Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Kulturnavigering i skolan

Kulturnavigering i skolan

Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2007.

Nära nyskick. aningen kantskav, inlaga felfri. Portot gäller oavsett antal böcker. - boken presenterar ett antal fallstudier som diskuterar hur människor uppfattar sig själva och andra, och vilken betydelse det får i skolarbetet. Lärare har användning av kulturanalys för att se sin verksamhet med nya ögon och bli upptäcktsresande i den egna vardagen. För att förstå eleverna behövs kunskap om deras bakgrund och värderingar.
Med konkreta exempel från skollivet fungerar boken som en handledning för var och en som vill analysera invanda normer och synsätt. Likaså visar den hur man kan lära sig mer om betydelsen av olika identiteter, gränser och kategorier. Hur sorterar människor varandra i "vi" och "dom"? Vad döljer sig i sådana bestämningar som "pojke" och "flicka", "svensk" och "invandrare"? Genom denna kunskap kan lärare och lärarstuderande bli bättre på att kritiskt granska egna och andras beteenden, och därmed få redskap att säkrare navigera i en snabbt föränderlig skolvärld.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789140661081
Titel
Kulturnavigering i skolan
Författare
Arvastson (red.), Gösta
Förlag
Gleerups Utbildning AB
Utgivningsår
2007
Omfång
176 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
155 x 228 mm Ryggbredd 14 mm
Vikt
380 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Den svenska skolan är en sammansatt arbetsplats med elever, lärare och skolpersonal från olika sociala och kulturella miljöer. För att man som lärare eller lärarstuderande ska ha större möjlighet att förstå och handskas med skolans på samma gång välbekanta och gåtfulla värld, är ett kulturanalytiskt perspektiv till hjälp.
Den här boken presenterar ett antal fallstudier som diskuterar hur människor uppfattar sig själva och andra, och vilken betydelse det får i skolarbetet. Lärare har användning av kulturanalys för att se sin verksamhet med nya ögon och bli upptäcktsresande i den egna vardagen. För att förstå eleverna behövs kunskap om deras bakgrund och värderingar.
Med konkreta exempel från skollivet fungerar boken som en handledning för var och en som vill analysera invanda normer och synsätt. Likaså visar den hur man kan lära sig mer om betydelsen av olika identiteter, gränser och kategorier. Hur sorterar människor varandra i "vi" och "dom"? Vad döljer sig i sådana bestämningar som "pojke" och "flicka", "svensk" och "invandrare"? Genom denna kunskap kan lärare och lärarstuderande bli bättre på att kritiskt granska egna och andras beteenden, och därmed få redskap att säkrare navigera i en snabbt föränderlig skolvärld.
Billy Ehn, professor i etnologi vid Umeå universitet.
Gösta Arvastson, professor i etnologi vid Uppsala universitet.