Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Just nu finns inte titeln du söker på Bokbörsen. Skapa ett användarkonto eller logga in om du vill skapa en bevakning. Klicka sedan på knappen nedan. Du aviseras via e-post så snart artikeln kommer in igen.
Kyrkofäder, mystiker och evangelium

Kyrkofäder, mystiker och evangelium

Häftade böcker. XP Media. 2013.

I tvivlets och individualismens tid öppnar det sig för oss kristna att söka nya vägar, nya ord för tron. Flera har upptäckt att dessa viktiga ord kanske gömmer sig i kyrkohistoriens rika
mylla. Hos kyrkofäder och mystiker.

Gräver vi djupare finner vi dock inte bara kristna, bibliska rötter. Kyrkohistorien är
ett samspel, än mer en spänning mellan det bibliska och antikens grekiska filosofi. Redan kyrkofader Tertullianus frågade sig vad Aten har med Jerusalem att göra. Andra kyrkofäder, såsom Klemens, Origenes och Dionysos Areopagiten var i hög grad positiva till den grekiska religionsfilosofin.

I dag bejakas tankelinjer från de mer grekiskt influerade kyrkofäderna och mystikerna av så framstående andliga vägledare bland oss som Peter Halldorf, Martin Lönnebo och Wilfrid Stinissen. I detta föds frågor – viktiga frågor.

Ytterst handlar denna spänning mellan det kristna och det grekiska om vilket evangelium vi delar, både innanför och utanför våra kyrkväggar.

Kyrkofäder, mystiker och evangelium vill teckna en översikt av mötet mellan det kristna och det grekiska i kyrkohistorien. Men framför allt vill Kyrkofäder, mystiker och evangelium visa på behovet av att vi som kristna i dag blir tydliga i så avgörande teman för tron som uppenbarelse, människosyn, frälsning, gudsbild och Jesu roll.

Christer Svensson har sina rötter i småländska Ljungby. Efter studier vid Örebro Missionsskola och Örebro Universitet arbetar han sedan år 2000 som lärare i Angered. Han är bosatt i Hammarkullen, gift med Heléne och med i en pionjärförsamling.

I vår religionssynkretistiska tid är det mycket som kan blandas in i den andliga mat vi erbjuds. Det gäller för oss att ha andlig urskiljning. Christer har gjort ett grundligt forskningsarbete när det gäller den andliga kosten. I sitt studium av kyrkofäders och mystikers teologi har han funnit ingredienser som inte hör hemma inom biblisk teologi utan snarare i österländsk och grekisk filosofi och religionsuppfattning.
Gertrud Storsjö

Christer Svensson vill med sin bok skydda Guds församling mot förvrängningar av evangeliet och varnar för sammanblandningar med tidens strömningar från andra religioner och från filosofiskt inflytande. Med stor kunnighet och respekt för han oss in på kunskapsområden som för de flesta är okänd mark.
Linda och Gunnar Bergling
Församlingen Arkens Bibelcenter

Inom många kyrkor i Sverige finns idag ett växande intresse för mystik som uttryck för kristen tro. Christer Svenssons bok handlar om detta intresse för en gud som anses finnas i en djupare verklighet, ofta inom mig. När jag läser hans bok känner jag glädje över att någon ställer högst berättigade frågor och visar på alternativ – och detta i mycket hovsam ton.
Per-Axel Sverker, teol dr

Förlagsfakta

ISBN
9789186683320
Titel
Kyrkofäder, mystiker och evangelium
Författare
Svensson, Christer
Förlag
XP Media
Utgivningsår
2013
Bandtyp
Storpocket
Mått
135 x 205 mm
Språk
Svenska