära oss att förstå och kritiskt granska mekanismerna i språket. Men hjälp av många exempel, de flesta från vår egen tid, beskrivs retorikens begrepp, principer och historia. I flera fall görs fylliga analyser av tal, t.ex. av Cicero, Goebbels, Martin Luther King, Olof Palme och av earl Spencer vid prinsessan Dianas begravning.
I ett nytillkommet kapitel analyseras vår tids retorik - reklamen - utifrån ett retoriskt perspektiv. Detta är andra reviderade och omarbetade upplagan.
Kurt Johannesson, som är Sveriges ende professor i retorik, har byggt upp en särskild avdelning för retorik vid Uppsala Universitet. Han håller även seminarier och kurser för bl.a. politiker, företagare, jurister och jurnalister.