Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Förskolan och barns utveckling : Grundbok för förskollärare

Förskolan och barns utveckling : Grundbok för förskollärare

Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2017.

Nyskick. Förlagsny och oläst. Flera ex i lager

FRI FRAKT inrikes
Betala med Swish Fraktfritt

Förlagsfakta

ISBN
9789140694638
Titel
Förskolan och barns utveckling : grundbok för förskollärare
Författare
Lindgren, Anne-Li - Pramling, Niklas - Säljö, Roger
Förlag
Gleerups Utbildning AB
Utgivningsår
2017
Omfång
288 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
155 x 228 mm Ryggbredd 19 mm
Vikt
520 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Nästan alla barn i Sverige deltar i någon form av förskoleverksamhet. Därmed är förskolan en central del i samhället. Förskolan ska erbjuda aktiviteter och innehåll där barn, med olika bakgrund och intressen, ska utvecklas enskilt och i grupp.
Förskolan och barns utvecklig ger en rik bild av barns utveckling och lärande inom ramen för förskolan, och hur utvecklingen av denna institution sett ut. I historiska och samtida perspektiv tematiserar kapitlen frågor om bland annat förskolans pedagogiska tradition, barns lek och socialisation, flerspråkighet, digitala redskap, estetiska uttrycksformer, dokumentation och likvärdighet. Boken är indelad i fyra sektioner:

Förskolans uppkomst, styrning och pedagogiska ursprung
Barns utveckling ur olika vetenskapliga perspektiv
Undervisning och lärande i lek- och temabaserad verksamhet
Uppföljning och utveckling i förskolan
Boken är i första hand avsedd för studenter på förskollärarutbildningen, men den kan även användas i fortbildning av verksamma förskollärare och läsas av andra som är intresserade av barns utveckling och förskola.
Anne-Li Lindgren (red.) är professor vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen vid Stockholms universitet.
Niklas Pramling (red.) är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet.
Roger Säljö (red.) är professor i pedagogik och pedagogisk psykologi vid Göteborgs universitet.
Lise-Lotte Bjervås har en bakgrund som förskollärare, men är numera lektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet.
Camilla Björklund är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet och forskar om förskolebarns lärande i matematik.
Polly Björk-Willén är fil.dr i Tema Barn och biträdande professor i pedagogiskt arbete vid Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier (ISV), Linköpings universitet.
Asta Cekaite är professor vid Tema Barn, Linköpings universitet.
Anette Emilson är fil.dr och docent i pedagogik vid Linnéuniversitetet.
Ann-Carita Evaldsson är professor i pedagogik vid Uppsala universitet med en tvärvetenskaplig bakgrund i kommunikation.
Ann Frisén är professor i psykologi vid Psykologiska institutionen vid Göteborgs universitet.
Philip Hwang är professor i psykologi vid Psykologiska institutionen vid Göteborgs universitet och professor på deltid vid Högskolan Väst.
Jan-Erik Johansson är professor emeritus i förskolepedagogik vid Høgskolen i Oslo och Akershus i Norge.
Susanne Klaar är fil.dr i pedagogik och har en bakgrund som förskollärare och Ma/NO-lärare i årskurs 1–7.
Hillevi Lenz Taguchi är professor i barn- och ungdomsvetenskap med inriktning mot förskolan vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen, Stockholms universitet.
Caroline Liberg har sin vetenskapliga bakgrund inom allmän språkvetenskap och är nu professor i utbildningsvetenskap med inriktning mot läs- och lärprocesser vid Uppsala universitet.
Ulf P. Lundgren är professor emeritus vid Uppsala universitet.
Anna Palmer är docent i förskoledidaktik och lektor vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen,Stockholms universitet.
Hanna Palmér är docent i matematikdidaktik vid Linnéuniversitetet.
Sven Persson är professor i pedagogik vid Malmö högskola.
Ingrid Pramling Samuelsson är professor i förskolepedagogik vid Göteborgs universitet.
Ann-Christine Vallberg Roth är professor i pedagogik vid Malmö högskola.
Cecilia Wallerstedt är docent i pedagogik vid Göteborgs universitet.