Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Lärare och lärande i yrkesprogram och introduktionsprogram

Lärare och lärande i yrkesprogram och introduktionsprogram

Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2012. 232 sidor.

Gott skick. Understrykningar och markeringar förekommer i texten.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK

Förlagsfakta

ISBN
9789144074412
Titel
Lärare och lärande i yrkesprogram och introduktionsprogram
Författare
Henning Loeb, Ingrid
Förlag
Studentlitteratur
Utgivningsår
2012
Omfång
232 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
155 x 225 mm Ryggbredd 10 mm
Vikt
350 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Vilka kunskaper behöver ungdomar skaffa sig under sin gymnasietid för att bli väl förberedda för vuxenlivet med allt vad det innebär? I vilken utsträckning ska gymnasieskolan lägga grunden för livslångt lärande och ett aktivt medborgarskap? Hur mycket ska utbildningen anpassas till arbetslivets krav – och vad är det nya arbetslivets krav?
Hur ska gymnasieskolan utformas för att möta behoven hos de elever som av olika skäl inte kan eller vill läsa på de nationella programmen? Det här är frågor som alltid har varit aktuella i debatten om gymnasieskolan, inte minst under de senaste åren då det har förts en politisk dragkamp om hur gymnasiet ska utformas. Det är också frågor som löper som en röd tråd genom den här boken.
Kapitlen bygger på forskningsstudier som är genomförda i yrkesförberedande program och det individuella programmet före reformen 2011. Men de teman som behandlas är lika aktuella i den nya gymnasieskolan.

Några exempel är:

yrkesutbildning i ett historiskt och politiskt perspektiv
elevers identitetsskapande och yrkeslärande
lärarrollen och lärar–elevrelationen
introduktionsprogram och lärlingsutbildning.

Boken riktar sig till blivande yrkes- och ämneslärare som ska arbeta i gymnasiets yrkes- och introduktionsprogram och passar bra som kurslitteratur i den utbildningsvetenskapliga kärnan.