Metoder i kommunikationsvetenskap
Häftad bok. Studentlitteratur. 1:7 uppl. 2007. 320 sidor.
Nyskick.
Medie- och kommunikationsvetenskap är ett samhällsvetenskapligt och humanistiskt ämne som använder sig av många olika forskningsmetoder. Denna bok syftar till att möta behovet av en ämnesspecifik metodlära.
Här behandlas grunder för vetenskaplig metod, samt både kvalitativa och kvantitativa ansatser: metoder för studier i naturliga situationer (etnografiska fältstudier, etnografi online och samtalsanalys), frågeundersökningar (intervjuer, surveyundersökningar och experiment) samt text-och medieanalyser (kvantitativ innehållsanalys, språklig analys av text, kritisk diskursanalys, multimodal analys, samt retorisk analys). Metoder i medie- och kommunikationsvetenskap ger en stabil grund och värdefulla verktyg för såväl studenter på grund- och fortsättningsnivå som avancerade forskare.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789144015217
- Titel
- Metoder i kommunikationsvetenskap
- Författare
- Britt-Marie Leivik-Knowles - Bitte Alling-Ode - Peter Berglez - Brigitte Mral - Mats Ekström - Bengt Johansson - Göran Eriksson - Åsa Nilsson - Larsåke Larsson - Åsa Kroon-Lundell
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 318 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 450 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Medie- och kommunikationsvetenskap bygger på både samhällsvetenskap och humaniora och använder sig därmed av en rad metoder i forskning och uppsatsarbeten. Denna bok syftar till att möta behovet av en ny ämnesspecifik metodlära. I bokens första del presenteras både kvantitativa metoder surveyundersökning och innehållsanalys och kvalitativa metoder, däribland etno-grafisk observation och personliga intervjuer.
Inom medie- och kommunikationsvetenskap förekommer idag en uppsättning olika teorier och metoder för att analysera språk och medier.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se