Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Bokbörsen

Den svenska marknadsplatsen för lästa böcker, lyssnade skivor och tittade filmer. Sök bland tre miljoner annonser från tjugo tusen säljare som levererar direkt till dig.

  • Öppet köp 21 dagar
  • Betalning mot faktura
  • Inrikes enhetsfrakt 59 kr oavsett vikt och antal artiklar från samma säljare och i samma kundvagn.
Ett redarliv

Ett redarliv

Inbunden bok Ekerlids förlag. 2013. 213 s. Inbunden. 23x16cm. 575 gram.

Nyskick. Skyddsomslag finns i nyskick. Ronald Bergmans verksamhet i shipping under 50 år.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 59 SEK Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789187391101
Titel
Ett redarliv : Ronald Bergmans verksamhet i shipping under 50 år
Författare
Ingvar Körberg
Förlag
Ekerlids
Utgivningsår
2013
Omfång
214 sidor
Bandtyp
Inbunden
Mått
163 x 235 mm Ryggbredd 17 mm
Vikt
584 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Ronald Bergman kan se tillbaka på en över halvsekellång verksamhet som skeppsmäklare och skeppsredare. Han har varit huvudägare av och chef för det anrika rederiet Nordström & Thulin. Hans båtar har gått över alla hav och angjort hamnar i alla världsdelar. 1988 tog rederiet över den reguljära färjetrafiken mellan Gotland och fastlandet. Två år senare upprättades en ny förbindelse med Estland. Färjetrafiken mellan Stockholm och Tallinn innebar ett stöd för en ny nations kontakter med omvärlden, men fick ett tragiskt avbräck i och med förlisningen av färjan Estonia år 1994. Ronald Bergman har i hög grad varit verksam internationellt och blivit ett aktat namn inom rederikretsar runtom i världen. Som förste svensk fick han av FN:s ordförande Kofi Annan motta utmärkelsen The international Maritime Hall of Fame för sina insatser inom internationell sjöfart. Ronald Bergman har också varit president i världens största shippingorganisation BIMCO. Säkerhetsfrågorna har alltid varit högt prioriterade i Ronald Bergmans verksamhet. Han har varit en föregångare när det gällt fartyg med dubbla skrov och separata barlasttankar, väl medveten om hur förödande en oljetankers haveri kan drabba folk och miljö. I sin argumentation för ett modernt säkerhetstänkande har Ronald Bergman i hög grad bidragit till en tryggare sjöfart. Vid sidan av framställningen av Ronald Bergmans liv och verksamhet är boken också en skildring av en bransch som för de flesta är helt okänd.