Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Blåsningen - Historien om kommersiell tv i Sverige

Blåsningen - Historien om kommersiell tv i Sverige

Inbunden bok Ordfront Förlag. 1 uppl. 2003. 366 sidor.

Nyskick. Skyddsomslag i nyskick.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK Betala med Swish Stöd Bokhjälpen

Förlagsfakta

ISBN
9173248894
Titel
Blåsningen - Historien om kommersiell tv i Sverige
Författare
Håkan Lahger - Love Svensson
Förlag
Ordfront Förlag
Utgivningsår
2003
Omfång
366 sidor
Bandtyp
Inbunden
Mått
153 x 221 mm Ryggbredd 28 mm
Vikt
692 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Vilka var männen och kvinnorna bakom kommersiell tv i Sverige? Hur såg visionerna ut? Varifrån kom pengarna? Hur blev programmen?

För första gången berättas historien om hur det gick till att bygga den kommersiella televisionen i vårt land. Ett rafflande stycke nutidshistoria där jakten på pengar, människor och kunskap ofta tagit sig drastiska uttryck.

Här berättar bland andra Robert Aschberg, Leif Loket Olsson, Anna Bråkenhielm, Kristian Luuk, Stina Lundberg, Jan Scherman, Lars Weiss och Ingemar Leijonborg hur det gick till när reklam-tv kom till byn. Mediemogulen Jan Stenbeck får naturligtvis stort utrymme, inte bara som fräck monopolbrytare.

Följ med bakom kulisserna till Fångarna på fortet, Bingolotto, Jeopardy, Diskutabelt, Stadskampen, Vänner och fiender,

Big brother program som ingen svensk kunnat undgå och som diskuterats vid ett otal middagar och fikaraster.

Men Blåsningen är inte bara en underhållande krönika över den största förändring Mediasverige genomgått, Håkan Lahger och Love Svensson går även på djupet och analyserar annons-intäkternas påverkan på programverksamheten, dokusåpornas betydelse för en ny generation svenskar och striden kring den nya digitala tv-rymden.

Framtiden är redan här, men hur ser den ut?FÖRFATTARNA: Håkan Lahger är kultur- och nöjesjournalist. De senaste tolv åren har han arbetat med kultur, underhållning och dokumentärfilm på Sveriges Television och TV4. Sedan 1997 är han redaktör för tidskriften Film&TV.

Love Svensson är frilansjournalist. Han har arbetat som reporter på TV4 och Kanal 5 och varit ZTV:s filmrecensent. Är återkommande skribent i tidskriften Film&TV.