Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Globalisering : kommunikation och modernitet

Globalisering : kommunikation och modernitet

Häftad bok. Studentlitteratur. Häftad.

Mycket gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Verkar närmast oläst. Globaliseringen är omdebatterad och har många ansikten. I den här boken diskuteras en av dess mest centrala drivkrafter - kommunikation. Utan medier och andra kommunikationsmedel vore globaliseringen otänkbar. Globalisering - kommunikation och modernitet handlar framför allt om det moderna samhällets omvandling. Med utgångspunkt i tre tankefigurer - kommunikation som upptäckande, samordning respektive skådespel - skildrar författaren hur kommunikations- utveckling och globalisering har samverkat alltsedan 1800-talets slutskede och fram till idag. Vad har nya kommunikationsformer betytt för kolonialsamhällets omvandling? Vilka nya typer av samordning och gemenskap uppstår när industrisamhället och nationalstaten utmanas av konsumtionskultur och globala informationsnätverk? Vad händer med gränsen mellan fiktion och verklighet i en tid präglad av spektakulär reklam och globala medieevenemang? Även frågor som rör resursfördelning, identitetsskapande och globalismen som ideologi tas upp till behandling. Boken vänder sig till studenter inom samhällsvetenskapliga och humanistiska ämnen, samt till alla som vill lära sig mer om globaliseringens innebörder .

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish Stöd Bokhjälpen

Förlagsfakta

ISBN
9789144026862
Titel
Globalisering : kommunikation och modernitet
Författare
André Jansson
Förlag
Studentlitteratur AB
Utgivningsår
2004
Omfång
204 sidor
Bandtyp
Häftad
Vikt
273 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Globaliseringen är omdebatterad och har många ansikten. I den här boken diskuteras en av dess mest centrala drivkrafter – kommunikation. Utan medier och andra kommunikationsmedel vore globaliseringen otänkbar.
Globalisering – kommunikation och modernitet handlar framför allt om det moderna samhällets omvandling. Med utgångspunkt i tre tankefigurer – kommunikation som upptäckande, samordning respektive skådespel – skildrar författaren hur kommunikations- utveckling och globalisering har samverkat alltsedan 1800-talets slutskede och fram till idag. Vad har nya kommunikationsformer betytt för kolonialsamhällets omvandling? Vilka nya typer av samordning och gemenskap uppstår när industrisamhället och nationalstaten utmanas av konsumtionskultur och globala informationsnätverk? Vad händer med gränsen mellan fiktion och verklighet i en tid präglad av spektakulär reklam och globala medieevenemang? Även frågor som rör resursfördelning, identitetsskapande och globalismen som ideologi tas upp till behandling.
Boken vänder sig till studenter inom samhällsvetenskapliga och humanistiska ämnen, samt till alla som vill lära sig mer om globaliseringens innebörder.