Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Musikhögskolelärarens yrkeskunnande - Anteckningar av en autodidakt

Musikhögskolelärarens yrkeskunnande - Anteckningar av en autodidakt

Häftad i nyskick, men stämplad Såld. Dialoger 2012. - Musikhögskolans musikerundervisning vilar i hög grad på lärarnas konstnärskap, då det inte finns någon formaliserad pedagogisk examensutbildning för dessa lärare. Om detta är bra eller ej har diskuterats livligt både inom musikhögskolan och externt, men samma förhållande gäller inom de flesta av de konstnärliga högskoleutbildningarna. Med 45 års erfarenhet som lärare ger Clas Pehrsson i denna bok initierade inblickar i musikhögskolelärarens praktiska yrkeskunnande. Han behandlar denna undervisnings många laddade kraftfält, såsom arbetsformen mästare/lärling, den ständigt aktuella problematiken undervisning/forskning inom konstnärlig utbildning, musikalisk uppförandepraxis och mycket annat. Dessa analyser och reflektioner varvas med konkreta minnesbilder från praktiska situationer.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789186659097
Titel
Musikhögskolelärarens yrkeskunnande : anteckningar av en autodidakt
Författare
Pehrsson, Clas
Förlag
Dialoger
Utgivningsår
2012
Omfång
173 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
150 x 220 mm Ryggbredd 12 mm
Vikt
270 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Musikhögskolans musikerundervisning vilar i hög grad på lärarnas konstnärskap, då det inte finns någon formaliserad pedagogisk examensutbildning för dessa lärare. Om detta är bra eller ej har diskuterats livligt både inom musikhögskolan och externt, men samma förhållande gäller inom de flesta av de konstnärliga högskoleutbildningarna. Med 45 års erfarenhet som lärare ger Clas Pehrsson i denna bok initierade inblickar i musikhögskolelärarens praktiska yrkeskunnande.

Han behandlar denna undervisnings många laddade kraftfält, såsom arbetsformen mästare/lärling, den ständigt aktuella problematiken undervisning/forskning inom konstnärlig utbildning, musikalisk uppförandepraxis och mycket annat. Dessa analyser och reflektioner varvas med konkreta minnesbilder från praktiska situationer.

Clas Pehrsson är professor emeritus vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm (KMH).