Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Bokbörsen

Den svenska marknadsplatsen för lästa böcker, lyssnade skivor och tittade filmer. Sök bland tre miljoner annonser från tjugo tusen säljare som levererar direkt till dig.

  • Öppet köp 21 dagar
  • Betalning mot faktura
  • Inrikes enhetsfrakt 62 kr oavsett vikt och antal artiklar från samma säljare och i samma kundvagn.
Gäst hos overkligheten - En 48-årig sjundeklassares dagbok

Gäst hos overkligheten - En 48-årig sjundeklassares dagbok

Häftad bok Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2002. 154 sidor.

Gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Aningen skavda hörn och ryggändar. Universitetsstämpel på inlagans första blad samt på pärmens insida längst bak i boken. Fin inlaga. [rum 2]

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK Betala med Swish Stöd Bokhjälpen

Förlagsfakta

ISBN
9144041942
Titel
Gäst hos overkligheten - En 48-årig sjundeklassares dagbok
Författare
Gunilla Granath
Förlag
Studentlitteratur AB
Utgivningsår
2002
Omfång
154 sidor
Bandtyp
Häftad
Vikt
250 g
Språk
Svenska
Baksidestext
En tonåring, hopsjunken som en trasdocka över bänken med blicken fäst i ett tomt ingenting, är det sinnebilden för högstadiet? En orättvis bild? Men den som vill ta unga människor på allvar måste fråga sig varför så många elever bara sitter av tiden i väntan på att det ”verkliga livet” ska börja.
Journalisten Gunilla Granath satte sig i skolbänken och gick om en termin i sjunde klass för att söka svaret. Hon gjorde läxor, skrev skrivningar, åt i matsalen, umgicks med sina klasskompisar och hängde på skolfiket. Hon ville fånga skolan ur ett perspektiv som ofta saknas i skoldebatten – elevens.
Hennes dagbok ger läsaren en inblick i en värld med mycket liten kontakt med verkligheten. De stora existentiella frågorna som rör sig i unga människors tankar hålls utanför lektionerna liksom det betydelsefulla sociala spelet i klassrummet.
I stället såg hon en skola där eleverna, liksom lärarna, hålls fångna i ett system där Tidsguden styr med järnhand. I ett sådant system smulas kunskaperna ned till en stendöd faktasamling i en totalfragmentiserad ämnesvärld utan sammanhang.
Kanske är det en orättvis bild. Frågan är vems bild som gäller.
Det som griper mig mest i boken är skildringen av elevernas sociala verklighet. /.../ Lyhört och respektfullt skildrar hon ungdomarna och beskriver deras roll i klassen: de balla tongivarna, de ansvarsfulla ledarna, de rivaliserande drottningarna, de osjälvständiga och de som är helt utanför.
Skolvärlden, nr 2, 1997
Här räcker det alltså inte att bara klaga på lärare och skolledning. Jag hoppas därför att denna rapport från skolans vardag blir spridd och läst, inte bara i skolan utan långt in i maktens korridorer på skolverk och departement.
Pedagogiska Magasinet, nr 4, 1996