Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Bokbörsen

Den svenska marknadsplatsen för lästa böcker, lyssnade skivor och tittade filmer. Sök bland tre miljoner annonser från tjugo tusen säljare som levererar direkt till dig.

  • Öppet köp 21 dagar
  • Betalning mot faktura
  • Inrikes enhetsfrakt 59 kr oavsett vikt och antal artiklar från samma säljare och i samma kundvagn.
Barn som märks : utvecklingspsykologiska möjligheter och svårigheter

Barn som märks : utvecklingspsykologiska möjligheter och svårigheter

av

Inbunden bok. Natur & Kultur. 1 uppl. 1998. 288 sidor.

Nyskick. Skyddsomslag saknas. Inga anteckningar, hundöron, understrykningar eller andra markeringar som kan störa. Mycket ”spänstig”. Verkar vara oläst.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 59 SEK Betala med Swish

Barn som märks : utvecklingspsykologiska möjligheter och svårigheter

Förlagsfakta

ISBN
9127072436
Titel
Barn som märks : utvecklingspsykologiska möjligheter och svårigheter
Författare
B Wrangsjö
Förlag
Natur & Kultur
Utgivningsdatum
19981103
Omfång
288 sidor
Bandtyp
Kartonnage
Mått
Ryggbredd 23 mm
Vikt
499 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Det finns barn som ställer omgivningen inför stora problem och de förbryllar även experterna. De är sinsemellan olika på många sätt, men deras sätt att förstå och kommunicera med andra är inte det vanliga. Numera får de diagnoser eller mindre väl underbyggda beteckningar som DAMP, ADHD, MBD eller Asperger syndrom. Den här boken vill bidra till en komplex förståelse av dessa barn där ett neuropsykiatriskt synsätt beaktas som en av flera aspekter. Även dessa barns utveckling sker i en växelverkan mellan inre upplevelser, sociala relationer och biologiska individuella förutsättningar. Känslor och kontakten med andra spelar stor roll för såväl den neurologiska som den psykologiska utvecklingen. Men barn som märks är mer än andra barn beroende av att lära sig samspela med andra närstående personer, liksom att hantera konflikter. Författarna presenterar ny kunskap om samspelets betydelse för hjärnans utveckling, bland annat analyseras diagnosens inverkan på barnens liv. Man vet att de sätt vi uppfattar varandra och oss själva på tenderar, på gott och ont, att skapa självuppfyllande profetior. En jämförelse görs med situationen för blinda och döva barn, där man tydligt kan se faran med att enbart fokusera på handikappet hos det enskilda barnet. Medverkande: Björn Wrangsjö (red.) är med. dr, barn- och ungdomspsykiater, psykoanalytiker, chef för Institutet för utbildning i barn och ungdomspsykiatri i Stockholms Läns Landsting. Gunilla Guvå är leg. psykolog, psykolog-konsult för personal i skola och förskola i Södertälje samt doktorand vid Linköpings universitet. Leif Havnesköld är leg. psykolog och psykoterapeut samt lärare i psykoterapi vid SAPU och IPP, Stockholm. Tomas Ljungberg är läkare och etolog vid zoologiska institutionen, Stockholm, och arbetar med barns tidiga utveckling i ett biologiskt perspektiv. Gunilla Preisler är bitr. professor, leg. psykolog och forskar om barn med funktionshinder ur samspels- och relationsperspektiv samt undervisar i psykologi vid psykologiska institutionen vid Stockholms universitet. Pia Risholm Mothander är fil. dr, leg. psykolog och psykoterapeut och arbetar vid PBU:s psykologverksamhet vid mödra- och barnhälsovården samt som privat-praktiserande lärare och handledare. Lennart Ramberg är barn- och ungdoms-psykiater, psykoanalytiker och doktorand vid Institutionen för barn och ungdoms-psykiatri vid Lunds universitet.