Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Förskolebarns gemensamma lekar : mening och innehåll

Förskolebarns gemensamma lekar : mening och innehåll

Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2004. 173 sidor.

Mycket gott skick. Aningen böjd av förvaring. Varsamt läst bok utan anteckningar och understrykningar. [rum 1]

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish Stöd Bokhjälpen

Förlagsfakta

ISBN
9144033354
Titel
Förskolebarns gemensamma lekar : mening och innehåll
Författare
Löfdahl, Annica
Förlag
Studentlitteratur AB
Utgivningsår
2004
Omfång
173 sidor
Bandtyp
Häftad
Vikt
263 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Förskolebarns gemensamma meningsskapande kommer till uttryck i deras lek. Barn är sociala aktörer som utmanar sin omgivning och prövar nya mönster i leken. Den här boken visar att sammanhang och helheter är viktiga för barnen och att de är medvetna om lekens förutsättningar både materiellt, socialt och emotionellt.
Boken hjälper läsaren att förstå hur leken ter sig ur barnens perspektiv och hur vi ska tolka dess mening och innehåll. I lekens kulturella teman reflekterar barnen om livet och de handskas med maktrelationer både i familjen och i samhället. I leken visar barnen att de kan ta ansvar för sin situation genom att skapa lösningar på olika problem. Barnen använder också kommunikationen i leken som ett redskap för att utveckla och upprätthålla status och positioner i kamratkulturen.
Till grund för boken ligger en etnografisk studie av leksituationer bland förskolebarn i åldrarna 3–6 år. Fältanteckningar, videoobservationer och samtal med barnen redovisas, liksom analyser med stöd i sociokulturella teorier och perspektiv, där språket och sociala interaktioner betonas.
Förskolebarns gemensamma lekar – mening och innehåll vänder sig till studerande inom lärarutbildningen och yrkesverksamma pedagoger i förskolan och skolans lägre skolår. Den erbjuder också intressant läsning för föräldrar och andra med intresse av att förstå de processer som sker i barngrupper när kulturella och sociala händelser tolkas och blir meningsfulla för barnen.