-
Framgångsrika skolor - mer om struktur, kultu...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2014. 242 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144102993
- Titel
- Framgångsrika skolor - mer om struktur, kultur, ledarskap
- Författare
- Höög, Jonas
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 242 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 225 mm
- Vikt
- 360 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Begreppen struktur, kultur och ledarskap bildar tillsammans ett skarpt verktyg i analysen av en skolas förmåga att uppnå sina mål. Denna tes har varit vägledande i ett forskningsprojekt som författarna bedrivit, och som 2011 resulterade i en bok med titeln: Struktur, kultur, ledarskap – förutsättningar för framgångsrika skolor. Föreliggande bok fördjupar våra kunskaper om vad som kännetecknar framgångsrika skolor, och ska ses som en vidareutveckling av resultaten från 2011.
I denna andra bok diskuteras: hur rektorer förstår sambandet mellan struktur och kultur; förståelsen av skolan som organisation; pedagogiskt ledarskap; rektors förändringsledarskap; modeller för rektors beslutsfattande; lärares olika identiteter som påverkar hur skolans kultur konstrueras och dess mål prioriteras; rektors balans mellan etik, ansvar och auktoritet; skolans mångkulturalitet; samt rektorers syn på mobbning och forskningen om mobbning.
Framgångsrika skolor diskuterar en mängd spännande områden av betydelse för rektors ledarskap och ger en ökad förståelse av skolan ur ett organisatoriskt helhetsperspektiv. Boken är lämplig som kurslitteratur på skolledarutbildningar samt inom lärarutbildningen, men passar även utmärkt som fortbildningslitteratur för verksamma skolledare och lärare.
Studentlitteratur AB 1 9789144102993 -
Struktur, kultur, ledarskap : förutsättningar...
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2011. 239 sidor.
Mycket gott skick. Gallrad från bibliotek, och det finns därför en stämpel på insidan av främre pärm samt ett märke på insidan av bakre pärm. Enstaka märken från hantering utvändigt. Invändigt i väldigt fint skick.
När du handlar böcker av mig:
* Jag skickar ditt pake läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144067544
- Titel
- Struktur, kultur, ledarskap : förutsättningar för framgångsrika skolor
- Författare
- Björn Ahlström - Conny Björkman - Leif Lindberg - Håkan Myrlund - Anders Olofsson - Monika Törnsén - Helene Ärlestig
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 239 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 342 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Mycket uppmärksamhet ägnas skolor som är excellenta, föredömliga och har starka resultat liksom skolor som inte alls lyckas i sin verksamhet och är i kris. Den här boken bygger på ett projekt som sökt utvecklingsmöjligheterna för 24 skolor som ligger nära medelresultaten i Sverige.
Författarna presenterar och diskuterar rektorers ledarskap i relation till skolans struktur och kultur utifrån skolans ethos, rektors pedagogiska ledarskap, skolans förbättringskapaciteter, lärares syn på rektor, kommunikation mellan rektor och lärare, rektors betydelse för mobbning och elevinflytande samt synen på kvalitetsarbete. Boken innehåller dessutom resultat som visar hur skolledningen på kommunnivå agerar. En tydlig lärdom från denna del är att den överordnade skolledningen måste ha klara och teoretiskt förankrade uppfattningar om hur skolan kan uppfylla sina mål och att man på vissa håll kan fråga sig om skolans styrelse verkligen styr skolan.
Boken vänder sig till alla som är intresserade av skolans ledarskap och hur vanliga skolor utvecklas och har god måluppfyllelse både vad gäller sociala mål och kunskapsmål. Boken är lämplig som kurslitteratur på skolledar och skol-chefsutbildningar samt inom lärarutbildningen men passar även utmärkt som fortbildningslitteratur för verksamma skolledare och lärare.
Studentlitteratur 1 9789144067544 -
Framgångsrika skolor - mer om struktur, kultu...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2014. 242 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144102993
- Titel
- Framgångsrika skolor - mer om struktur, kultur, ledarskap
- Författare
- Höög, Jonas
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 242 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 225 mm
- Vikt
- 360 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Begreppen struktur, kultur och ledarskap bildar tillsammans ett skarpt verktyg i analysen av en skolas förmåga att uppnå sina mål. Denna tes har varit vägledande i ett forskningsprojekt som författarna bedrivit, och som 2011 resulterade i en bok med titeln: Struktur, kultur, ledarskap – förutsättningar för framgångsrika skolor. Föreliggande bok fördjupar våra kunskaper om vad som kännetecknar framgångsrika skolor, och ska ses som en vidareutveckling av resultaten från 2011.
I denna andra bok diskuteras: hur rektorer förstår sambandet mellan struktur och kultur; förståelsen av skolan som organisation; pedagogiskt ledarskap; rektors förändringsledarskap; modeller för rektors beslutsfattande; lärares olika identiteter som påverkar hur skolans kultur konstrueras och dess mål prioriteras; rektors balans mellan etik, ansvar och auktoritet; skolans mångkulturalitet; samt rektorers syn på mobbning och forskningen om mobbning.
Framgångsrika skolor diskuterar en mängd spännande områden av betydelse för rektors ledarskap och ger en ökad förståelse av skolan ur ett organisatoriskt helhetsperspektiv. Boken är lämplig som kurslitteratur på skolledarutbildningar samt inom lärarutbildningen, men passar även utmärkt som fortbildningslitteratur för verksamma skolledare och lärare.
Studentlitteratur AB 1 9789144102993 -
Struktur, kultur, ledarskap - förutsättningar...
Häftad bok. Studentlitteratur. 2:3 uppl. 2018. 224 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144102887
- Titel
- Struktur, kultur, ledarskap - Förutsättningar för framgångsrika skolor
- Författare
- Höög, Jonas
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 224 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 156 x 224 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 330 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Mycket uppmärksamhet ägnas skolor som är föredömliga och har starka resultat, liksom skolor som inte alls lyckas i sin verksamhet och är i kris. Den här boken bygger i stället på ett projekt som undersökt utvecklingsmöjligheterna för 24 skolor som ligger nära medelresultaten i Sverige. Rektors ledarskap står i fokus för presentationen och diskuteras i relation till en mängd olika teman, såsom skolans struktur och kultur, skolans ethos, rektors pedagogiska ledarskap, skolans förbättringskapacitet, lärares syn på rektor, kommunikation mellan rektor och lärare, rektors betydelse för mobbning och elevinflytande samt synen på kvalitetsarbete. Boken innehåller dessutom resultat som visar hur skolledningen på kommunnivå agerar. Struktur, kultur, ledarskap är lämplig som kurslitteratur på skolledar- och skolchefsutbildningar samt inom lärarutbildningen, men passar även utmärkt som fortbildningslitteratur för verksamma skolledare och lärare.
Denna andra upplaga av boken har uppdaterats utifrån aktuell forskning och förhåller sig till den nya skollagen samt den nya läroplanen för grundskolan. Och för den läsare som vill fördjupa sig ytterligare i ämnet struktur, kultur, ledarskap finns numera även en andra bok på temat av samma redaktörer: Framgångsrika skolor – mer om struktur, kultur, ledarskap.
Studentlitteratur 2:3 9789144102887 -
Framgångsrika skolor - mer om struktur, kultu...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2014. 242 sidor.
Nyskick. Oläst bok.
Hel och fin.Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144102993
- Titel
- Framgångsrika skolor - mer om struktur, kultur, ledarskap
- Författare
- Höög, Jonas
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 242 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 225 mm
- Vikt
- 360 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Begreppen struktur, kultur och ledarskap bildar tillsammans ett skarpt verktyg i analysen av en skolas förmåga att uppnå sina mål. Denna tes har varit vägledande i ett forskningsprojekt som författarna bedrivit, och som 2011 resulterade i en bok med titeln: Struktur, kultur, ledarskap – förutsättningar för framgångsrika skolor. Föreliggande bok fördjupar våra kunskaper om vad som kännetecknar framgångsrika skolor, och ska ses som en vidareutveckling av resultaten från 2011.
I denna andra bok diskuteras: hur rektorer förstår sambandet mellan struktur och kultur; förståelsen av skolan som organisation; pedagogiskt ledarskap; rektors förändringsledarskap; modeller för rektors beslutsfattande; lärares olika identiteter som påverkar hur skolans kultur konstrueras och dess mål prioriteras; rektors balans mellan etik, ansvar och auktoritet; skolans mångkulturalitet; samt rektorers syn på mobbning och forskningen om mobbning.
Framgångsrika skolor diskuterar en mängd spännande områden av betydelse för rektors ledarskap och ger en ökad förståelse av skolan ur ett organisatoriskt helhetsperspektiv. Boken är lämplig som kurslitteratur på skolledarutbildningar samt inom lärarutbildningen, men passar även utmärkt som fortbildningslitteratur för verksamma skolledare och lärare.
Studentlitteratur AB 1 9789144102993 -
Struktur, kultur, ledarskap : förutsättningar...
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2011. 239 sidor.
Nära nyskick. Helt oanvänd bok. Illustrerad med grafik i sv/v. Boken vänder sig till alla som är intresserade av skolans ledarskap och hur vanliga skolor utvecklas och har god måluppfyllelse, både vad gäller sociala mål och kunskapsmål. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144067544
- Titel
- Struktur, kultur, ledarskap : förutsättningar för framgångsrika skolor
- Författare
- Björn Ahlström - Conny Björkman - Leif Lindberg - Håkan Myrlund - Anders Olofsson - Monika Törnsén - Helene Ärlestig
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 239 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 342 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Mycket uppmärksamhet ägnas skolor som är excellenta, föredömliga och har starka resultat liksom skolor som inte alls lyckas i sin verksamhet och är i kris. Den här boken bygger på ett projekt som sökt utvecklingsmöjligheterna för 24 skolor som ligger nära medelresultaten i Sverige.
Författarna presenterar och diskuterar rektorers ledarskap i relation till skolans struktur och kultur utifrån skolans ethos, rektors pedagogiska ledarskap, skolans förbättringskapaciteter, lärares syn på rektor, kommunikation mellan rektor och lärare, rektors betydelse för mobbning och elevinflytande samt synen på kvalitetsarbete. Boken innehåller dessutom resultat som visar hur skolledningen på kommunnivå agerar. En tydlig lärdom från denna del är att den överordnade skolledningen måste ha klara och teoretiskt förankrade uppfattningar om hur skolan kan uppfylla sina mål och att man på vissa håll kan fråga sig om skolans styrelse verkligen styr skolan.
Boken vänder sig till alla som är intresserade av skolans ledarskap och hur vanliga skolor utvecklas och har god måluppfyllelse både vad gäller sociala mål och kunskapsmål. Boken är lämplig som kurslitteratur på skolledar och skol-chefsutbildningar samt inom lärarutbildningen men passar även utmärkt som fortbildningslitteratur för verksamma skolledare och lärare.
Studentlitteratur 1 9789144067544 -
Struktur, kultur, ledarskap : förutsättningar...
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2011. 239 sidor.
Nära nyskick. Läst till hälften en gång, annars nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144067544
- Titel
- Struktur, kultur, ledarskap : förutsättningar för framgångsrika skolor
- Författare
- Björn Ahlström - Conny Björkman - Leif Lindberg - Håkan Myrlund - Anders Olofsson - Monika Törnsén - Helene Ärlestig
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 239 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 342 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Mycket uppmärksamhet ägnas skolor som är excellenta, föredömliga och har starka resultat liksom skolor som inte alls lyckas i sin verksamhet och är i kris. Den här boken bygger på ett projekt som sökt utvecklingsmöjligheterna för 24 skolor som ligger nära medelresultaten i Sverige.
Författarna presenterar och diskuterar rektorers ledarskap i relation till skolans struktur och kultur utifrån skolans ethos, rektors pedagogiska ledarskap, skolans förbättringskapaciteter, lärares syn på rektor, kommunikation mellan rektor och lärare, rektors betydelse för mobbning och elevinflytande samt synen på kvalitetsarbete. Boken innehåller dessutom resultat som visar hur skolledningen på kommunnivå agerar. En tydlig lärdom från denna del är att den överordnade skolledningen måste ha klara och teoretiskt förankrade uppfattningar om hur skolan kan uppfylla sina mål och att man på vissa håll kan fråga sig om skolans styrelse verkligen styr skolan.
Boken vänder sig till alla som är intresserade av skolans ledarskap och hur vanliga skolor utvecklas och har god måluppfyllelse både vad gäller sociala mål och kunskapsmål. Boken är lämplig som kurslitteratur på skolledar och skol-chefsutbildningar samt inom lärarutbildningen men passar även utmärkt som fortbildningslitteratur för verksamma skolledare och lärare.
Studentlitteratur 1 9789144067544 -
Struktur, kultur, ledarskap : förutsättningar...
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2011. 239 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144067544
- Titel
- Struktur, kultur, ledarskap : förutsättningar för framgångsrika skolor
- Författare
- Björn Ahlström - Conny Björkman - Leif Lindberg - Håkan Myrlund - Anders Olofsson - Monika Törnsén - Helene Ärlestig
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 239 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 342 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Mycket uppmärksamhet ägnas skolor som är excellenta, föredömliga och har starka resultat liksom skolor som inte alls lyckas i sin verksamhet och är i kris. Den här boken bygger på ett projekt som sökt utvecklingsmöjligheterna för 24 skolor som ligger nära medelresultaten i Sverige.
Författarna presenterar och diskuterar rektorers ledarskap i relation till skolans struktur och kultur utifrån skolans ethos, rektors pedagogiska ledarskap, skolans förbättringskapaciteter, lärares syn på rektor, kommunikation mellan rektor och lärare, rektors betydelse för mobbning och elevinflytande samt synen på kvalitetsarbete. Boken innehåller dessutom resultat som visar hur skolledningen på kommunnivå agerar. En tydlig lärdom från denna del är att den överordnade skolledningen måste ha klara och teoretiskt förankrade uppfattningar om hur skolan kan uppfylla sina mål och att man på vissa håll kan fråga sig om skolans styrelse verkligen styr skolan.
Boken vänder sig till alla som är intresserade av skolans ledarskap och hur vanliga skolor utvecklas och har god måluppfyllelse både vad gäller sociala mål och kunskapsmål. Boken är lämplig som kurslitteratur på skolledar och skol-chefsutbildningar samt inom lärarutbildningen men passar även utmärkt som fortbildningslitteratur för verksamma skolledare och lärare.
Studentlitteratur 1 9789144067544 -
Struktur, kultur, ledarskap : förutsättningar...
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2011. 239 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144067544
- Titel
- Struktur, kultur, ledarskap : förutsättningar för framgångsrika skolor
- Författare
- Björn Ahlström - Conny Björkman - Leif Lindberg - Håkan Myrlund - Anders Olofsson - Monika Törnsén - Helene Ärlestig
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 239 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 342 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Mycket uppmärksamhet ägnas skolor som är excellenta, föredömliga och har starka resultat liksom skolor som inte alls lyckas i sin verksamhet och är i kris. Den här boken bygger på ett projekt som sökt utvecklingsmöjligheterna för 24 skolor som ligger nära medelresultaten i Sverige.
Författarna presenterar och diskuterar rektorers ledarskap i relation till skolans struktur och kultur utifrån skolans ethos, rektors pedagogiska ledarskap, skolans förbättringskapaciteter, lärares syn på rektor, kommunikation mellan rektor och lärare, rektors betydelse för mobbning och elevinflytande samt synen på kvalitetsarbete. Boken innehåller dessutom resultat som visar hur skolledningen på kommunnivå agerar. En tydlig lärdom från denna del är att den överordnade skolledningen måste ha klara och teoretiskt förankrade uppfattningar om hur skolan kan uppfylla sina mål och att man på vissa håll kan fråga sig om skolans styrelse verkligen styr skolan.
Boken vänder sig till alla som är intresserade av skolans ledarskap och hur vanliga skolor utvecklas och har god måluppfyllelse både vad gäller sociala mål och kunskapsmål. Boken är lämplig som kurslitteratur på skolledar och skol-chefsutbildningar samt inom lärarutbildningen men passar även utmärkt som fortbildningslitteratur för verksamma skolledare och lärare.
Studentlitteratur 1 9789144067544 -
Struktur, kultur, ledarskap : förutsättningar...
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2011. 239 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144067544
- Titel
- Struktur, kultur, ledarskap : förutsättningar för framgångsrika skolor
- Författare
- Björn Ahlström - Conny Björkman - Leif Lindberg - Håkan Myrlund - Anders Olofsson - Monika Törnsén - Helene Ärlestig
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 239 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 342 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Mycket uppmärksamhet ägnas skolor som är excellenta, föredömliga och har starka resultat liksom skolor som inte alls lyckas i sin verksamhet och är i kris. Den här boken bygger på ett projekt som sökt utvecklingsmöjligheterna för 24 skolor som ligger nära medelresultaten i Sverige.
Författarna presenterar och diskuterar rektorers ledarskap i relation till skolans struktur och kultur utifrån skolans ethos, rektors pedagogiska ledarskap, skolans förbättringskapaciteter, lärares syn på rektor, kommunikation mellan rektor och lärare, rektors betydelse för mobbning och elevinflytande samt synen på kvalitetsarbete. Boken innehåller dessutom resultat som visar hur skolledningen på kommunnivå agerar. En tydlig lärdom från denna del är att den överordnade skolledningen måste ha klara och teoretiskt förankrade uppfattningar om hur skolan kan uppfylla sina mål och att man på vissa håll kan fråga sig om skolans styrelse verkligen styr skolan.
Boken vänder sig till alla som är intresserade av skolans ledarskap och hur vanliga skolor utvecklas och har god måluppfyllelse både vad gäller sociala mål och kunskapsmål. Boken är lämplig som kurslitteratur på skolledar och skol-chefsutbildningar samt inom lärarutbildningen men passar även utmärkt som fortbildningslitteratur för verksamma skolledare och lärare.
Studentlitteratur 1 9789144067544 -
Framgångsrika skolor. Mer om struktur, kultur...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2014. 242 sidor.
Gott skick. Limmat mjukband. Stötmärke på främre omslaget. Senaste upplagan.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144102993
- Titel
- Framgångsrika skolor - mer om struktur, kultur, ledarskap
- Författare
- Höög, Jonas
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 242 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 225 mm
- Vikt
- 360 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Begreppen struktur, kultur och ledarskap bildar tillsammans ett skarpt verktyg i analysen av en skolas förmåga att uppnå sina mål. Denna tes har varit vägledande i ett forskningsprojekt som författarna bedrivit, och som 2011 resulterade i en bok med titeln: Struktur, kultur, ledarskap – förutsättningar för framgångsrika skolor. Föreliggande bok fördjupar våra kunskaper om vad som kännetecknar framgångsrika skolor, och ska ses som en vidareutveckling av resultaten från 2011.
I denna andra bok diskuteras: hur rektorer förstår sambandet mellan struktur och kultur; förståelsen av skolan som organisation; pedagogiskt ledarskap; rektors förändringsledarskap; modeller för rektors beslutsfattande; lärares olika identiteter som påverkar hur skolans kultur konstrueras och dess mål prioriteras; rektors balans mellan etik, ansvar och auktoritet; skolans mångkulturalitet; samt rektorers syn på mobbning och forskningen om mobbning.
Framgångsrika skolor diskuterar en mängd spännande områden av betydelse för rektors ledarskap och ger en ökad förståelse av skolan ur ett organisatoriskt helhetsperspektiv. Boken är lämplig som kurslitteratur på skolledarutbildningar samt inom lärarutbildningen, men passar även utmärkt som fortbildningslitteratur för verksamma skolledare och lärare.
Studentlitteratur AB 1 9789144102993 -
Framgångsrika skolor - mer om struktur, kultu...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2014. 242 sidor.
Mycket gott skick. ..
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144102993
- Titel
- Framgångsrika skolor - mer om struktur, kultur, ledarskap
- Författare
- Höög, Jonas
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 242 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 225 mm
- Vikt
- 360 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Begreppen struktur, kultur och ledarskap bildar tillsammans ett skarpt verktyg i analysen av en skolas förmåga att uppnå sina mål. Denna tes har varit vägledande i ett forskningsprojekt som författarna bedrivit, och som 2011 resulterade i en bok med titeln: Struktur, kultur, ledarskap – förutsättningar för framgångsrika skolor. Föreliggande bok fördjupar våra kunskaper om vad som kännetecknar framgångsrika skolor, och ska ses som en vidareutveckling av resultaten från 2011.
I denna andra bok diskuteras: hur rektorer förstår sambandet mellan struktur och kultur; förståelsen av skolan som organisation; pedagogiskt ledarskap; rektors förändringsledarskap; modeller för rektors beslutsfattande; lärares olika identiteter som påverkar hur skolans kultur konstrueras och dess mål prioriteras; rektors balans mellan etik, ansvar och auktoritet; skolans mångkulturalitet; samt rektorers syn på mobbning och forskningen om mobbning.
Framgångsrika skolor diskuterar en mängd spännande områden av betydelse för rektors ledarskap och ger en ökad förståelse av skolan ur ett organisatoriskt helhetsperspektiv. Boken är lämplig som kurslitteratur på skolledarutbildningar samt inom lärarutbildningen, men passar även utmärkt som fortbildningslitteratur för verksamma skolledare och lärare.
Studentlitteratur AB 1 9789144102993 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789144102993
- Titel
- Framgångsrika skolor - mer om struktur, kultur, ledarskap
- Författare
- Höög, Jonas
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 242 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 225 mm
- Vikt
- 360 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Begreppen struktur, kultur och ledarskap bildar tillsammans ett skarpt verktyg i analysen av en skolas förmåga att uppnå sina mål. Denna tes har varit vägledande i ett forskningsprojekt som författarna bedrivit, och som 2011 resulterade i en bok med titeln: Struktur, kultur, ledarskap – förutsättningar för framgångsrika skolor. Föreliggande bok fördjupar våra kunskaper om vad som kännetecknar framgångsrika skolor, och ska ses som en vidareutveckling av resultaten från 2011.
I denna andra bok diskuteras: hur rektorer förstår sambandet mellan struktur och kultur; förståelsen av skolan som organisation; pedagogiskt ledarskap; rektors förändringsledarskap; modeller för rektors beslutsfattande; lärares olika identiteter som påverkar hur skolans kultur konstrueras och dess mål prioriteras; rektors balans mellan etik, ansvar och auktoritet; skolans mångkulturalitet; samt rektorers syn på mobbning och forskningen om mobbning.
Framgångsrika skolor diskuterar en mängd spännande områden av betydelse för rektors ledarskap och ger en ökad förståelse av skolan ur ett organisatoriskt helhetsperspektiv. Boken är lämplig som kurslitteratur på skolledarutbildningar samt inom lärarutbildningen, men passar även utmärkt som fortbildningslitteratur för verksamma skolledare och lärare.
9789144102993 -
Struktur, kultur, ledarskap : förutsättningar...
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 239 sidor.
Nyskick. Redaktörer Jonas Höög & Olof Johansson. Oläst
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144067544
- Titel
- Struktur, kultur, ledarskap : förutsättningar för framgångsrika skolor
- Författare
- Björn Ahlström - Conny Björkman - Leif Lindberg - Håkan Myrlund - Anders Olofsson - Monika Törnsén - Helene Ärlestig
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 239 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 342 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Mycket uppmärksamhet ägnas skolor som är excellenta, föredömliga och har starka resultat liksom skolor som inte alls lyckas i sin verksamhet och är i kris. Den här boken bygger på ett projekt som sökt utvecklingsmöjligheterna för 24 skolor som ligger nära medelresultaten i Sverige.
Författarna presenterar och diskuterar rektorers ledarskap i relation till skolans struktur och kultur utifrån skolans ethos, rektors pedagogiska ledarskap, skolans förbättringskapaciteter, lärares syn på rektor, kommunikation mellan rektor och lärare, rektors betydelse för mobbning och elevinflytande samt synen på kvalitetsarbete. Boken innehåller dessutom resultat som visar hur skolledningen på kommunnivå agerar. En tydlig lärdom från denna del är att den överordnade skolledningen måste ha klara och teoretiskt förankrade uppfattningar om hur skolan kan uppfylla sina mål och att man på vissa håll kan fråga sig om skolans styrelse verkligen styr skolan.
Boken vänder sig till alla som är intresserade av skolans ledarskap och hur vanliga skolor utvecklas och har god måluppfyllelse både vad gäller sociala mål och kunskapsmål. Boken är lämplig som kurslitteratur på skolledar och skol-chefsutbildningar samt inom lärarutbildningen men passar även utmärkt som fortbildningslitteratur för verksamma skolledare och lärare.
Studentlitteratur 1 9789144067544
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn