-
Historia från kursplan till klassrum : Perspe...
Häftad bok. Malmö universitet. 2020. 458 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789178770960
- Titel
- Historia från kursplan till klassrum : Perspektiv på lärares historieundervisning från Lpo 94 till Lgr 11
- Författare
- Jarhall, Jessica
- Förlag
- Malmö universitet
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 458 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 160 x 240 mm Ryggbredd 26 mm
- Vikt
- 899 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur formar lärare historieundervisning? Vilka kunskaper blir möjliga för elever att utveckla genom högstadiets historieundervisning? Det är ett par av de frågor som undersöks i den här avhandlingen som handlar om hur lärare omformar skolämnet historia från kursplan till högstadieklassrum. Undersökningsperioden präglas av två genomgripande läroplansreformer: Lpo 94 och Lgr 11. Under den tiden sker en tyngdpunktsförskjutning från förtroende för lärare att själva fatta beslut om sin undervisning till förväntan på att undervisningen ska leda till mätbara resultat. Undersökningen tar avstamp i det spänningsförhållande – eller utrymme – som finns mellan de förväntningar som uttrycks i kursplanen på vad historielärare ska undervisa om och vad lärare själva uppfattar är möjligt. Eftersom läraren är den mest centrala aktören när ämnet omformas till undervisning är det särskilt deras röster som lyfts fram i avhandlingen.
Resultatet visar att lärares omformning är en kontinuerlig process som påskyndats efter 2011 års skolreformer. Införandet av nationella ämnesprov i historia påverkar lärares undervisning. Eleverna är dock alltjämt i centrum för lärares didaktiska beslut. Resultatet pekar också på att färdighetsrelaterade kunskapsaspekter har fått större utrymme under perioden. Det innebär att skolämnet historia befinner sig i skärningspunkten mellan tradition och förändring.
Malmö universitet 9789178770960 -
Från seminarieklass till akademi : förskollär...
Inbunden bok. Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis (AUU) : Uppsala universitetsbibliotek [distributör. 2009. 291 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789155475550
- Titel
- Från seminarieklass till akademi : förskollärarutbildningen i Uppsala under nio decennier
- Författare
- Halvarsson, Berit
- Förlag
- Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis (AUU) : Uppsala universitetsbibliotek [distributör
- Utgivningsår
- 2009
- Språk
- Svenska
Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis (AUU) : Uppsala universitetsbibliotek [distributör 9789155475550 -
Kulturmöten i matematikundervisningen : exemp...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1:7 uppl. 2022. 287 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144054889
- Titel
- Kulturmöten i matematikundervisningen : exempel från 41 olika språk
- Författare
- Kilborn, Wiggo
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 287 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 411 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Talens uppbyggnad skiljer sig avsevärt mellan olika språk och kulturer. I många stycken kan vi se det som andra sätt att tänka och tala matematik. För lärare i den svenska skolan kan detta vara problematiskt eftersom de inte känner till de metoder som eleverna och deras familjer har erfarenhet av och kunskap om från tidigare skolgång i sina hemländer.
I boken lyfter författarna fram likheter och skillnader när det gäller skolans matematikundervisning i relation till elever med utländsk bakgrund. Områden som behandlas är bl.a. tal och begrepp, talens namn, grundläggande aritmetik samt klockan och kalendern. Bland språken finner läsaren arabiska, bosniska, dari, engelska, kinesiska, pashto, somaliska, spanska, tigrinska och vietnamesiska.
Kulturmöten i matematikundervisningen vänder sig i första hand till lärare som undervisar elever med en annan kulturbakgrund. Den har sin givna plats som kurslitteratur i lärarutbildning och kompetensutveckling av verksamma lärare.
Studentlitteratur AB 1:7 9789144054889 -
Från fakta till förmåga
häftad 257 sidor, hallgren & fallgren 2008, nyskick
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789173828314
- Titel
- Från fakta till förmåga : ledmotiv för framgångsrikt tematiskt arbete i gymnasieskolan
- Författare
- Norell, Jan-Olof
- Förlag
- Hallgren & Fallgren
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 257 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 230 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 538 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Tematiskt arbete, det som för några framstår som ett modeord och ytterligare något som ska hinnas med, handlar i själva verket om att ge eleverna en bildningsgrund att stå på inför 2000-talets ständigt nya krav.
I boken beskriver författaren med konkreta exempel hur tematiskt arbete kan användas för att bättre uppnå läroplanens mål och skapa helhet och karaktär i de olika programutbildningarna.
Här finns också en detaljerad beskrivning av hur tematiskt arbete kan byggas upp med en genomgång av vanliga problem och förslag på lösningar, temaplanering, undervisningsmetoder, schemalösningar och bedömningsfrågor.
Om författaren
Jan-Olof Norell är en erfaren gymnasielärare och fortbildningskonsult på Lärarfortbildning AB med lång erfarenhet av arbetet i gymnasieskolor.
9789173828314
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn