-
Fritidshemmets pedagogik i en ny tid
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2020. 224 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789151101019
- Titel
- Fritidshemmets pedagogik i en ny tid
- Författare
- Haglund, Björn
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 224 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 228 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Fritidshemmets traditionella pedagogik utmanas idag och allt mer av dess verksamhet riktas mot utbildning. Fritidshemmet ska både erbjuda elever en meningsfull fritid och undervisning kopplad till ett centralt innehåll. För att lyckas med detta dubbla läroplansuppdrag behöver fritidshemmet bland annat en pedagogik som, även framöver, bygger på elevers delaktighet, socialt och relationellt lärande. Fritidshemmet har en lång pedagogisk tradition som institution, och den här boken belyser hur uppdrag, mål, styrning och innehåll har förändrats över tid.
Den första delen av Fritidshemmets pedagogik i en ny tid beskriver förändringar i fritidshemmets uppdrag, profession och den socialpedagogiska traditionen. Bokens andra del innehåller kapitel om likvärdighet, kvalitet och dagens utbildning till lärare i fritidshem. Den tredje delen handlar om fritidshemmets innehåll och tar sin utgångspunkt i didaktik och barns perspektiv.
Bokens redaktörer är forskare och lärarutbildare med inriktning mot fritidshemmets pedagogik. De har alla en bakgrund som fritidspedagoger och har genom mötet med lärarstudenter, fritidshemspersonal och forskning på olika sätt studerat fritidshemmet.
Helena Ackesjö är docent i pedagogik vid Linnéuniversitetet.
Birgit Andersson är lektor i pedagogiskt arbete vid Umeå universitet, institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap.
Catarina Andishmand är lektor i barn- och ungdomsvetenskap vid Göteborgs universitet och undervisar på grundlärarutbildningen med inriktning mot fritidshem.
Marianne Dahl är lektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet (campus Kalmar)
.
Helene Elvstrand är universitetslektor i pedagogiskt arbetet inriktning fritidshem vid Linköpings universitet.
Jan Gustafsson Nyckel är professor i utbildningsvetenskap vid Högskolan Väst.
Björn Haglund är docent i barn- och ungdomsvetenskap och arbetar vid Högskolan i Gävle.
Karin Lager är postdoktor vid Högskolan Väst och universitetslektor vid Göteborgs universitet.
Per Lindqvist är professor i didaktik vid Mälardalens högskola.
Ulla Karin Nordänger är professor i pedagogik vid Linnéuniversitetet.
Monica Orwehag är fil. dr. i pedagogik och lektor vid Högskolan Väst.
Einar Sundsdal, fil.dr, är förste amanuens i pedagogik vid Institutet för pedagogik och
livslångt lärande vid Norges teknisk-naturvetenskapliga universitet (NTNU).
Maria Øksnes, fil.dr, är professor i pedagogik vid Institutet för lärarutbildning vid Norges
teknisk-naturvetenskapliga universitet (NTNU).
Gleerups Utbildning AB 1 9789151101019 -
Fritidshemmets möjligheter - Att arbeta friti...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2019. 288 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144119953
- Titel
- Fritidshemmets möjligheter - Att arbeta fritidspedagogiskt
- Författare
- Elvstrand, Helene
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2019
- Omfång
- 288 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 520 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Varje dag, före och efter skolan och på lov, går nästan en halv miljon svenska elever i fritidshem. På fritids träffar elever kompisar, får leka och pröva spännande aktiviteter. Att fritidshem är väl fungerande är avgörande för de många barn som tillbringar stora delar av sin dag där. Fritidshemmets uppdrag har under de senaste åren delvis förskjutits, t.ex. har undervisning fått en allt mer framskjuten plats. I Fritidshemmets möjligheter – att arbeta fritidspedagogiskt presenterar författarna en rad viktiga områden om hur fritidshemmet kan bidra till barns allsidiga utveckling och lärande.
I boken lyfts kärnfrågor som fritidshemmets sociala uppdrag, lek, föräldrasamverkan, fritidshemsutveckling. Här tas även nyare innehåll om fritidspedagogiskt arbete upp, som t.ex. hur man kan arbeta med språk, matematik, naturvetenskap och teknik.
Fritidshemmets möjligheter – att arbeta fritidspedagogiskt ger en god grund för att skapa ett inspirerande innehåll för de många barn som tillbringar stora delar av sin tid på fritidshemmet. Boken vänder sig till studerande på lärarutbildningar och redan yrkesverksamma.
Studentlitteratur AB 1 9789144119953 -
Fritidshemmets historiska dilemman : en nutid...
Häftad bok. Stockholms Universitets förlag. 1 uppl. 2013. 215 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789176566794
- Titel
- Fritidshemmets historiska dilemman : en nutidshistoria om konstruktionen av fritidshemmet i samordning med skolan
- Författare
- Rohlin, Malin
- Förlag
- Stockholms Universitets förlag
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 215 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 320 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur styrs fritidshemmet och vad får det för konsekvenser för verksamheten? Hur har synen på den "problematiska fritiden" förändrats? Dagens samordning mellan fritidshemmet och skolan står här i fokus. Malin Rohlin använder sig av begreppet den problematiska fritiden, som syftar på barnens tid från skolans slut fram till att föräldrarna kommer hem från arbetet. Hur den problematiska fritiden ska lösas är ett tema med rötter i Anna Hierta-Retzius och Fridtjuv Bergs idéer kring sekelskiftet 1900, då den s.k. arbetsstugan grundades. Malin Rohlin lyfter fram olika aspekter som bidragit till ett visst tänkande och vissa föreställningar om fritidshemmet under olika tidsperioder.
Läs mer
I boken problematiseras bl.a. styrningen av fritidshemmet och författaren visar hur olika arenor tagit form – den sociala arenan, den socialpedagogiska arenan och den utbildningspedagogiska. Handlar fritidshemmets verksamhet t.ex. bara om vård och omsorg? Hur påverkas fritidspedagogutbildningen och synen på fritidspedagogens roll under de olika tidsperioderna? Det är i spänningsfältet mellan skolans och samhällets behov som fritidshemmets verksamhet definieras. Malin Rohlin visar att framväxten av dagens fritidshem styrs och har styrts av olika aktörer och intressen under olika tidsperioder.
Boken vänder sig till skolledare, lärare, fritidspedagoger, studerande, politiker och tjänstemän, som på olika sätt berörs av den verksamhet som idag utformas i samarbetet mellan fritidshem och skola.
Om författarna
Malin Rohlin är universitetslektor och prefekt på Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot tekniska, estetiska och praktiska kunskapstraditioner vid Stockholms universitet.
Stockholms Universitets förlag 1 9789176566794 -
Fritidshemmets didaktik
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2013. 253 sidor.
Mycket gott skick. Några enstaka understrykningar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144077086
- Titel
- Fritidshemmets didaktik
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 253 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 374 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Aktiviteterna på fritidshemmet ska stödja skolans lärande genom att fritidshemmet ska bedriva undervisning, slår skollagen fast. Det innebär nya uppdrag för fritidsläraren och ställer ökade krav på systematik, planering och uppföljning – med andra ord på en didaktik för fritidshem. Av tradition har lärande på fritidshemmet utgått från barnens intressen och barngruppens samspel, och lärandet har fångats i flykten i den mer informella lärandemiljön. Hur kan sådana förhållningssätt förenas med och berika skolans undervisning? Vilka risker kan fritidshemmets undervisningsuppdrag föra med sig? Ett antal forskare med olika intresseområden reflekterar i bokens texter från skilda utgångspunkter över hur fritidshemmets didaktik och lärande kan ses teoretiskt och genomföras praktiskt. Boken behandlar bland annat följande:
Lärande och utveckling på fritidshem i teori och praktik, idag och i ett historiskt perspektiv.
Hur begreppet utbildning ska tolkas i fritidshemsverksamhet, vad fritidshemmets didaktik bör omfatta samt likheter och skillnader jämfört med skolans utbildning.
Fritidslärarrollen och dess kompetensmässiga utmaningar i de nya uppdragen, på fritidshemmet och i praktiska och estetiska lektioner.
Planering, utvärdering, bedömning och kvalitetsutveckling i fritidshemmet – av lek, tematiskt arbete, skapande aktiviteter och av miljö.
Hur perspektivförskjutningar till barnens intresseområden, som lek och datorspelande, påverkar verksamheten och lärandet.
Boken vänder sig till studenter i grundlärarutbildning, främst med inriktning mot arbete i fritidshem, den kan användas i kompetensutveckling för redan yrkesaktiva arbetslag och för skolledare och andra som vill fördjupa sin kunskap om fritidshemmets didaktik. Varje kapitel avslutas med diskussionsfrågor, som kan användas för att diskutera innehållet samt med läsanvisningar för vidare utveckling.
