Pedagogik för 2000-talet
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 5 uppl. 2009. 311 sidor.
Nyskick.
Del 1 och del 2 i samma bok.
I del 1 skildras uppkomsten av den pedagogik som kom att prägla det sena 1900-talet och som i nya former förts vidare in i vårt eget århundrade. Här levandegörs teorier om lärande, skola och utbildning framställda av de stora pedagogerna, exempelvis Rousseau, Dewey, Piaget, Freire, Montessori, Bruner och Vygotskij. Här får läsaren också möta andra tänkare med stort inflytande över vår tids pedagogik - Donald Schön, Ivan Illich, Howard Gardner, Ference Marton, Tim Gallwey med flera.
I den väsentligt omarbetade del 2 diskuteras ingående hur globalisering och IT ställer speciella krav på pedagogisk verksamhet. Internationell ekonomisk konkurrens leder till hårdare statlig styrning och kontroll i flera länder, bland annat I Sverige. Krav på tydliga mål och betyg i flera steg jämsides med behov av självständigt, kritiskt och analytiskt tänkande ställer alla inblandade parter inför en rad pedagogiska dilemman.
Presentskick.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789127117396
- Titel
- Pedagogik för 2000-talet
- Författare
- Egidius, Henry
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 311 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 145 x 215 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 540 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Under 1900-talet har en ny sorts pedagogik tagit form. Med paroller som självstyrt lärande, uppgiftsbaserat och arbetsplatsförlagt lärande, delaktighet och jämställdhet riktas fokus lika mycket på dem som lär sig som på dem som undervisar och handleder. IT och flexibelt lärande, nya former för bedöming och betygsättning sätter sin prägel på alla former av studier.
Bokens första del ägnas åt den moderna pedagogikens förgrundsgestalter, exempelvis Dewey, Montessori, Freinet, Freire, Piaget, Vygotskij, Rogers och Gardner. Deras teorier och visioner sätts in i ett historiskt sammanhang.
Hur samhällsutvecklingen och dessa pionjärers arbete har lett fram till ett pedagogiskt nytänkande skildras i bokens andra del. Här ges en konkret framställning av nya pedagogiska arbetssätt, bedömningsformer och kvalitetsarbete i vår tids anda. Denna del av boken handlar bl a om e-lärande, casemetoden, problembaserat lärande, handledning och projektarbete, kritisk läsning, betygsättning och utvecklingsarbete.