-
Anknytning i förskolan : vikten av trygghet f...
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2012. 310 sidor.
Nära nyskick. PRESENTSKICK
ANKNYTNING I FÖRSKOLAN är en bok som visar att trygga relationer är en förutsättning för lärande, särskilt för små barn. Barn som utvecklat en trygg anknytning till minst en vuxen på förskolan litar på att de blir tröstade när behov uppstår läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127133129
- Titel
- Anknytning i förskolan : vikten av trygghet för lek och lärande
- Författare
- Broberg, Malin
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 310 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 143 x 216 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 480 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Anknytning i förskolan är en bok som visar att trygga relationer är en förutsättning för lärande, särskilt för små barn. Barn som utvecklat en trygg anknytning till minst en vuxen på förskolan litar på att de blir tröstade när behov uppstår - de kan då slappna av och ägna sig åt lek och utforskande.
Denna bok ger en grund i anknytningsteori och författarna visar med många exempel hur denna kunskap kan användas i förskolans vardag: vid inskolning, hämtning, samling, lek och vila.
Anknytning i förskolan är skriven för blivande och verksamma förskollärare och pedagoger som arbetar med de yngsta barnen i förskolan.
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127133129 -
Motorik, lek och lärande
Häftad bok. Göteborg : Multicare ; Oslo : Gyldendal undervisning. 2001. 339 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197139885
- Titel
- Motorik, lek och lärande
- Författare
- Jagtøien, Greta Langlo - Hansen, Kolbjørn - Annerstedt, Claes - Claesson, Ulf - Handrum, Ragna
- Förlag
- Göteborg : Multicare ; Oslo : Gyldendal undervisning
- Språk
- Svenska
Göteborg : Multicare ; Oslo : Gyldendal undervisning 9789197139885 -
Det lekande lärande barnet : i en utvecklings...
Häftad bok. Liber. 2 uppl. 2014. 256 sidor.
Nära nyskick. Inga understrykningar eller annat kladd.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147114597
- Titel
- Det lekande lärande barnet : i en utvecklingspedagogisk teori
- Författare
- Carlsson Asplund, Maj
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 336 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I Det lekande lärande barnet beskriver författarna sitt arbete med att ta fram en teoretisk grund för pedagogiken inom förskolan. Denna teoretiska grund benämns utvecklingspedagogik och knyts till förskolans tradition och andra förskolepedagogiska ansatser.
Centralt för teoriutvecklingen är metaforen ”Det lekande lärande barnet”. Detta lekande lärande barn, som gestaltas i boken, är ett kreativt, aktivt och erfarande barn som skapar mening och förståelse för sin omvärld i interaktion med andra barn och vuxna. Leken blir då en av många arenor för barns lärande, en lek där barn spontant agerar både på en kommunikativ och en metakommunikativ nivå. Men också där läraren skapar förutsättningar för barns kognitiva och metakognitiva reflekterande. Här framträder lärarens kompetens som såväl en fråga om att ”fånga” barns intentioner som att arrangera och få barn intresserade.
Om författarna
Maj Asplund Carlsson är professor i utbildningsvetenskap vid Institutionen för individ och samhälle, Högskolan Väst. Ingrid Pramling Samuelsson är professor i pedagogik med inriktning mot de tidiga barnaåren vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet.
Liber 2 9789147114597 -
Från lärandets loopar till lärande organisati...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2004. 148 sidor.
Mycket gott skick. Lättare hanteringsspår finns på omslaget, inlagan känns i det närmaste oläst och ryggen är obruten.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144034102
- Titel
- Från lärandets loopar till lärande organisationer
- Författare
- Otto Granberg - Jon Ohlsson
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 148 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 224 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I denna bok beskrivs det erfarenhetsbaserade lärandets historia och dess relation till det som kallas lärande organisationer. Syftet med boken är att erbjuda en orientering och introduktion till teorier och forskning om erfarenhetsbaserat lärande på individ-, grupp- och organisationsnivå. Med utgångspunkt från klassiker som Jean Piaget, John Dewey och Kurt Lewin presenteras teorier om individuellt lärande som mynnat ut i den numera omfattande och mångfacetterade teoribildningen om lärande organisationer.
Boken är avsedd att ge en överblick över litteratur som behandlar lärandets loopar respektive lärande organisationer.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 2 9789144034102 -
Lärande och bildning - Hundra år i Göteborg
Inbunden bok. Carlssons. 2018. 206 sidor.
Mycket gott skick. Hylla 20
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789173319041
- Titel
- Lärande och bildning
- Författare
- Nyberg, Gudrun
- Förlag
- Carlsson
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 206 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 217 x 232 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 840 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hundra år i Göteborg
Lärande och bildning är en bok i rättan tid. Ämnet är i högsta grad aktuellt och debatterat. All utbildning har genomgått stora förändringar under det senaste seklet.Sexårig folkskola har blivit nioårig grundskola; studentexamen har ersatts av genomgången gymnasieskola. I realiteten har det blivit en tolvårig skola för de flesta. Barnkrubborna har utvecklats till förskola. Lärarutbildningen och en rad andra yrkesutbildningar har knutits till universitet och högskolor. Den praktiska kunskapen har sjunkit i bakgrunden. Folkhögskolorna med inriktning på personlig utveckling och individanpassad vuxenutbildning har fått en stor betydelse för integrering av invandrare. Universiteten har i mycket förvandlats och blivit fler liksom antalet studenter. Tekniken har underlättat informationssökning och bibliotekens roll har därmed blivit annorlunda. Samtidigt med förändringarna har synen på bildning blivit en annan och motsatsförhållanden har uppstått mellan humaniora/samhällsvetenskap och naturvetenskap, mellan teoretisk och praktisk kunskap. I denna stimulerande antologi skildras dessa omdanande skeenden av specialister inom respektive område. Även om volymen handlar om "Hundra år i Göteborg", så gäller den större berättelsen hela landet.Wanda Klintberg är docent vid Chalmers, har haft ledande administrativa funktioner vid Göteborgs universitet och är f.d. förvaltningschef vid Malmö högskola. Hon ingår som skribent i boken och är dess redaktör tillsammans med Gudrun Nyberg, läkare, professor em. och författare till en rad uppmärksammade böcker. Nyberg är dessutom initiativtagare till och huvudredaktör för hela serien om tio volymer, "Hundra år i Göteborg".
Carlssons 9789173319041 -
Det hänger på språket! : lärande och språkutv...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1:2 uppl. 2007. 439 sidor.
Gott skick. Hylla 36
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144039176
- Titel
- Det hänger på språket! : lärande och språkutveckling i grundskolan
- Författare
- Bjar, Louise
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 439 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 225 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 610 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kunskapsutveckling och lärande i grundskolan bygger på språklig grund - elever läser och skriver för att lära, både när de arbetar på egen hand och i grupp. Språk i tal, men också i skrift, blir därmed de verktyg som utgör förutsättningen för all undervisning. Boken inleds med en kort introduktion kring språk och lärande. Därefter följer femton kapitel som bl.a. behandlar:
tal och samtal o flerspråkig utveckling
läsning, textförståelse och boksamtal
genreskrivning och textanalys
möten med läromedelstexter och skolans textvärldar
datorn som verktyg för läsning och skrivning
läs- och skrivsvårigheter samt dyslexi
Boken vänder sig till alla med intresse för skolelevers tal- och skriftspråksutveckling och lärande, till exempel studenter på lärarutbildning, studerande i språkämnen vid universitet och högskolor, lärare verksamma i grundskolan samt specialpedagoger och logopeder.
Studentlitteratur AB 1:2 9789144039176 -
Att lära andra lära : medveten strategi för l...
Häftad bok. Liber. 1:2 uppl. 2012. 169 sidor.
Mycket gott skick. Hylla 19
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147015191
- Titel
- Att lära andra lära : medveten strategi för lärande i förskolan
- Författare
- Mårdsjö Olsson, Ann-Charlotte
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 169 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 11 mm
- Vikt
- 240 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det här är en bok om både barns och vuxnas lärande, om hur förskollärare kan skapa optimala förutsättningar för barns lärande och om lärares eget lärande. Att lära andra lära – medveten strategi för lärande i förskolan innehåller rikligt med exempel på förändringsprocesser där förskollärare fördjupar sina teoretiska kunskaper och omsätter dem i sitt praktiska arbete. Varje kapitel avslutas med reflektionsfrågor för diskussion och fördjupning.
Möjligheterna för barns lärande påverkas av hur läraren bemöter dem och vilka förutsättningar som barnen erbjuds att lära sig något, vare sig det sker i lärarstrukturerade och planerade situationer eller i mer improviserade sammanhang.
Ett av bokens kapitel behandlar arbetslaget – en unik och genuin resurs i förskolan och en viktig tillgång i förskolans kvalitetsarbete. Bland annat diskuteras sammansättningen av arbetslaget, olika kompetenser inom arbetslaget, pedagogiskt ledarskap, dokumentation, utvärdering samt vidareutveckling av ett nyanserat yrkesspråk.
Även förskolans strukturella faktorer diskuteras i boken; fler barn i grupperna och minskad personaltäthet innebär att förskollärare utöver det pedagogiska uppdraget får allt fler arbetsuppgifter, där varje lärare måste hitta en balans mellan vad som bör genomföras och vad som är möjligt att genomföra i praktiken.
Boken riktar sig både till lärarstudenter i grundutbildning och till verksamma förskollärare i fortbildning och yrkespraktik.
Om författaren
Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson har skrivit denna populärvetenskapliga bok med grund i sin avhandling från 2005. Hon är en av deltagarna i Ingrid Pramling Samuelssons forskargrupp, som på olika sätt bidragit till forskningens utveckling inom early childhood education-fältet.
Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson har arbetat i flera olika forskningsprojekt och har en gedigen förankring i förskolans och fritidsverksamhetens praktiker.
En spännande bok att diskutera ute på förskolorna och som utmanar pedagogerna i deras möten med barnen. BTJ Häftepos 10123056 Lektör Ulf Mårtensson
Liber 1:2 9789147015191 -
Lärande i praktiken : Ett sociokulturellt per...
Häftad bok. Norstedts Akademiska Förlag. 1 uppl. 2000. 279 sidor.
Hyggligt skick. Flertalet märken efter fem finns, någon har spillt något på eller i närheten av boken, så snittet är delvis gult/fläckigt, men det på verkar inte texten på något sätt. Inget namn eller övriga anteckningar finns. I övrigt normalt begagnat skick. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789151837284
- Titel
- Lärande i praktiken : Ett sociokulturellt perspektiv
- Författare
- Roger Säljö
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 279 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 514 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kulturella förhållandens betydelse för lärandet är de flesta lärare väl medvetna om, men precis hur samspelet mellan lärande och omvärld går till klarläggs för första gången på svenska i denna bok. Perspektivet är grundat i den ryske psykologen Vygotskys utvecklingssyn, och innebär i korthet att kommunikation är den viktigaste komponenten i en inlärningssituation
Norstedts Akademiska Förlag 1 9789151837284 -
Vägar till lärares lärande
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1996. 141 sidor.
Mycket gott skick. Varsamt brukad med enbart lättare hanteringsspår på omslaget. Inget namn eller övrigt skrivet.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144000732
- Titel
- Vägar till lärares lärande
- Författare
- Maj Björk - Monica Nyström - Lena Folkesson - Rigmor Lindö - Inger Björneloo - Birgitta Kullberg - Eva Längsjö - Lennart Björk
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1996
- Omfång
- 141 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Lärarkompetens innebär inte bara att ha god förmåga att undervisa och lära andra, utan även att ha kunskap om vägar och möjligheter till fortsatt eget lärande. För att kunna lära av och genom sin undervisning krävs det att läraren kan skapa distans till verksamheten och utveckla en färdighet i att reflektera över sig själv och sitt handlande. Hur kan då utbildning och fortbildning stimulera lärare till eget lärande och befrämja deras professionella utveckling? Vilka möjligheter till lärande ges i yrkesutövningen? Vilka vägar till kunskap och utveckling finns det?
Denna bok är ett resultat av erfarna lärares diskussioner kring dessa och liknande frågor. Författarna behandlar olika vägar till lärares lärande såsom dialogen med kollegor, samtal och möten med elever samt utvecklingsarbete och forskning. Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9789144000732 -
Barnbokens magi : lärande samspel i sagans vä...
Häftad bok. Lärarförlaget. 1 uppl. 2017. 239 sidor.
Nyskick. Illustrerad i färg.
I skrivande stund ej att finna i övrig nätbokhandel.
P&P 240413Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789188149237
- Titel
- Barnbokens magi : lärande samspel i sagans värld
- Författare
- Eriksson, Marie
- Förlag
- Lärarförlaget
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 239 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 460 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Med Barnbokens magi lärande samspel i sagans värld vill Marie Eriksson lyfta fram och levandegöra sagans kraft i förskolan. Hon beskriver hur ett årslångt temaarbete kring en barnbok blir en processbaserad fördjupning i förskolans uppdrag med relationer, reflektion och gemensamma upplevelser i fokus.
Marie Eriksson är förskollärare och verksamhetsutvecklare. Under 20 år på Svejserdalens förskola i Mölndal, en av fem litteraturförskolor i en större enhet, har hon varit med och arbetat fram en verksamhetsidé som bygger på böcker, berättande, fantasi och lek. Förskolorna utgår från ett gemensamt sagotema som står för inspiration och inramning men innehållet på respektive avdelning formas utifrån barnens nyfikenhet, intresse, funderingar och lekar.
I boken skildras hur pedagogerna i litteraturförskolan arbetar för att erövra begreppet undervisning och bygga en verksamhet som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Marie Eriksson visar också hur förskolans läroplan omsätts i praktiken när systematiska analyser blir en drivkraft i arbetet. Teori och praktik vävs ihop genom många konkreta exempel från verksamheten.
Barnbokens magi lärande samspel i sagans värld är en uppföljning av Marie Erikssons första bok Lärande i sagans värld (2009).
Innehållsförteckning
Förord
Inledning
Kapitel 1 Sagoinspirerade projekt och processer
Kapitel 2 Fördjupat arbete i mötet med sagan
Kapitel 3 Ett nystan av relationer och röster
Kapitel 4 Trassliga processer i fantasins värld
Kapitel 5 Olika perspektiv på pedagogisk miljö
Kapitel 6 Förändringsarbete och föränderliga material
Kapitel 7 Skapa språkliga miljöer
Kapitel 8 Tillgängliga verktyg för kommunikation
Kapitel 9 Berättandets möjligheter
Kapitel 10 Skriftspråk och andra uttryck möts
Kapitel 11 Handdockan berikar den pedagogiska miljön
Kapitel 12 Sagofigurernas mångfald och möjligheter
Kapitel 13 Systematisk analys som drivkraft
Kapitel 14 Dokumentation och reflektion som motor
Kapitel 15 Hos oss ska människor växa
Bilaga Docktillverkning
Litteratur
Lärarförlaget 1 9789188149237 -
Redskap för lärande? : återkoppling i samhäll...
Häftad bok. Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik, Karlstads universitet. 2011. 149 sidor.
Gott skick. Om önskas så får du med Anna Karlefjärds bok: Att rymmas inom sitt friutrymme gratis, alltså båda för 50 kr (plus frakt).
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170633423
- Titel
- Redskap för lärande? : återkoppling i samhällskunskap på gymnasiet
- Författare
- Grönlund, Agneta
- Förlag
- Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik, Karlstads universitet
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 149 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 165 x 242 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 275 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna studie handlar om den del av bedömningsprocessen som innebär att lärare ger återkoppling till elev. Formativ återkoppling har visat sig vara ett kraftfullt verktyg för att stödja elevers lärande men tidigare forskning visar att den inte är så vanlig i skolan. De frågor som behandlas i denna studie är: Vilken karaktär har den återkoppling som ges? Skiljer den sig åt mellan olika sammanhang? Hur kommer det sig? Vilka hinder och möjligheter kan urskiljas för att återkopplingen skall bli mer formativ?
I studien undersöks återkoppling i samhällskunskap genom insamling av skriftliga dokument, observationer av enskilda samtal mellan lärare och elev och klassrumsarbete. Lärare intervjuas om sin praxis och sina överväganden när det gäller att ge återkoppling till elever.
Såväl ämnets karaktär och innehållsliga fokus som uppgiftens karaktär bidrar till att förklara den variation som framkommit liksom om återkopplingen ges i samband med examination eller under arbetsprocess. Såväl hinder för som möjligheter med att stärka den formativa återkopplingen kunde urskiljas och kan beskrivas i termer av att återkopplingen präglas av både formativ och summativ diskurs.
Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik, Karlstads universitet 9789170633423 -
Lärande, skola, bildning
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 4 uppl. 2017. 759 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127818408
- Titel
- Lärande, skola, bildning
- Författare
- Lundgren, Ulf P. - Säljö, Roger - Liberg, Caroline
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 759 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 175 x 245 mm Ryggbredd 50 mm
- Vikt
- 1640 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Lärande, skola, bildning är en gedigen grundbok som belyser skolans historia och framväxt, samt ger en fördjupad inblick i det som idag utgör det svenska skolsystemet.
I denna fjärde utgåva av antologin har samtliga kapitel uppdaterats och ett kapitel om utbildningssociologi tillkommit.
Antologin är indelad i fem sektioner:
Skolan formas och blir till.
Lärande, undervisning och elevers utbildning.
Utbildning och den kulturella reproduktionen.
Utvärdering, bedömning och resultat.
Politisk styrning och skolans förändring.
I boken medverkar 19 författare från flera universitet. Den är i första hand avsedd för studerande på lärarutbildningen och för yrkesverksamma lärare, men vänder sig även till alla som vill veta mer om vår skola.
Natur & Kultur Akademisk 4 9789127818408 -
Musik och språk : ett vidgat perspektiv på ba...
Häftad bok. Liber. 2 uppl. 2012. 264 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147099900
- Titel
- Musik och språk : ett vidgat perspektiv på barns språkutveckling och lärande
- Författare
- Jederlund, Ulf
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 264 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm
- Vikt
- 342 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Många pedagoger, och andra, vet redan att ’Det fungerar med musik!’ Min förhoppning är att boken ska stärka alla er i arbetet. Och uppmuntra ännu fler att använda musiken som verktyg för utveckling och lärande.
Musik och Språk är en tvärvetenskaplig bok som handlar om barns språkliga och musikaliska utveckling, och om hur dessa hänger samman och påverkar varandra. Boken beskriver tidig kommunikationsutveckling, prosodins betydelse för språket och musikens betydelse för lärande och hälsa i stort.
I en omarbetad och utökad upplaga diskuterar författaren också musik och språk ur evolutionsperspektiv: Varför är vi så musikaliska? Hur lärde vi människor oss att tala? I nya avsnitt presenteras en holistisk teori som sprider ljus både över hur våra tidigaste förfäder utvecklade det talade språket och hur det lilla barnet lär sitt modersmål.
Om författaren
Ulf Jederlund är leg. psykoterapeut, musikterapeut, handledare och lärarutbildare. Han har arbetat specialpedagogiskt och behandlingsinriktat med musik som verktyg sedan 1985. Musikalisk kommunikation på tidig utvecklingsnivå och språkpedagogisk utveckling i multietniska förskolor och skolor har varit två viktiga områden i arbetet.
Liber 2 9789147099900 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789113028590
- Titel
- Design för lärande
- Författare
- Kempe, Anna-Lena - Selander, Staffan
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 269 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Vikt
- 590 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Design för lärande har växt fram ur de senaste 30-40 årens pedagogik, med bakgrund i kända pedagoger som Piaget och Vygotskij. När pedagogiska forskare på 1970-talet började intressera sig för ramfaktorer, dvs. elevgruppers storlek, scheman, lärarnas utbildning, hur man konstruerar prov m.m., flyttades fokus från elevers individuella skillnader och begåvningar till den sociala organiseringens betydelse för undervisningens resultat.
När vi nu trettio år senare argumenterar för ett designperspektiv på lärande flyttar vi blicken igen, till frågor om form, förpackning och presentation: hur, på vilket sätt och med hjälp av vilka medel ges kunskapen form? För lär man sig i skolan "samma" sak i geografi om ämnet presenteras i en lärobok eller tar form på datorn? Är det samma kunskaper och kompetenser som sätts i spel? Det tror inte bokens författare. De menar istället att sättet presentera kunskap spelar en roll för innehållet: formen är inte avskild från, utan en del av, innehållet. Kunskapsinnehåll är ingen mystisk dimension av tillvaron utan en mycket konkret framställning av hur vi förstår och förklarar världen. Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
Norstedts 2 9789113028590 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789140684462
- Titel
- Lärande bedömning
- Författare
- Jönsson, Anders
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 224 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 380 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I den här boken ges ett särskilt perspektiv på bedömning. Det visar hur bedömning kan användas i lärandets tjänst, så att eleverna i skolan ges möjlighet att lära sig så mycket och så bra som möjligt. Med hjälp av aktuell forskning visas hur bedömningen kan stötta elevernas lärande på ett effektivt sätt. Boken försöker bland annat svara på följande frågor:
Hur kommunicerar man mål och kriterier till eleverna?
Hur tar man reda på vad eleverna kan i förhållande till mål och kriterier?
Hur hjälper man eleverna att utvecklas mot målen?
Hur kan man engagera eleverna i själv- och kamratbedömning?
Med hjälp av praktiska exempel anpassade till kursplanerna i Lgr11 visas flera olika sätt att bedöma elevernas prestationer. Bokens tredje upplaga har fått en ny, tydligare struktur. Den har också utökats med ytterligare exempel på forskning om formativ bedömning samt med förslag på hur man kan arbeta med exempelvis återkoppling och kamratbedömning. Den nya upplagan innehåller dessutom en diskussion om nationella prov, likvärdighet och sambedömning.
Anders Jönsson är docent i utbildningsvetenskap och är anställd som biträdande professor i naturvetenskapernas didaktik vid Högskolan Kristianstad.
Gleerups Utbildning AB 3 9789140684462 -
Bedömning för lärande i klassrummet
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2013. 184 sidor.
Dåligt skick. Boken är i gott skick dock skrev jag dåligt skick pga finna anteckningar i marginalen på ett fåtal sidor samt att omslagssidan har blivit lite vikt. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140681850
- Titel
- Bedömning för lärande i klassrummet
- Författare
- Slemmen Wille, Trude
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 184 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 228 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 340 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I den här boken visar författaren hur man som lärare kan hjälpa eleverna att få ökad förståelse för undervisningens mål och processer, samtidigt som man får ett bättre underlag för att bedöma elevernas prestationer och stödja deras fortsatta utveckling mot skolans långsiktiga mål. På så sätt blir lärarens bedömningsarbete en integrerad del av undervisningen, vilket förhoppningsvis påverkar elevernas motivation och prestationer i positiv riktning.
Bedömning för lärande i klassrummet omfattar alla de strategier som är en del av bedömning för lärande i klassrummet, till exempel återkoppling till eleverna och att utnyttja eleverna som resurser för varandra, men också strategier för läraren att utvärdera sin undervisning och att utveckla sin bedömningskompetens.
Genom tio vägledande principer ges råd om hur såväl elever som lärare kan använda bedömning som ett redskap för lärande. Principerna bygger på internationell forskning och illustreras med praktiska exempel.
Boken är fackgranskad och anpassad till svenska förhållanden av Anders Jönsson, som bedriver forskning om bland annat formativ bedömning, bedömningsmatriser och återkoppling.
Bedömning för lärande i klassrummet vänder sig i första hand till lärare i grundskolan, studenter i lärarutbildning och i annan pedagogisk utbildning. Principerna kan också överföras till gymnasieskola och vuxenutbildning.
Översättning: Birgitta Önnerfält
Gleerups Utbildning AB 1 9789140681850 -
Inlärningsrevolutionen : ett program för livs...
Häftad bok. Jönköping : Brain Books. 1994. 511 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9188410269
- Titel
- Inlärningsrevolutionen : ett program för livslångt lärande
- Författare
- Dryden, Gordon - Vos, Jeannette - Svantesson, Ingemar
- Förlag
- Jönköping : Brain Books
- Utgivningsår
- 1994
- Språk
- Svenska
Jönköping : Brain Books 9188410269 -
Flerspråkighet, identitet och lärande : skola...
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2010. 275 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144059860
- Titel
- Flerspråkighet, identitet och lärande : skola i ett föränderligt samhälle
- Författare
- Wedin, Åsa
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 275 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 225 x 225 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 410 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Dagens samhälle karakteriseras av ökad språklig, etnisk och kulturell mångfald. Takten i dessa förändringar har medfört nya krav på skolan att möta barn med olika bakgrund på ett professionellt sätt. Det visar sig ofta att invanda föreställningar om elevernas förkunskaper inte alls stämmer. I mötet med heterogena klasser ställs lärare ofta inför utmaningar av annat slag än dem de utbildats för. Detta blir särskilt tydligt när eleverna ännu inte hunnit utveckla sin svenska i den utsträckning som krävs i skolan. I det här läget blir det lätt att se på barnens språkbakgrund som innehållande olika brister och problem snarare än resurser och möjligheter. I den här antologin ifrågasätter författarna gängse synsätt och ger en mer nyanserad och balanserad bild av flerspråkighet. Genom olika exempel från aktuell svensk forskning om elevers vardag belyser de olika aspekter av flerspråkighet i skolsammanhang och problematiserar begrepp som etnicitet, identitet, lärande och makt.
Boken riktar sig till blivande och verksamma lärare i grundskola och gymnasium samt till dem som arbetar med skolutveckling och frågor som rör flerspråkighet.
Studentlitteratur 1 9789144059860 -
Lärande, skola, bildning : grundbok för lärar...
Häftad bok. Natur & Kultur. 2 uppl. 2012. 622 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127133709
- Titel
- Lärande, skola, bildning : grundbok för lärare
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 622 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 180 x 245 mm Ryggbredd 40 mm
- Vikt
- 1346 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Från förskolan, via grundskolan och gymnasiet, till olika former av vuxenutbildning deltar människan i pedagogiska verksamheter. I alla dessa sammanhang verkar läraren med kunskaper, engagemang, kreativitet och en genomtänkt syn på lärande.
Lärande skola bildning är en gedigen grundbok som belyser skolans historia och framväxt, och ger en god inblick i det som i dag utgör vårt svenska skolsystem. Den innehåller bland annat kapitel om den lärande människan, didaktik, kunskapsbedömning ur svenskt och internationellt perspektiv, den ekonomiska bakgrunden och skolledningen, samt genus, mångkulturalitet och social segregation.
Lärande skola bildning är indelad i fem sektioner:
- Skolan växer fram
- Lärande och elevers utbildning
- Utbildning och den kulturella reproduktionen
- Politisk styrning och skolans förändring
- Lärande under livscykeln
I boken medverkar arton författare från flera universitet med sakkunniga och engagerande kapitel. Boken är i första hand avsedd för studerande på lärarutbildningen och för alla yrkesverksamma lärare, men bör också läsas av den som vill veta mer om vår svenska skola.
Den andra utgåvan är uppdaterad med den nya skollagen och Lgr 11.
Arbetet har utförts under redaktion av Ulf P. Lundgren, professor i pedagogik vid Uppsala universitet, Roger Säljö, professor i pedagogisk psykologi vid Göteborgs universitet och Caroline Liberg, professor i utbildningsvetenskap vid Uppsala universitet. Övriga författare är verksamma inom lärarutbildningen och närliggande forskningsområden.
"Omfattningen gör att man nästan kan säga att den utgör ett modernt uppslagsverk om undervisning och skola."
Martin Järnek, BTJ-häftet
Caroline Liberg medverkade tillsammans med Daniel Sundberg, Anne-Marie Körling, Jan Gulliksen och Johan Norman i ett Rundabordssamtal om den svenska skolan under SETT-mässan i april 2013. Se samtalet här.
Natur & Kultur 2 9789127133709 -
Coaching - Lärande och utveckling
Inbunden bok. Liber ekonomi. 2003. Inbunden. Dekorerat kartonnage.
Nära nyskick. Dansk Succébok - Nu På Svenska! Nya utmaningar i samhället kräver nya sätt att lära och utveckla sig på. I idrottsvärlden har man under lång tid framgångsrikt använt sig av coaching. På senare år har det visat sig att coaching som metod även lämpar sig läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9147073373
- Titel
- Coaching - Lärande och utveckling
- Författare
- Stelter, Reinhard - Trägårdh, Eva
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 240 sidor
- Bandtyp
- Övrigt
- Vikt
- 483 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Nya utmaningar i samhället kräver nya sätt att utveckla sig på. I den här boken tittar idrottspsykologen Reinhard Stelter och hans medförfattare både praktiskt och teoretiskt på coaching som metod. De redogör för vad coaching är och hur coaching kan bidra till lärande och utveckling samt främja chefsutövande, samarbete och teambuilding.
Om författarna
Redaktören Reinhard Stelter och de övriga fem författarna kommer både från idrottsvärlden och näringslivet, där de är idrottspsykologer och personalkonsulenter.
9147073373 -
Möten för lärande : pedagogisk verksamhet för...
Häftad bok. Stockholm : Myndigheten för skolutveckling. 2005.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185128563
- Titel
- Möten för lärande : pedagogisk verksamhet för de yngsta barnen i förskolan
- Författare
- Johansson, Eva - Sverige. Myndigheten för skolutveckling
- Förlag
- Stockholm : Myndigheten för skolutveckling
- Utgivningsår
- 2005
- Språk
- Svenska
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling 9789185128563 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789144075457
- Titel
- Lärare som ledare : i och utanför klassrummet
- Författare
- Berg, Gunnar - Sundh, Frank - Wede, Christer
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 335 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 482 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Bokens 17 kapitel beskriver olika perspektiv på lärare som ledare och hur ledarskapet utövas i klassrumsmiljön i samverkan med eleverna, i skolans vardag. Hur skolarbetet kan och bör ledas beror på den enskilda lärarens bedömning av lärandemiljön i det egna klassrummet, men också på faktorer som har att göra med skolan som arbetsplats, organisation och institution i samhället. Ytterst vilar ledarskapet på hur lärare förstår, förhåller sig till och hanterar skolans olikartade uppdrag.
Områden som behandlas i boken är:
• ledarstilar och psykologiska teorier
• aspekter på ledarskap i klassrummet
• elevinflytande och eget arbete
• ledarskap i grupparbete
• undervisning och lärande i helklass
• specialpedagogiska insatser
• lärares gemensamma ledarskap
• undervisning och bedömning
• lärare och rektorer i samverkan.
Boken tillägnas två av bokens bidragsgivare, Kjell Granström och Christer Stensmo, som inte längre finns bland oss. Båda var pionjärer i svenskpedagogikforskning med inriktning på lärares ledarskap.
Boken vänder sig till lärare på alla nivåer och till andra med intresse och engagemang i skolfrågor i allmänhet. Boken är speciellt relevant som kurslitteratur inom ramen för lärarutbildningens utbildningsvetenskapliga kärna.
9789144075457 -
Plats - identitet - lärande : närområden och...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 3 uppl. 2020. 367 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144134543
- Titel
- Plats - identitet - lärande : närområden och känsla av sammanhang
- Författare
- Sanderoth, Ingrid
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 367 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 23 mm
- Vikt
- 658 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Med utgångspunkt i närområdet som en ”minivärld” utvecklar eleven, med sig själv som ett av många redskap, den centrala förmågan att lägga de pussel som skapar mening i hens liv och bidrar till att forma identiteten. Eleverna upplever en känsla av sammanhang, ser samband och hittar mönster, som genom sin generaliserbarhet gör dem bättre rustade att hantera såväl vardagen i nutid och dåtid, som kommande utmaningar.
I likhet med de tidigare upplagorna behandlar bokens teoretiska del de grundläggande begreppen plats, identitet och lärande. I den omarbetade upplagan har än större fokus lagts på hur barn och ungdomar kan utveckla
en känsla av tillhörighet och delaktighet i en vilsen och otrygg värld. I bokens praktiska del får läsaren ta del av en mängd exempel på integrerande arbetssätt. Studierna kan genomföras av lärare och elever i såväl det nära liggande som i det större vidare, med historiska eller nutida perspektiv och behandla områden som exempelvis livsmiljöer och hållbar utveckling.
Boken vänder sig till verksamma och blivande lärare i grund- och gymnasieskolan. För yrkesverksamma kan den som lärarfortbildning utgöra en teoretisk och praktisk resurs för att utveckla såväl lärande som identitetsskapande genom närområdesstudier. För blivande lärare är den dessutom ett exempel på hur teori och praktik kan gå hand i hand.
Boken har en huvudsaklig knytning till so-ämnena men även no-ämnen, matematik, svenska och bild har naturliga kopplingar till de uppgifter som presenteras.
Studentlitteratur AB 3 9789144134543 -
Lusten att förstå : om lärande på människans...
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2010. 284 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i mycket gott skick. En bok som ger mycket på många olika plan. Bra översikt med bra exempel och idéer att ta till sig. Jämförelserna ger mycket. Genom att man får ord/begrepp på aktiviteter och teorier gör att man lättare tar till sig dem. Ordet mönster och dess betydelse so läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127121652
- Titel
- Lusten att förstå : om lärande på människans villkor
- Författare
- Gärdenfors, Peter
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 284 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 140 x 220 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 430 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I fokus för Peter Gärdenfors bok Lusten att förstå står den unika mänskliga egenskapen att vara en lärande, och undervisande, varelse. Vi föds med en naturlig nyfikenhet och lust att lära. Det rör sig om ett slags informellt lärande, där motivationen tycks komma inifrån. En viktig uppgift för skolan i dag är att skapa och vidmakthålla motivationen i det formella lärandet. I ett fungerande utbildningssystem är eleverna motiverade – lärandet leder till förståelse – och då kan man alltså ta hjälp av de processer som är aktiva i det informella lärandet.
Lusten att förstå inleds med en diskussion kring vad lärande är, hur förståelse skapas och vilka processer i hjärnan som spelar roll i sammanhanget. Under de senaste decennierna har kognitionsvetenskapen kommit fram till ny kunskap om samspelet mellan tanke, känsla och lärande. Nya rön om neurologiska processer i hjärnan har också bidragit till att vi har en allt bättre möjlighet att förstå hur det informella lärandet går till och hur vi kan dra nytta av detta även inom det formella lärandet.
En mer tillämpad infallsvinkel finns i de kapitel som tar upp lek, berättelse och olika former av visualisering. Här diskuteras också hur olika former av teknikstött lärande kan utvecklas. I ett avslutande sammanfattande kapitel ger författaren en rad konkreta rekommendationer för hur undervisning kan bedrivas för att gynna och utveckla elevernas motivation och förståelse.
Lusten att förstå vänder sig främst till lärare, lärarstuderande och föräldrar, men kan läsas av alla som är intresserade av grundläggande frågor kring vad det egentligen innebär att vara människa.
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127121652 -
Rörelseaktivitet - lek & lärande för utveckli...
Häftad bok. SISU Idrottsböcker. 1:a uppl. 2006. 99 sidor.
Nära nyskick. Om rörelseaktiviteter under skoldagen - funderingar - förklaringar - fördjupningar - frågor och svar. Arbetsglädje och kreativitet. Leken och glädjens betydelse. Hel och ren bok med obruten rygg. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185433100
- Titel
- Rörelseaktivitet - lek och lärande för utveckling av individ och grupp
- Författare
- Susanne Wolmesjö
- Förlag
- SISU Idrottsböcker
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 99 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 238 mm Ryggbredd 7 mm
- Vikt
- 245 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Fysisk aktivitet har visat sig ha stor betydelse för effektiv inlärning och skapande. Arbetsdagen och lektionen borde vara upplagd så att aktivitetslust lockas fram, tas till vara eller kanaliseras. Den bästa inlärningseffekten skapas då hela kroppen och alla sinnen är med, att känna rörelselust och rörelseglädje befrämjar all inlärning.
Behovet av lek och rörelse är livslångt och en viktig förutsättning för lärande och arbetsmiljön. Vi har kropp som är byggd för rörelse och lek. Både på arbetsplatsen och skolan är det viktigt att vi leker för att fungera och må bra.
I boken Rörelseaktivitet inleder författaren Susanne Wolmesjö med tankar och teorier om rörelse, lek och dess påverkan på lärande och arbetsmiljö på grupp och individnivå. Därefter handlar boken framför allt om en undersökning om vad upplevelser av rörelseaktiviteter som inslag i skolvardagen och klassrumsundervisningen kan betyda för elever, lärare och deras lär- och arbetsmiljö. Innehållet kan dock även anpassas till andra situationer och arbetsmiljöer.
SISU Idrottsböcker 1:a 9789185433100 -
Lärande i praktiken : ett sociokulturellt per...
Häftad bok. Norstedts Akademiska Förlag. 1 uppl. 2005. 279 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172274365
- Titel
- Lärande i praktiken : ett sociokulturellt perspektiv
- Författare
- Roger Säljö
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 279 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 529 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Titeln har från den 4 juni 2013 tagits över av Studentlitteratur. Du finner mer information på Studentlitteraturs webbplats >>
Kulturella förhållandens betydelse för lärandet är de flesta lärare väl medvetna om, men precis hur samspelet mellan lärande och omvärld går till klarläggs för första gången på svenska i denna bok. Perspektivet är grundat i den ryske psykologen Vygotskys utvecklingssyn, och innebär i korthet att kommunikation är den viktigaste komponenten i en inlärningssituation
Norstedts Akademiska Förlag 1 9789172274365 -
När hjärnan får bestämma : om undervisning oc...
Häftad bok. Remus. 2010. 142 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789186619015
- Titel
- När hjärnan får bestämma : om undervisning och lärande - inflytelserika didaktiska traditioner - nyorienterande neurodidaktik
- Författare
- Olivestam, Carl E.
- Förlag
- Remus
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 142 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Forskningen håller på att revolutionera vår förståelse av den mänskliga hjärnan. Behavioristerna uppfattade en gång i tiden hjärnan som en stängd låda, men den lådan står nu öppen - något som kommer att få stora konsekvenser också på det pedagogiska området. När hjärnan får bestämma presenterar den nya neuroforskningen och dess pedagogiska tillämpning inom det som kallas neurodidaktik.
Boken båda författare diskuterar neurodidaktiktens förhållande till de etablerade teoribildningarna inom pedagogiken och till det inom förskola och skola gängse pedagigiska förhållningssättet. De argumentera, skulle man en smula tillspetsat kunna säga, för ingenting mindre än en neurodidaktisk revolution.
Remus 9789186619015 -
Anknytning i förskolan : vikten av trygghet f...
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 1:4 uppl. 2012. 310 sidor.
Nära nyskick. laminatband, 22*15 cm
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127133129
- Titel
- Anknytning i förskolan : vikten av trygghet för lek och lärande
- Författare
- Broberg, Malin
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 310 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 143 x 216 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 480 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Anknytning i förskolan är en bok som visar att trygga relationer är en förutsättning för lärande, särskilt för små barn. Barn som utvecklat en trygg anknytning till minst en vuxen på förskolan litar på att de blir tröstade när behov uppstår - de kan då slappna av och ägna sig åt lek och utforskande.
Denna bok ger en grund i anknytningsteori och författarna visar med många exempel hur denna kunskap kan användas i förskolans vardag: vid inskolning, hämtning, samling, lek och vila.
Anknytning i förskolan är skriven för blivande och verksamma förskollärare och pedagoger som arbetar med de yngsta barnen i förskolan.
Natur & Kultur Akademisk 1:4 9789127133129 -
Att följa lärande : formativ bedömning i prak...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2013. 200 sidor.
Gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Skavda hörn och kanter. Färgöverstrykningar på två sidor. Understrykningar på en sida. I övrigt hel och ren inlaga. [rum 2] … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144083698
- Titel
- Att följa lärande : formativ bedömning i praktiken
- Författare
- Dylan Wiliam
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 294 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken har två huvudsyften. Det ena är att komma med enkla, praktiska idéer om förändringar som varje lärare kan göra i klassrummet för att utveckla sin undervisning. Det andra är att bevisa att förändringar kan förbättra elevernas resultat.
I kapitel 1 visar författaren varför skolprestationer är viktiga och varför bättre utbildning är angeläget eftersom människor blir friskare, lever längre och bidrar mer till samhället. Tre frågor har avgörande betydelse, viktigast är lärarkvalitet som är den enskilt viktigaste faktorn i utbildningssystemet, högst varierande samt av mer avgörande betydelse för vissa elever än för andra.
I kapitel 2 undersöker författaren några metoder som kan utveckla och beräkna hur stor verkan förändringarna kan få på elevresultaten och visar att t.ex. lärstilar inte har någon som helst verkan i jämförelse med ökade ämneskunskaper. Författaren diskuterar forskningen om formativ bedömning i klassrummen och visar att arbetssättet har mycket stor positiv inverkan på elevers skolprestationer. I kapitel 3, 4, 5, 6 och 7 avhandlas i tur och ordning de fem nyckelstrategierna inom formativ bedömning:
klargöra, delge och skapa förståelse för lärandemål och framsteg
åstadkomma effektiva klassrumsdiskussioner, aktiviteter och inlärningsuppgifter
ge feedback som för lärandet framåt
aktivera eleverna till att bli läranderesurser för varandra
samt att äga sitt eget lärande.
Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i grund- och gymnasieskolan samt till skolledare, skolpolitiker, föräldrar och andra med intresse för området.
Studentlitteratur AB 1 9789144083698 -
Inlärningsrevolutionen : ett program för livs...
Häftad bok. Jönköping : Brain Books. 1994. 512 sidor.
Mycket gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Namnad i blyerts på inlagans första blad. I övrigt fin inlaga.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789188410269
- Titel
- Inlärningsrevolutionen : ett program för livslångt lärande
- Författare
- Dryden, Gordon - Vos, Jeannette - Svantesson, Ingemar
- Förlag
- Jönköping : Brain Books
- Utgivningsår
- 1994
- Språk
- Svenska
Jönköping : Brain Books 9789188410269
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn