-
Skolans språk och barnets - – att undervisa b...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2000. 230 sidor.
Gott skick. Liten anteckning på försättsbladet
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144012964
- Titel
- Skolans språk och barnets - – att undervisa barn från språkliga minoriteter
- Författare
- Gunilla Ladberg
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 230 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Många barn kommer till skolan med andra modersmål än svenska och med varierande kunskaper i det svenska språket. Vilka svårigheter möter dessa barn – och deras lärare? Det är inte alltid självklart vad barnen saknar, språkligt eller kulturellt. De kan behöva hjälp med helt andra saker än läraren tror.
Men lika viktigt som vad barnen saknar är vad de har. Dessa barn äger andra språkliga och kulturella kunskaper. En effektiv undervisning bygger vidare på de kunskaper som barnet redan besitter.
Boken tar bl.a. upp hjärnan och lärandet, språkinlärningens villkor, modersmålets betydelse och vad som kännetecknar en språkutvecklande undervisning.
För att ge barnen en bra skolsituation behöver alla vuxna i skolan samarbeta utifrån en gemensam kunskapsgrund. Boken vänder sig därför till såväl klass- och ämneslärare som till modersmålslärare och skolledare.
Studentlitteratur AB 1 9789144012964 -
Svar på tal om svenskundervisningen och skola...
Häftad bok. Liber Utbildningsförlaget. 1982.
Mycket gott skick. Hylla 14 - Plan 4
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9140707156
- Titel
- Svar på tal om svenskundervisningen och skolans kulturpolitiska uppgifter : en antologi
- Författare
- Dahl, Karin - Herngren, Tomas
- Förlag
- Stockholm : LiberUtbildningsförl
- Språk
- Svenska
Liber Utbildningsförlaget 9140707156 -
Elevhälsan i den nya skollagen : handbok för...
Häftad bok. Wolters Kluwer. 2 uppl. 2016. 226 sidor.
Nyskick. Nyskick. Innehåller inga understrykningar, anteckningar eller färgmarkeringar.
Säljer även studentlitteratur från juristprogrammet. Kolla gärna mina övriga annonser.
… läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789139114567
- Titel
- Elevhälsan i den nya skollagen : handbok för skolans personal
- Författare
- Lars-Åke Johnsson
- Förlag
- Wolters Kluwer
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 226 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 216 mm
- Vikt
- 341 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Elevhälsan är en verksamhet som måste finnas i flertalet skolformer och vars centrala uppgift är att stödja elevernas utveckling mot målen för utbildningen, men också erbjuda hälsobesök och enkla sjukvårdsinsatser.
Det betyder att elevhälsan ska hjälpa till med att se till att
eleverna har en bra miljö för sin kunskapsutveckling och personliga
utveckling.
I elevhälsan ska finnas tillgång till skolläkare, skolsköterskor,psykologer, kuratorer och personal med specialpedagogisk kompetens. För att klara detta uppdrag krävs samverkan mellan elevhälsan och den pedagogiska verksamheten. Denna bok riktar sig till dig som måste överblicka och tillämpa de många bestämmelser i skollagen och hälso- och sjukvårdslagstiftningen som reglerar denna viktiga
samverkan.
I denna av boken har beaktats de många ändringarna i skollagen och i annan lagstiftning, som genomförts under senare år t.ex.den nya patientlagen och den nya tillsynsmyndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO).
Viktiga frågeställningar som behandlas är bl.a.
- utbildning för barn som vistas i landet utan tillstånd
- minskade krav på dokumentation i skolan
- särskilt stöd och åtgärdsprogram
- fördelning av resurser och stöd vid funktionsnedsättning
- bristande tillgänglighet som en form av diskriminering
- utbildning för nyanlända elever med mottagande och skolgång
Wolters Kluwer 2 9789139114567 -
Skolans ledarskap och mål : rektor som maskin...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2023. 268 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144166735
- Titel
- Skolans ledarskap och mål : rektor som maskinist, flipperkula och målsökande missil
- Författare
- Lundholm, Susanne
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2023
- Omfång
- 268 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 410 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur ser ledarskapet i skolan ut och vilken betydelse – om någon – har egentligen målen? Den här boken ger en mångfasetterad bild av rektorers arbete och ledarskap och ställer ytterst frågan om vad det innebär att göra ett gott jobb, bortom storslagna visioner och ständiga förändringsprojekt. Går det att höja blicken från den fragmenterade vardagen och utöva ett pedagogiskt ledarskap? Och vad gör man med en skeptisk omvärld och en lärarkår som inte alltid visar intresse för pedagogiskt följarskap?
Skolans ledarskap & mål syftar till att nyansera och problematisera den bild av rektorers arbete som framkommer i litteraturen och i styrdokumenten. Författarna förordar ett friare förhållningssätt, där reflektion och kreativitet bör ta större plats i rektorsrollen, framför följandet av ideologi, regler och framgångsrecept.
Studentlitteratur AB 1 9789144166735 -
Magiska möjligheter : Harry Potter, Artemis...
Häftad bok. Makadam förlag. 1 uppl. 2016. 349 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170612251
- Titel
- Magiska möjligheter : Harry Potter, Artemis Fowl och Cirkeln i skolans värdegrundsarbete
- Författare
- Alkestrand, Malin
- Förlag
- Makadam förlag
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 349 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 153 x 208 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 710 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Sedan den första Harry Potter-boken publicerades år 1997 har intresset för fantasylitteratur ökat lavinartat. Miljoner och åter miljoner barn, ungdomar och vuxna har följt sina mest omtyckta fantasyhjältar och -hjältinnor på deras äventyr in i magiska världar, där verklighetens lagar utmanas, överskrids och ställs på ända. Men vilka insikter kan läsare få om sin egen värld via karaktärernas upptäcktsresor in i de magiska världarna? Och hur kan fantasylitteratur användas i klassrummet, när verklighetens maktförhållanden behandlas?
Malin Alkestrands avhandling undersöker hur tre fantasyserier för barn och ungdomar - J. K. Rowlings Harry Potter-serie (1997-), Eoin Colfers Artemis Fowl-serie (2001-2012) samt Mats Strandbergs och Sara Bergmark Elfgrens Engelsforstrilogi (2011-2013) - kan fungera som en utgångspunkt för arbetet kring demokrati, mänskliga rättigheter och kulturell mångfald i klassrummet. De tre problemkomplexen utgör en del av skolans värdegrund. Denna måste alla lärare inom det svenska skolsystemet, oavsett ämnestillhörighet, integrera i sin undervisning. I detta arbete kan fantasyböckernas skildring av de magiska världarnas maktförhållanden fungera som allegorier över verklighetens motsvarigheter, samtidigt som de skapar en främmandegörande effekt som hjälper läsaren att betrakta maktfrågor utifrån, med en distanserad blick. Det är denna rörelse mellan närhet och distans som ger upphov till fantasylitteraturens magiska möjligheter i värdegrundsarbetet.
Boken, som är den första svenskspråkiga avhandlingen om fantasylitteratur, riktar sig till litteraturvetare och litteraturdidaktiker, lärare, lärarutbildare och lärarstudenter, samt till alla som gillar att läsa fantasy.
Makadam förlag 1 9789170612251 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789127146525
- Titel
- Skolans värdegrund 2.0
- Författare
- Kronlid, David O.
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 195 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 167 x 235 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 460 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I Skolans värdegrund 2.0 driver författaren argumentet att skolans värdegrundsmodell har kommit att bli alltför dominerande för det etiska arbetet i skolan. På grund av sin inneboende stelhet är modellen inte ultimat varken för dagens samhälle eller dagens skola.
De moraliska utmaningar som vi möter idag, som t.ex. klimatförändringar, globalisering och förlust av den biologiska mångfalden, gör att skolan är i stort behov av en mer flexibel etikmodell. I värdegrundens ställe presenteras därför en mer dynamisk förståelse för etik.
Skolans värdegrund 2.0 vänder sig till lärarutbildare, lärare och lärarstudenter och syftar till att lyfta en diskussion om den dominerande värdegrundmodellen och hjälpa skolor att komma vidare i sitt etikarbete.
9789127146525 -
Vad hände egentligen - Skolans historia i Upp...
Inbunden bok. Kungsängen : Upplands-Bro kulturhistoriska forskningsinstitut. 1992. 256 sidor.
Mycket gott skick. Illustrerad i svartvitt.
Inte långt från omdömet nära nyskick.
H&A 240402
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789188076014
- Titel
- Vad hände egentligen
- Författare
- Lindberg, Ruben - Upplands-Bro kulturhistoriska forskningsinstitut
- Förlag
- Kungsängen : Upplands-Bro kulturhistoriska forskningsinstitut
- Utgivningsår
- 1992
- Språk
- Svenska
Kungsängen : Upplands-Bro kulturhistoriska forskningsinstitut 9789188076014 -
Att förstå skolans naturvetenskap : forskning...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2008. 392 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144052335
- Titel
- Att förstå skolans naturvetenskap : forskningsresultat och nya idéer
- Författare
- Andersson, Björn
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 392 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Om en god vän som du bjudit hem ringer upp dig för att få reda på vägen så frågar du Var är du nu? Det är först när du vet detta som du kan vara till hjälp. I skolan bjuder vi in eleverna till naturvetenskapens värld. För att hjälpa dem att finna vägar till denna måste frågan Var är du nu? ställas och besvaras.
Detta har gjorts sedan 1980-talet av ämnesdidaktiska forskare världen över. De har studerat naturvetenskaplig undervisning och hur elever uppfattar och resonerar om olika aspekter av omvärlden. Exempel på sådana är jorden i rymden, ljus, ljud, värme, el-kretsar, materiens egenskaper, människokroppen, livets kontinuitet och organismers samspel med varandra och sin omgivning. Forskningen har gett oss många och intressanta beskrivningar av elevers utgångsläge - deras vardagsföreställningar om naturvetenskapliga företeelser. Nya perspektiv på möjligheter och svårigheter att begripa skolans naturvetenskap har också öppnats. Resultaten hjälper läraren att navigera i klarare sikt då han eller hon planerar och genomför sin undervisning. Boken består av tre delar: System jorden, Biologi samt Fysik och kemi. En webbplats med fördjupande artiklar ingår också.
Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i grundskola och gymnasium, lärarutbildare och andra med intresse för naturvetenskap och lärande.
Studentlitteratur AB 1 9789144052335 -
Läraren och yrkesetiken : principer, värden o...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2018. 193 sidor.
Nära nyskick. Oläst.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144120881
- Titel
- Läraren och yrkesetiken : principer, värden och förhållningssätt i förskolans och skolans vardag
- Författare
- Irisdotter, Sara
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 193 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Arbetet som lärare eller förskollärare är ett komplext och mångfacetterat sådant. I vardagen uppstår ofta situationer där läraren behöver ta ställning i etiska frågor. I denna bok problematiseras sådana frågor i förskole- och skolmiljö. Boken reser också frågor om och ger förslag på vilka kunskaper och förmågor lärare behöver utveckla inom det yrkesetiska området. Varje kapitel berör också lärares yrkesetiska principer, som formulerats av lärarförbunden som stöd och vägledning för lärare. Författarnas bidrag utgår i hög grad från deras egna forskningsarbeten, och i anslutning till varje kapitel finns också reflekterande kommentarer från verksamma lärare.
Boken vänder sig till verksamma förskollärare och lärare, skolledare, lärarstudenter och andra som intresserar sig för skolpraktikens etiska dimensioner.
Studentlitteratur AB 1 9789144120881 -
Skolans kriser : historiska perspektiv på utb...
Inbunden bok. Nordic Academic Press. 1 uppl. 2021. 285 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick. Förlagsny bok. Kartonnage. 15x23 cm.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789188909787
- Titel
- Skolans kriser : historiska perspektiv på utbildningsformer och skoldebatter
- Förlag
- Nordic Academic Press
- Utgivningsår
- 2021
- Omfång
- 285 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 151 x 227 mm Ryggbredd 23 mm
- Vikt
- 590 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Skolväsendet utvecklades explosionsartat i Sverige under 1900-talet. Från att stora delar av befolkningen saknat grundläggande utbildning fick alla barn tillgång till skola och efter avslutad skolgång möjligheter till eftergymnasial utbildning. Men med expansionen har också följt en kontinuerlig, ofta tillspetsad kritik där olika slags krisscenarier har målats upp. Politiker, forskare och debattörer har alla på olika sätt formulerat sitt missnöje med skolan.I Skolans kriser belyser en grupp forskare kontinuiteter och förändringar i kritiken över tid. De tar upp debattfrågor som sexualundervisning, skolans estetiska fostran, internationell skolstatistik och elevers skrivförmåga.Skribenterna uppmanar oss att reflektera över olika förväntningar som finns och den kritik som riktas mot skolan. Hur uppstår intrycket av kris i skolan? Vad har kritiken gällt och hur har den påverkat utbildningspolitiken? Det här är en bok som är angelägen för alla: politiker, lärare och den engagerade allmänheten.
Nordic Academic Press 1 9789188909787 -
Skola, språk och storstad : en antologi om sp...
Förlagsny Pocky, Stockholm 2006, Storpocket. . Under 1990-talet ökade boendesegregationen i Sveriges storstadsområden dramatiskt. För att komma till rätta med problemen med segregationen avsatte regeringen 2 miljarder kronor mellan år 2000 och 2004 i ´St läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9185011304
- Titel
- Skola, språk och storstad : en antologi om språkutveckling och skolans villkor i det mångkulturella urbana rummet
- Författare
- Axelsson, Monica - Bunar, Nihad
- Förlag
- Pocky
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 204 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 174 x 224 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 421 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Under 1990-talet ökade boendesegregationen i Sveriges storstadsområden dramatiskt.
För att komma till rätta med problemen med segregationen avsatte regeringen 2 miljarder kronor mellan år 2000 och 2004 i Stortstadssatsningen, en rad projekt riktade till utsatta områden. Aldrig tidigare har regeringen satsat så mycket pengar på ett sammanhållet projekt för att komma tillrätta med storstädernas segregationsrelaterade problem.
Vad händer i och omkring förskolor och skolor i dessa områden när staten genom integrationspolitiska åtgärder försöker mildra effekterna av segregationen?
Skola, språk och storstad handlar om den del av de 2 miljarderna som gick till skolan. Vilka är projekten? Vad gick de ut på? Och vad blev resultatet? I boken analyserar utbildningssociologer och språkpedagoger hur det gick till i praktiken. Författarna lyfter fram projekt som lyckats och projekt som aldrig borde ha startats och de pekar på lösningar som ger resultat, som förbättrar språkinlärningen, ökar delaktigheten och minskar klyftorna nu och i framtiden.
9185011304 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789177061205
- Titel
- Skolans skräck
- Författare
- Korman, Gordon - Hemmel, Sara
- Förlag
- Malmö : Richter
- Utgivningsår
- 1986
- Språk
- Svenska
Malmö : Richter 9789177061205 -
Skolans språk och barnets - – att undervisa b...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2000. 230 sidor.
Mycket gott skick. I mycket gott skick
Gallrad biblioteks exemplar
Se även mina övriga annonser på böcker och filmer för samfraktningInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144012964
- Titel
- Skolans språk och barnets - – att undervisa barn från språkliga minoriteter
- Författare
- Gunilla Ladberg
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 230 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Många barn kommer till skolan med andra modersmål än svenska och med varierande kunskaper i det svenska språket. Vilka svårigheter möter dessa barn – och deras lärare? Det är inte alltid självklart vad barnen saknar, språkligt eller kulturellt. De kan behöva hjälp med helt andra saker än läraren tror.
Men lika viktigt som vad barnen saknar är vad de har. Dessa barn äger andra språkliga och kulturella kunskaper. En effektiv undervisning bygger vidare på de kunskaper som barnet redan besitter.
Boken tar bl.a. upp hjärnan och lärandet, språkinlärningens villkor, modersmålets betydelse och vad som kännetecknar en språkutvecklande undervisning.
För att ge barnen en bra skolsituation behöver alla vuxna i skolan samarbeta utifrån en gemensam kunskapsgrund. Boken vänder sig därför till såväl klass- och ämneslärare som till modersmålslärare och skolledare.
Studentlitteratur AB 1 9789144012964 -
-
Normkritiska perspektiv - i skolans likabehan...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2012. 135 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144079455
- Titel
- Normkritiska perspektiv - i skolans likabehandlingsarbete
- Författare
- Elmeroth, Elisabeth
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 135 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 8 mm
- Vikt
- 210 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den grundläggande principen för gemenskap i skola och samhälle uttrycks ofta med frasen ”människors lika värde”. Men principer och verklighet talar inte alltid samma språk.
I syfte att bejaka likavärdesprincipen har diskriminerings-lagen reviderats och kommit att utgöra grunden för likabehandlingsplaner i skolan. Men det räcker inte med planer för att ändra på verkligheten. Vi måste också i grunden förstå hur diskriminering drabbar.
Den här boken är ett steg på vägen för lärare och andra intresserade som vill få syn på hur normkritiska perspektiv kan ge värdefull kunskap. Med ett normkritiskt perspektiv kan vi ifrågasätta de dominerande tankemönster som leder till att individer konstrueras som avvikare från det som uppfattas som normalt. Det är först när normen blir synlig och ifrågasatt som vi kan skapa den skola för allas lika värde som styrdokumenten beskriver.
Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare och ledare i grund- och gymnasieskola samt till skolhälsovårdspersonal.
Studentlitteratur AB 1 9789144079455 -
Den svenska skolans lärobok i stenografi : fö...
Häftad bok.
Nära nyskick. (Eget förlag), Malmö 1937. 35 (1) sidor i klammerhäftad volym. Illustrerad med svartvita faksimiler av stenografisk skrift. --- Arkiv-ex. från Lengertz. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Den svenska skolans lärobok i stenografi : fö...
Häftad bok.
Nära nyskick. (Eget förlag), Malmö 1937. 35 (1) sidor i klammerhäftad volym. Illustrerad med svartvita faksimiler av stenografisk skrift. --- Arkiv-ex. från Lengertz. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Den svenska skolans lärobok i stenografi : fö...
Häftad bok.
Nära nyskick. (Eget förlag), Malmö 1937. 35 (1) sidor i klammerhäftad volym. Illustrerad med svartvita faksimiler av stenografisk skrift. --- Arkiv-ex. från Lengertz. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Den svenska skolans lärobok i stenografi : fö...
Häftad bok.
Nära nyskick. (Eget förlag), Malmö 1937. 35 (1) sidor i klammerhäftad volym. Illustrerad med svartvita faksimiler av stenografisk skrift. --- Arkiv-ex. från Lengertz. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Den svenska skolans lärobok i stenografi : fö...
Häftad bok.
Nära nyskick. (Eget förlag), Malmö 1937. 35 (1) sidor i klammerhäftad volym. Illustrerad med svartvita faksimiler av stenografisk skrift. --- Arkiv-ex. från Lengertz. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Den svenska skolans lärobok i stenografi : fö...
Häftad bok.
Nära nyskick. (Eget förlag), Malmö 1937. 35 (1) sidor i klammerhäftad volym. Illustrerad med svartvita faksimiler av stenografisk skrift. --- Arkiv-ex. från Lengertz. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
En resa till hjärtlandet : landsbygd, vardags...
Häftad bok. Makadam förlag. 2024. 170 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170614682
- Titel
- En resa till hjärtlandet : landsbygd, vardagsrasism och skolans demokratiuppdag
- Författare
- Mattsson, Christer
- Förlag
- Makadam förlag
- Utgivningsår
- 2024
- Omfång
- 170 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 145 x 215 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 274 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- En resa till hjärtlandet baseras på en vetenskaplig studie av hur rasism och nazism reproduceras på specifika platser i Sverige. Boken kretsar kring den fiktiva orten "Bredabruk". I centrum för studien framträder skolan som institution och dess roll i att motverka men ibland också oavsiktligt bidra till reproduktion av såväl vardagsrasism som mer explicita nynazistiska uttryck. Här möter vi ungdomar och vuxna som har bestämda uppfattningar om vad som gör Bredabruk till en bra plats att växa upp på, och samtidigt en plats där intolerans, konspirationsteorier och högerextremism under de senaste hundra åren förts över från generation till generation. Det finns ett rasistiskt bakgrundsbrus som kan upplevas öronbedövande för den som nyligen kom till Bredabruk, men som knappt noteras av dem som stannar på platsen eller är uppvuxna där. Bakgrundsbruset dämpas genom att problemen förläggs bortom individens eget ansvar. Samtidigt möter vi personer på Bredabruksskolan som har förmågan och engagemanget att ingripa: kuratorn som hela tiden finns i korridoren, fångar upp stämningar och lär eleverna att lösa konflikter; läraren som morgon efter morgon, år efter år, kommer till skolan först av alla och med nybryggt kaffe möter de ungdomar som behöver en fristad där de kan tala om vardagens problem utan att skuldbeläggas. Svensk skola har sedan andra världskriget givits i uppdrag att motverka rasism och verka för ett demokratiskt samhälle. Vad betyder det idag, när nynationalistiska rörelser växer sig starka i hela västvärlden? Vad betyder det på en plats där nazismen aldrig försvunnit? Boken undersöker dessa frågeställningar och vår förhoppning är att du som läst den kan ställa bättre och mer precisa frågor om samtidens utmaningar. Christer Mattsson är föreståndare för Segerstedtinstitutet vid Göteborgs universitet och docent i pedagogik. Han är utbildad lärare och har i många år arbetat med elever i rasistiska och extrema miljöer. Hans forskning är inriktad på förebyggande insatser mot extremism, rasism och antisemitism. Jesper Andreasson är disputerad i sociologi och verkar som professor i idrottsvetenskap vid Linne universitetet. Hans forskning rör sig inom områden som doping, migration, kropp och familjeliv, och han undersöker ofta frågor om makt, utsatthet och kritiska perspektiv på kön och genus. Thomas Johansson är professor i pedagogik med inriktning mot barn- och ungdomsvetenskap, verksam vid Göteborgs universitet, och har författat en rad artiklar och böcker på teman som ungdoms- och familjeforskning, urbanforskning och socialpsykologi. Han har skrivit om faderskap, gymkultur, prostatacancer och maskulinitet, våld i skolan och nynazisters exitprocesser.
Makadam förlag 9789170614682 -
Typiskt Cassidy. Skolans smartaste (eller?)
Inbunden bok. Tukan Förlag. 1 uppl. 2015. 207 sidor.
Nyskick. Oläst
Gammal prislapp på framsidan
"Med en extremt pinsam pappa, en höggravid mamma, en självupptagen storebror och en hund som käka trosor känner sig 11-åriga Cassidy i stort sett osynlig i sin familj. Nu ska hon börja ny skola och är mer än nervös, m läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789176173145
- Titel
- Typiskt Cassidy. Skolans smartaste (eller?)
- Författare
- Tamsyn Murray
- Förlag
- Tukan Förlag
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 207 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 140 x 220 mm Ryggbredd 21 mm
- Vikt
- 479 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Med en extremt pinsam pappa, en höggravid mamma, en självupptagen storebror och en hund som käka trosor känner sig 11-åriga Cassidy i stort sett osynlig i sin familj. Nu ska hon börja ny skola och är mer än nervös, men hon hoppas att detta kommer att bli hennes år. Hennes tur att blomstra. Och ser man på ..!
Skolans samtliga elever får göra ett stort prov som mäter allmänbegåvningen och Cassidys provresultat slår alla med häpnad. Hon är bäst i skolan! Hon är skolans snille. Ingen hade anat ... allra mins hon själv och hennes föräldrar.
Några dagar senare blir hon headhuntad av skolans schystaste kille till frågesportslaget. Cassidy känner sig nöjd med tillvaron även om hon också oroar sig över att kunna leva upp till alla förväntningar. Är hon verkligen ett snille? Hon hade ju faktiskt chansat på större delen av frågorna. Har det skett ett misstag?
Första boken i serien Typiskt Cassidy.
Boken är skriven i jag-form och har flera illustrationer. Speciella texter i form av e-post, lappar, brev och annat roar under läsningen.
Tukan Förlag 1 9789176173145 -
Utvärderingspraktikan : att utvärdera skolans...
Häftad bok. Liber Utbildning. 1993. 202 sidor.
Gott skick. Understrykningar med blyerts.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789163400346
- Titel
- Utvärderingspraktikan
- Författare
- Ekholm, Mats - Lander, Rolf
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 1994
- Bandtyp
- Övrigt
- Vikt
- 295 g
- Språk
- Svenska
Liber Utbildning 9789163400346 -
Skolans kriser - Historiska perspektiv på utb...
Inbunden bok. Nordic Academic Press. 1 uppl. 2021. 285 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789188909787
- Titel
- Skolans kriser : historiska perspektiv på utbildningsformer och skoldebatter
- Förlag
- Nordic Academic Press
- Utgivningsår
- 2021
- Omfång
- 285 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 151 x 227 mm Ryggbredd 23 mm
- Vikt
- 590 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Skolväsendet utvecklades explosionsartat i Sverige under 1900-talet. Från att stora delar av befolkningen saknat grundläggande utbildning fick alla barn tillgång till skola och efter avslutad skolgång möjligheter till eftergymnasial utbildning. Men med expansionen har också följt en kontinuerlig, ofta tillspetsad kritik där olika slags krisscenarier har målats upp. Politiker, forskare och debattörer har alla på olika sätt formulerat sitt missnöje med skolan.I Skolans kriser belyser en grupp forskare kontinuiteter och förändringar i kritiken över tid. De tar upp debattfrågor som sexualundervisning, skolans estetiska fostran, internationell skolstatistik och elevers skrivförmåga.Skribenterna uppmanar oss att reflektera över olika förväntningar som finns och den kritik som riktas mot skolan. Hur uppstår intrycket av kris i skolan? Vad har kritiken gällt och hur har den påverkat utbildningspolitiken? Det här är en bok som är angelägen för alla: politiker, lärare och den engagerade allmänheten.
Nordic Academic Press 1 9789188909787 -
Textil som pedagogiskt redskap : för lärande...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2018. 111 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144128405
- Titel
- Textil som pedagogiskt redskap : för lärande i förskolan, förskoleklass och skolans tidiga år
- Författare
- Björkdahl, Susanne
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 111 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 8 mm
- Vikt
- 276 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- På vad sätt kan man stimulera barns lärande genom textil? Textil som pedagogiskt redskap är en handbok som via tydliga instruktioner och illustrationer visar hur man kan arbeta med olika textila tekniker med barn och hur dessa tekniker kan användas som pedagogiskt redskap för att stimulera barns tänkande kring matematisk problemlösning och den tidiga skriv- och läsinlärningen. Författarna vill dela med sig av alla de positiva erfarenheter de haft under årens lopp, att det fungerar att väva samman teoretisk och praktisk förståelse och att barnen då tillägnar sig olika typer av kunskap såsom fakta, färdighet, förtrogenhet och förståelse. Det är framför allt förståelsen som varit i fokus, att få barnen att reflektera över vad de har lärt sig. Kapitlen avhandlar olika textila tekniker
Författarna hoppas att denna bok kan bli användbar och inspirerande för de lärare som insett vikten av att kunna konkretisera lärandet inom matematik, att utveckla barns språk som kommunikationsmedel och att göra det i en verksamhet som också stimulerar lärandet av estetiska värden. Boken riktar sig till lärare i förskola och skola samt studerande vid förskollärar- och lärarutbildningar men kan även läsas av alla som är intresserade av estetiska lärprocesser.
Studentlitteratur AB 1 9789144128405 -
Rim och dikter I - Poetisk läsebok för skolan...
Inbunden bok. Bonnier. Ny uppl. 1921. 94 sidor.
Hyggligt skick. Pärm: Liten skada upptill på rygg, något blekt och lätt smutsig, något snedläst. Hyggligt/gott skick.
Inlaga: Gulnad, finns blyertsanteckningar (korta sådana, allt som oftast bare ett litet streck eller bokstav). Hyggligt/gott skick.
Be gärna om fler fo läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKBonnier Ny -
Rektor och lagen : en studie av skolans pedag...
Häftad bok. Norstedts Juridik AB. 1 uppl. 2009. 234 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789139110699
- Titel
- Rektor och lagen : en studie av skolans pedagogiska ledare
- Författare
- Stephan Rapp
- Förlag
- Norstedts Juridik AB
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 234 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 160 x 240 mm
- Vikt
- 420 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Enligt läroplanerna är rektor som pedagogisk ledare ansvarig för att verksamheten som helhet inriktas på att nå de riksgiltiga målen. Rektorn har därmed ett författningsreglerat ansvar för skolans resultat och ska se till att barnen och eleverna får den hjälp och det stöd som de behöver för att nå de uppställda målen.
I den här studien presenteras vad som innefattas i rektors pedagogiska ledningsansvar och här redovisas också hur ett antal rektorer i grundskolan och gymnasieskolan ser på sitt uppdrag.
Studiens resultat visar att det finns stort utrymme för rektor att själv bestämma hur det pedagogiska ledarskapet ska utövas och att rektor inte alltid har kontroll på barnens och elevernas grad av måluppfyllelse. Rektor får ofta ikläda sig ett personligt ansvar för hur skolans ekonomi sköts. Samma personliga ansvar verkar dock inte utkrävas när det gäller vilka resultat som barnen/eleverna uppnår.
Rektor och lagen vänder sig främst till yrkesverksamma skolledare men också till andra intresserade, exempelvis lärare och förtroendevalda, som vill öka sin kunskap om innehållet i skolans pedagogiska ledarskap. Boken är lämplig att använda i rektorsutbildningar.
Norstedts Juridik AB 1 9789139110699 -
Glädjeparadoxen : Historien om skolans uppgån...
Häftad bok. Dialogos Förlag. 1 uppl. 2019. 239 sidor.
Mycket gott skick. Bruks och lagerspår, främst på pärmen, som har slitage i hörnen/kanterna. Inlagan i mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789175043487
- Titel
- Glädjeparadoxen :Historien om skolans uppgång, fall och möjliga upprättelse
- Författare
- Heller-Sahlgren, Gabriel
- Förlag
- Dialogos Förlag
- Utgivningsår
- 2019
- Omfång
- 239 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 136 x 210 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 360 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I slutet av 1900-talet och början av 2000-talet började svenska elever tappa mark i internationella undersökningar. En hätsk debatt uppstod om vad som egentligen var orsaken, och hypoteser har florerat friskt till höger och vänster. Men inga bärande utbildningspolitiska förklaringar har kunnat ledas i bevis. Den här boken spårar rötterna till den svenska skolans problem via en djupdykning i forskning och modern historia. Den tar oss tillbaka till den gamla skolans födelse i och med den tyska karaktärspedagogikens erövring av världens klassrum från mitten av 1800- talet och framåt, och den analyserar det abrupta slut som andra världskriget innebar för denna pedagogiks ställning i Sverige. Under andra hälften av 1900-talet slog den progressiva utbildningsfilosofin igenom i vårt land med fokus på glädje, elevdemokrati och elevledd undervisning och ersatte de nyhumanistiska ideal som dittills hade präglat skolan. Problemet var bara att den nya pedagogiken inte fungerade som det var tänkt. Forskningen tyder inte på att elever lär sig mer när de har roligt. Tvärtom pekar mycket på att det finns en målkonflikt mellan glädje och inlärning och denna »glädjeparadox« har länge ignorerats i pedagogiken och skolpolitiken. Grundproblemet i svensk skola är inte partipolitiskt utan kulturellt. Och för att mota ett sådant problem krävs en bred och djup överenskommelse om skolans grundläggande mål och metoder.
Dialogos Förlag 1 9789175043487 -
Värdegrund, demokrati och tolerans: om skolan...
Häftad bok. Thales. 2009. 231 sidor.
Gott skick. Ryggen sned med veckrand. Lite stött/veckat ovanhörn på omslagets framsida. Lite skavt bakre ryggovanhörn. 305 gram.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172350748
- Titel
- Värdegrund, demokrati och tolerans : om skolans fostran i ett mångkulturellt samhälle
- Författare
- Nykänen, Pia
- Förlag
- Bokförlaget Thales
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 231 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 132 x 202 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 310 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ytterligare designers: Hansson, Lotta
Ytterligare författare: Nykänen, Pia
Thales 9789172350748
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn