Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Retoriken kring grammatiken - Didaktiska perspektiv på skolgrammatik

Retoriken kring grammatiken - Didaktiska perspektiv på skolgrammatik

Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 167 sidor.

Mycket gott skick. Studentlitteratur, 2000. Femte tryckningen 2005. 167 s. Häftad. 22,5 x 15,5 cm. Vikt 252 g. Överstruken namnteckning på främre omslagets insida. Några enstaka markeringar/noteringar i marginalen med blyerts. I övrigt mycket gott skick. * * * En problematisering och kritisk genomgång av högstadiets och gymnasiets grammatikundervisning. Författarna förespråkar en funktionellt inriktad språkundervisning, i vilken språkbeskrivning och metareflektion kan kopplas till elevers processorienterade skrivande.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
914401340X
Titel
Retoriken kring grammatiken - Didaktiska perspektiv på skolgrammatik
Författare
Bengt Brodow - Nils-Erik Nilsson - Sten Olof Ullström
Förlag
Studentlitteratur AB
Utgivningsår
2000
Omfång
167 sidor
Bandtyp
Häftad
Vikt
250 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Grammatikundervisningen har en lång tradition inom grundskolans och gymnasiets svenskundervisning, men dess innehåll och uppläggning problematiseras sällan. Tvärtom uppfattas den gärna som självklar och utgör inte sällan ett centralt inslag i svenskämnet.I denna bok granskar författarna olika argument som under historien framförts för att legitimera den skolgrammatiska traditionen. De diskuterar också dagens grammatikundervisning som den kommer till uttryck i olika läromedel samt i intervjuer medlärare. Författarnas hållning till merparten av den skolgrammatiska traditionen är kritisk. De förespråkar en funktionellt inrik-tad språkundervisning, i vilken språkbeskrivning och metareflektion kan kopplas till elevers processorienterade skrivande.Boken vänder sig främst till lärarstuderande i svenska, lärar-utbildare och aktiva svensklärare. Den är även av intresse för andra lärarkategorier, liksom språk- och textintresserade i allmänhet.