Kreativa företag. Kreativa medarbetare. Kreativ miljö.
Svenska förlaget 1998. Inbunden med skyddsomslag, 310 sidor, 550 gram.
Mycket gott skick.
I boken Kreativa företag med underrubriken - kreativa medarbetare, kreativ miljö - diskuterar författarna förutsättningarna för kreativitet i företag för att skapa långsiktig överlevnad. Författarna, som för övrigt båda innehar professurer, har under många år studerat kreativitet i företag.
Boken är fylld av många och långa exempel där varje är en egen berättelse om hur slumpen, målmedvetet arbete eller fanatiska personligheter skapar nya lösningar eller gör nya upptäckter. Alla bidrar de till företagets överlevnad, förändrad branschtillhörighet eller ökad lönsamhet.
Berättelserna är bokens huvudsakliga innehåll. De är ibland rena historieskildringar, som tex. utvecklandet av streckkoden eller bakgrunden till filmen Babe. Boken berättar också om hur `brainstorming` utvecklades. Många gånger finns det stora företag med starka chefer bakom upphovsmännen till uppfinningen, förbättringen eller besparingen. Men framför allt finns det enskilda människor. Man kommer att tänka på de gamla visdomsorden: Det är aldrig företag eller organisationer som uträttar de stora sakerna i världen, utan det är starka, engagerade och modiga individer.
I boken presenteras sex grundpelare i företags kreativitet som spelar roll i varje form av nyskapande och som är nyckeln till ökad företagskreativitet. De är: uppslutning, egna initiativ, inofficiell verksamhet, kreativ tur, nya intryck och kommunikation. Grundpelarna utvecklas med många exempel och resonemang. Ofta handlar kreativitet om ren tur. Tur kan dock leda till utveckling först om det finns en individ som ser vad som egentligen händer och kan gripa tillfället i flykten med hjälp av sin förståelse och kunskap.
Boken tar också upp två olika system för att få fram kreativa idéer i företag: förslagssystemet och systemet för ständiga förbättringsförslag. Resonemangen grundar sig till stor del på skillnader mellan inre och yttre motivation.
En slutsats är att företagen snarare skall undvika att kväva kreativitet än att försöka skapa system som främjar den. För när allt kommer omkring är det ändå till individen vi återkommer. Eller för att använda författarnas egna ord: `En bra människa är chanslös mot ett dåligt system`.
Recenserad av: Catherine Walles-Hedin
Förlagsfakta
- ISBN
- 9177384946
- Titel
- Kreativa företag - Kreativa medarbetare, kreativ miljö
- Författare
- Alan G. Robinson
- Förlag
- Telegram Bokförlag
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 310 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 157 x 225 mm Ryggbredd 23 mm
- Vikt
- 544 g
- Språk
- Svenska