-
RÖRELSE OCH EXPERIMENTERANDE I SMÅ BARNS LÄRA...
Häftad bok.
Nära nyskick. Studentlitteratur, 2014, 243 s., övers. av Ulrika Jakobsson
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144083926
- Titel
- Rörelse och experimenterande i små barns lärande : Deleuze och Guattari i förskolan
- Författare
- Olsson, Liselott Mariett
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 243 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 398 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I dagens förskola tämjs små barn; prognosticeras, övervakas, kontrolleras och utvärderas enligt förutbestämda måttstockar. Den här boken vänder sig mot intensiv styrning av det lärande barnet och menar att praktiken och forskningen måste finna sätt att återerövra rörelse och experimenterande i subjektivitet och lärande.
Färgstarka exempel från svenska förskolor – som inbegriper barn, förskollärare, förskollärarstuderande, lektorer och forskare – vävs samman med de franska filosoferna Gilles Deleuzes och Félix Guattaris teorier och tillför förskolefältet nya teorier och praktiker.
Denna bok undersöker tre nyckelområden, att
sätta fokus på process snarare än position, eftersom all slags positionering, som lärandemål eller utvecklingsstadier, hindrar rörelse;
arbeta med metoder som erkänner vetenskapens uppfinningsrikedom och produktivitet, och som visar hur de händelser som barnen deltar i kan förbli öppna och stadda i rörelse;
sluta betrakta dikotomin mellan individen och samhället som en orsak-och-verkan-relation, eftersom detta får subjektivitet och lärande att stelna och blockerar experimenterande.
Genom att utmana dominerande tänkesätt ger Rörelse och experimenterande i små barns lärande nya möjligheter till förändring och uppfordrar till en omvärdering av utbildningssystemets nuvarande betoning av förutbestämda resultat och fasta positioner. Den här boken ger forskare och studerande goda teoretiska ramar för att omformulera signifikanta aspekter på rörelse och experimenterande i tidig barndom. Bokens många konkreta exempel gör den till en fängslande och provokativ läsning för alla som intresserar sig för förskolans verksamhet.
9789144083926 -
LJUSPUNKTEN - Barns relation till fenomenet...
Häftad bok.
Nyskick. Stockholms universitets förlag, 2012, 184 s.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789176566824
- Titel
- Ljuspunkten - Barns relation till fenomenet och begreppet ljus
- Författare
- Alnervik, Karin
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 184 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 210 x 220 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 506 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur kan pedagogisk dokumentation utveckla arbetet på våra förskolor? I den här boken får läsaren följa fem förskolors dokumentationsarbete från projektet Ljuspunkten - barns relation till fenomenet och begreppet ljus, som pågick 2006-2008.
Läs mer
Projektets syfte var att fördjupa samarbetet med de kommunala förskolorna i Reggio Emilia. Fokus i förskolornas dokumentationsarbete var att få syn på vilket lärande som äger rum när barnen undersöker och förhåller sig till ljus som fenomen och begrepp, men även att ta reda på vilken betydelse estetiska uttryckssätt har för barnens lärande.
I förskolornas berättelser skildras hur barnen bokstavligen ”badar” i sina dokumentationer. I boken beskrivs exempel på en mängd dokumentationer och läsaren får ta del av hur förskolorna på olika sätt arbetar med pedagogisk dokumentation. Exemplen visar att pedagogisk dokumentation sätter fokus på processerna och gör det möjligt att synliggöra och följa barnens och pedagogernas meningsskapande. Förskolorna välkomnar alla att vara med i processen och bjuder in läsaren att göra egna reflektioner och tolkningar, eftersom dokumentationen ses som ett material som inte är stängt eller färdigtolkat.
Bokens redaktörer tar upp teoretiska perspektiv på barns lärande, pedagogisk dokumentation och projekterande arbetssätt. De diskuterar vad Reggio Emiliainspiration betyder för många svenska förskolor och hur den kan göra förskolan till en demokratisk mötesplats.
Reggio Emilia Institutet i Stockholm har i det här projektet arbetat tillsammans med Barnasinnets förskola och Skogsgläntans förskola i Skarpnäcks stadsdel, HallonEtts förskolor i Jönköping, Trollets förskola i Kalmar och Hammarby förskolor i Stockholm.
Boken vänder sig till förskolor och pedagoger som är intresserade av hur man kan arbeta med pedagogisk dokumentation.
9789176566824 -
BARNS SOCIALA SAMVARO - Inklusion och exklu...
Häftad bok.
Mycket gott skick. Studentlitteratur, 2003, 227 s., övers. från norskan av Inger Lindelöf
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144026994
- Titel
- Barns sociala samvaro - - inklusion och exklusion i förskolan
- Författare
- Ytterhus, Borgunn
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 227 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 336 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Förskolan är en verksamhet för ett stort antal och en mångfald av barn. Den här boken handlar just om barn och deras sociala samvaro i förskolan, om möten i mångfalden. Vi vet att barn upptäcker världen genom att undersöka och utforska sig själva, andra människor och omgivningen. Varje barn har rätt att få göra detta utifrån sina egna förutsättningar och att genom olika erfarenheter få uppleva sig själv som värdefull och accepterad i förskolan. Boken ger en ny och spännande introduktion till förståelsen av barns sociala samvaro grundad på barnens egen tolkning av de sociala samvaroprocesserna, bl.a. inklusion och exklusion. Barnens syn på den sociala samvaron i vardagen underbyggs med teori, företrädesvis från det sociologiska men också det pedagogiska området. Den kunskap som barnen ger uttryck för kan användas av de vuxna för att ytterligare främja barns erövrande av omvärlden. Barns sociala samvaro är avsedd för lärarutbildningen, i synnerhet utbildningen för förskola och grundskolans lägre stadium, men också för alla dem som arbetar med barn i dessa åldersgrupper. Boken erbjuder även intressant läsning för föräldrar och andra som dagligen umgås med barn. Översättning: Inger Lindelöf
9144026994 -
FÖRSKOLAN - barns första skola!
Häftad bok.
Nära nyskick. Studentlitteratur, 2015, 200 s., uppl. 1:14
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144042220
- Titel
- Förskolan - barns första skola!
- Författare
- Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm
- Vikt
- 360 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Syftet med denna bok är att visa på att förskolan är barns första skola. Boken tar fasta på de oändliga möjligheter att lära och utvecklas som förskolan erbjuder små barn. Författarna poängterar samtidigt att pedagogens agerande är centralt för barns lärande och delaktighet i denna första skola. Utifrån den komplexa verklighet som förskolan utgör belyses olika frågeställningar relaterade till förskolans läroplan. Basen är den teoretiska grund som vi här kallar den relationella, och som innebär att barn, vuxna, sammanhang, tid och rum alla är integrerade delar i lärandets helhet. Kommunikationens betydelse för små barns lärande löper som en röd tråd genom hela boken. Inledningsvis diskuteras de utmaningar som dagens pedagoger i förskolan står inför: förhållandet mellan individ och kollektiv, vad den barnsyn pedagoger bär med sig betyder för det dagliga arbetet, vad det innebär att arbeta mot ett mål samt vad ett lustfyllt lärande i förskolan kan betyda. Tidsenliga begrepp som barncentrering och det kompetenta barnet problematiseras. Dokumentation framhålls som ett sätt för barn att upptäcka lärande och för pedagoger att upptäcka lärandeprocessen. Vidare behandlas barns begynnande problemlösning, naturvetenskap som innehåll samt kommunikationens roll i leken. Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av lärare som arbetar med barn i förskoleåldern. Vår förhoppning är att den ska inspirera till diskussion om lärandets relationella karaktär och de konsekvenser ett sådant synsätt kan få för den pedagogiska verksamheten.
9789144042220 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789147099610
- Titel
- Förskolan - arena för barns lärande
- Författare
- Sheridan, Sonja
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 157 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm
- Vikt
- 220 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vilken roll spelar förskolan för de yngsta barnens lärande? I den här boken presenterar sju forskare sina studier om vad som karakteriserar förskolan som lärandemiljö. I ett treårigt projekt har de undersökt olika förskolors pedagogiska kvalitet, föräldrars och lärares attityder till förskolan och barns lärande, samt barns förståelse och agerande inom fyra områden: matematik, språk och kommunikation, samspel och flerspråkighet. I boken utgår forskarna från bland annat följande frågor: Vilka förutsättningar för lärande har de yngsta barnen i förskolan? Vad lär de sig? Vilken roll spelar förskolans kvalitet? Vilka attityder har lärare och föräldrar till förskolan och barns lärande?
9789147099610 -
FÖRSKOLAN – barns första skola!
Häftad bok.
Gott skick. Studentlitteratur, 2009, 200 s., upplaga 1:9; medverkande författare är: Ulla Mauritzson - Siv Benn - Siv Anstett - Camilla Öhberg - Elisabeth Doverborg - Anette Emilson - Lise-Lotte Bjervås - Roger Säljö - Elisabeth Björklund - Annika Elm Fristorp - Cami läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144042220
- Titel
- Förskolan - barns första skola!
- Författare
- Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm
- Vikt
- 360 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Syftet med denna bok är att visa på att förskolan är barns första skola. Boken tar fasta på de oändliga möjligheter att lära och utvecklas som förskolan erbjuder små barn. Författarna poängterar samtidigt att pedagogens agerande är centralt för barns lärande och delaktighet i denna första skola. Utifrån den komplexa verklighet som förskolan utgör belyses olika frågeställningar relaterade till förskolans läroplan. Basen är den teoretiska grund som vi här kallar den relationella, och som innebär att barn, vuxna, sammanhang, tid och rum alla är integrerade delar i lärandets helhet. Kommunikationens betydelse för små barns lärande löper som en röd tråd genom hela boken. Inledningsvis diskuteras de utmaningar som dagens pedagoger i förskolan står inför: förhållandet mellan individ och kollektiv, vad den barnsyn pedagoger bär med sig betyder för det dagliga arbetet, vad det innebär att arbeta mot ett mål samt vad ett lustfyllt lärande i förskolan kan betyda. Tidsenliga begrepp som barncentrering och det kompetenta barnet problematiseras. Dokumentation framhålls som ett sätt för barn att upptäcka lärande och för pedagoger att upptäcka lärandeprocessen. Vidare behandlas barns begynnande problemlösning, naturvetenskap som innehåll samt kommunikationens roll i leken. Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av lärare som arbetar med barn i förskoleåldern. Vår förhoppning är att den ska inspirera till diskussion om lärandets relationella karaktär och de konsekvenser ett sådant synsätt kan få för den pedagogiska verksamheten.
9789144042220
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn