-
Faktisk fantasi : barns språkutveckling genom...
Inbunden bok. Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : Fritzes kundservice . 2003. 87 sidor.
Gott skick. Ett kapitel har understrykningar och hundöron. I övrigt fin inlaga.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185128129
- Titel
- Faktisk fantasi [Elektronisk resurs] : barns språkutveckling genom skapande
- Författare
- Sverige. Myndigheten för skolutveckling
- Förlag
- Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : Fritzes kundservice [distributör
- Utgivningsår
- 2003
- Språk
- Svenska
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : Fritzes kundservice 9789185128129 -
Pedagogik och barns utveckling
Häftad bok. Stockholm : Utbildningsförl. 1989. 150 sidor.
Mycket gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Aningen skavda kanter. Gåvoskrift på inlagans första blad i blyerts. I övrigt hel och ren inlaga utan anteckningar eller understrykningar. [rum 2] … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9147029412
- Titel
- Pedagogik och barns utveckling
- Författare
- Westin-Lindgren, Gunilla - Östmar, Jan-Erik - Hägglund, Per
- Förlag
- Stockholm : Utbildningsförl
- Utgivningsår
- 1989
- Språk
- Svenska
Stockholm : Utbildningsförl 9147029412 -
Barns villkor - samhällets spegel
Häftad bok. Studentlitteratur AB - Allmänna barnhuset. 1 uppl. 1987. 139 sidor.
Gott skick. Hanteringsspårmpå pärmen. Inplastad. Nötning på inplastningen på pärmens framsida. Vissa färgunderstrykningar samt anteckningr i blyert i bokens böjan. [rum 2] … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144247214
- Titel
- Barns villkor - samhällets spegel
- Författare
- G Arnman
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1987
- Omfång
- 139 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 220 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I denna antologi presenteras bidrag från konferensen "Barns villkor och utslagning", i regi av Allmänna Barnhuset.
Författarna tar bl a upp
barns fritid förr och nu
förskolan och dess verksamhet enligt officiella dokument
förälsrars lönearbete i relation till barnens livsvillkor
elevers väg genom den svenska ungdomsskolan
syo-verksamheten i skolan
forskning om invandrarbarn
Boken behandlar barns livsvillkor ur ett flertal aspekter och är därför av stort intresse för personer som arbetar med barn i alla sammanhang - i barnomsorgen, förskolan, skolan och på fritiden..
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB - Allmänna barnhuset 1 9144247214 -
Förskolan – barns första skola
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 200 sidor.
Gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Färgöverstrykningar på några enstaka sidor. I övrigt fin inlaga. [rum 2]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144042221
- Titel
- Förskolan - barns första skola!
- Författare
- Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm
- Vikt
- 360 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Syftet med denna bok är att visa på att förskolan är barns första skola. Boken tar fasta på de oändliga möjligheter att lära och utvecklas som förskolan erbjuder små barn. Författarna poängterar samtidigt att pedagogens agerande är centralt för barns lärande och delaktighet i denna första skola. Utifrån den komplexa verklighet som förskolan utgör belyses olika frågeställningar relaterade till förskolans läroplan. Basen är den teoretiska grund som vi här kallar den relationella, och som innebär att barn, vuxna, sammanhang, tid och rum alla är integrerade delar i lärandets helhet. Kommunikationens betydelse för små barns lärande löper som en röd tråd genom hela boken. Inledningsvis diskuteras de utmaningar som dagens pedagoger i förskolan står inför: förhållandet mellan individ och kollektiv, vad den barnsyn pedagoger bär med sig betyder för det dagliga arbetet, vad det innebär att arbeta mot ett mål samt vad ett lustfyllt lärande i förskolan kan betyda. Tidsenliga begrepp som barncentrering och det kompetenta barnet problematiseras. Dokumentation framhålls som ett sätt för barn att upptäcka lärande och för pedagoger att upptäcka lärandeprocessen. Vidare behandlas barns begynnande problemlösning, naturvetenskap som innehåll samt kommunikationens roll i leken. Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av lärare som arbetar med barn i förskoleåldern. Vår förhoppning är att den ska inspirera till diskussion om lärandets relationella karaktär och de konsekvenser ett sådant synsätt kan få för den pedagogiska verksamheten.
Studentlitteratur AB 1 9144042221 -
Förskolan – barns första skola
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 200 sidor.
Mycket gott skick. Aningen böjd av förvaring. Varsamt läst bok utan anteckningar och understrykningar. [rum 1]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144042221
- Titel
- Förskolan - barns första skola!
- Författare
- Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm
- Vikt
- 360 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Syftet med denna bok är att visa på att förskolan är barns första skola. Boken tar fasta på de oändliga möjligheter att lära och utvecklas som förskolan erbjuder små barn. Författarna poängterar samtidigt att pedagogens agerande är centralt för barns lärande och delaktighet i denna första skola. Utifrån den komplexa verklighet som förskolan utgör belyses olika frågeställningar relaterade till förskolans läroplan. Basen är den teoretiska grund som vi här kallar den relationella, och som innebär att barn, vuxna, sammanhang, tid och rum alla är integrerade delar i lärandets helhet. Kommunikationens betydelse för små barns lärande löper som en röd tråd genom hela boken. Inledningsvis diskuteras de utmaningar som dagens pedagoger i förskolan står inför: förhållandet mellan individ och kollektiv, vad den barnsyn pedagoger bär med sig betyder för det dagliga arbetet, vad det innebär att arbeta mot ett mål samt vad ett lustfyllt lärande i förskolan kan betyda. Tidsenliga begrepp som barncentrering och det kompetenta barnet problematiseras. Dokumentation framhålls som ett sätt för barn att upptäcka lärande och för pedagoger att upptäcka lärandeprocessen. Vidare behandlas barns begynnande problemlösning, naturvetenskap som innehåll samt kommunikationens roll i leken. Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av lärare som arbetar med barn i förskoleåldern. Vår förhoppning är att den ska inspirera till diskussion om lärandets relationella karaktär och de konsekvenser ett sådant synsätt kan få för den pedagogiska verksamheten.
Studentlitteratur AB 1 9144042221 -
Barns livsvärld
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 192 sidor.
Mycket gott skick. Vissa svaga markeringar och understrykningar i blyerts. [rum 1]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144029290
- Titel
- Barns livsvärld
- Författare
- Tullie Torstenson Ed
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 192 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 282 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att vara flicka eller pojke, att ha rötter i mer än en kultur, att vara barn och elev i möte med vuxna, att klara sig själv eller få särskilt stöd är erfarenheter som ingår i barns livsvärld i förskola och skola, i hem och på fritid. Hur upplevs de och vilka värderingar ger de upphov till?
I Barns livsvärld får genus, etnicitet, generation, särskilt stöd och värderingar var sitt kapitel som också anknyts till teorier inom varje område. Det är samma ungdomar i år nio i grundskolan som berättar om sin barndom och uppväxt och på så vis blir en sammanhållande länk mellan kapitlen. Boken vill också visa att i den komplexa verkligheten kan det vara så att olika kategorier som genus och etnicitet antingen inte uppmärksammas alls, eller flätas samman, förstärker varandra och ger upphov till nya värderingar om t.ex. rättvisa eller rasism. Sådana sammanflätningar sker både i enskilda barns livsberättelser och i en skolmiljö, och boken ger många exempel på detta. Teorierna på de olika områdena innehåller gemensamma komponenter och kan vävas samman. Detta görs med hjälp av livstolkningsbegreppet och Merleau-Pontys fenomenologiska livsvärldsfilosofi.
Boken riktar sig till studenter och forskare vid lärarutbildningen samt verksamma lärare.
Studentlitteratur AB 1 9789144029290 -
Barns bildspråk / Children's Pictorial Langua...
Inbunden bok. Carlsson. 1:a uppl. 1991. 218 sidor.
Mycket gott skick. Prismärkning på pärmens insida. Artiklar skandinaviska språk med översättning till engelska. Presentation av forskning och praktiskt arbete inom bildpedagogikens område i de nordiska länderna. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKCarlsson 1:a -
Läsningens och skrivandets bilder. En analys...
Häftad bok.
Mycket gott skick. Institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen, Umeå universitet. 2006. 318 s. Häftad. Dedikation av författaren på inlagans första blad. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9172641274
- Titel
- Läsningens och skrivandets bilder : en analys av villkor och möjligheter för barns läs- och skrivutveckling
- Författare
- Jonsson, Carin - Umeå universitet. Fakulteten för lärarutbildning
- Förlag
- Umeå : Fakulteten för lärarutbildning, Umeå universitet
- Utgivningsår
- 2006
- Språk
- Svenska
9172641274
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn