-
Didaktikens carpe diem. Att fånga den didakti...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1999. 220 sidor.
Nära nyskick. En enstaka utsuddad blyertsmarkering. I övrigt nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144012586
- Titel
- Didaktikens carpe diem
- Författare
- Tomas Kroksmark
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1999
- Omfång
- 220 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I denna bok skriver ett antal lärare, skolledare och forskare om de nya didaktiska möjligheter som Lpo 94 har gett upphov till. Borta är centralstyrningen och i stället har den lokala skolans möjligheter till utveckling och förändring ökat. Det är lärare, skolledare och forskare som nu tillsammans, och på olika sätt, bidrar till att utveckla den goda skolans praktik.
Boken är en exempelsamling på vad som är möjligt att göra i skolan - inte sällan hållen i en kritisk-konstruktiv ton.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9144012586 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9140642011
- Titel
- Tjugotusen timmar
- Författare
- Lytsy, Anna - Skolporten
- Förlag
- Stockholm : Skolporten ; Malmö : Gleerup
- Utgivningsår
- 2003
- Språk
- Svenska
Skolporten; Gleerups 1 9140642011 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9144003331
- Titel
- Förskollärare
- Författare
- Sonja Kihlström
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 120 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 150 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna bok behandlar pedagogiken i förskolan ur förskollärarperspektiv. Inledningsvis ges en historisk tillbakablick på förskolläraryrkets framväxt i Sverige. Avsnittet avser att fördjupa förståelsen av yrket såsom det presenteras i de följande sex kapitlen. Författaren belyser förskollärarnas kompetens inom områden som rör förskolebarns utveckling och lärande.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9144003331 -
Lärande i mötet mellan Piaget, Freud och Marx
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2001. 259 sidor.
Mycket gott skick. Ett fåtal blyertsunderstrykningar och märke efter namnetikett på framsidan. I övrigt utmärkt skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144013272
- Titel
- Lärande i mötet mellan Piaget, Freud och Marx
- Författare
- Knud Illeris
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 259 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 350 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Grundtanken i denna bok är att allt lärande omfattar tre dimensioner som är integrerade med varandra: en kognitiv process, en psykodynamisk process och en social eller samhällelig process. De här tre lärodimensionerna representeras i sin klassiska form av Piaget, Freud och Marx.
Utifrån ett brett historiskt perspektiv som omfattar en rad teoretiska skolbildningar - som Frankfurterskolan, postmodernismen och namn som Vygotskij, Kolb, Bateson och Dewey - utvecklar författaren en spännande och integrerad syn på vad lärande innebär i dagens utbildningssystem och samhälle.
Författaren förenar i boken de klassiska teorierna om modern utbildningsteori till en helhetssyn på lärande samt visar hur detta läroperspektiv kan omsättas i praktiken.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9144013272 -
Skola och barndom : Normering, demokratiserin...
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2011. 191 sidor.
Nyskick. Nyskick. Boken är slutsåld på förlaget.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140676054
- Titel
- Skola och barndom : Normering, demokratisering, individualisering
- Författare
- Ingegerd Tallberg Broman (red.)
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2011
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 440 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det finns en stor förväntan på skolan idag. I en värld som kännetecknas av stor rörlighet, medialisering, teknifiering och ojämnt fördelade resurser ska skolan kunna möta och lösa samhälleliga problem och målsättningar vad gäller fostran, omsorg och utbildning av barn och unga. Skolans och lärarens ansvar för social fostran och värdefrågor är omfattande och har dessutom ökat på senare tid.
I den här boken undersöker författarna ett antal sociala och pedagogiska praktiker som exemplifierar skolans svar på dagens utmaningar. De olika kapitlen är delar i en komplex berättelse om ett förändrat samhälle, en förändrad barndom och om skolans samverkan med dessa nya förutsättningar. Varje kapitel kan läsas både som en berättelse om skolan och som en berättelse om barndom.
Författarna framhåller skolans betydelse för inkludering och förändrade sociala relationer. De visar också på brister vad gäller likvärdighet och på praktiker som ökar segregation och utsatthet. I boken beskrivs en barndom där det ställs krav på att barn ska vara kompetenta, självreflekterande, självutlämnande och egenansvariga. En ökad frihet i skolsystemet med betoning på individens rätt - och ansvar - att utöva aktivt medborgarskap åtföljs av en tydlig ökning av kontroll genom dokumentation och bedömning.
Författarna tillhör en forskargrupp vid Malmö högskola som här redovisar resultat från projektet "Mångkontextuell barndom: Skola, fritid, familj i förändring och gränsöverskridande".
Ingegerd Tallberg Broman är professor i pedagogik vid Malmö högskola.
Gleerups Utbildning AB 1 9789140676054
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn