Vinnare och förlorare - ?Vinnarna på en högre kostnad för koldioxidutsläpp är ofta utspridda, små och nystartade företag medan förlorarna är etablerade storföretag?
Fores Studie 2010:1, häftad, 112 sidor, nyskick.
Vilka branscher och företag vinner på ett höjt koldioxidpris?
Hur kan vi underlätta framväxten av dessa företag
och branscher, som kommer att vara drivande i svensk tillväxt?
Och vilka är förlorarna? Det försöker denna studie kartlägga.
Många av de bolag som kan betecknas som förlorare vid ett
högt koldioxidpris är företag med över femtio anställda.Vinnarbranscherna däremot domineras istället av små och ny-startade företag som saknar mycket av den påverkansmakt somde stora förlorarna förfogar över. Dessa företag återfinns inomsåväl energieffektiviserande som systemförändrande teknik,vilka på kort tid visat hur det går att tjäna pengar på klimatomställningen.
Studien innehåller även sju rekommendationer till hur
klimatomställningens vinnarföretag kan bli fler och större.