Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Bokbörsen

Den svenska marknadsplatsen för lästa böcker, lyssnade skivor och tittade filmer. Sök bland tre miljoner annonser från tjugo tusen säljare som levererar direkt till dig.

  • Öppet köp 21 dagar
  • Betalning mot faktura
  • Inrikes enhetsfrakt 59 kr oavsett vikt och antal artiklar från samma säljare och i samma kundvagn.
Elever i svårigheter - Familjen och skolan i samspel

Elever i svårigheter - Familjen och skolan i samspel

Häftad bok Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2000. 254 sidor.

Mycket gott skick. Överstruket namn på titelsidan

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 59 SEK Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789144012919
Titel
Elever i svårigheter - Familjen och skolan i samspel
Författare
Britta Liljegren
Förlag
Studentlitteratur AB
Utgivningsår
2000
Omfång
254 sidor
Bandtyp
Häftad
Vikt
350 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Vad kan lärare och skolpsykologer göra för att förebygga att elever får problem i skolan?Hur kan de hjälpa de elever som redan befinner sig i stora svårigheter?Hur skapas ett konstruktivt samarbete mellan familj och skola?I denna bok presenteras en utvecklings- och problemlösningsmodell där både familje- och skolsituation betraktas som väsentliga för elevernas utveckling och välbefinnande. Modellen omfattar en teori om samspelet mellan vuxna och barn, samverkan inom skolans elevvård samt problemlösningsprinciper och samtalstekniker som kan användas i resursteamet, arbetslaget, klassen, och i mötet mellan föräldrar, lärare och elev. Synsätt och arbetsmetoder förtydligas med konkreta exempel, fallbeskrivningar och praktiska förslag. Modellen lämpar sig väl för professionell skolkonsultation.I denna andra reviderade upplaga har tillägg och uppdateringar av text och terminologi gjorts med hänsyn till de förändringar som ägde rum i skolan under 1990-talet. Författaren diskuterar bl.a. den tilltagande medicinska diagnosticeringen av barn som har svårt att koncentrera sig på skolarbetet. Här ges också en utförlig genomgång av psykolog- och specialpedagogrollen med ett konsultativt förhållningssätt som grund för specialistmedverkan i skolan.Boken är avsedd för lärare, specialpedagoger, skolledare, psykologer och annan skolpersonal som deltar i elev- och personalutvecklingsarbete. Den är också lämplig i högskoleutbildning i t.ex. specialpedagogik och psykologi.Andra upplagan