-
Utmärkt undervisning : framgångsfaktorer i sv...
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2020. 327 sidor.
Nära nyskick. Oläst intryck. Ej namn el. dyl. Hel o. ren.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127827950
- Titel
- Utmärkt undervisning : framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning
- Författare
- Håkansson, Jan
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 327 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 165 x 240 mm Ryggbredd 28 mm
- Vikt
- 638 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad kännetecknar utmärkt undervisning? Vilken evidens finns för de olika pedagogiska strategier och metoder som används inom skolan?
I det här referensverket sammanfattas de tre senaste decenniernas viktigaste svenska och internationella forskning om undervisning. Boken bygger på författarnas fördjupade genomgång av ett mycket stort antal svenska och internationella forskningsöversikter från forskningsfronten om undervisning och lärande i klassrum och förskolor. Det är den mest omfattande studien hittills i Sverige inom detta område.
Nytt i denna reviderade utgåva är att innehållet uppdaterats utifrån aktuell forskning, lagstiftning och styrdokument. Detta innebär att även förskolan integreras som en självklar del av de olika skolformer boken tar upp – förskola, grund- och gymnasieskola samt vuxenutbildning.
Utmärkt undervisning ger en kunskapsgrund kring framgångsfaktorer som forskare enats om, faktorer som kan fördjupa och förfina konsten att undervisa och förbättra elevernas skolresultat och barnens lärande i förskolan. Boken vänder sig till studerande på samtliga lärarprogram, verksamma lärare, rektorer, utbildningspolitiker och alla som är intresserade av den svenska skolan i ett nationellt och internationellt sammanhang.
Daniel Sundberg är professor i pedagogik, med inriktning mot skolreformer och skolans inre arbete vid Linnéuniversitetet.
Jan Håkansson är professor i pedagogiskt arbete, med inriktning mot skolledning och skolutveckling, Högskolan Dalarna.
Sagt om boken:
"Ett ambitiöst och välkommet arbete för i första hand alla som rör sig inom pedagogikens mångfaldiga fält. Helhetsbetyg: 5."
Bosse Forsén, BTJ-häftet nr 18, 2020
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127827950 -
Normkritisk pedagogik - Perspektiv, utmaninga...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2019. 360 sidor.
Mycket gott skick. Bokrygg m. svagt läsveck. Inlaga m. initialer i blyerts. I övr. u.a.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144118086
- Titel
- Normkritisk pedagogik - Perspektiv, utmaningar och möjligheter
- Författare
- Björkman, Lotta
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2019
- Omfång
- 360 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 517 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Normkritisk pedagogik är ett begrepp som utvecklats i Sverige under 2000-talet. Begreppet har sina rötter i kritisk pedagogik, queerteori och intersektionella perspektiv och uppstod från början i en pedagogisk kontext som en reaktion mot det som beskrevs som en toleranspedagogisk inriktning på inkluderings- och värdegrundsarbetet i förskola och skola. Syftet är att utforska och ifrågasätta hur de normer och maktrelationer som skapar skillnad genom perspektiv och praktiker präglar lärandeinstitutioner och de som verkar inom dem.
Begreppet har fått stor spridning och utvecklats på olika sätt vilket har både positiva och problematiska aspekter. Normkritikens utbredning har bidragit till ett uppmärksammande och utvecklande av arbetet med mänskliga rättigheter på många olika samhällsarenor. Samtidigt har inlemmandet i en offentlig diskussion bidragit till en mainstreaming av begreppet vilket tömt det på viktigt kritiskt innehåll. Normkritik har även ibland kommit att uppfattas som en ny norm, en uppmaning att ’tänka rätt’ men utan att i grunden förändra.
I denna antologi diskuterar lärare, utbildare och forskare verksamma inom området hur begreppet har utvecklats teoretiskt och hur det används i pedagogisk praktik. Vilka erfarenheter har gjorts av de som försökt använda normkritiska perspektiv i undervisning och förändringsarbete genom åren? Texterna sätter åter fokus på normkritisk pedagogik. Antologins röster diskuterar detta på det perspektivskapande, problematiserande och hela tiden allt annat än perfekta och fullständiga sätt som det innebär att hela tiden försöka bli en normkritisk pedagog.
Boken vänder sig framför allt till studerande inom olika pedagogiska utbildningar samt till yrkesverksamma inom det pedagogiska fältet. Men boken kan även tilltala dem som generellt intresserar sig för utbildning, lärandeprocesser och makt.
Studentlitteratur AB 1 9789144118086 -
Mindmapping, minnesteknik, snabbläsning
Häftad bok. Seminarium. 1987. 129 sidor.
Mycket gott skick. Hel o. ren. Ej namn el. dyl.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9186328573
- Titel
- Mindmapping, minnesteknik, snabbläsning
- Författare
- Gregner, Bozze - Svantesson, Ingemar
- Förlag
- Vagnhärad : Seminarium
- Språk
- Svenska
Seminarium 9186328573 -
Ämnesdidaktik : en undervisningskonst
Inbunden bok. Norstedts. 1 uppl. 2010. 156 sidor.
Mycket gott skick. Ej namn el dyl. Kartonnageband.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789113022819
- Titel
- Ämnesdidaktik : en undervisningskonst
- Författare
- Bronäs, Agneta
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 156 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Vikt
- 349 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Detta är en grundbok som svarar mot det behov av ämnesdidaktiska kunskaper som tydligt uttrycks i propositionen till ny lärarutbildning.
Undervisning innebär en förändring av ett ämnesinnehåll. I ämnet finns en didaktisk möjlighet eller undervisningspotential som kan förverkligas i undervisning. En central del av lärarens skicklighet ligger i förmågan att förverkliga denna möjlighet och identifiera undervisningspotentialen.
Författarna presenterar en modell för ämnesdidaktik som stödjer lärare och blivande lärare i deras undervisningsgärning. Modellen är nyskapande och visar hur viktigt samspelet mellan det konkreta och det abstrakta är för att lärande ska ske. Undervisning definieras som en kooperativ konst; bland annat betonas vikten av samspel mellan lärare och elev. Modellens delar exemplifieras med verkliga undervisningssituationer. Teori och praktik blir till en helhet. Modellen blir det analysverktyg som hittills har saknats. Boken syftar till att lärarstuderande ska uppnå en tydlig professionalisering.
Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
Norstedts 1 9789113022819 -
Rethinking pedagogy for a digital age - princ...
Inbunden bok. Routledge. 3 uppl. 2020. 289 sidor.
Nära nyskick. Övre framkant med böjveck. Nyskick i övr.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780815369264
- Titel
- Rethinking pedagogy for a digital age - principles and practices of design
- Utgivningsår
- 2020
- Bandtyp
- (Paperback
- Språk
- English
Routledge 3 9780815369264 -
Skolledaren i fokus
Inbunden bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2011. 277 sidor.
ISBN 9789144076850
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKStudentlitteratur 1 9789144076850 -
Skolans kriser : historiska perspektiv på utb...
Inbunden bok. Nordic Academic Press. 1 uppl. 2021. 285 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i mycket gott skick. Inlaga u.a./i nyskick. Omslaget är lite veckat i övre kant moyt bokrygg, se bild.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789188909787
- Titel
- Skolans kriser : historiska perspektiv på utbildningsformer och skoldebatter
- Förlag
- Nordic Academic Press
- Utgivningsår
- 2021
- Omfång
- 285 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 151 x 227 mm Ryggbredd 23 mm
- Vikt
- 590 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Skolväsendet utvecklades explosionsartat i Sverige under 1900-talet. Från att stora delar av befolkningen saknat grundläggande utbildning fick alla barn tillgång till skola och efter avslutad skolgång möjligheter till eftergymnasial utbildning. Men med expansionen har också följt en kontinuerlig, ofta tillspetsad kritik där olika slags krisscenarier har målats upp. Politiker, forskare och debattörer har alla på olika sätt formulerat sitt missnöje med skolan.I Skolans kriser belyser en grupp forskare kontinuiteter och förändringar i kritiken över tid. De tar upp debattfrågor som sexualundervisning, skolans estetiska fostran, internationell skolstatistik och elevers skrivförmåga.Skribenterna uppmanar oss att reflektera över olika förväntningar som finns och den kritik som riktas mot skolan. Hur uppstår intrycket av kris i skolan? Vad har kritiken gällt och hur har den påverkat utbildningspolitiken? Det här är en bok som är angelägen för alla: politiker, lärare och den engagerade allmänheten.
Nordic Academic Press 1 9789188909787 -
Skriftspråksutveckling genom lek : Hur skrift...
Häftad bok. Natur & Kultur Läromedel. 1 uppl. 2002. 160 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9127722937
- Titel
- Lärare Lär Skriftspråksutveckling genom lek : Print on demand
- Författare
- Eriksen Hagtvet, Bente
- Förlag
- Natur & Kultur Läromedel
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 240 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Tidig skriftspråksstimulering handlar inte alls om att pressa barnen, utan om att fånga upp deras spontana intressen. Många barn finner stor glädje i att leka med bokstäver och ord långt innan den formella läs- och skrivundervisningen börjar. Det handlar inte om en färdighetsorienterad undervisning utan snarare om en lekläsning och en lekskrivning som hjälper till att avdramatisera läs- och skrivinlärningen i skolan.
Boken Skriftspråksutveckling genom lek ingår i Lärare Lär-serien som inspirerar, väcker debatt och för ut aktuell forskning inom pedagogik och lärande.
Denna titel är en beställningsvara, vilket innebär att den trycks först när en order läggs. Leveranstid är 5-8 vardagar. I övrigt är det ingen skillnad mot andra tryckta böcker.
Natur & Kultur Läromedel 1 9127722937 -
Lyckas som lärare
Häftad bok. Gleerups. 1 uppl. 2005. 128 sidor.
Nära nyskick. Namnad "Kicki" i blyerts.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9164622304
- Titel
- Lyckas som lärare
- Författare
- Birgitta Kimber
- Förlag
- Gleerups
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 128 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 320 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Förhållningssätt och ledarskap i klassrummet
Att lyckas som lärare är inte alltid så lätt. Vad menas då med att lyckas som lärare? Birgitta Kimber menar att det är:
Att skapa ett klimat i klassrummet som ger alla barn möjlighet att lära sig utifrån sin förmåga.
Att skapa den ro i rummet som är förutsättningen för lärande.
Att skapa ett tillåtande gruppklimat där eleverna ser och uppskattar att alla är olika.
Att bygga upp en grupp utifrån att alla känner sig välkomna och behövda.
Att barnen känner sig sedda och märker att läraren tror på att de klarar av saker.
Att man som lärare har roligt, tycker om sitt jobb och ser problem som utmaningar som man växer av.
Att man gör vad man kan istället för att säga det går inte, vi har inga resurser eller det elevunderlag vi har gör att vi inte kan lyckas lära dem något.
En god arbetsmiljö
Många lärare, skolkuratorer, skolpsykologer, skolsköterskor, föräldrar och elever pratar idag om den oro och otrygghet som råder i skolan. Denna oro visar sig på gruppnivå i form av stökiga klasser som försämrar arbetsmiljön för elever och lärare. Oron visar sig på individnivå i att barn har ont i magen eller bråkar, inte vill gå till skolan och faktiskt inte lär sig speciellt mycket trots att de inte har specifika inlärningssvårigheter.
Det finns många förklaringar till att så många skolor har problem med oro och otrygghet. Denna bok handlar främst om hur man kan ordna en bättre och tryggare arbetsmiljö för alla i skolan.
En god ledare
Nyckelpersonen är LÄRAREN. Birgitta Kimber berättar om sin stora tilltro till lärarens förmåga att skapa en miljö som främjar inlärning och ger trygga och glada elever. Hon grundar sig på det hon sett i skolan, på alla observationer hon gjort av lärare som arbetat i tunga områden och som trots minskade resurser lyckas skapa en trygg miljö som främjar inlärning. Dessa lärare har mycket att lära ut. De visar på den kraft som finns hos en god ledare. De har alla haft en vilja att utvecklas och har gärna prövat sig fram med nya metoder.
Lyckas som lärare ger en god grund för dig som vill utvecklas och lyckas som lärare.
Systemteori
Generell systemteori
Som lärare är det viktigt att se till att gränserna mellan lärare och elever är adekvata och att hierarkin är tydlig.
Processer
En process kan jämföras med att följa adekvata spelregler. Det handlar om hur man samspelar snarare än kring vad man samspelar. I skolan hamnar man lätt i negativa processer. Ett exempel: Eva arbetar som 49-lärare i SO. Hon har en elev, Anna, i skolår 8 som under lektionstid alltid pratar med sina klasskamrater eller i mobiltelefon. Följande inträffar minst en gång i veckan: Eva går igenom något för hela klassen. Anna stör genom att prata med en kompis. Eva ber Anna vara tyst. Anna tystnar men börjar snart prata igen. Eva säger till med hög röst. Anna tystnar men pratar snart igen. Eva blir arg och kör ut Anna. Anna kallar Eva för kärring och smäller igen dörren då hon går ut. Nästa lektion börjar på samma sätt som förra, osv. Här kan man säga att Eva och Anna är inne i en negativ process, och att de hela tiden förstärker det negativa istället för att bryta mönstret. Negativa processer drar ner stämningen, tar en massa energi och är föga uppbyggliga för eleverna.
Vad ska man då göra? Jo, man ska försöka vända den negativa trenden till en positiv. För Evas del innebär det att hon istället för att reagera på Annas dåliga beteende ska uppmärksamma då Anna gör rätt. Eva bör bemöda sig om att ge Anna uppmärksamhet då hon är tyst, och då hon gör det hon ska. Men om nu Anna aldrig gör rätt? Lugn, forskning visar att även elever med de svåraste beteendestörningar gör rätt ca 30 % av tiden.
Innehåll:
Social inlärningsteori
Var steget före
Målsätt lektionerna
Se till att dagen/lektionen är förutsägbar
Inledning och avslutning av en lektion
Upplägg av lektion. Skapa rörelseutrymme
Konkreta uppmaningar
Regler
Skapa ett lugnt, positivt klimat sprid glädje!
Musik
Massage
Rörelse/rörelserum
Humor. Glöm inte arbetskamraterna
Håll ordning. Visa att rummet är viktigt
Bjud på dig själv. Skratta med
Se varje elev
Personliga kommentarer
Loggbok
Ta i hand
Säg namnet och se i ögonen
Beröm istället för klander
Beröm allt som går att berömma, individ och grupp
Tacka, uppmuntra
Ställ krav
Åtgärdsprogram med framstegs- och framgångsjournal
Konflikthantering
Individuell och i grupp
Problem
Problemlösaren
Problemanalys
Problem blir mål
Målsättning, lösningsfokuserad
Se det positiva och möjliga i allt
Att skapa ett klass-/gruppklimat där alla trivs
Samarbetsövningar
Livskunskap
Stresshantering
Massage, avspänning, avslappning
Föräldrasamverkan
Hembrev
Kommunikation som förmedlar hopp
Samtal
Samtalsmetod och exempel på samtal som för framåt.
Gleerups 1 9164622304 -
Perception - nogle synspunkter. Arbejdstekste...
Häftad bok. Munksgaard. 2 uppl. 1971. 143 sidor.
Nära nyskick. ISBN: 8716084349
2. utgave, 1. opslag 1979Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKMunksgaard 2 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKW&W
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn