Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Sensation och moral : Tankar kring tidningar

Sensation och moral : Tankar kring tidningar

Inbunden bok. Natur & Kultur. 1 uppl. 1996. 235 sidor.

Mycket gott skick.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9127062090
Titel
Sensation och moral : Tankar kring tidningar
Författare
Nycop, Carl-Adam
Förlag
Natur & Kultur Allmänlitteratur
Utgivningsår
1996
Omfång
235 sidor
Bandtyp
Kartonnage
Vikt
356 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Vad har hänt med tidningen Expressen? Från att ha varit en av våra mest framgångsrika nyhetstidningar har den mer och mer fått karaktären av andra klassens boulevardblad med sjunkande läsarsiffror som följd. Expressen är i kris. Men hur har den hamnat där och vad är det som skiljer en bra tidning från en dålig? Expressens skapareCarl-Adam Nycop diskuterar här kring journalistikens villkor.

Den sammanhållande linjen i bokens första del är tidningen Expressens framgångar under dess första decennier då den växte till Nordens största dagstidning för att sedan råka in i en serie kriser som nästan halverade upplagan. Varför gick det så? Sviktade omdömet hos dem som redigerade? Blev materialet för brutalt så att det till slut stötte bort hundratusentals läsare? Hur bedömdes och valdes nyhetsmaterialet?

Utifrån dessa och liknande frågor diskuterar Carl-Adam Nycop i ett vidare perspektiv vad nyhetsvärdering är och vad som är journalistisk moral och omoral. Han resonerar bl a kring journalistutbildningen, om det går att utbilda journalister till att bli mer kvalitetsmedvetna och vad som karakteriserar en bra journalist. Han sätter tummen på tidningarnas ovilja att erkänna sina misstag och undrar om det är omdömet som sviker eller om de verkligen spekulerar i dålig smak.

Bokens andra del består av ett trettiotal utvalda och uppdaterade Massmedia-krönikor som skrevs åren 1974-1995 för tidningen Arbetet i Malmö. Här tar Carl-Adam Nycop upp bl a hur det journalistiska materialet kan utnyttjas och faran med att överdriva, förvanska och exploatera det så att läsarna reagerar negativt.

Carl-Adam Nycop (f 1909) var med och startade tidningen Expressen 1944 och var verksam där fram till 1962. Åren 1962-71 var han förlagschef på Fackpressförlaget. Han har också varit lärare i journalistik och haft många styrelseuppdrag i tidningsbranschen. Han har givit ut ett stort antal böcker