Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Ett barn i varje klass : om ADHD och DAMP

Ett barn i varje klass : om ADHD och DAMP

Häftad bok. Studentlitteratur AB. 3 uppl. 2013. 182 sidor.

Mycket gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Aningen skavda hörn och kanter. Fin inlaga. [rum 2]

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish Stöd Bokhjälpen

Förlagsfakta

ISBN
9789144072722
Titel
Ett barn i varje klass : om ADHD och DAMP
Författare
Gillberg, Christopher
Förlag
Studentlitteratur AB
Utgivningsår
2013
Omfång
182 sidor
Bandtyp
Häftad
Vikt
268 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Ett barn i varje klass. Det är precis det som det handlar om. Alla möter dessa barn. Alla förundras och behöver ett förhållningssätt som vilar på humanistisk grund. Än mer gäller det alla dem som möter barnen i sin professionella gärning. Att använda begrepp som bokstavsbarn innebär att inte ta frågan på allvar och därmed ett avståndstagande baserat på lättja. Bara med systematisk kunskap kan vi på sikt möta barn med särskilda behov på ett bra sätt – som medmänniskor i skolan, på fritiden och i hälso- och sjukvården.
I boken sammanfattar författaren kunskapen om dessa barn med neuro­psykiatriska funktionshinder. Som alla funktionshinder är hindret relativt och bestäms mest av omgivningen. Att mötas med förståelse, respekt och insikt är ett grundkrav för att kunna känna tillhörighet i samhället.
Uppmärksamhetsfunktionen är central för att barn ska utvecklas i takt med sina jämnåriga. Att bli en i det sociala sammanhang man tillhör ingår i mognaden. Att bli sedd som annorlunda och inte bli mött med förståelse och adekvata förväntningar skapar en känsla av att inte räcka till. Gränsdragningen och överlappningen mellan olika neuropsykiat­riska funktionshinder är en viktig del i förståelsen av hur omgivningen på bästa sätt ska möta dessa barn och stödja dem och deras familjer.
Boken vänder sig till alla vuxna som på ett eller annat sätt möter barn med neuropsykiatriska funktionshinder inom förskola, skola och ledare i olika former av fritidsaktiviteter.