Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Bokbörsen

Den svenska marknadsplatsen för lästa böcker, lyssnade skivor och tittade filmer. Sök bland tre miljoner annonser från tjugo tusen säljare som levererar direkt till dig.

  • Öppet köp 21 dagar
  • Betalning mot faktura
  • Inrikes enhetsfrakt 62 kr oavsett vikt och antal artiklar från samma säljare och i samma kundvagn.
Att skriva sig till läsning : IKT i förskoleklass och skola

Att skriva sig till läsning : IKT i förskoleklass och skola

Häftad bok Liber. 2 uppl. 2014. 326 sidor.

Gott skick. Ett stort diagonalt veck över omslagets framsida.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789147114108
Titel
Att skriva sig till läsning : IKT i förskoleklass och skola
Författare
Arne Trageton
Förlag
Liber
Utgivningsår
2014
Omfång
326 sidor
Bandtyp
Häftad
Vikt
634 g
Språk
Svenska
Baksidestext
I denna bok presenterar Arne Trageton en ny syn på den första läs- och skrivinlärningen. Tala, lyssna, skriva och läsa kopplas tätare samman med datorn som ett centralt verktyg. Boken bygger på ett treårigt forskningsprojekt där elever i 14 klasser från fyra nordiska länder deltagit. Med många konkreta exempel på barnens arbeten beskriver författaren sina tankar om hur datorn kan ersätta pennan och om hur den långa traditionen av läs- och skrivinlärning istället kan vändas till skriv- och läslärande. Läs mer 40 års forskning visar att för 4–7-åringar är skrivning lättare än läsning och datorn gör skriv- och läsprocesserna enklare. I enlighet med internationell forskning visade det sig att datorklasserna skrev bättre och längre texter än klasserna som skrev för hand. Många lärare, inte minst i Sverige, har sedan den första upplagan kom praktiserat och vidareutvecklat ASL. Denna reviderade upplaga tar sin utgångspunkt i LGR11. Nya kapitel om förskolan och klass 3–6 utvidgar fältet och den senaste skriv- och läsforskningen är inarbetad i teorikapitlen. www.arnetrageton.no förstärker boken med videoinspelningar, textsamlingar och artiklar. Boken är främst riktad mot lärarstuderande och praktiserande lärare men även föräldrar, skolledare, och skolpolitiker kan ha glädje av den. Om författarna Arne Trageton har varit forskare och pedagog i 33 år vid högskolan Stord/Haugesund i Norge. Översättare: Björn Nilsson