Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Eget arbete - en kameleont i klassrummet. Perspektiv på ett arbetssätt från förskola till gymnasium

Eget arbete - en kameleont i klassrummet. Perspektiv på ett arbetssätt från förskola till gymnasium

Häftad bok. Studentlitteratur. 2005. 204 s. Häftad. 300 gram.

Mycket gott skick. Namn på titelsidan. Ett antal blyertsunderstrykningar.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9144035160
Titel
Eget arbete - en kameleont i klassrummet : perspektiv på ett arbetssätt från förskola till gymnasium
Författare
Österlind, Eva
Förlag
Studentlitteratur AB
Utgivningsår
2005
Omfång
204 sidor
Bandtyp
Häftad
Vikt
308 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Individuellt organiserat skolarbete – eget arbete – är ett arbetssätt som blivit allt vanligare i undervisningen. Detta antyder att eget arbete löser vissa praktiska problem, till exempel i samband med åldersintegrerad undervisning och ökad datoranvändning i klassrummen. Eget arbete har visat sig kunna anta skiftande former beroende på lärarens intentioner, ämnesfokus och elevernas ålder, men innehåller alltid inslag av elevers planering och ansvar. Trots arbetssättets genomslagskraft har forskningen kring eget arbete tagit fart först på senare år, vilket innebär att det inte blivit mångsidigt belyst och diskuterat förrän nu.
I antologin ges exempel på hur lärare resonerat när eget arbete införts och hur arbetssättet har utvecklats och förändrats över tid: Vad händer när eget arbete möter andra undervisningstraditioner? Kan eget arbete vara samarbete? Hur upplever barn och ungdomar i olika åldrar att planera och ”ta ansvar” för sitt lärande? Hur påverkas lärarrollen? Eget arbete granskas framför allt ur barn-, elev- och lärarperspektiv men även genom jämförelser mellan skolor. Merparten av kapitlen bygger på forskning, medan ett par kapitel består av mer personliga beskrivningar och reflexioner. Genom att på detta vis belysa eget arbete från olika utgångspunkter synliggörs både dess kärna och variationsrikedom.
Boken vänder sig främst till studerande inom lärarutbildningen och verksamma lärare från förskola till gymnasium.