Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Slåss för det goda! : handbok : uppfostran, ledarskap, konflikter, mobbning, mångkultur, gemensamma värden
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789197496704
Titel
Slåss för det goda! : handbok : uppfostran, ledarskap, konflikter, mobbning, mångkultur, gemensamma värden
Författare
Björn Lindell
Förlag
Uppsala Fortbildning
Utgivningsår
2007
Omfång
244 sidor
Bandtyp
Inbunden
Mått
218 x 174 mm Ryggbredd 17 mm
Vikt
742 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Uppföljare till boken "Var går gränsen?"

I boken ”Slåss för det goda!” utvecklar Björn Lindell områdena träning, uppfostran, mobbning och värdegrundsarbete.

Nya områden som behandlas är ledarskap, konflikter, mångkultur och gemensamma värden.

Slåss för det goda! bygger på en del resonemang i boken Var går gränsen? men fungerar helt fristående - man behöver alltså inte ha läst Var går gränsen? för att tillgodogöra sig innehållet även i denna bok.

Arbetet mot mobbning och kränkningar är förskolans/skolans viktigaste sociala uppgift.

Detta får inte enbart fokuseras till vilken modell som fungerarbäst på den inskridande nivån. Det finns ingen ”bästa modell”. .

Vi måste se detta arbete som ett pågående kulturarbete. Vilken kultur (latin cultura=odling) ska råda på vår förskola/skola?

Vi vuxna har givetvis det största ansvaret för den odlingsom ska finnas. Det är vi som är råmodeller för de unga. Vi måste gå i täten som frontsoldater med gott ledarskap.

Vi måste genom god uppfostran skapa de nödvändiga vanorna.

Vi ska leda arbetet så att vi återvinner barnens respekt och tillit.

Arbetet måste föras på många plan, vara målinriktat och praktiskt genomförbart.

Vi måste utmana våra rädslor, bli mer bestämda, ta nödvändiga konflikter och söka
gemensamma värden i dagens mångkulturella verklighet. Vi kan klara detta tillsammans.

Det finns ingen skillnad mellan barns och vuxnas syn på en bra arbetsmiljö.

Författare:

Björn Lindell - beteendevetare, handledare och utbildare i socialpsykologiska frågor,

mångårig erfarenhet av arbete med grupputveckling, värdegrund, våld/rasism/mobbning.

Även författare till Var går gränsen? Värdegrunden i praktiken.

Innehåll:

GRÄNSKRAFT (stopp och övergång)

UPPFOSTRAN AV BARN - GRUNDFUNDAMENT

Beröring/närhet/flocktillhörighet

Positiv förstärkning/Uppmuntran

Villkorslös kärlek/Att bry sig om

Gränser/Stopp -- Att sätta gränser

ATT SLÅSS FÖR DET GODA

TRÄNING AV BARN

LEDARSKAP OCH KONFLIKTHANTERING

Ledaren – gruppen – omvärlden.

Konflikthantering

Vad skiljer en vanlig konflikt från mobbning?

Att klara och dirigera tuffa möten

MÅNGKULTUR OCH GEMENSAMMA VÄRDEN

Mångkulturellt samhälle - hot eller möjlighet

Begrepp - fördomar - diskriminering

”Ras” och rasism

Praktiskt arbete för demokratiska värden - arbetsmodell

PRAKTISKT VÄRDEGRUNDSARBETE

Beteendeöverenskommelse, sociala spelregler

Förslag – POLICYDOKUMENT – skolan

Förväntansdokument skolledning-personal

Att omsätta värdegrunden i skolan/förskolan

Förslag – POLICYDOKUMENT – förskolan

MOBBNING

Mobbning/kränkande särbehandling

Antimobbningsarbete på olika nivåer

Antimobbningsmodeller

Slutord

BILAGOR, ENKÄTER, SAMMANFATTNINGAR

Författarens tack

Litteraturtips

Läsarkommentar:

Reie Larsson, skolchef, Uppsala:

”Slåss för det goda!” är en informativ fortsättning på "Var går gränsen?"

I "Slåss för det goda!" ger författaren många goda exempel på hur skola och föräldrar

kan hantera svåra situationer

Den nya likabehandlingslagen behandlas utförligt liksom de ständigt aktuella områdena
barnuppfostran, konflikthantering, mobbning, gränssättning m.m.

Speciellt intressanta är Lindells förslag till hur man bör arbeta med att motarbeta rasism
och främlingsfientlighet, för att lyckas med en god mångkulturell skola.

Boken kan (och bör) liksom den förra användas som handbok.