Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Hur jättarna går under : och varför vissa företag aldrig ger upp

Hur jättarna går under : och varför vissa företag aldrig ger upp

Inbunden bok. BookHouse Editions. 1 uppl. 2009. 221 sidor.

Nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick. Illustrerad i svartvitt.

E&N

FRI FRAKT inrikes
Betala med Swish Fraktfritt

Förlagsfakta

ISBN
9789189388505
Titel
Hur jättarna går under : och varför vissa företag aldrig ger upp
Författare
Collins, Jim
Förlag
BookHouse Editions
Utgivningsår
2009
Omfång
221 sidor
Bandtyp
Inbunden
Mått
134 x 204 mm Ryggbredd 18 mm
Vikt
310 g
Språk
Svenska
Baksidestext
I Hur jättarna går under - och varför vissa företag aldrig ger upp ställer sig Jim Collins frågan: Hur går det till när mäktiga företag faller? Kan nedgången upptäckas i tid och undvikas? Hur långt kan ett företag falla innan dess totala undergång är oundviklig och alla räddningsförsök förgäves.
Collins forskningsprojekt har pågått i mer än fyra år, och avslöjar fem distinkta steg av nedgång som han beskriver i boken. Genom att förstå stegen i nedgången kan ledare markant minska risken att falla hela vägen ned till botten. Man skulle kunna säga att boken är en spegelbild av hans tidigare storsäljare Good to Great som beskriver uppgångens fem stadier.
Det är nästan omöjligt att låta bli att tänka på ett specifikt svenskt företag när man läser boken. Facit, kanske. Eller SAS. Eller varför inte någon av de banker som inte längre finns. Hade de kunnat rädda sig om de varit mer observanta?
Ingen institution, oavsett hur mäktig den är, är immun mot undergång. Det finns ingen naturlag som säger att de starkaste och största kommer för all framtid att stanna kvar på toppen. Vilket företag som helst kan börja falla, och de flesta gör det förr eller senare. Men som Collins forskning visar, så återhämtar sig vissa företag faktiskt och i vissa fall kan de komma tillbaka ännu starkare.

Om du triumferar eller misslyckas, lider eller avlider, beror mer på vad du gör med dig själv än vad världen gör med dig.

OM FÖRFATTAREN
Jim Collins är en noggrann betraktare av företag stora, svaga, bra och misslyckade sådana från unga start-ups till aktningsvärda institutioner. Författaren till den internationella storsäljaren Good to Great och medförfattare till Built to Last, är Collins en vägledare för ledare inom både i den privata och offentliga sektorn. Hans artiklar har publicerats i Fortune, BusinessWeek, The Economist, USA Today och Harvard Business Review.