Studentlitteratur 1 9789144077086 -
Fritidspedagogik : fritidshemmets teorier och...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2011. 246 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147100934
- Titel
- Fritidspedagogik : fritidshemmets teorier och praktiker
- Författare
- Klerfelt, Anna
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 246 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm
- Vikt
- 328 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Fritidspedagogik – fritidshemmets teorier och praktiker ger en djup och bred bild av fritidspedagogik och diskuterar fritidshemmets verksamhet utifrån olika perspektiv. Det fritidspedagogiska området belyses av namnkunniga forskare i bokens elva kapitel.
Liber 1 9789147100934 -
Fritidshemmets och skolans relationsarbete :...
Häftad bok. Lärarförlaget. 2023. 127 sidor.
Nyskick. Förlagsny och oläst. Finns flera ex i butiken.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789188149817
- Titel
- Fritidshemmets och skolans relationsarbete : grunden för lärandet
- Författare
- Lungström, Johan
- Förlag
- Lärarförlaget
- Utgivningsår
- 2023
- Omfång
- 127 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 250 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad innebär ett relationsarbete och hur kan vi få det att kontinuerligt utvecklas? Det här är en bok om hur vi kan utveckla det betydelsefulla relationsarbete som sker på fritidshem och i skola.
Fritidshemmets och skolans relationsarbete - grunden för lärandet Det är många faktorer som påverkar elevernas lärande i skolan, men goda relationer är en av de grundläggande. När det gäller att bygga trygga och hållbara relationer har fritidshemmet stor kunskap. En kunskap som vi behöver värna om och skapa utrymme för att utveckla vidare - både i fritidshemmet och i skolan. Men hur når vi nästa nivå i relationsarbetet? ...varvar praktikerns och forskarens perspektiv med berättelser Boken presenterar olika verktyg och modeller för utveckling. Starka berättelser om möten, relationer och skolans mellanrum varvas med praktikerns och forskarens olika perspektiv, för att på ett lättillgängligt sätt bidra med oväntade insikter och en palett av utvecklingsidéer. ...för att ge oss fler perspektiv och ta relationsarbetet till nästa nivå. Boken innehåller både modeller, reflektionsfrågor och teorier som kan ta relationsarbetet vidare. Här finns möjligheter till professionsutveckling genom både egen reflektion och kollegialt lärande.Betyg 4 - Mycket bra!"Boken är lätt att läsa och väcker många tankar: vi måste bli mer närvarande och nyfikna i våra möten med barn och elever. Perfekt som utgångspunkt för diskussioner med personal i skola och fritidshem." Btj-häftet 24/2023.
Om författarna Johan Lungström är fritidshemslärare. Han har lång yrkeserfarenhet från fritidshemmet och erfarenhet av grundskolans samtliga stadier. Anna-Carin Bredmar började som lågstadielärare och arbetar idag som lektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet. InnehållFörordInledningBemötandeMELLANSPEL I PEDAGOGISKT FÖRHÅLLNINGSSÄTTPersonligMELLANSPEL II PERSONLIG OCH PROFESSIONELLSamtalMELLANSPEL III SAMTAL SOM PEDAGOGISKT VERKTYGGemenskapFöräldrarArbetsglädjeMELLANSPEL IV PEDAGOGISK ATMOSFÄRAtt lära som lärareReferenser
Lärarförlaget 9789188149817 -
Fritidshemmets uppdrag : ett helhetsperspekti...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2015. 172 sidor.
Mycket gott skick. Namnad
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147106615
- Titel
- Fritidshemmets uppdrag : ett helhetsperspektiv på elevens utveckling och lärande
- Författare
- Schröder, Margareta
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 172 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 230 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Författarna vill synliggöra fritidshemmet och dess pedagogik. I boken beskriver de fritidshemmets komplexa uppdrag på ett konkret och tydligt sätt och sammanlänkar vardagens praktik med aktuell forskning. Tanken är att boken ska kunna användas direkt i den dagliga verksamheten.
Fritidshemmens olika uppdrag såsom de framgår av läroplanen och styrdokumenten tas upp och tolkas samt hur fritidslärarens yrkesidentitet och roll har utvecklats fram till idag. Författarna fördjupar sig särskilt i det professionella bemötandet och hur det påverkar barns utveckling och lärande. Det handlar om att möta eleverna utifrån en etisk och demokratisk värdegrund som gör att eleverna känner sig trygga, upplever omsorg och meningsfullhet. Hur ett praktiskt och enkelt kvalitetsarbete kan integreras i vardagsarbetet samt betydelsen av ett effektivt teamarbete beskrivs även.
Boken vänder sig till blivande grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem, till anställda på fritidshem, ledare inom skola och fritidshem och politiker som är intresserade av fritidshemmets pedagogik och verksamhet.
Sagt om boken
[...] I varje kapitel finns det exempel från verkligheten och de avslutas med reflektionsfrågor som man med fördel kan använda både inom utbildning och i arbetslag i fritidshem och skola. Jag tycker författarna lyckas mycket bra med sin intention att väva samman teori från styrdokument och forskning med praktik från vardagssituationer. En angelägen, lättläst och användbar bok för fritidshemmens personal och ledning." Marianne Ericson, lektör, BTJ-häftet nr 19, 2015.
Om författarna
Författarna Margareta Schröder och Jarko Tuisku är båda fritidspedagoger och har många års erfarenhet som utbildare för pedagoger och lärare inom fritidshem.
Liber 1 9789147106615 -
Fritidshemmets historiska dilemman : en nutid...
Häftad bok. Stockholms Universitets förlag. 1 uppl. 2013. 215 sidor.
Gott skick. Lite kantstött i hörnen, verkar annars oläst.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789176566794
- Titel
- Fritidshemmets historiska dilemman : en nutidshistoria om konstruktionen av fritidshemmet i samordning med skolan
- Författare
- Rohlin, Malin
- Förlag
- Stockholms Universitets förlag
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 215 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 320 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur styrs fritidshemmet och vad får det för konsekvenser för verksamheten? Hur har synen på den "problematiska fritiden" förändrats? Dagens samordning mellan fritidshemmet och skolan står här i fokus. Malin Rohlin använder sig av begreppet den problematiska fritiden, som syftar på barnens tid från skolans slut fram till att föräldrarna kommer hem från arbetet. Hur den problematiska fritiden ska lösas är ett tema med rötter i Anna Hierta-Retzius och Fridtjuv Bergs idéer kring sekelskiftet 1900, då den s.k. arbetsstugan grundades. Malin Rohlin lyfter fram olika aspekter som bidragit till ett visst tänkande och vissa föreställningar om fritidshemmet under olika tidsperioder.
Läs mer
I boken problematiseras bl.a. styrningen av fritidshemmet och författaren visar hur olika arenor tagit form – den sociala arenan, den socialpedagogiska arenan och den utbildningspedagogiska. Handlar fritidshemmets verksamhet t.ex. bara om vård och omsorg? Hur påverkas fritidspedagogutbildningen och synen på fritidspedagogens roll under de olika tidsperioderna? Det är i spänningsfältet mellan skolans och samhällets behov som fritidshemmets verksamhet definieras. Malin Rohlin visar att framväxten av dagens fritidshem styrs och har styrts av olika aktörer och intressen under olika tidsperioder.
Boken vänder sig till skolledare, lärare, fritidspedagoger, studerande, politiker och tjänstemän, som på olika sätt berörs av den verksamhet som idag utformas i samarbetet mellan fritidshem och skola.
Om författarna
Malin Rohlin är universitetslektor och prefekt på Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot tekniska, estetiska och praktiska kunskapstraditioner vid Stockholms universitet.
Stockholms Universitets förlag 1 9789176566794 -
Fritidshemmets historiska dilemman : en nutid...
Häftad bok. Stockholms Universitets förlag. 1 uppl. 2013. 215 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789176566794
- Titel
- Fritidshemmets historiska dilemman : en nutidshistoria om konstruktionen av fritidshemmet i samordning med skolan
- Författare
- Rohlin, Malin
- Förlag
- Stockholms Universitets förlag
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 215 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 320 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur styrs fritidshemmet och vad får det för konsekvenser för verksamheten? Hur har synen på den "problematiska fritiden" förändrats? Dagens samordning mellan fritidshemmet och skolan står här i fokus. Malin Rohlin använder sig av begreppet den problematiska fritiden, som syftar på barnens tid från skolans slut fram till att föräldrarna kommer hem från arbetet. Hur den problematiska fritiden ska lösas är ett tema med rötter i Anna Hierta-Retzius och Fridtjuv Bergs idéer kring sekelskiftet 1900, då den s.k. arbetsstugan grundades. Malin Rohlin lyfter fram olika aspekter som bidragit till ett visst tänkande och vissa föreställningar om fritidshemmet under olika tidsperioder.
Läs mer
I boken problematiseras bl.a. styrningen av fritidshemmet och författaren visar hur olika arenor tagit form – den sociala arenan, den socialpedagogiska arenan och den utbildningspedagogiska. Handlar fritidshemmets verksamhet t.ex. bara om vård och omsorg? Hur påverkas fritidspedagogutbildningen och synen på fritidspedagogens roll under de olika tidsperioderna? Det är i spänningsfältet mellan skolans och samhällets behov som fritidshemmets verksamhet definieras. Malin Rohlin visar att framväxten av dagens fritidshem styrs och har styrts av olika aktörer och intressen under olika tidsperioder.
Boken vänder sig till skolledare, lärare, fritidspedagoger, studerande, politiker och tjänstemän, som på olika sätt berörs av den verksamhet som idag utformas i samarbetet mellan fritidshem och skola.
Om författarna
Malin Rohlin är universitetslektor och prefekt på Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot tekniska, estetiska och praktiska kunskapstraditioner vid Stockholms universitet.
Stockholms Universitets förlag 1 9789176566794 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789144077086
- Titel
- Fritidshemmets didaktik
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 253 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 374 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Aktiviteterna på fritidshemmet ska stödja skolans lärande genom att fritidshemmet ska bedriva undervisning, slår skollagen fast. Det innebär nya uppdrag för fritidsläraren och ställer ökade krav på systematik, planering och uppföljning – med andra ord på en didaktik för fritidshem. Av tradition har lärande på fritidshemmet utgått från barnens intressen och barngruppens samspel, och lärandet har fångats i flykten i den mer informella lärandemiljön. Hur kan sådana förhållningssätt förenas med och berika skolans undervisning? Vilka risker kan fritidshemmets undervisningsuppdrag föra med sig? Ett antal forskare med olika intresseområden reflekterar i bokens texter från skilda utgångspunkter över hur fritidshemmets didaktik och lärande kan ses teoretiskt och genomföras praktiskt. Boken behandlar bland annat följande:
Lärande och utveckling på fritidshem i teori och praktik, idag och i ett historiskt perspektiv.
Hur begreppet utbildning ska tolkas i fritidshemsverksamhet, vad fritidshemmets didaktik bör omfatta samt likheter och skillnader jämfört med skolans utbildning.
Fritidslärarrollen och dess kompetensmässiga utmaningar i de nya uppdragen, på fritidshemmet och i praktiska och estetiska lektioner.
Planering, utvärdering, bedömning och kvalitetsutveckling i fritidshemmet – av lek, tematiskt arbete, skapande aktiviteter och av miljö.
Hur perspektivförskjutningar till barnens intresseområden, som lek och datorspelande, påverkar verksamheten och lärandet.
Boken vänder sig till studenter i grundlärarutbildning, främst med inriktning mot arbete i fritidshem, den kan användas i kompetensutveckling för redan yrkesaktiva arbetslag och för skolledare och andra som vill fördjupa sin kunskap om fritidshemmets didaktik. Varje kapitel avslutas med diskussionsfrågor, som kan användas för att diskutera innehållet samt med läsanvisningar för vidare utveckling.
Studentlitteratur 1:2 9789144077086 -
FRITIDSHEMMETS UPPDRAG Ett helhetsperspektiv...
Häftad bok. Liber. Första uppl. 2015. 172 sidor.
Nyskick. Boken är en gallrad biblioteksbok. Oläst. Inga märken eller markeringar förutom bibliotekets egen stämpel. Inget 'bokhylleslitage' på pärmarna. som är inplastade. Ur förlagets beskrivning: ” Fritidshemmens olika uppdrag såsom de framgår av läroplanen och läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147106615
- Titel
- Fritidshemmets uppdrag : ett helhetsperspektiv på elevens utveckling och lärande
- Författare
- Schröder, Margareta
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 172 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 230 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Författarna vill synliggöra fritidshemmet och dess pedagogik. I boken beskriver de fritidshemmets komplexa uppdrag på ett konkret och tydligt sätt och sammanlänkar vardagens praktik med aktuell forskning. Tanken är att boken ska kunna användas direkt i den dagliga verksamheten.
Fritidshemmens olika uppdrag såsom de framgår av läroplanen och styrdokumenten tas upp och tolkas samt hur fritidslärarens yrkesidentitet och roll har utvecklats fram till idag. Författarna fördjupar sig särskilt i det professionella bemötandet och hur det påverkar barns utveckling och lärande. Det handlar om att möta eleverna utifrån en etisk och demokratisk värdegrund som gör att eleverna känner sig trygga, upplever omsorg och meningsfullhet. Hur ett praktiskt och enkelt kvalitetsarbete kan integreras i vardagsarbetet samt betydelsen av ett effektivt teamarbete beskrivs även.
Boken vänder sig till blivande grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem, till anställda på fritidshem, ledare inom skola och fritidshem och politiker som är intresserade av fritidshemmets pedagogik och verksamhet.
Sagt om boken
[...] I varje kapitel finns det exempel från verkligheten och de avslutas med reflektionsfrågor som man med fördel kan använda både inom utbildning och i arbetslag i fritidshem och skola. Jag tycker författarna lyckas mycket bra med sin intention att väva samman teori från styrdokument och forskning med praktik från vardagssituationer. En angelägen, lättläst och användbar bok för fritidshemmens personal och ledning." Marianne Ericson, lektör, BTJ-häftet nr 19, 2015.
Om författarna
Författarna Margareta Schröder och Jarko Tuisku är båda fritidspedagoger och har många års erfarenhet som utbildare för pedagoger och lärare inom fritidshem.
Liber Första 9789147106615 -
Fritidspedagogik : fritidshemmets teorier och...
Häftad bok. Liber. 1:2 uppl. 2015. 246 sidor.
Gott skick. Lite fläckig sid 2-3. Inga anteckningar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147100934
- Titel
- Fritidspedagogik : fritidshemmets teorier och praktiker
- Författare
- Klerfelt, Anna
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 246 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm
- Vikt
- 328 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Fritidspedagogik – fritidshemmets teorier och praktiker ger en djup och bred bild av fritidspedagogik och diskuterar fritidshemmets verksamhet utifrån olika perspektiv. Det fritidspedagogiska området belyses av namnkunniga forskare i bokens elva kapitel.
Liber 1:2 9789147100934 -
Fritidshemmets historiska dilemman : en nutid...
Häftad bok. Stockholms Universitets förlag. 1 uppl. 2012. 215 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789176566794
- Titel
- Fritidshemmets historiska dilemman : en nutidshistoria om konstruktionen av fritidshemmet i samordning med skolan
- Författare
- Rohlin, Malin
- Förlag
- Stockholms Universitets förlag
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 215 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 320 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur styrs fritidshemmet och vad får det för konsekvenser för verksamheten? Hur har synen på den "problematiska fritiden" förändrats? Dagens samordning mellan fritidshemmet och skolan står här i fokus. Malin Rohlin använder sig av begreppet den problematiska fritiden, som syftar på barnens tid från skolans slut fram till att föräldrarna kommer hem från arbetet. Hur den problematiska fritiden ska lösas är ett tema med rötter i Anna Hierta-Retzius och Fridtjuv Bergs idéer kring sekelskiftet 1900, då den s.k. arbetsstugan grundades. Malin Rohlin lyfter fram olika aspekter som bidragit till ett visst tänkande och vissa föreställningar om fritidshemmet under olika tidsperioder.
Läs mer
I boken problematiseras bl.a. styrningen av fritidshemmet och författaren visar hur olika arenor tagit form – den sociala arenan, den socialpedagogiska arenan och den utbildningspedagogiska. Handlar fritidshemmets verksamhet t.ex. bara om vård och omsorg? Hur påverkas fritidspedagogutbildningen och synen på fritidspedagogens roll under de olika tidsperioderna? Det är i spänningsfältet mellan skolans och samhällets behov som fritidshemmets verksamhet definieras. Malin Rohlin visar att framväxten av dagens fritidshem styrs och har styrts av olika aktörer och intressen under olika tidsperioder.
Boken vänder sig till skolledare, lärare, fritidspedagoger, studerande, politiker och tjänstemän, som på olika sätt berörs av den verksamhet som idag utformas i samarbetet mellan fritidshem och skola.
Om författarna
Malin Rohlin är universitetslektor och prefekt på Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot tekniska, estetiska och praktiska kunskapstraditioner vid Stockholms universitet.
Stockholms Universitets förlag 1 9789176566794 -
Fritidshemmets uppdrag : ett helhetsperspekti...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2015. 172 sidor.
Mycket gott skick. namnteckning
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147106615
- Titel
- Fritidshemmets uppdrag : ett helhetsperspektiv på elevens utveckling och lärande
- Författare
- Schröder, Margareta
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 172 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 230 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Författarna vill synliggöra fritidshemmet och dess pedagogik. I boken beskriver de fritidshemmets komplexa uppdrag på ett konkret och tydligt sätt och sammanlänkar vardagens praktik med aktuell forskning. Tanken är att boken ska kunna användas direkt i den dagliga verksamheten.
Fritidshemmens olika uppdrag såsom de framgår av läroplanen och styrdokumenten tas upp och tolkas samt hur fritidslärarens yrkesidentitet och roll har utvecklats fram till idag. Författarna fördjupar sig särskilt i det professionella bemötandet och hur det påverkar barns utveckling och lärande. Det handlar om att möta eleverna utifrån en etisk och demokratisk värdegrund som gör att eleverna känner sig trygga, upplever omsorg och meningsfullhet. Hur ett praktiskt och enkelt kvalitetsarbete kan integreras i vardagsarbetet samt betydelsen av ett effektivt teamarbete beskrivs även.
Boken vänder sig till blivande grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem, till anställda på fritidshem, ledare inom skola och fritidshem och politiker som är intresserade av fritidshemmets pedagogik och verksamhet.
Sagt om boken
[...] I varje kapitel finns det exempel från verkligheten och de avslutas med reflektionsfrågor som man med fördel kan använda både inom utbildning och i arbetslag i fritidshem och skola. Jag tycker författarna lyckas mycket bra med sin intention att väva samman teori från styrdokument och forskning med praktik från vardagssituationer. En angelägen, lättläst och användbar bok för fritidshemmens personal och ledning." Marianne Ericson, lektör, BTJ-häftet nr 19, 2015.
Om författarna
Författarna Margareta Schröder och Jarko Tuisku är båda fritidspedagoger och har många års erfarenhet som utbildare för pedagoger och lärare inom fritidshem.
Liber 1 9789147106615 -
Fritidshemmets uppdrag - ett helhetsperspekti...
häftad 172 sidor, liber förlag 2015, nyskick
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147106615
- Titel
- Fritidshemmets uppdrag : ett helhetsperspektiv på elevens utveckling och lärande
- Författare
- Schröder, Margareta
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 172 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 230 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Författarna vill synliggöra fritidshemmet och dess pedagogik. I boken beskriver de fritidshemmets komplexa uppdrag på ett konkret och tydligt sätt och sammanlänkar vardagens praktik med aktuell forskning. Tanken är att boken ska kunna användas direkt i den dagliga verksamheten.
Fritidshemmens olika uppdrag såsom de framgår av läroplanen och styrdokumenten tas upp och tolkas samt hur fritidslärarens yrkesidentitet och roll har utvecklats fram till idag. Författarna fördjupar sig särskilt i det professionella bemötandet och hur det påverkar barns utveckling och lärande. Det handlar om att möta eleverna utifrån en etisk och demokratisk värdegrund som gör att eleverna känner sig trygga, upplever omsorg och meningsfullhet. Hur ett praktiskt och enkelt kvalitetsarbete kan integreras i vardagsarbetet samt betydelsen av ett effektivt teamarbete beskrivs även.
Boken vänder sig till blivande grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem, till anställda på fritidshem, ledare inom skola och fritidshem och politiker som är intresserade av fritidshemmets pedagogik och verksamhet.
Sagt om boken
[...] I varje kapitel finns det exempel från verkligheten och de avslutas med reflektionsfrågor som man med fördel kan använda både inom utbildning och i arbetslag i fritidshem och skola. Jag tycker författarna lyckas mycket bra med sin intention att väva samman teori från styrdokument och forskning med praktik från vardagssituationer. En angelägen, lättläst och användbar bok för fritidshemmens personal och ledning." Marianne Ericson, lektör, BTJ-häftet nr 19, 2015.
Om författarna
Författarna Margareta Schröder och Jarko Tuisku är båda fritidspedagoger och har många års erfarenhet som utbildare för pedagoger och lärare inom fritidshem.
9789147106615
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn