Pedagogik för 2000-talet
Natur och Kultur. 4:2 uppl. 2006. Dekorerat kartonnageband. I bra skick men med ett femtontal sidor med under och överstrykningar, dels med blyerts dels med en röd penna. Även några siffernoteringar på första innehållsförteckningssidan. 570 gram.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9127098095
- Titel
- Pedagogik för 2000-talet
- Författare
- Henry Egidius
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 336 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 145 x 210 mm Ryggbredd 30 mm
- Vikt
- 570 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Fjärde, omarbetade utgåvan Under 1900-talet har en ny sorts pedagogik tagit form. Med paroller som självstyrt lärande, uppgiftsbaserat och arbetsplatsförlagt lärande, delaktighet och jämställdhet riktas fokus lika mycket på dem som lär sig som på dem som undervisar och handleder. IT och flexibelt lärande, nya former för bedöming och betygsättning sätter sin prägel på alla former av studier. Bokens första del ägnas åt den moderna pedagogikens förgrundsgestalter, exempelvis Dewey, Montessori, Freinet, Freire, Piaget, Vygotskij, Rogers och Gardner. Deras teorier och visioner sätts in i ett historiskt sammanhang. Hur samhällsutvecklingen och dessa pionjärers arbete har lett fram till ett pedagogiskt nytänkande skildras i bokens andra del. Här ges en konkret framställning av nya pedagogiska arbetssätt, bedömningsformer och kvalitetsarbete i vår tids anda. Denna del av boken handlar bl a om e-lärande, casemetoden, problembaserat lärande, handledning och projektarbete, kritisk läsning, betygsättning och utvecklingsarbete.