-
Dada öst : rumänerna på Cabaret Voltaire
Inbunden bok. Bokförlaget Signum. 2005. 368 sidor.
Nyskick. Inb med skyddsomslag, 368 sidor. Signum (Lund, 2005). Rikt illustrerad i svartvitt och färg. Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9187896672
- Titel
- Dada öst : rumänerna på Cabaret Voltaire
- Författare
- Tom Sandqvist
- Förlag
- Bokförlaget Signum
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 368 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 150 x 240 mm
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Dada- kanske den mest kända och skandalomsusade av modernismens konströrelser sägs ha börjat på Cabaret Voltaire då en litterär afton iscensattes på restaurang Meierei i Zürich den 5 februari 1916. Kvällens huvudnummer var när aktörerna stampade, röt och bankade på kastrull- och grytlock och läste upp obegripliga simultandikter. Hur kan en sådan konst- och kulturrevolution ha börjat på en schweizisk restaurang?
I Dada öst visar Tom Sandqvist att Dada inte plötsligt uppstod fullt utvecklad utan växte fram ur en levande konstnärlig tradition i Östeuropa speciellt i Rumänien och spreds till Schweiz när en grupp rumänska modernister slog sig ner i Zürich. Bukarest och andra städer i Rumänien hade varit scenen för dadaliknande poesi, prosa och spektakel under åren före första världskriget. Förgrundsgestalt var Tristian Tzara. Redan som 15-åring började han sin karriär i den avantgardistiska litteraturen när han tillsammans med bröderna Jules och George Janco grundade tidskriften Simbolul. Tzara, som själv myntade begreppet Dada, inspirerad av sin egen födelsedag och ett ortodoxt helgon, var på Cabaret Voltaire den där kvällen tillsammans med bröderna Janco och Athur Segal, alla rumäner.
Det är ingen tillfällighet, menar Tom Sandqvist, att så många av de första dadaisterna var rumäner. Han spårar dadaismens ursprung i källor som symbolism, futurism och folklore. Han betonar sammanhanget mellan modernistiska rumäner och Östeuropas yiddish-tradition. Tristian Tzara, bröderna Janco och Arthur Segal växte upp i den judiska kulturen och traditionen. I åratal förnekade och förkastade den kommunistiska regimen rumänernas avantgardistiska rörelser. Nu, sedan arkiven har öppnats, så kan Tom Sandqvist berätta den okända historien bakom Dadas rumänska rötter.
Tom Sandqvist är författare, lektor vid Konstfack i Stockholm och docent vid Lapplands universitet i Rovaniemi.
Bokförlaget Signum 9187896672 -
Chanson Dada : Tristan Tzara, selected poems
Häftad bok. Black Widow Press. 2005. 143 sidor.
Nyskick. Hft/trådbunden, 143 sidor. Black Widow Press (Boston, 2005). In english. Translation by Lee Hardwood. Förlagsny.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780976844907
- Titel
- Chanson Dada - Tristan Tzara, selected poems
- Författare
- Tzara, Tristan
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 143 sidor
- Språk
- English
Black Widow Press 9780976844907 -
Mamas of Dada : women of the European avant-g...
Inbunden bok.
Nyskick. Inb/tråd, 198 sidor. University of South Carolina Press (Columbia, South Carolina, 2015). Illustrated with black and white photos. Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9781611174687
- Titel
- Mamas of Dada : women of the European avant-garde
- Författare
- Kamenish, Paula K.
- Förlag
- Columbia, South Carolina : University of South Carolina Press
- Språk
- English
- Baksidestext
- "Mamas of Dada focuses on the lives and works of six representative female supporters of the Dada movement: Emmy Hennings, Gabrielle Buffet, Germaine Everling, Céline Arnauld, Juliette Roche, and Hannah Höch. Paula K. Kamenish selected these women for their avant-garde pursuits in the chief centers of Dada's rebellious activity and, more important, because they left behind a written record of their involvement with the movement, which was short lived--from 1916 to 1924--but widespread geographically. The rebellious spirit of the Dada period proved portable and adaptable, and the movement led to later forms of Surrealism at the same time that it borrowed from Expressionism, Constructivism, Futurism, and Cubism. Its influence was felt on sculpture, painting, dance, music, textile art, film, decoupage, photomontage, mask making, and poetry. Some female Dadaists were active participants--appearing in literary journals, on stage, or in galleries--while others were observant and recording witnesses, but each played a role in supporting the movement and its more prominent members. Female Dadaists motivated the hesitant Hugo Ball, tempered the mechanical Francis Picabia, and nurtured the inventive but temperamental Raoul Hausmann. Some women inspired or gave a home to a wandering Tristan Tzara, while another provided a satiric chastisement of Dadaists in New York, Barcelona, and Paris. Each woman helps us chronicle and better understand Dada's European (and sometimes American) manifestations. Unlike their Futurist and Surrealist sisters, whose contributions were grudgingly accepted by male artists and writers, female Dadaists were able to join more readily in the movement's unified attack on social norms. And, because of their individual talents and insights, they did so in ways that were often quite different from methods adopted by their male counterparts."--Publisher's Web site.
Includes bibliographical references (pages 187-194) and index.
Emmy Hennings: from Cabaret singer to the first mama of Dada -- Gabrielle Buffet and Germaine Everling: Picabia's Cacodylic eyes -- Céline Arnauld: Parisian Dada's best-kept secret -- Juliette Roche: Dada scandals and scoundrels -- Hannah Höch: expanding the Dada network -- The woman Dadaist: the advantages of being a female Dadaist.
9781611174687
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn