Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Corrupt Federal Reserve : Carl Fredrik Reuterswärd

Corrupt Federal Reserve : Carl Fredrik Reuterswärd

Förlagsny häftad bok. Bokförlaget Arena. 1 uppl. 2010. 235 sidor.

Direkt från förlaget
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789178433322
Titel
Corrupt Federal Reserve : Carl Fredrik Reuterswärd
Författare
Reuterswärd, Carl Fredrik
Förlag
Bokförlaget Arena
Utgivningsår
2010
Omfång
235 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
179 x 240 mm Ryggbredd 22 mm
Vikt
789 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Carl Fredrik Reuterswärd är en utpräglad visual artist. Han gör förhållanden, tankar och idéer synliga. Texter och bilder vilar på en konceptuell grund vilket också är det är ingången i denna bok.

Corrupt Federal Reserve innehåller idéer av Reuterswärd. Oftast är det text, ibland bild, då och då i samspel. En viktig tråd är de många signaturerna. Genom åren använde Reuterswärd en rad pseudonymer: Charlie Lavendel, Simbert B Dill, Arnold Forel Pratt-Müller, Fridolin Vogelsang, Hannelore Schlunke, Kilroy m fl. Han skapade till och med en börs för pseudonymer! Lång som ett dragspel. Han förhöll sig till konstnärsnamnet som till stilen. Reuterswärd trädde fram som konstnär med ord, bild, aktioner i en tid då det unika konstnärskapet sattes högt. Han inte bara uppfann namn och skrev signaturer, vissa konstnärskap konstruerades noga. Vogelsang var en dissident från Tyska Demokratiska Republiken. Hans nerviga och avskalade teckningar dök upp på utställningar, där även hans tvilling Reuterswärd deltog. Reuterswärd uppfann inte bara konstnärer, men också olika konsthändelser, som lät tala om sig. En viktig del av hans verk var social interaktion. Även då den var passiviserande, som då hans alias Lavender lät sitt framträdande på Alléteatern 1963 inskränka sig till en sövande lavendeldoft.