-
Nils Karlson-Pyssling
Inbunden bok. Rabén & Sjögren . Tredje uppl. 1950. 150 sidor.
Gott skick. Enstaka understrykningar och kryss med blyerts. Något fläckad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKRabén & Sjögren Tredje -
Prins Valiant
Inbunden bok. Stockholm : Carlsen/if. 1975. 96 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick. Boken är knappt öppnad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9151006995
- Titel
- Prins Valiant
- Författare
- Trell, Max - Foster, Harold - Westrup, Jadwiga P.
- Förlag
- Stockholm : Carlsen/if
- Utgivningsår
- 1975
- Språk
- Svenska
Stockholm : Carlsen/if 9151006995 -
Den 35 maj
Inbunden bok. Albert Bonniers Förlag. 1960. 96 sidor.
Gott skick. Namnad. Några fläckade sidor..
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKAlbert Bonniers Förlag -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789198084948
- Titel
- Lekfull matematik i förskolan
- Författare
- Anna Kärre
- Förlag
- Lärarförbundets förlag
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 166 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 320 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Matematiken finns överallt i förskolans vardag, inte bara när barnen lär sig räkna. Som pedagog behöver man bara ta på sig matematikglasögonen för att se den!
Med läroplanens mål i fokus vill Anna Kärre inspirera andra pedagoger att utveckla sitt matematikarbete. Hon beskriver hur hon och hennes kollegor har gått från skepsis till lustfyllt lärande, och hur de nu fångar upp barns matematiska funderingar mitt i vardagsrutinerna. I boken går hon också igenom matematikens olika områden och ger konkreta exempel på hur barnen i hennes förskola utforskar ämnet.
Anna Kärre är förskollärare, föreläsare och lärarutbildare. Hon har också deltagit i pilotprojektet Små barns matematik, arrangerat av Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM) vid Göteborgs universitet. 2011 fick hon Ulla-Britta Bruuns stipendium för att dokumentera sitt arbete med förskolematematik i praktiken.
Innehåll
FÖRORD
PROLOG
Hur många potatisar kan en spindel skala?
DEL I: Att upptäcka matematiken
Matematik, hm ... jo, men vi dukar ju ...
Att följa och analysera barns utveckling och lärande
Barn lär av varandra
Matematiken finns överallt!
DEL II: Matematikens olika områden
Sortera och klassificera
Rumsuppfattning
Mönster
Jämföra och mäta
Taluppfattning
EPILOG
Så fick jag matematikglasögon
LITTERATUR
Ytterligare författare: Kärre, Anna
Ytterligare fotografer: Kärre, Anna
Ytterligare redaktörer: Claesdotter, Annika
Ytterligare fotografer: Warne, Anders G
Ytterligare fotografer: Hult, Ingvar
Ytterligare fotografer: Westling, Stella
Ytterligare fotografer: Malmkvist, Siv
Ytterligare designers: Hamqvist, Maria
Ytterligare illustratörer: Lingensjö, Mari
Lärarförbundets förlag 1 9789198084948 -
Spår av teorier i praktiken
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2002. 131 sidor.
Nära nyskick. lite sliten i hörnen
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144022161
- Titel
- Spår av teorier i praktiken
- Författare
- Silwa Claesson
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 131 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Under senare år har flera yrkesutbildningar strävat efter att få vetenskaplig inriktning. Det har medfört att de blivit en del av universitet och högskola. Vad har det resulterat i? I boken får läsaren exempel på hur vetenskaplig strävan kan komma till uttryck i praktiken för lärare. Några pedagogiska och didaktiska teorier som varit aktuella under senare år presenteras - konstruktivism, det sociokulturella perspektivet och fenomenografi.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9789144022161 -
Den musiska människan : barnet, sången och le...
Inbunden bok. Stockholm : Runa. 1 uppl. 1991. 343 sidor.
Nära nyskick. Små nagg nederkant på ryggen.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9188298043
- Titel
- Den musiska människan : barnet, sången och lekfullheten genom livets faser
- Författare
- Bjørkvold, Jon-Roar - Carlberg, Hans
- Förlag
- Stockholm : Runa
- Utgivningsår
- 1991
- Språk
- Svenska
Stockholm : Runa 1 9188298043 -
Tanke, visa, språk : musisk pedagogik med bar...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2004. 152 sidor.
Nyskick. Något "skrap" på pärmen.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144035208
- Titel
- Tanke, visa, språk : musisk pedagogik med barn
- Författare
- Uddén, Berit
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 152 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 227 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Barn lär sig om livet genom att ta sig an det på ett musiskt sätt. De rytmiserar och sjunger begrepp och uttalar sina tankar högt samtidigt som de utför de handlingar som viktiga personer i deras omgivning ger dem inspiration till. All inlärning på muntlig grund sker på detta sätt. Hjärnan behöver organisera sina sinnesförnimmelser för att minnas upplevelser och lära av dem. Människans medfödda rytmiska kroppsförmåga möjliggör imitation och upprepning och sångförmågan gör det möjligt att ge ljuden känslomässig kvalitet. Dessa förmågor är grunden för talspråkets och tankens utveckling och får oss att lära genom att förstå. Skolningens tidiga koncentration på att sitta tyst och stilla för att lära sig läsa ”avprogrammerar” ofta dessa förmågor. Barnens sätt att lära måste vara utgångspunkt för pedagogiken i skola och förskola. De musiska medlen blir därmed centrala för barnpedagoger. Dagligt bruk av visa, lek och dans integrerat i övrig undervisning fordrar att alla lärare behärskar sin rytmiska kroppsrörelse och sin naturliga sångröst. Det gäller alltså för varje barnpedagog att återuppväcka sina medfödda musiska förmågor. Författaren visar i Tanke – Visa – Språk inte bara varför muntligt lärande barn använder musiska intrycks- och uttrycksformer för att lära, utan ger även underlag för ett didaktiskt tänkande för att kunna använda musisk pedagogik med barn.
Studentlitteratur AB 1 9789144035208 -
Gestaltandets utmaningar : forumaktiviteter o...
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2010. 185 sidor.
Gott skick. Understrykningar med gul markering.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144055763
- Titel
- Gestaltandets utmaningar : forumaktiviteter och lärande
- Författare
- Tomas Grysell - Katarina Winka - Margareta Erhardsson - Åsa Falk-Lundqvist - Christina Svens
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 185 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 284 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Stela strukturer och förtryck kan visa sig exempelvis vid handledning, möten, seminarier, och konferenser. Olika former av forumspel utvecklar medarbetares och studenters förmåga att uppmärksamma vad som pågår och deras kapacitet att agera i situationen. Deltagarna får i spelet möta verkliga dilemman och ges utrymme att med hjälp av lek och fantasi lösa dem.
Denna bok beskriver forumspel som pedagogisk metod i högskolan och som del av kompetensutveckling på olika arbetsplatser, till exempel skolor. Den ger bakgrunden till dramaformen och är en praktisk handbok om hur man går till väga. Här får du kunskapen som behövs för att bedriva forumspel i olika grupper. Författarna förmedlar övertygelsen: detta klarar du att arrangera och bedriva! På en webbplats finns ytterligare inspiration och hjälp till genomförande.
Gestaltandets utmaningar är en bok och webbplats för dig som student, högskolelärare, pedagogisk utvecklare, HR-ansvarig eller pedagogiskt verksam – med nyfikenhet på vad dramatisering kan göra för lärandet.
www.studentlitteratur.se/gestaltande
Studentlitteratur 1 9789144055763 -
Dialog, samspel och lärande
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2002. 344 sidor.
Nyskick. tunn blyertsanteckning på försättsbladet
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144041957
- Titel
- Dialog, samspel och lärande
- Författare
- Dysthe, Olga
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 344 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 485 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- En av de största utmaningarna inom utbildningsområdet är att hitta en lagom balans mellan individ och grupp, mellan en individualiserande undervisning och läroformer inriktade på samverkan. Skolan har fortfarande potential att vara både kulturbärare och skapare av en kultur som tolererar och värdesätter olikhet. Det innebär att skolan måste ge plats för individuella läroerfarenheter och samtidigt odla samverkansprocesserna. Hur detta ska göras i praktiken har med både lärosyn och didaktisk kompetens att göra. Dessa frågor tas upp i boken och exempel ges på en rad konkreta inlärningssituationer. I fokus står lärande i samspel med andra. Att få detta att fungera bra, det vill säga att resultatet faktiskt blir lärande, är en stor utmaning. En av de kritiska punkterna är vad som binder samman den enskildes erfarenheter med de andras. Den viktigaste länken mellan kollektiva och individuella erfarenheter är olika slags kommunikation, vilket gör språket till ett centralt tema. Samtidigt är det ofrånkomligt att använda ämnesövergripande metoder. Därför omfattar boken bidrag av författare från olika fackområden – pedagogik, psykologi och ämnesdidaktik. Boken är angelägen för alla som ägnar sig åt lärande, kulturförmedling och kunskapsutveckling och som vill skaffa sig en bättre insikt i kommunikations- och samspelsprocesserna samt i hur kvaliteten på dessa skulle kunna förbättras. Boken riktar sig i synnerhet till dem som ska bli lärare och handledare på alla nivåer i utbildningssystemet liksom andra som behöver pedagogisk kompetens i sitt arbete. Översättning: Inger Lindelöf
Studentlitteratur AB 1 9789144041957 -
Lektionen är helig : när undervisningen står...
Häftad bok. Lärarförbundets förlag. 1 uppl. 2011. 123 sidor.
Nyskick. oläst
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197902304
- Titel
- Lektionen är helig : när undervisningen står i centrum
- Författare
- Steinberg, John
- Förlag
- Lärarförbundets förlag
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 123 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 330 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Handen på hjärtat.
Pratar ni pedagogik i ditt arbetslag? Diskuterar ni metodik? Vet du vad kollegorna tycker är kvalitet och vad en lyckad lektion innebär? Startar lektionerna i tid? Och hur många avbrott blir det? Är undervisningen det centrala på din skola?
Huvudfrågan är: Varför lägger skolan ner så mycket energi på kringaktiviteter i stället för att satsa på undervisningen? Med enkla och jordnära övningar i sann gräv där du står-anda ger Lektionen är helig uppslag till övningar och diskussioner för den enskilda pedagogen och arbetslaget.
Författare till boken är John Steinberg, fil dr i pedagogik, tidigare rektor och författare till drygt 40 böcker om lärande, värderingar, skolutveckling och ledarskap. Idén till Lektionen är helig har sina rötter i hans vilja att hjälpa skolans personal att ta tag i sin arbetssituation och därmed höja skolans resultat.
Med boken vill han stärka pedagogernas självförtroende och återupprätta professionens status.
Innehåll:
Förord
Författarpresentation
Varför denna bok?
Skolans ursprungliga syfte
Du är viktig
Grundläggande antaganden
Skolutveckling som hård- och mjukvara
Praktiska råd om studieupplägg
Studieavsnitt I (Lektionen)
1. Startar ni i tid?
2. Hur ofta bryts schemat?
3. Hur ofta är eleverna på plats?
4. Hur ofta blir det avbrott?
5. Hur ser dina första fyra minuter ut?
6. Hur ser dina instruktioner ut?
7. När är eleverna fokuserade och koncentrerade?
8. Hur fördelar du din tid under lektionen?
9. Kan dina elever studieteknik?
Studieavsnitt II (Pedagogen)
1. Vad gör du på dagarna?
2. När hittar du elev-flow?
3. När hittar du ditt eget flow?
4. Hur använder du dina styrkor?
5. När blir du glad och stolt?
6. Vilka framgångar har du upplevt?
7. Hur bygger du positiva relationer?
8. Hur tränar du till ansvar?
9. Vilka är dina didaktiska utmaningar?
Studieavsnitt III (Arbetslaget)
1. Vad pratar ni om?
2. Vilka kompetenser finns i arbetslaget?
3. Vad menar ni med "lyckade" lektioner?
4. Vad menar ni med kvalitet?
5. Hur ger ni feedback?
7. Vilka metoder använder ni?
8. Vad vill ni studera tillsammans?
9. Hur tar ni vara på forskningen?
10. Vad läser ni?
11. Hur studerar ni en lektion? Del 1
12. Hur studerar ni en lektion? Del 2
13. Hur gör ni en classroom walkthrough?
14. Hur fungerar co-coachning för er?
Studieavsnitt IV (Skolan)
1. Vad fortbildar ni er i?
2. Hur många vuxna jobbar på skolan?
3. Finns det lärarkontinuitet?
4. Hur många projekt är på gång?
5. Hur många arbetsgrupper har ni?
6. Hur påverkas ni av skolans miljö?
7. Hur använder ni datorer och mobila verktyg?
8. Hur mycket bestämmer eleverna på skolan?
9. Var finns humorn?
Studieavsnitt V (Framtiden)
Hur går ni vidare?
Efterord
Referenser
Lärarförbundets förlag 1 9789197902304 -
Barn och naturvetenskap : upptäcka, utforska...
Häftad bok. Liber. 2 uppl. 2014. 200 sidor.
Nära nyskick. Färgade understrykningar på tre sidor. I övrigt oläst.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147114078
- Titel
- Barn och naturvetenskap : upptäcka, utforska och lära i förskola och skola
- Författare
- Elfström, Ingela
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 460 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken Barn och naturvetenskap behandlar de naturvetenskapliga ämnenas didaktik för förskolans och skolans tidiga år. Författarna tar fasta på de naturvetenskapliga forskarnas sätt att arbeta och jämför det med ett utforskande och undersökande arbetssätt med barnen. Teorier om lärande kopplas till praktiska exempel från förskolans och skolans arbete med naturvetenskap. Den tredje reviderade upplagan är utökad med ett kapitel med exempel på hur barn i förskola och grundskola utforskar biologisk mångfald i den egna lärmiljön.
Läs mer
Vad har naturvetenskap med lärande och barn att göra? En hel del faktiskt. Inom naturvetenskaplig forskning finns en lång tradition av utforskande, undersökande och experimenterande för att lösa forskningsproblem. Barn utforskar, undersöker och experimenterar också för att komma underfund med hur världen fungerar. Det finns stora skillnader, men även betydelsefulla likheter mellan hur en vetenskapsman arbetar och hur ett barn utforskar naturvetenskap i sin närmiljö. Författarna betonar vikten av tilltron till barns egen förmåga och tar avstamp i barnens eget utforskande.
Andra betydelsefulla områden som behandlas är produktiva frågor, olika sätt att påbörja projekt, materialets betydelse som den tredje pedagogen samt viktiga begrepp som pedagogisk dokumentation, mångfald, olikhet och utvärdering.
Läsaren bjuds att ta del av inspirerande exempel på hur man kan arbeta praktiskt och teoretiskt tillsammans med barn i olika naturvetenskapliga projekt.
Om författarna
Författarna Ingela Elfström, Bodil Nilsson, Lillemor Sterner Och Christina Wehner-Godée är eller har varit verksamma vid lärarutbildningen vid Stockholms universitet.
Liber 2 9789147114078 -
Om värden och omvärlden
Häftad bok. Liber. andra uppl. 2013. 266 sidor sidor.
Hyggligt skick. Några anteckningar på försättsbladet. Färgstrykningar i ett kapitel om 33 sidor.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147114603
- Titel
- Om värden och omvärlden : pedagogik i praktik och teori med inspiration från Reggio Emilia
- Författare
- Colliander, Marie-Anne
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 286 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 210 x 225 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 578 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur får man syn på det till synes självklara? I denna antologi fångas mötet mellan pedagogiken i Reggio Emilia och den svenska förskolepedagogiken – ett möte där professor Gunilla Dahlberg varit en drivande kraft.
Att försöka förstå och inspireras av Reggio Emilias pedagogiska filosofi har synliggjort den svenska pedagogiska praktiken och föreställningsvärlden kring barn och pedagogik. Läsaren får följa med på en pedagogisk inspirationsresa, i vilken historik blandas med en aldrig sinande framtidstro och där ord som förundran och entusiasm blandas med demokrati, jämställdhet och kreativitet. Här möter vi ett resursrikt och nyfiket barn, ett barn med lust och kraft att lära. Pedagogens arbete blir att lyssna, låta sig förundras och inspireras av barnens frågor och bli en medforskare, men också att utmana barnens kunskapande processer.
Flera av författarna använder sig av pedagogisk dokumentation som verktyg för att försöka förstå barns kunskapande. Personliga perspektiv blandas med konkreta erfarenheter i skilda pedagogiska rum och författarnas olika bakgrunder och intresse speglar den blandning av teori och praktik som har blivit ett signum för ”pedagogik i en föränderlig värld”. Det som förenar texterna är bland annat professor Gunilla Dahlbergs tankar kring teori och praktik – där teori ses som redskap för praktiker att konstruera förståelse för att kunna förändra praktiken.
Om författarna
Författarna är forskare, doktorander och praktiserande pedagoger som flera deltagit i olika forskningsprojekt med inspiration från de kommunala förskolorna i Reggio Emilia.
Liber andra 9789147114603
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn