-
Utbildning som kommunikation : deliberativa s...
Häftad bok. Göteborg : Daidalos. 2007. 421 sidor.
Mycket gott skick. Bruksslitage på pärmen.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171732491
- Titel
- Utbildning som kommunikation : deliberativa samtal som möjlighet
- Författare
- Englund, Tomas - Utbildning som deliberativ kommunikation - förutsättningar, möjligheter och konsekvenser (projekt)
- Förlag
- Bokförlaget Daidalos
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 421 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att utbildning alltid innebär någon form av kommunikation är uppenbart, men lika uppenbart är att kommunikation kan vara mer eller mindre monologisk eller dialogisk och därmed mer eller mindre engagerande för de involverade. Graden av engagemang är också beroende av i vilken utsträckning kommunikationen skapar förutsättningar för reflektion och deliberation och gör kommunikationen meningsskapande. Att se skolans uppgift som att utveckla och etablera förmågan till ömsesidig kommunikation, innebär att utmana en dominerande syn på skolans uppgifter, nämligen att det framför allt handlar om kunskapsöverföring och förmedling av kunskap från lärare och läromedel till studerande, om inövandet av färdigheter på primärt individuell bas, olika former av kunskapsreproduktion, självständig problemlösning och annat självständigt elevarbete etc. Betoningen av utbildning som kommunikation ifrågasätter givetvis inte skolans kunskapsbildande uppgift i sig eller dess roll för utvecklingen av centrala färdigheter. Det innebär snarare att man ser kunskapsbildning och färdighetsutveckling i ett kommunikativt sammanhang och som relaterad till utvecklingen av en moralisk omdömesförmåga. Den här boken presenterar analyser av utbildning som kommunikation. Bokens första del, Kommunikationsfilosofiska utgångspunkter, diskuterar relevanta aspekter av främst Deweys och Habermas författarskap. Bokens andra del, Deliberationens institutionella villkor, analyserar klassrummet som en offentlighet där framtida medborgare kan danas genom deliberativa samtal, dvs. samtal där skilda synsätt, uppfattningar och värden bryts mot varandra så att deltagarna tvingas reflektera över sin ståndpunkt, att överväga och att söka argument. Bokens tredje del, Didaktiska implikationer och reflektioner, belyser hur deliberativa samtal kan utövas i olika skolämnen. De ämnen som diskuteras är svenskämnet, språkundervisning samt samhällskunskap. Boken är en slutrapport från forskningsprojektet »Utbildning som deliberativ kommunikation». Bokens redaktör, Tomas Englund, är professor i pedagogik vid Örebro universitet.
Göteborg : Daidalos 9789171732491 -
Vad räknas som kunskap? – Läroplansteoretiska...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2012. 315 sidor.
Mycket gott skick. Ett fåtal diskreta blyertsunderstrykningar förekommer i början av boken – annars ser den närmast ut som ny.
"Denna bok ger en överblick och fördjupning av läroplansteori och didaktik i Norden och en orientering i var den nordiska läroplansteorin står i läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147099856
- Titel
- Vad räknas som kunskap? : läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola
- Författare
- Englund, Tomas
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 315 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 416 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad som räknas som kunskap i utbildning och skola är en av de grundläggande frågorna inom läroplansteorin och en av de centrala samhällsfrågorna i vår tid. Denna bok ger en överblick och fördjupning av läroplansteori och didaktik i Norden och en orientering i var den nordiska läroplansteorin står i dag. Författarna belyser vilka frågor som är centrala och använder historiska och samtida analyser för att ge förståelse för och förklara skolans uppdrag.
Vidare beskriver de varför kunskapsfrågan är aktuell och på vilka sätt läroplansteorin har bidragit och bidrar till att svara på frågan: Vad räknas som kunskap?
I boken diskuteras också frågorna:
Vilken kunskap är nödvändig för de uppväxande generationerna?
Hur kan kunskap organiseras och undervisas om?
Vad blir i nästa led nödvändiga lärarkompetenser och förmågor att utveckla?
Boken är en lärobok i utbildningsvetenskap/pedagogik inom lärarutbildning och fristående kurser och kan användas som kursbok i t.ex. läroplansteori och allmändidaktik. Den vänder sig till studerande på såväl grundnivå som avancerad nivå samt till yrkesverksamma inom utbildning och skola.
Om författarna:
Vad räknas som kunskap? består av bidrag från forskare inom det nordiska läroplansteoretiska fältet och representerar sex nordiska lärosäten. Huvudredaktörer är Tomas Englund, professor vid Örebro universitet, Eva Forsberg, docent, lektor och pedagogisk utvecklare vid Uppsala universitet och Daniel Sundberg, lektor vid Linnéuniversitetet.
Liber 1 9789147099856 -
Didaktik (R5A6)
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2000. 172 sidor.
Mycket gott skick. Något kantstött och namnetikett på insidan, annars utan anmärkning.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144010328
- Titel
- Didaktik
- Författare
- Tomas Englund - Börje Ekstig - Erik Wallin - Karl-Georg Ahlström - Karin Allgulin Sjölin - Karin Hjälmeskog - Ulrika Tornberg - Anders Westlin - Leif Östman - Tor Hudner - Kerstin Ekstig
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 172 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 250 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Didaktik betyder undervisningslära. Didaktiken belyser undervisningens och lärandets historia och aktuella förutsättningar genom att analysera innehållet i dessa aktiviteter. Med innehåll avses främst det kunskapsinnehåll som skola och universitet förmedlar, men också de föreställningar om människan och hennes relation till sig själv, till andra och till sin omvärld som följer av ett bestämt kunskapsinnehåll. Didaktiken som forskningsfält omfattar alltså inte bara skolan som institution. Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9789144010328 -
Utbildning som kommunikation : deliberativa s...
Häftad bok. Bokförlaget Daidalos. 2007. 421 sidor.
Mycket gott skick. Bok i mycket gott skick. Några försiktiga blyertsmarkeringar i första delen av boken.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171732491
- Titel
- Utbildning som kommunikation : deliberativa samtal som möjlighet
- Författare
- Englund, Tomas - Utbildning som deliberativ kommunikation - förutsättningar, möjligheter och konsekvenser (projekt)
- Förlag
- Bokförlaget Daidalos
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 421 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att utbildning alltid innebär någon form av kommunikation är uppenbart, men lika uppenbart är att kommunikation kan vara mer eller mindre monologisk eller dialogisk och därmed mer eller mindre engagerande för de involverade. Graden av engagemang är också beroende av i vilken utsträckning kommunikationen skapar förutsättningar för reflektion och deliberation och gör kommunikationen meningsskapande. Att se skolans uppgift som att utveckla och etablera förmågan till ömsesidig kommunikation, innebär att utmana en dominerande syn på skolans uppgifter, nämligen att det framför allt handlar om kunskapsöverföring och förmedling av kunskap från lärare och läromedel till studerande, om inövandet av färdigheter på primärt individuell bas, olika former av kunskapsreproduktion, självständig problemlösning och annat självständigt elevarbete etc. Betoningen av utbildning som kommunikation ifrågasätter givetvis inte skolans kunskapsbildande uppgift i sig eller dess roll för utvecklingen av centrala färdigheter. Det innebär snarare att man ser kunskapsbildning och färdighetsutveckling i ett kommunikativt sammanhang och som relaterad till utvecklingen av en moralisk omdömesförmåga. Den här boken presenterar analyser av utbildning som kommunikation. Bokens första del, Kommunikationsfilosofiska utgångspunkter, diskuterar relevanta aspekter av främst Deweys och Habermas författarskap. Bokens andra del, Deliberationens institutionella villkor, analyserar klassrummet som en offentlighet där framtida medborgare kan danas genom deliberativa samtal, dvs. samtal där skilda synsätt, uppfattningar och värden bryts mot varandra så att deltagarna tvingas reflektera över sin ståndpunkt, att överväga och att söka argument. Bokens tredje del, Didaktiska implikationer och reflektioner, belyser hur deliberativa samtal kan utövas i olika skolämnen. De ämnen som diskuteras är svenskämnet, språkundervisning samt samhällskunskap. Boken är en slutrapport från forskningsprojektet »Utbildning som deliberativ kommunikation». Bokens redaktör, Tomas Englund, är professor i pedagogik vid Örebro universitet.
Bokförlaget Daidalos 9789171732491 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKStudentlitteratur
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn