Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn

Förlagsfakta

ISBN
9789144029597
Titel
Illusion eller verklighet? : planerade förändringar i företag
Författare
Bengt Sandkull - Lena Abrahamsson - Eira Andersson - Anna Jansson - Per Odenrick - Nadja Sörgärde
Förlag
Studentlitteratur AB
Utgivningsår
2008
Omfång
206 sidor
Bandtyp
Häftad
Vikt
301 g
Språk
Svenska
Baksidestext
I boken diskuteras olika förhållanden som kan ge upphov till svårigheter vid genomförandet av organisationsförändringar. Idén om planerad förändring ingår i traditionen om den rationella företagsledningen. Den fick ett stort uppsving under 1900-talets senare del då standardiserade planeringsmodeller var på modet. Men efterhand tilltog kritiken mot formaliserad planering. Erfarenheterna visade att själva processen ofta är väl så viktig som planen. Trots detta lever synen på förändring som en rationellt planerad och styrd process kvar i stor utsträckning, inte minst i stora företag och i offentlig verksamhet.
De erfarenheter från verkliga fall som redovisas i denna bok visar att s.k. planerade förändringar i de flesta fall misslyckas. Initiativet till förändring har kommit från koncern- eller företagsledningar, som påverkade av idéer om modern organisation sätter igång projekt med bristande förankring i den egna verksamheten. Projekten drivs ofta utan att de anställda får ett reellt utrymme för deltagande. Inte sällan är det bland mellanchefer och arbetsledare som det mesta motståndet mot förändringar uppstår.
Författarna hävdar att det inte finns några generella föreskrifter om hur lyckade förändringar skall utformas, lika litet som att det finns generella föreskrifter om god företagsledning. I stället eftersträvas att läsarna skall kunna reflektera över problemen och inse att verkligheten inte är entydig utan kan tolkas från flera perspektiv.
Boken är lämplig som kursbok inom ekonomiska ämnen vid universitet och högskolor. Den vänder sig dessutom till praktiskt verksamma personer som arbetar med organisationsförändringar.