-
Normkritiska perspektiv - i skolans likabehan...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2012. 135 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144079455
- Titel
- Normkritiska perspektiv - i skolans likabehandlingsarbete
- Författare
- Elmeroth, Elisabeth
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 135 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 8 mm
- Vikt
- 210 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den grundläggande principen för gemenskap i skola och samhälle uttrycks ofta med frasen ”människors lika värde”. Men principer och verklighet talar inte alltid samma språk.
I syfte att bejaka likavärdesprincipen har diskriminerings-lagen reviderats och kommit att utgöra grunden för likabehandlingsplaner i skolan. Men det räcker inte med planer för att ändra på verkligheten. Vi måste också i grunden förstå hur diskriminering drabbar.
Den här boken är ett steg på vägen för lärare och andra intresserade som vill få syn på hur normkritiska perspektiv kan ge värdefull kunskap. Med ett normkritiskt perspektiv kan vi ifrågasätta de dominerande tankemönster som leder till att individer konstrueras som avvikare från det som uppfattas som normalt. Det är först när normen blir synlig och ifrågasatt som vi kan skapa den skola för allas lika värde som styrdokumenten beskriver.
Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare och ledare i grund- och gymnasieskola samt till skolhälsovårdspersonal.
Studentlitteratur AB 1 9789144079455 -
Normkritiska perspektiv - i skolans likabehan...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2012. 135 sidor.
Nyskick. Oläst/oanvänd. Små spår efter hantering/förvaring.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144079455
- Titel
- Normkritiska perspektiv - i skolans likabehandlingsarbete
- Författare
- Elmeroth, Elisabeth
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 135 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 8 mm
- Vikt
- 210 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den grundläggande principen för gemenskap i skola och samhälle uttrycks ofta med frasen ”människors lika värde”. Men principer och verklighet talar inte alltid samma språk.
I syfte att bejaka likavärdesprincipen har diskriminerings-lagen reviderats och kommit att utgöra grunden för likabehandlingsplaner i skolan. Men det räcker inte med planer för att ändra på verkligheten. Vi måste också i grunden förstå hur diskriminering drabbar.
Den här boken är ett steg på vägen för lärare och andra intresserade som vill få syn på hur normkritiska perspektiv kan ge värdefull kunskap. Med ett normkritiskt perspektiv kan vi ifrågasätta de dominerande tankemönster som leder till att individer konstrueras som avvikare från det som uppfattas som normalt. Det är först när normen blir synlig och ifrågasatt som vi kan skapa den skola för allas lika värde som styrdokumenten beskriver.
Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare och ledare i grund- och gymnasieskola samt till skolhälsovårdspersonal.
Studentlitteratur AB 1 9789144079455
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn