-
Respekt för läraryrket
Häftad bok. Liber. 2 uppl. 2013. 208 sidor.
Gott skick. Boken är hel och fin men det finns gott om understrykningar och något hundöra
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789176565292
- Titel
- Respekt för läraryrket
- Författare
- Colnerud, Gunnel
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 208 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 336 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Respekt för lärarprofessionen behandlar två fundamentala verktyg eller förutsättningar för läraryrkets utövande: yrkesspråk och yrkesetik. Alla lärare har tillgång till någon form av yrkesspråk och yrkesetik, men frågan är hur gemensamma och användbara dessa är för vardagsarbetet. Boken diskuterar hinder och möjligheter för lärarprofessionens utveckling.
Läs mer
Resonemangen utgår från ett stort empiriskt material. Utifrån lärares egna berättelser, argument och diskussioner utkristalliseras såväl tillgång till som behov av att utveckla den yrkesspråkliga och yrkesetiska kompetensen. Boken identifierar och förklarar företeelser som är svåra att upptäcka i vardagsarbetet.
Lärarstudenter och utbildare får en sammanfattande framställning av de krav i yrkeslivet som lärarutbildningen bör motsvara. För enskilda lärare och lärargrupper är bokens innehåll en väg till professionell utveckling och ökat yrkeskunnande vad avser lärares pedagogiska arbete. Respekt för lärarprofessionen utgör ett bra underlag för att diskutera lärarprofessionalism och yrkeskompetens inom skilda lärarkategorier.
Respekt för lärarprofessionen är en reviderad och uppdaterad version av Respekt för lärare och Respekt för läraryrket, som under många år använts inom lärarutbildning och lärarfortbildning.
Om författarna
Gunnel Colnerud är professor i pedagogik och forskar bl.a. om läraryrket och dess moraliska dimensioner.
Kjell Granström var professor i pedagogik med speciellt intresse för lärares och elevers arbete i klassrummet.
Båda har bedrivit sin forskning vid Linköpings universitet.
Liber 2 9789176565292 -
Lärare av imorgon
Häftad bok. Lärarförlaget. 2001. 240 sidor.
Gott skick. Boken känns nästan oöppnad men det finns understrykningar och något hundöra
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185096770
- Titel
- Lärare av imorgon
- Författare
- Ingrid Carlgren - Ference Marton
- Förlag
- Lärarförlaget
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 240 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 142 x 210 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 380 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den första titeln i Pedagogiska magasinets skriftserie är skriven av pedagogikprofessorerna Ingrid Carlgren och Ference Marton. De har undersökt lärarrollens förändring och vilka utmaningar som möter lärare och elever i framtiden.
Vad skiljer morgondagens lärare från gårdagens? I framtidens samhälle kommer inte skolans huvuduppgift att vara kunskapsförmedling, utan att utveckla redskap för eleverna att själva förvärva kunskaper och kompetenser. Det finns inte längre något självklart rätt eller fel, och en viktig uppgift för läraren är att hjälpa eleverna att förhålla sig till detta.
Ofta ställs frågan hur man ska göra. Författarna vill hellre fråga vad man kan göra. I stället för att tala om undervisning vill de lyfta fram lärandet, i stället för val av metod vill de diskutera mål och resultat.
Lärare av i morgon kommer sannolikt att tänka mindre på hur de gör och mer på vad deras elever erfar, mindre på att hinna med läroboken och mer på att utveckla förmågor och förhållningssätt.
Innehåll:
Förord
Introduktion. Att pejla framtiden
Den undervisande människan
Skolan och informationsteknologin
Lärandets biologi
Hur blir framtiden?
Det professionella objektet
Bokens uppläggning
Del 1: Läraryrket
Lärares arbete
Sex bilder av lärares arbete
Att få eleverna att vilja
Vad ska eleverna göra och lära sig?
Olika läroplaner
Lärarbetets karaktär och förändring
Lärarbetets två sidor
Samhällsförändringar, skolreformer och lärares arbete
Läraryrkets progression
Lärares yrkeskunskaper och utbildning
Lärarutbildningen
Lärarnas professionalisering, deprofessionalisering och reprofessionalisering
Forskningen och lärarnas yrkeskunskaper
Del 2: Lärande och undervisning
Lärande
'Konsten att lära alla allt'
Studier av lärande
Undervisning
Lärandets ovillkorliga villkor
Vad lärare säger och vad lärare gör
Lärarens undervisning och elevernas lärande
'Världens bästa skola'
Bortom klassundervisningen
Del 3: Vart är vi på väg?
Det professionella uppdraget
Förändrad styrning
Ett förändrat kunskapsuppdrag
Bildning för informationssamhället
Skolan och uppdraget
Ett förändrat kunskapsbegrepp
Skolor av i morgon
Från hur till vad
Lärarnas professionella objekt
Lärarnas implicita kunnande
Att utveckla förmågor och förhållningssätt
Morgondagens lärande
Lärarna och upplysningsprojektet
Studerandemedlemmar i Lärarförbundet kan köpa "Lärare av i morgon" med studentrabatt av Lärarförbundet på sin högskolort.
Lärarförlaget 9789185096770 -
The study of language : an introduction
Häftad bok. Cambridge : Cambridge Univ. Press. 1985. 220 sidor.
Hyggligt skick. Boken är hel, omslag och sidor är oslitna men det finns gott om understrykningar och anteckningar i marginalerna
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 0521318777
- Titel
- The study of language : an introduction
- Författare
- Yule, George
- Förlag
- Cambridge : Cambridge Univ. Press
- Utgivningsår
- 1985
- Språk
- English
Cambridge : Cambridge Univ. Press 0521318777 -
Qualitative communication research methods
Häftad bok. Thousand Oaks : Sage. 3 uppl. 1994. 314 sidor.
Hyggligt skick. Innehåller mycket understrykningar och anteckningar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 0803935188
- Titel
- Qualitative communication research methods
- Författare
- Lindlof, Thomas R.
- Förlag
- Thousand Oaks : Sage
- Språk
- English
Thousand Oaks : Sage 3 0803935188 -
Perspektiv på skolutveckling
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2004. 149 sidor.
Nära nyskick. Det syns på omslagets framsida att det har öppnats men innehållet är i orört skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144040868
- Titel
- Perspektiv på skolutveckling
- Författare
- Folkesson, Lena
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 149 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 226 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att ställa frågor till och om sin egen praktik kräver mod. Det kan innebära en smärtsam process men leda till helt nya infallsvinklar och nya sätt att förstå, vilket i sin tur kan generera nya frågor. Så skriver författarna i den här boken och menar att dilemman och utmaningar hör till det som kännetecknar skolutveckling. Andra områden som tas upp i boken är strategier för skolutveckling, lärares förändrade villkor, rektors roll och skolutvecklingens drivkrafter. Begrepp som kollektiv respektive individuell kompetens och individuellt och kollektivt lärande problematiseras. Hur enskilda projekt kan bidra till enskild och kollektiv kompetensutveckling illustreras med konkreta exempel från olika skolutvecklingsprojekt.Denna bok är en produkt av individuellt och kollektivt lärande. Författarna har tillsammans i förtroendefulla, prestigelösa samtal utnyttjat den kraft som ligger i lärande i interaktion med andra. Det reflekterande samtalet har hjälpt dem att få den distans till den egna praktiken som krävs för att kunna se mönster i och generalisera ur praktiska situationer. Deras erfarenheter som lärare i förskola och skola har gett dem kunskap om och förståelse för lärares ”levda verklighet”, vilket mycket tydligt kommer till uttryck i boken och medför att läsaren lätt kan känna igen sig själv och sin egen arbetssituation i texten. Boken är avsedd för lärarutbildning och för kompetensutveckling av såväl skolledare som lärare för barn, ungdomar och vuxna.
Studentlitteratur AB 1 9789144040868 -
Lärande
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2007. 336 sidor.
Mycket gott skick. Lite nött i omslaget men sidorna är fina, släta och omarkerade.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144017815
- Titel
- Lärande
- Författare
- Knud Illeris
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 336 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 500 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vi lever i dag i ett kunskaps- och informationssamhälle där lärande har blivit centralt både för den enskilda individen och för samhället.
Lärande är en engagerande och kunskapsrik introduktion till både den traditionella och den allra senaste läroforskningen, samtidigt som den utgör ett självständigt bidrag till en ny och mer helhetsinriktad läroförståelse. Författaren behandlar de grundläggande frågorna kring lärandets processer och dimensioner, olika typer av lärande och det motstånd eller de blockeringar mot lärande som kan finnas. Den täcker in en rad ämnen av central betydelse för en helhetsförståelse: lärandets förhållande till kroppslighet, självuppfattning, motivation, kompetensutveckling, intelligens, lärostil, kön, livsålder, den moderna hjärnforskningen, undervisningsformer och utbildningspolitik samt skollärande, Internetlärande och lärande i arbetslivet.
Denna starkt reviderade och utvidgade utgåva ersätter författarens tidigare utgivna bok Lärande i mötet mellan Piaget, Freud och Marx (2001). Denna andra upplaga erbjuder läsaren en betydligt mer omfattande och grundligare behandling av ämnet, där Illeris mot bakgrund av både klassisk och modern läroteori presenterar sin syn på lärande.
Boken vänder sig till studenter i pedagogik och inom lärarutbildning samt verksamma lärare och skolledare i kompetensutveckling.
Andra upplagan
Översättning: Sten Andersson
Studentlitteratur AB 2 9789144017815
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn