-
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789144167688
- Titel
- Algebra för lärare
- Författare
- Bråting, Kajsa
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2023
- Omfång
- 198 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 245 mm Ryggbredd 11 mm
- Vikt
- 350 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Syftet med boken är att ge matematikläraren den specialiserade kunskap i algebra som lärare behöver för att kunna bedriva en varierad och allsidig undervisning.
Med stöd av algebraiska symboler, formler, ekvationer och funktioner fokuserar boken på att beskriva generella samband och en generaliserad aritmetik som kan användas för intressanta matematiska resonemang och varierande sätt att lösa matematiska problem. Boken inriktar sig inte enbart på räknefärdigheter utan även på den viktiga helhetsförståelsen för matematikens mönster och strukturer.
Bokens framställning är anpassad och strukturerad så att läsaren dels görs uppmärksam på hur eleven kan närma sig och tillämpa algebran för att effektivt lösa matematiska problem, dels hur elevers tankar, idéer och resonemang kan tolkas, bedömas och utvecklas.
Algebra för lärare vänder sig till verksamma och blivande lärare i matematik.
Studentlitteratur AB 2 9789144167688 -
Lärare i uppror : röster inifrån den svenska...
Häftad bok. Verbal Förlag. 2021. 171 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789189155527
- Titel
- Lärare i uppror : röster inifrån den svenska skolan
- Författare
- Skytte, Alexander
- Förlag
- Verbal Förlag
- Utgivningsår
- 2021
- Omfång
- 171 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 120 x 200 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 220 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det börjar med en känsla av orättvisa. Att se sina elevers behov utan att räcka till. Känslan växer sig starkare i mötet med andra lärare som alla har en sak gemensamt: de har fått nog. De senaste åren har en proteströrelse vuxit fram bland svenska lärare. Mot nedskärningar, marknadisering och samhällets svek mot barnen. I antologin Lärare i uppror berättar röster inifrån den svenska skolan varför de gjort uppror och vad som måste förändras.
Medverkande: Max Entin, Linnea Lindqvist, Fredrik Lundin, Erika Rodin, Catarina Thestrup, Pernilla Wallgren samt Alexander Skytte (red).
Verbal Förlag 9789189155527 -
Ledarskap, sociala relationer och konflikthan...
Inbunden bok. Natur & Kultur Läromedel. 1 uppl. 2021. 580 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127825253
- Titel
- Ledarskap, sociala relationer och konflikthantering för lärare
- Förlag
- Natur & Kultur Läromedel
- Utgivningsår
- 2021
- Omfång
- 580 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 235 mm Ryggbredd 43 mm
- Vikt
- 1200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kursboken Ledarskap, sociala relationer och konflikthantering för lärare riktar sig i första hand till lärarstuderande, men kan även med fördel läsas av verksamma inom de olika nivåerna i det svenska utbildningssystemet. Antologin täcker in följande delar av den utbildningsvetenskapliga kärnan:
• Hur kan lärare skapa nödvändiga förtroendefulla relationer med sina elever?
• Hur kan lärare axla rollen som pedagogisk ledare i olika situationer?
• Hur kan lärare identifiera, hantera och förebygga mobbning?
• Hur kan inkludering och delaktighet skapas genom lärares ledarskap?
• Hur kan lärare uppleva och hantera konflikter?
Den utbildningsvetenskapliga kärnan är gemensam för alla lärarstuderande i Sverige och ska innehålla de grundläggande kunskaper och färdigheter som blivande förskollärare och lärare behöver. Den fungerar därmed som en gemensam bas och utgör i förlängningen grunden för ett gemensamt professionsspråk.
Är du kursansvarig på högskola eller universitet? Beställ ett utvärderingsexemplar av Ledarskap, sociala relationer och konflikthantering för lärare.
Natur & Kultur Läromedel 1 9789127825253 -
Lärare i den uppkopplade skolan
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2021. 256 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140687159
- Titel
- Lärare i den uppkopplade skolan
- Författare
- Lantz-Andersson (red.), Annika
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 228 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 470 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- De senaste decennierna har digitaliseringen förvandlat vår vardag. Hur förändras lärarrollen när mobila digitala resurser finns i klassrummet? Vad blir lärande och utbildning i sådana omgivningar?
I Lärare i den uppkopplade skolan presenterar en rad forskare studier kring digitala medier och lärande. Utgångspunkten är att digitala medier har en given plats i skola och undervisning. Användningen av digitala medier innebär ett avgörande språng in i nya sätt att läsa, skriva, räkna, lära sig språk och umgås med information.
Boken innehåller aktuella studier som bygger på empirisk forskning, där implikationerna för pedagogens roll i undervisning står i fokus. I de olika kapitlen diskuteras hur kunskapssynen och därmed lärarrollen behöver förändras för att få ut det man vill av aktiviteter som bygger på användning av digitala medier. Digitaliseringen är här för att stanna, frågorna i dag rör hur de blir produktiva och inspirerande i skola och utbildning.
Gleerups Utbildning AB 1 9789140687159 -
Digital kompetens för sfi-lärare : vad innebä...
Häftad bok. Gothia Fortbildning AB. 1 uppl. 2018. 168 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789177410539
- Titel
- Digital kompetens för sfi-lärare : vad innebär vuxenutbildningens digitalisering?
- Författare
- Eklund, Ivana
- Förlag
- Gothia Kompetens
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 168 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 310 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad är relevant och användbar kunskap för sfi-elever i deras liv som digitalt kompetenta vuxna medborgare? Och vad är adekvat digital kompetens i din profession som sfi-lärare? Hur kan du, tillsammans med rektor och huvudman, bidra till en digitalt mogen verksamhet i utveckling?
Annsofie Thörnroth Engborg och Ivana Eklund, båda med sfi-lärarerfarenhet, synar begreppen digitalisering och digital kompetens utifrån forskning och erfarenhetsbaserad kunskap om sfi och vuxenutbildningen. De identifierar utmaningar och fallgropar i samband med digitaliseringen – och presenterar vägvisare för det fortsatta digitaliseringsarbetet.
Boken innehåller ett flertal användbara frågeställningar som kan vara till hjälp för att mäta verksamhetens digitala mognad, listor med relevanta steg i digitaliseringsprocessen, samt en checklista med exempel på vad du bör känna till för att vara en digitalt kompetent sfi-lärare.
Annsofie Thörnroth Engborg har arbetat som sfi-lärare och med sfi-relaterade uppdrag som expert, projektledare, redaktör och konsult hos utbildningsföretag, bokförlag, Utbildningsradion och Skolverket. Hon har även skrivit kursboken Svenska etc. (Liber AB). Hon är även producenten bakom podcasten På ren svenska – en podcast för sfi-lärare.
Ivana Eklund har bakgrund som sfi-lärare och är främst verksam som föreläsare och lärarfortbildare. Hon är även författare till boken Webbaserad alfabetisering (Natur & Kultur).
Gothia Fortbildning AB 1 9789177410539 -
Blivande lärare och deras lärare - introdukti...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2018. 240 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147128464
- Titel
- Blivande lärare och deras lärare : introduktion till lärarutbildningen
- Författare
- Persson, Anders, sociolog
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 239 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 420 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I denna bok skriver forskande lärare och lärarutbildare om sina erfarenheter av att undervisa blivande lärare. Här tas en rad inifrånperspektiv där författarmetoden i flera fall är det bearbetade självupplevda. I andra fall beskrivs olika undervisnings- och arbetssätt och i åter andra analyseras olika aspekter av att vara blivande lärares lärare. Distanserade utifrånperspektiv anläggs också på de samhälleliga och sociala förhållanden som formar skola, lärarutbildning och deras olika aktörer.
Blivande lärare och deras lärare formas i ett spänningsfält mellan bland annat eleverfarenheter, egna och andras förväntningar på läraryrket, visioner om skolans och undervisningens både konserverande och förändrande kraft, diskurser om skolans och lärarutbildningens möjligheter och tillkortakommande samt strukturella förhållanden som lärarbrist, löner, kriser och söktryck till lärarutbildningen.
Boken vänder sig till både lärarstudenter och lärarutbildare.
Sagt om boken
"I den här boken ger ett antal lärarutbildare vid Lunds universitet, alla forskare inom det utbildningsvetenskapliga fältet, sina bilder av den nuvarande lärarutbildningen. De förtydligar, förklarar –och även försvarar – utbildningens grunder och tillämpning med lite olika infallsvinklar. Författarna gör det på ett personligt sätt och refererar gärna till egna forskningsstudier. Det personliga anslaget gör boken lättläst och varierad och bidrar till att höja läsvärdet." Publiceras i BTJ-häftet nr 21, 2018. Lektör Elisabeth Sörhuus
Om författarna
Bokens alla författare är med ett undantag tidigare lärare i grund- och gymnasieskolan och merparten är lärarutbildare vid Lunds universitet.
Redaktör: Anders Persson, professor i utbildningsvetenskap respektive sociologi vid Lunds universitet. Han har lång erfarenhet som forskare och universitetslärare. Han har skrivit en rad böcker: Skola & makt (Carlssons), Social kompetens (Studentlitteratur), Ritualisering och sårbarhet (Liber) och Framing Social Interaction (Routledge).
Liber 1 9789147128464 -
Att bli lärare i ett nytt skollandskap
häftad 135 sidor, arkiv 2012, nära nyskick
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789179242411
- Titel
- Att bli lärare i ett nytt skollandskap : identitet och utbildning
- Författare
- Nilsson Lindström, Margareta
- Förlag
- Arkiv förlag/A-Z förlag
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 135 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 140 x 210 mm Ryggbredd 11 mm
- Vikt
- 200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Lärarnas utbildning och yrkeskunnande är starkt omdebatterade i svensk utbildningspolitik.
Avgörande förändringar har genomförts på skolans område under de senaste decennierna. Skolan har kommunaliserats, mål- och resultatstyrning har införts, skolan har marknadiserats. Därtill genomgår lärarutbildningen ständiga reformer.
Margareta Nilsson Lindström har studerat lärarutbildningen vid universitetet i Växjö och iakttagit hur studenterna formar sin läraridentitet. Hon har följt grundskollärarstudenter genom deras utbildning och också mött nyblivna lärare.
Hos de blivande lärarna framträdde tre olika idealbilder av skolan: byskolan, förortsskolan och skolan på marknaden. Dessa bilder, som är starkt präglade av studenternas olika bakgrunder, begränsar lärarstudenternas och de nyblivna lärarnas möjligheter att orientera sig i dagens skollandskap.
Margareta Nilsson Lindström är verksam vid sociologiska institutionen vid Lunds universitet. Hon var 2007--2009 knuten till Linnéuniversitet i Växjö som utbildningsvetenskaplig forskare.
9789179242411
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn