-
Arbetsmiljö 2023 : aktuella författningar 1 j...
Häftad bok. Lars Åhnberg. 30 uppl. 2023. 172 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789188121493
- Titel
- Arbetsmiljö 2023 : aktuella författningar 1 januari 2023
- Författare
- Åhnberg, Lars
- Förlag
- Lars Åhnberg
- Utgivningsår
- 2023
- Omfång
- 172 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 11 mm
- Vikt
- 240 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Arbetsmiljö 2023 redovisar hela arbetsmiljölagen och arbetsmiljöförordningen i aktuell lydelse den 1 januari 2023.
Arbetsmiljö 2023 innehåller även ett 20-tal av Arbetsmiljöverkets mer allmänna arbetsmiljöföreskrifter:
• Systematiskt arbetsmiljöarbete
• Organisatorisk och social arbetsmiljö
• Arbetsplatsens utformning
• Första hjälpen och krisstöd
• Belastningsergonomi
• Buller
• Ensamarbete
• Minderårigas arbetsmiljö
• Gravida och ammande arbetstagare
• Anteckningar om jourtid, övertid och mertid
• Arbetsanpassning
• Användning av arbetsutrustning
• Byggnads- och anläggningsarbete
• Kemiska arbetsmiljörisker (ÄNDRAD)
• Hygieniska gränsvärden
• Åtgärder mot våld och hot i arbetsmiljön
• Arbete vid bildskärm
• Arbete med djur
• Arbete i stark värme
• Medicinska kontroller i arbetslivet (ÄNDRAD)
• Användning av personlig skyddsutrustning
Den nya utgåvan innehåller ett flertal ändringar i arbetsmiljölagen p g a anpassningar till EU:s marknadskontrollförordning.
Dessutom har ändringar gjorts i följande arbetsmiljöföreskrifter:
• ”Kemiska arbetsmiljörisker” (AFS 2011:19) fr o m 24 augusti 2023 och 5 april 2024
• ”Medicinska kontroller i arbetslivet” (AFS 2019:3) fr o m 5 april 2024
• ”Användning och kontroll av trycksatta anordningar” (AFS 2017:3) fr o m 30 maj 2022
• ”Hygieniska gränsvärden” (bilaga 1) (AFS 2018:1) fr o m 5 april 2024
Med Arbetsmiljö 2023 får du de viktigaste arbetsmiljöreglerna samlade på ett ställe i praktiskt A5-format på 172 sidor. Den är väl lämpad som prisvärt referensmaterial vid utbildning och som handbok för skyddsombud.
Lars Åhnberg 30 9789188121493 -
Arbetsrätt 2023 : aktuella lagtexter 1 juli 2...
Häftad bok. Lars Åhnberg. 53 uppl. 2023. 159 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789188121530
- Titel
- Arbetsrätt 2023 : aktuella lagtexter 1 juli 2023 - lagtexter och kommentarer till senast gjorda ändringar
- Författare
- Åhnberg, Lars
- Förlag
- Lars Åhnberg
- Utgivningsår
- 2023
- Omfång
- 159 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 220 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Arbetsrätt 2023 - 1 juli, redovisar hela den aktuella lagtexten i de ”vanligaste” arbetsrättslagarna:
• Medbestämmandelagen (MBL)
• Utstationeringslagen
• Lagen om anställningsskydd (LAS)
• Uthyrningslagen
• Främjandelagen
• Visselblåsarlagen
• Förtroendemannalagen
• Arbetstidslagen
• Semesterlagen
• Studieledighetslagen
• Föräldraledighetslagen
• Lagen om ledighet för näringsverksamhet
• Lagen om ledighet av trängande familjeskäl
• Lagen om ledighet för att pga sjukdom prova annat arbete
• Diskrimineringslagen
• Lagen mot diskriminering av deltid/visstid
• Sjuklönelagen
• Kvittningslagen
• Lagen om offentlig anställning (LOA)
• Lagen om rättegången i arbetstvister (LRA)
Arbetsrätt 2023 innehåller hela lagtexten i de arbetsrättslagar som ingår i lagsamlingen och kommenterar senast gjorda ändringar i dessa lagar.
Följande ändringar har trätt i kraft under 2023
Fr o m den 1 januari 2023:
• Ändringar i LAS p g a att den s k LAS-åldern, dvs rätten att kvarstå i anställningen höjs till 69 år.
Fr o m den 2 juli 2023:
• Följdändring i diskrimineringslagen p g a att benämningen grundsärskolan ersätts med anpassade grundskolan.
Den nya utgåvan innehåller även alla ändringar i LAS som trätt i kraft under 2022 och bl a innebär att:
• Begreppet saklig grund för uppsägning ersätts av sakliga skäl
• Ett utökat undantag från turordningen införs
• Anställningen består ej under tvist om ogiltighet av uppsägningen
• Turordningsregler införs vid sänkt sysselsättningsgrad (s k hyvling)
• Särskild visstidsanställning ersätter allmän visstidsanställning
• Anställningsavtal på heltid ska vara norm
• Uthyrda arbetstagare får ökade möjligheter till tillsvidareanställning
• Arbetsgivare får utökad skyldighet att informera om anställningsvillkoren, i t ex anställningsavtal, när anställning påbörjas
Med Arbetsrätt 2023 får du de viktigaste arbetsrättslagarna samlade på ett ställe i praktiskt A5-format på 159 sidor. Den är väl lämpad som prisvärt referensmaterial vid utbildning och som handbok för fackliga ombudsmän.
Lars Åhnberg 53 9789188121530 -
Lärande, skola, bildning
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 4 uppl. 2017. 759 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127818408
- Titel
- Lärande, skola, bildning
- Författare
- Lundgren, Ulf P. - Säljö, Roger - Liberg, Caroline
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 759 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 175 x 245 mm Ryggbredd 50 mm
- Vikt
- 1640 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Lärande, skola, bildning är en gedigen grundbok som belyser skolans historia och framväxt, samt ger en fördjupad inblick i det som idag utgör det svenska skolsystemet.
I denna fjärde utgåva av antologin har samtliga kapitel uppdaterats och ett kapitel om utbildningssociologi tillkommit.
Antologin är indelad i fem sektioner:
Skolan formas och blir till.
Lärande, undervisning och elevers utbildning.
Utbildning och den kulturella reproduktionen.
Utvärdering, bedömning och resultat.
Politisk styrning och skolans förändring.
I boken medverkar 19 författare från flera universitet. Den är i första hand avsedd för studerande på lärarutbildningen och för yrkesverksamma lärare, men vänder sig även till alla som vill veta mer om vår skola.
Natur & Kultur Akademisk 4 9789127818408 -
Stärk språket, stärk lärandet : språk- och ku...
Häftad bok. Hallgren & Fallgren. 1 uppl. 2006. 208 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789173828178
- Titel
- Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
- Författare
- Gibbons, Pauline
- Förlag
- Hallgren & Fallgren
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 208 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 436 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Slutsåld, se ny upplaga med ISBN 978-91-7382-866-6.
I STÄRK SPRÅKET STÄRK LÄRANDET utgår Pauline Gibbons från aktuell forskning och ger konkreta modeller för hur man kan arbeta både språk- och kunskapsutvecklande i olika ämnen. Boken vänder sig främst till lärare, från förskolan till gymnasieskolan.
Flerspråkigheten i den svenska skolan innebär en stor utmaning för lärare att skapa möjligheter för alla elever att nå målen i läroplaner och kursplaner. Mål som eleverna förväntas uppnå även om de ännu inte till fullo behärskar det undervisningsspråk de möter i skolan.
Andraspråksinlärning är en tidskrävande process och eftersom begrepps-, kunskaps- och språkutveckling är ömsesidigt beroende av varandra måste alla lärare, oavsett ämne, stötta eleverna så att de parallellt kan utveckla såväl sitt andraspråk som ämneskunskaperna. Gibbons framhåller här fördelarna och möjligheterna med att arbeta ämnesövergripande med både första- och andraspråkselever i klassrummet och visar på ett övertygande sätt, med många praktiska exempel, att en sådan undervisning är språkutvecklande för alla elever.
Alla exempel har så långt som möjligt anpassats till svenska förhållanden, av Carin Rosander från Nationellt centrum för svenska som andraspråk. Det gäller även uttalsavsnitten (som bearbetats av Inga Sjödin). På Nationellt centrums webbplats finns en studiehandledning till boken.
Författaren Pauline Gibbons, biträdande professor vid University of Technology i Sydney, har mycket bred erfarenhet av andraspråksundervisning i olika länder, med fokus på hur man integrerar språk- och ämnesutveckling.
Svenskt förord av Carin Rosander, Nationellt centrum för svenska som andraspråk.
Hallgren & Fallgren 1 9789173828178 -
Metodik för utvecklingsarbete & utvärdering
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 5 uppl. 2006. 447 sidor.
Mycket gott skick. I
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144038247
- Titel
- Metodik för utvecklingsarbete & utvärdering
- Författare
- Carlström Hagman, Lena-Pia
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 447 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 639 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna bok beskriver och diskuterar principer för och arbetsgång vid examensarbete och pedagogiskt utvecklingsarbete - från problemformulering till dokumentation. Boken som innehåller talrika exempel och praktiska förslag omfattar bl.a.:
kvantitativ och kvalitativ metod och deras tillämpningsområden
strategier för planering och genomförande av projekt o metoder för datainsamling och bearbetning av data
bearbetning av information från intervjuer, observationer, enkäter och olika gruppdiskussioner
råd för dokumentation.
Innehållet i denna omarbetade nya upplaga har anpassats till nya läroplaner och riktlinjer samt utökats med kapitel om kvalitetsutveckling, forskningsanknytning, handledning och seminarier som riktar sig till både studenter och yrkesverksam pedagogisk personal.
Boken är avsedd för examensarbete inom lärarutbildningen och näraliggande samhälls- och beteendevetenskapliga ämnen på C- och D-nivå samt för fortbildning och praktiskt utvecklingsarbete inom förskola och skola.
Femte upplagan
Studentlitteratur AB 5 9789144038247 -
Utmärkt skolutveckling : forskning om skolför...
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2016. 310 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127141940
- Titel
- Utmärkt skolutveckling : forskning om skolförbättring och måluppfyllelse
- Författare
- Håkansson, Jan
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 310 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 166 x 237 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 600 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I Utmärkt skolutveckling visar skolforskarna Jan Håkansson och Daniel Sundberg vilka strategier som kan lyfta skolors resultat. Det förs en omfattande internationell diskussion kring hur forskningen kan bidra till att utveckla skolan, både utifrån vetenskaplighet och beprövad erfarenhet. Boken Utmärkt skolutveckling förklarar vilka faktorer som är viktiga att arbeta med på olika nivåer – från politiker till skolhuvudmän, rektorer och lärare – för att vägleda skolor i rätt riktning. Centrala frågor i boken är:
• Vad vet vi egentligen om skolors olika resultat och vad som påverkar dessa?
• Vilka strategier finns för hållbara förbättringsprocesser och positiv resultatutveckling?
• Hur kan politiker, skolledare och lärare vända skolor i rätt riktning?
Utmärkt skolutveckling riktar sig främst till skolledare, lärare, skolhuvudmän och politiker som vill få vägledning i hur man kan förbättra skolors resultat.Det är en synnerligen gedigen och genomgripande genomgång av forskningsläget och vilka slutsatser man kan dra av det. Författarna är väl orienterade och förmår på ett intresseväckande sätt presentera fakta och slutsatser. De delger också läsaren egna reflektioner, så som att varna för ledarskapslitteratur som bortser från
sammanhang och levererar tips och råd i största allmänhet. De slutsatser som boken avslutas med - och som kan översättas till strategier för hållbar skolutveckling - är väl underbyggda. En utmärkt handledning att använda i alla sammanhang där förbättringsarbete pågår eller ska påbörjas.
Elisabeth Sörhuus, BTJ-häftet nr 13, 2016
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127141940 -
Utmärkt undervisning : Framgångsfaktorer i sv...
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2012. 309 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127133440
- Titel
- Utmärkt undervisning : Framgångsfaktorer i svensk och internationell belysn
- Författare
- Jan Håkansson - Daniel Sundberg
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 309 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 235 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 590 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Undervisning ska bygga på vetenskaplig grund, men vad innebär det i så fall? Vad finns det för forskningsstöd och evidens för de olika idéer, strategier och metoder som förekommer i skolan? Finns det till exempel några generellt hållbara principer och strategier för undervisning som är oberoende av ämne, elevernas ålder och de nationella och kulturella sammanhangen? Vilken betydelse har informations- och kommunikationsteknik (IKT), specialpedagogik och mångkulturalism?
Utmärkt undervisning handlar om vad vi kanlära från de viktigaste internationella och svenska forskningsöversikterna från de senaste två decennierna. De viktigaste forskningsresultaten kring lärarens betydelse, sambandet mellan undervisningsstrategier och elevers lärande och bedömningens roll belyses från flera olika perspektiv. Det är första gången en sådan översikt har gjorts i Sverige, och fram tonar en bild av lärarens yrkesidentitet i både ett internationellt och ett nationellt perspektiv.
Huvudtemat i Utmärkt undervisning är vad som kan anses vara god och framgångsrik undervisning. Författarnas grundsyn är att kunskapsutveckling inom undervisningsområdet bygger på en ömsesidig och långsiktig dialog mellan erfarenhetsgrundad och teoretiskt grundad kunskap.
Sammantaget ger Utmärk undervisning en översiktskarta som rektorer, lärare, lärarstudenter, utbildningspolitiker och en intresserad allmänhet kan navigera i.
Daniel Sundberg medverkade tillsammans med Caroline Liberg, Anne-Marie Körling, Jan Gulliksen och Johan Norman i ett Rundabordssamtal om den svenska skolan under SETT-mässan i april 2013. Se samtalet här.
Ytterligare författare: Håkansson, Jan
Ytterligare författare: Sundberg, Daniel
Ytterligare designers: Pennanen, Marja
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127133440 -
Undervisning i teori och praktik - en introdu...
Häftad bok. Fundo Förlag. 7 uppl. 2019. 107 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197558495
- Titel
- Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. 7:e upplagan
- Författare
- Lindström, Gunnar
- Förlag
- Fundo Förlag
- Utgivningsår
- 2019
- Omfång
- 107 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 165 x 240 mm Ryggbredd 7 mm
- Vikt
- 228 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur kan undervisning i olika utbildningar förstås och utvecklas?
Boken är en uppskattad storsäljare som utmanar och inspirerar lärare att utveckla sin undervisning och befrämja elevers lärande!
Boken innehåller även den engelska artikeln "Visible Teaching".
Alla människor som gått en utbildning har erfarenheter av undervisning.
Utbildning bedrivs inom de flesta områden i samhället och många yrkesgrupper har idag användning av grundläggande kunskaper om hur undervisningsuppdrag kan planeras, genomföras och utvärderas. Undervisning är en komplex aktivitet men enligt vår uppfattning går den att beskriva, analysera och förstå.
Undervisning syftar till lärande för någon och därför blir förståelsen av sambandet mellan undervisning och lärande en självklar utgångspunkt för hur pedagogisk verksamhet utformas.
Det pedagogiska område som behandlar undervisning benämns didaktik och innefattar både praktiska och teoretiska kunskaper.
I boken presenteras didaktiska begrepp, modeller och perspektiv som redskap för planering och analys av undervisning.
Undervisning beskrivs på en generell nivå och med hjälp av konkreta exempel visas hur allmändidaktiska begrepp och modeller kan användas i undervisning inom olika ämnen och kunskapsområden.
I den sjunde upplagan finns fler konkreta exempel på planeringar samt uppdaterade skrivningar, exempelvis rörande digitaliseringens påverkan på undervisning.
Visible Teaching. Perspectives on Teaching and Teaching Competence
Professional development in teaching, based on science and proven experience calls for professonal language. In this article, teaching and the complexity of teacher work are analysed to make teaching visible. General concepts and models for analysis are essential for reflection on teaching and for developing the teacher profession.
Teachers are expected to integrate and implement many aspects of teaching in practice. Visible Teaching takes the teachers point of view, where the relation; student, content, teacher and intentions are essential. Three general teacher competencies are presented, didactic competence distingues teachers from other professions related to human development and learning. Teacher practice is framed and dependent of context and conditions at hand, necessary in analysis and reflection on teaching.
Fundo Förlag 7 9789197558495 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789147113651
- Titel
- Kritiskt tänkande
- Författare
- Eriksson, Lars Torsten
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 269 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 145 x 210 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 350 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Utan tvivel är man inte riktigt klok är ett bevingat uttryck som visar att kritiskt tänkande är drivkraften för en hållbar samhällsutveckling. Att öka förmågan till kritisk analys är därför ett centralt mål för all utbildning från förskola till universitet. Men hur gör man egentligen för att tänka kritiskt?
Boken visar hur nya idéer skapas och prövas. Den digitala informationen och den globala rörligheten ökar vår förmåga att skapa nya lösningar, samtidigt som vår sårbarhet blottas. Boken reflekterar över olika situationer för problemlösning och beslut. Den presenterar tio praktiska verktyg för tillämpning av kritiskt tänkande. Checklistor och fördjupningsuppgifter ger dessutom möjlighet till diskussion i aktuella samhällsfrågor - för exempelvis lärare, journalister, jurister, socionomer, läkare, poliser och ekonomer.
Förmågan till kritisk tänkande kräver tid att mogna, varför boken passar utmärkt som följeslagare från början av en högskoleutbildning fram till det avslutande examensarbetet.
Den tredje upplagan av denna uppskattade bok har fått nya avsnitt om etisk prövning, norm-, bild-, statistik-, begrepps- och diskurskritik.
Om författaren
Lars Torsten Eriksson, professor emeritus, tilldelades 2017 års läromedelsförfattarpris Lärkan i kategori Universitet/Högskola av Sveriges Läromedelsförfattares Förbund.
Liber 3 9789147113651 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789144036670
- Titel
- Praktisk lärarkunskap
- Författare
- Långström, Sture
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 268 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 588 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Behöver du få svar på praktisk-pedagogiska frågor eller söker du en ny källa till inspiration för din undervisning? Kanske har den här boken just det du söker. Att undervisa kan vara lätt och roligt men aldrig enkelt. Det vet alla som varit verksamma en tid som lärare. Utan att på något sätt förringa behovet av mycket bra faktakunskaper ligger fokus i den här boken på kunskap som kommer till uttryck som förståelse, färdighet och förtrogenhet. Dessa kunskapsformer går i boken under den gemensamma benämningen praktisk lärarkunskap. Med det menas både centrala lärarkunskaper och metoder och arbetssätt. Den första delen av boken rör centrala lärarkunskaper och innehåller avsnitt om hur man planerar sin undervisning, om kommunikation och språk samt om konflikter i undervisningen. Dessutom diskuteras juridik för undervisare, utvecklingssamtal, läromedel samt utvärdering. I bokens andra del presenteras ett trettiotal metoder och arbetssätt – förmedlande, gestaltande, interaktiva och ”vetenskapliga” metoder – ur ett didaktiskt perspektiv. Författarna betonar också att trygghet, kunskap och glädje måste finnas med för att lärande ska kunna ske på bästa tänkbara sätt. Boken är skriven av undervisare för undervisare och vänder sig till olika slags lärare – allt från den som bara någon gång om året står inför en grupp till alla som studerar till lärare eller redan är verksamma i yrket.
Studentlitteratur AB 1 9789144036670 -
Handbok för grupparbete : att skapa fungerand...
Häftad bok. Studentlitteratur. 3 uppl. 2013. 286 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144082127
- Titel
- Handbok för grupparbete : att skapa fungerande grupparbeten i undervisning
- Författare
- Hammar Chiriac, Eva - Hempel, Anders - Forslund Frykedal, Karin
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 286 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 412 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Grupparbete är en vanligt förekommande arbetsform på alla nivåer i det svenska utbildningssystemet, från skola till universitet. Ofta används grupparbete som en av flera möjliga undervisningsformer utan att man funderar över dess möjligheter och konsekvenser. Ibland fungerar det väl och till belåtenhet för elever och studenter. Vid andra tillfällen uppstår mindre konstruktiva processer.
Mer kunskap om grupparbeten som arbetsform har efterfrågats, både av studerande och av lärare. I Handbok för grupparbete presenteras viktiga aspekter att tänka på vid arbete i grupp och vad som händer när arbetsformen används i undervisning. I denna tredje upplaga av boken har alla kapitel vidareutvecklats och aktualiserats. Dessutom har antologin kompletterats med några för boken nya aspekter som är av intresse och bör beaktas för att skapa fungerande grupparbete i undervisning, nämligen ledarskap och bedömning vid grupparbete.
Handbok för grupparbete vänder sig till alla som använder grupparbete som arbetsform, inom både universitet, högskola, skola och vuxenutbildning samt till dem som mer specifikt studerar grupprocesser inom olika utbildningsprogram. Även elever och studenter som ingår i någon form av studiegrupp, projektgrupp eller liknande kan ha stor glädje av bokens innehåll.
Studentlitteratur 3 9789144082127 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789144077284
- Titel
- Kommunikation i klassrummet
- Författare
- Jensen, Mikael
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 226 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm
- Vikt
- 340 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kommunikation är centralt i nästan alla mänskliga aktiviteter. I klassrummen är kommunikation en nödvändighet för att skapa ett positivt fysiskt och socialt klimat som grund för samspel och lärande. Det är dock möjligt att kommunicera på många olika sätt och forskningen, framför allt den internationella, kan nu visa vilka sätt att kommunicera som ger bäst resultat.
Trots att kommunikation är så centralt i undervisning har ytterst få böcker på svenska tagit ett helhetsgrepp om detta intressanta och viktiga ämne. Boken behandlar bl.a.:
kommunikationsmönster i klassrummet
känslors betydelse för kommunikation och lärande
gruppkommunikation och lärande
multimodal kommunikation i klassrummet
hur frågor används på ett optimalt sätt
hur tydlighet och visualisering fungerar som hjälpmedel.
Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare inom grund- och gymnasieskolan samt andra yrkesgrupper med intresse för kommunikation och lärande inom utbildning.
Studentlitteratur AB 1 9789144077284 -
Lärandets ordning och reda : ledarskap i klas...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2017. 221 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127818323
- Titel
- Lärandets ordning och reda : ledarskap i klassrummet
- Författare
- Samuelsson, Marcus
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 221 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 310 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Lärandets ordning och reda – ledarskap i klassrummet handlar om vad som rimligen kommer först: undervisning eller ordning och reda? Boken problematiserar en vanligt förekommande föreställning om att lärare först måste ha eller skapa ordning och reda, för att sedan kunna undervisa. Samuelsson visar att det kan vara tvärt om, samt hur undervisningen då kan bedrivas. Boken redogör för sex områden som ledare i klassrummet behöver tänka över och sedan förhålla sig till, för att undervisningen ska göra det möjligt för elever att utvecklas kunskapsmässigt och socialt. Att vara ledare i klassrummet innebär att arbeta förbyggande, långsiktigt, medvetet och tålmodigt.
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127818323 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789140684462
- Titel
- Lärande bedömning
- Författare
- Jönsson, Anders
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 224 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 380 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I den här boken ges ett särskilt perspektiv på bedömning. Det visar hur bedömning kan användas i lärandets tjänst, så att eleverna i skolan ges möjlighet att lära sig så mycket och så bra som möjligt. Med hjälp av aktuell forskning visas hur bedömningen kan stötta elevernas lärande på ett effektivt sätt. Boken försöker bland annat svara på följande frågor:
Hur kommunicerar man mål och kriterier till eleverna?
Hur tar man reda på vad eleverna kan i förhållande till mål och kriterier?
Hur hjälper man eleverna att utvecklas mot målen?
Hur kan man engagera eleverna i själv- och kamratbedömning?
Med hjälp av praktiska exempel anpassade till kursplanerna i Lgr11 visas flera olika sätt att bedöma elevernas prestationer. Bokens tredje upplaga har fått en ny, tydligare struktur. Den har också utökats med ytterligare exempel på forskning om formativ bedömning samt med förslag på hur man kan arbeta med exempelvis återkoppling och kamratbedömning. Den nya upplagan innehåller dessutom en diskussion om nationella prov, likvärdighet och sambedömning.
Anders Jönsson är docent i utbildningsvetenskap och är anställd som biträdande professor i naturvetenskapernas didaktik vid Högskolan Kristianstad.
Gleerups Utbildning AB 3 9789140684462 -
Betyg i teori och praktik, 3 uppl : Ämnesdida...
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 3 uppl. 2017. 216 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140692641
- Titel
- Betyg i teori och praktik, 3 uppl : Ämnesdidaktiska perspektiv på bedömning i grundskola och gymnasium
- Författare
- Nordgren (red.), Kenneth
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 216 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 350 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Betygsättning är en stor och omdiskuterad del av läraryrket. I den här boken ges en stabil och teoretisk grund för blivande och verksamma lärare. Med hjälp av praktiska och ämnesspecifika exempel omsätts teorier i vardagsnära resonemang om hur lärare kan genomföra bedömningar. Ambitionen är att främja en bedömning som utgår från vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
Boken innehåller en historisk orientering om betyg och bedömning, en belysning av myndighetsaspekten av betygsättning, en översikt över hur kategorier som genus och etnicitet speglas i betygen samt en kunskapsfilosofiskt grundad diskussion kring mål och betyg. Prov och provfrågor och deras betydelse för lärandet tas också upp. I boken finns även ämnesdidaktiska bedömningskapitel som rör svenska, engelska, matematik, NO, historia och samhällskunskap. En bilaga med frågor fungerar som stöd för lärarstudenter och lärare att reflektera över sin egen praktik.
I denna tredje reviderade upplaga är ett kapitel om återkoppling och formativ bedömning tillagt. Kapitlen är skrivna av forskare med lång erfarenhet av bedömning.
Kenneth Nordgren (red.) är utbildad gymnasielärare i historia och samhällskunskap och professor i de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik vid Karlstads universitet.
Christina Odenstad är utbildad gymnasielärare i samhällskunskap och religionskunskap, fil.lic. i statsvetenskap och arbetar som lektor på Rudbeck, gymnasieskolan i Sollentuna.
Johan Samuelsson är utbildad lärare i historia och religion och lektor i historiedidaktik vid Karlstads universitet.
Lena Börjesson är utbildad gymnasielärare i engelska och tyska och undervisar i språkdidaktik på lärarutbildningen vid Göteborgs universitet.
Maria Jansdotter Samuelsson är utbildad SO-lärare för åk 4–9, har doktorerat i religionsvetenskap och arbetar som forskare och lärare vid Karlstads universitet.
Katarina Kjellström är universitetslektor i matematikdidaktik med inriktning mot bedömning vid Stockholms universitet.
Ingrid Mossberg Schüllerqvist är utbildad lärare i svenska, religion och historiaoch är lektor i litteraturvetenskap vid Karlstads universitet.
Maria Åström är utbildad ämneslärare i matematik och NO för grundskola och gymnasium och har disputerat i naturvetenskapernas didaktik vid Linköpings universitet.
Agneta Grönlund är utbildad gymnasielärare i historia och samhällskunskap, fil.lic i statsvetenskap och arbetar som adjunkt vid Linköpings universitet.
Gleerups Utbildning AB 3 9789140692641 -
Läsning, skrivande, samtal : textarbete i sve...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2018. 226 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144120805
- Titel
- Läsning, skrivande, samtal : textarbete i svenska på gymnasiet
- Författare
- Bommarco, Birgitta
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 226 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 333 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Varje svensklärare har som sin uppgift att stödja och utveckla unga människors språk och genom läsning och samtal hjälpa till att vidga gränserna för deras omvärldsuppfattning. Det är en ansvarsfull uppgift som många gånger kan verka nästan omöjlig. I ämnesplanerna för gymnasieskolan ses arbetet med texter som det centrala i svenskämnet. Men vad innebär det att arbeta med texter? Hur kan man iscensätta aktiviteter som upplevs som meningsfulla, språkutvecklande, lustfyllda och kreativa och som samtidigt leder till kunskapsutveckling i språk och litteratur?
I boken ger författarna en mängd förslag på undervisning som öppnar upp för litteraturläsning och samtal, de presenterar aktiviteter som utvecklar elevernas skrivande samt diskuterar frågor som rör respons och bedömning. Författarna anlägger ett dialogiskt och analytiskt perspektiv på lärande och språkutveckling och visar hur en genomtänkt teori kan ligga till grund för stimulerande undervisning.
Den andra upplagan är uppdaterad med ytterligare aspekter på samtal om litteratur, vetenskapligt skrivande samt bedömning och betyg- sättning i svenskämnet.
Läsning, skrivande, samtal inspirerar till förändring och utveckling av svenskundervisningen på gymnasiets studie- och yrkesförberedande program och vänder sig till såväl blivande som verksamma lärare i svenska.
Studentlitteratur AB 2 9789144120805 -
Pedagogisk filosofi
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2007. 279 sidor.
Gott skick. Det finns överstrykningar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144018904
- Titel
- Pedagogisk filosofi
- Författare
- Stensmo, Christer
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 279 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Varje lärare bör bilda sig en uppfattning om de filosofiska frågor som utgör grunden för all pedagogisk verksamhet. Centrala områden som läraren bör söka svar inom är bland annat: skolans och pedagogikens uppgifter i samhället; stabilitet eller förändring; den pedagogiska verksamhetens etik och estetik; kunskap och den lärande människan; undervisningens vad och hur. Denna bok redovisar svar på dessa frågor från klassiska filosofer som Platon, Aristoteles, Locke, Kant, Rousseau. Pestalozzi, Marx och Dewey, men också modernare bidrag från Vygotskij, Piaget och Cherryholmes. Boken innehåller också ett avsnitt om fyra möjliga sätt att se på läroplaner.
I denna andra upplaga har avsnittet om pedagogik och teoretisk samt praktisk filosofi utvidgats. De senare årens starka intresse för Aristoteles innebär att avsnittet om denne omarbetats, liksom avsnittet om den ständigt aktuelle Dewey. Boken är avsedd för grundläggande utbildning i pedagogik vid universitet och högskolor.
Studentlitteratur AB 2 9789144018904 -
Inkludering och måluppfyllelse : att nå framg...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2012. 183 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147100880
- Titel
- Inkludering och måluppfyllelse : att nå framgång med alla elever
- Författare
- Persson, Bengt
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 183 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 258 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den svenska grundskolan genomgår under 2000-talets andra decennium de största förändringarna sedan 1960-talet. Nya läroplaner och en ny skollag där kunskapsmätning och konkurrens fått allt större betydelse innebär en ny förståelse av skolans uppgift. Samtidigt blir svenska elevers skolresultat allt sämre och skillnaderna mellan skolor ökar.
Bengt Persson och Elisabeth Persson inleder boken med att analysera bakgrunden till den här utvecklingen. Men bokens huvudsyfte är att visa på att det finns ljuspunkter som ger perspektiv åt den dystra bilden. I den lilla kommunen Essunga har man med hjälp av ett systematiskt och idogt förändringsarbete lyckats vända en negativ utveckling. På kort tid har man nått en tätposition bland landets kommuner när det gäller elevernas resultat på betyg och nationella prov. Genom ett inkluderande synsätt där särskilda undervisningsgrupper och nivågruppering lagts ner har allt fler elever getts möjlighet att lyckas.
Inkludering och måluppfyllelse vänder sig till blivande och verksamma lärare från förskolan till gymnasiet samt till specialpedagoger, fritidspedagoger och rektorer. Den kan med behållning läsas även av andra med intresse av skolans utveckling.
Om författarna
Bengt Persson är professor i specialpedagogik och Elisabeth Persson är universitetslektor i matematikdidaktik. Båda är verksamma vid Högskolan i Borås.
Liber 1 9789147100880 -
Lärande i praktiken - Ett sociokulturellt per...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 3 uppl. 2014. 280 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144101736
- Titel
- Lärande i praktiken - Ett sociokulturellt perspektiv
- Författare
- Säljö, Roger
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 280 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 228 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 420 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att omvärlden och den kultur en människa lever i har stor betydelse för hennes sätt att lära och utvecklas är de flesta lärare och pedagoger medvetna om. Men hur ser egentligen samspelet mellan lärande och omvärld ut? Och vilken inverkan har traditioner, förväntningar och den kommunikativa miljön på lärandet? Det är frågor av detta slag som Roger Säljö tar upp i Lärande i praktiken – ett sociokulturellt perspektiv, den första boken på svenska som tar upp detta fascinerande ämne.
Genom att betrakta lärande ur ett sociokulturellt perspektiv och börja långt tillbaka i mänsklighetens historia då kunskaper och tekniker började utvecklas på allvar, växer så småningom fram en bild av människans möjligheter och begränsningar som är både tankeväckande och samtidigt manar till handling i enlighet med de observationer som presenteras. Vad var goda läs- och skrivfärdigheter för femtio år sedan och vad krävs idag? Hur lär man i samhällen som inte använder skrift eller andra tekniker för att kommunicera? Hur formas vi av språk, teknik och kultur? Vår hjärna har inte blivit större eller mer väloljad under de senaste årtusendena, men det har inte hindrat vår förmåga att utveckla kunskaper och tekniker på ett häpnadsväckande sätt.
Lösningen på denna gåta är att vi utvecklar och bevarar en del kunskaper och insikter i huvudet och kroppen, och andra delar förlägger vi i alltmer sofistikerade redskap utanför oss själva. Som en följd av denna rastlösa utveckling ändrar sig hela tiden våra sätt att lära och tänka.
Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment. Denna tredje upplaga innehåller dock inga förändringar av innehållet jämfört med den andra upplagan.
Studentlitteratur AB 3 9789144101736 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789144009551
- Titel
- Svenskämnets historia
- Författare
- Thavenius, Jan
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1999
- Omfång
- 165 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 250 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Svenska språket och litteraturen har i över hundra år haft en framträdande plats i den allmänna bildningen, och svenska har under samma period varit skolans centrala ämne. I denna bok tecknas svenskämnets utveckling från 1800-talets mitt till våra dagar. Syftet är att fördjupa den professionella debatten om ämnets aktuella problem och framtid – något som inte minst borde vara av värde inom lärarutbildningen. I det senmoderna samhället har villkoren för skola och undervisning förändrats, och skriftspråket och litteraturen har fått konkurrens av nya medier. Det kan vara klokt att ta historien till hjälp för att fundera över den nya situationen.Boken ger historiska perspektiv på många aktuella frågor. Ska svenska främst vara ett språkämne eller ett litteraturämne? Är språkliga färdigheter viktigast eller bör ämnet framför allt lägga en grund för elevernas mänskliga mognad? Bör huvudvikten läggas vid språklig korrekthet eller vid elevernas språkutveckling? Är momentuppdelningen bäst eller kan undervisningen läggas upp kring teman och större frågor? Författarna diskuterar vidare de kanoniska litteratururvalens ställning, nationalspråkets uppgifter i det flerkulturella samhället och skolans inställning till de nya medierna.
Studentlitteratur AB 1 9789144009551 -
Selma Lagerlöf i mångfaldens klassrum
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2011. 176 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144059372
- Titel
- Selma Lagerlöf i mångfaldens klassrum
- Författare
- Molloy, Gunilla
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 176 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 11 mm
- Vikt
- 265 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I Selma Lagerlöf i mångfaldens klassrum får läsaren följa fyra klasser och deras arbete med en saga, en fabel, två noveller och en roman av Selma Lagerlöf. Elevernas läsningar, frågor och tolkningar av Lagerlöfs texter skapar lektionsinnehållet. Varför har sagan Bortbytingen inget lyckligt slut? Varför kunde inte Selma själv bjuda upp en kavaljer att dansa med på Sunnebalen? Och varifrån kom pengarna som räddar familjen från fattigdom i Kejsaren av Portugallien? I den här boken ger Gunilla Molloy tydliga exempel på hur en kreativ läsning av äldre texter kan fördjupa elevernas förmåga till narrativ fantasi och samtidigt utveckla deras läs- och skrivförmåga. Hon diskuterar även sambandet mellan metod och teori samt genrepedagogikens tillämpning på litterära texter. Hennes analys av lärarnas lektionsplaneringar och elevernas texttolkningar visar att motiv som förtvivlans mod, den djupaste vrede och den smärtsammaste kärlek är allmängiltiga för elever i dagens mångfaldsskola.Boken vänder sig främst till blivande och verksamma svensklärare i grundskolans mellanår, senare år och gymnasieskolan. Gunilla Molloy har 2011 tilldelats Karin Söderstipendiet. Priset delas årligen ut av Selma Lagerlöfsällskapet. Motiveringen lyder: Gunilla Molloy har med sin bok Selma Lagerlöf i mångfaldens klassrum, gjort viktiga insatser för att främja och öka intresset för Selma Lagerlöfs diktning hos barn och ungdomar i vår tid.
Studentlitteratur 1 9789144059372 -
Individ, skola och samhälle : utbildningsfilo...
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 4 uppl. 2004. 224 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127097995
- Titel
- Individ, skola och samhälle : utbildningsfilosofiska texter
- Författare
- Dewey, John
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 224 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 145 x 220 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 420 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Fjärde utgåvan
John Dewey (1859–1952) brukar anges som det främsta namnet inom amerikansk filosofi. Han arbetade också mycket med utbildningsfilosofiska frågor. Hans pedagogiska texter lade den teoretiska grunden för arbetet med att finna praktiska lösningar på 1900-talets pedagogiska problem. Dewey kallas ibland för den progressiva pedagogikens fader, men det vore kanske riktigare att kalla honom för den reflekterade pedagogikens viktigaste filosof.
De flesta pedagogiska riktningar har de senaste hundra åren på något sätt knutit an till hans texter. Under senare år har intresset för hans filosofi ökat över hela världen och är i dag större än någonsin. Han hävdade konsekvent att allt praktiskt pedagogiskt arbete hade sin teori och all pedagogisk teori borde prövas i praktisk pedagogik.
John Deweys namn finns med i alla filosofiska och pedagogiska handböcker, men det är kanske inte så många som har kommit i direktkontakt med hans egna texter. I denna antologi har de mest betydelsefulla och åberopade korta texterna förts samman till en bok. För urvalet och kommentarerna svarar professor Sven Hartman och professor Ulf P. Lundgren. I denna fjärde utgåva har kommentarerna uppdaterats och boken har kompletterats med en ytterligare uppsats av John Dewey (50 sidor).
Antologin är avsedd för lärarutbildningen och kurser i pedagogik.
Översättning Ros Mari Hartman, Sven Hartman, Alf Ahlberg
Natur & Kultur Akademisk 4 9789127097995 -
Nyanlända, interkulturalitet och flerspråkigh...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2017. 322 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147122660
- Titel
- Nyanlända, interkulturalitet och flerspråkighet i klassrummet - undervisning på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
- Författare
- Lahdenperä, Pirjo
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 322 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 559 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Nyanlända, interkulturalitet och flerspråkighet i klassrummet handlar om det praktiskt pedagogiska arbetet med nyanlända elever. Boken presenterar olika undervisningsformer, till exempel inkludering och språkstödjande undervisning, förberedelseklasser, studiehandledning, språkutvecklande lärarkommunikation och transspråkande.
Del ett presenterar tankemodeller kring interkulturell skolutveckling och flerspråkighet som ger en teoretisk ram för de mer praktiska delarna. Del två behandlar olika undervisningsformer och innehåller didaktiska diskussioner om hur man som lärare kan skapa en god lärmiljö för eleverna. I del tre presenteras didaktiska exempel hämtade från autentisk klassrumsinteraktion som är tänkta att ge inspiration. Boken bygger på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet samt på författarnas erfarenheter från forskning och praktik i skolorna. Merparten av författarna är själva flerspråkiga och arbetar aktivt med frågor som rör nyanlända elevers skolgång.
Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare. Den lämpar sig även väl för fortbildning av lärare, skolledare, annan skolpersonal, skolhuvudmän, politiker och beslutsfattare.
Om författarna
Redaktörer för boken är Pirjo Lahdenperä, professor emerita i pedagogik med inriktning mot styrning och ledning, och Eva Sundgren, professor i svenska språket med inriktning mot sociolingvistik, vid Mälardalens högskola.
Liber 1 9789147122660 -
Ethics and communication Global Perspectives
Häftad bok. Rowman & Littlefield. 2016. 225 sidor.
ISBN 9781783485987
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKRowman & Littlefield 9781783485987 -
Låt språket bära - Genrepedagogik i praktiken
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 4 uppl. 2015. 287 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789173828758
- Titel
- Låt språket bära - Genrepedagogik i praktiken
- Författare
- Johansson, Britt
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 287 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 169 x 239 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 587 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I den nya samlade läroplanen, Lgr 11, ställs höga krav på genrekompetens i alla ämnen. Låt språket bära ger läraren stöd i arbetet med texters olika syften, uppbyggnad och språkliga drag. Boken ger lärare det stöd de behöver för att eleverna framgångsrikt ska utveckla både språket och ämneskunskaperna.
I den nya, fjärde upplagan finns ännu fler anpassningar till Lgr 11, nya struktursteg och modelltexter och en ny genremedlem: Ej tidsordnad instruktion.
Boken stödjer lärare i arbetet med genrer och bearbetning av text i alla ämnen och fyller lärares behov av fördjupning i genrepedagogiken. Boken ger förståelse för hur man i den funktionella och tydliga modell som genrepedagogiken bygger på stöttar alla elever i att kunna förstå språk och ämne via lek, samtal och interaktiva övningar. I centrum står det funktionella perspektivet på lärande, interaktion samt lärarens arbete med att stötta eleverna i att förstå hur text skapas och byggs upp.
Olika genrer bearbetas genom beskrivningar av klassrumssituationer. Strukturer och språkliga drag som är viktiga att fästa fokus på i olika genrer beskrivs och hur lärare kan gå tillväga för att bygga upp ett metaspråk i klassrummet, ett språk för att tala om språk. I boken ges även exempel på bedömning som en naturlig del av vardagen och hur elevers lärande kan gynnas genom samarbete mellan lärare med olika språk- och kulturkompetens.
Exemplen är hämtade från undervisning i årskurserna 1–6 men innehållet kan lätt anpassas även till de senare årskurserna i grundskolan.
Denna titel har tidigare givits ut av Hallgren & Fallgren men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
Studentlitteratur AB 4 9789173828758 -
Flerspråkiga elever : effektiv undervisning i...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2017. 305 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127818750
- Titel
- Flerspråkiga elever : effektiv undervisning i en utmanande tid
- Författare
- Cummins, Jim
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 305 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 410 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Aldrig tidigare i historien har migrationen varit så omfattande. Denna nya situation påverkar skolan i världens länder på ett genomgripande vis. I en skolkontext som präglas av språklig, kulturell och religiös mångfald krävs undervisning som hjälper alla elever att nå sina mål. Med stöd i svensk och internationell forskning förklarar Jim Cummins, världens ledande forskare på området, vad lärare kan göra för att hjälpa flerspråkiga elever att lyckas. Boken stakar därmed ut vägen mot en likvärdig skola.
Det är alltså en bok som är mycket användbar för de flesta lärare, skolledare och skolpolitiker i Sverige. Boken har en bred ansats och behandlar flerspråkighet i skolan ur flera olika aspekter. Ett genomgående budskap är att det går att förändra även en mycket utmanande situation till det bättre med relativt små medel. Vidare menar Cummins att den traditionella tanken att ge flerspråkiga barn stöd för att klara en enspråkig skola måste förändras till en gemensam insikt om att vi har en
självklart flerspråkig skola, vilket innebär ett pedagogiskt skifte.
Karin Alvehus, BTJ-häftet nr 18 2017
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127818750 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789147131358
- Titel
- Litteraciteter och flerspråkighet
- Författare
- Aldén, Kristina
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2019
- Omfång
- 289 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 172 x 240 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 490 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Våra möjligheter att kommunicera har drastiskt förändrats med de senaste årtiondenas snabba teknologiska och demografiska förändringar. Det har blivit alltmer självklart att kommunicera på flera olika språk och med långt fler resurser än enbart ord eller papper och penna. I takt med att samhället förändras, omskapas också synen på litteracitet och vad som krävs för att kunna delta aktivt i vardagsliv, utbildning och samhällsliv.
Den här antologin innehåller artiklar av forskare och verksamma lärare som medverkade vid konferensen Symposium 2018 Litteraciteter och flerspråkighet. Författarna ger perspektiv på den mångfald av litteraciteter som alla lärare kan och behöver utforska tillsammans med sina elever. I varje artikel ges exempel på hur undervisningen kan anpassas så att den utifrån elevernas kommunikativa repertoar också uppfyller de krav som deltagandet i samhällslivet ställer på sina invånare.
Boken vänder sig till lärare, lärarstuderande, skolledare och beslutsfattare med intresse för att utforska, utveckla och anpassa undervisning och utbildning till dagens mångdimensionella värld av litteraciteter.
Om författarna
Redaktörer är Kristina Aldén och Aina Bigestans som båda arbetar vid nationellt centrum för svenska som andraspråk på Stockholms universitet.
Liber 1 9789147131358 -
Translanguaging : flerspråkighet som resurs i...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2018. 215 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127818729
- Titel
- Translanguaging : flerspråkighet som resurs i lärandet
- Författare
- Garcia, Ofelia
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 215 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 160 x 230 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 420 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- För dig som vill upptäcka translanguaging, ett nytt förhållningssätt till flerspråkighet och lärande ur både socialt och kognitivt perspektiv, är det här grundboken.
Ofelia Garcia och Li Wei beskriver i boken:
hur teorierna bakom flerspråkighet har utvecklats,
hur translanguaging förhåller sig till tidigare teorier och modeller för språkinlärning och flerspråkighetsutveckling,
hur translanguaging kan användas ur elevers perspektiv för inlärning såväl som ur lärares perspektiv för undervisning.
Boken inspirerar och sammanfattar vad flerspråkighet kan bidra med som en undersökande, nyskapande och omskapande kraft. Den vänder sig till alla lärare och studenter med anknytning till svenska som andraspråk.
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127818729 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789147122073
- Titel
- Flerspråkighet som resurs
- Författare
- Kindenberg, Björn
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 323 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 419 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I Flerspråkighet som resurs presenterar trettio författare sin forskning om och arbete med andraspråksutveckling och flerspråkiga elevers lärande. Bokens syfte är att visa hur flerspråkighet kan användas som resurs för undervisning i förskola, grundskola, gymnasium eller vuxenutbildning.
Författarna beskriver hur språk både lärs in och används i sociala sammanhang. Att studera situationer och språkanvändning kan vara mycket värdefullt för den som vill lära sig ett språk, och i boken ges flera exempel på detta både i skola och på arbetsplatser. Här beskrivs, bland annat med hjälp av det aktuella begreppet translanguaging, hur flera språkliga resurser kan stötta flerspråkiga elevers lärande.
Boken tar upp många aspekter av andraspråksutveckling och lärande, såväl uttal och grammatiska utvecklingsgångar som betydelsen av samtal, multimodalitet (bilder, gester, ljud och rörelse) och språk i skolans olika ämnen. Samtidigt visar författarna på det viktiga i att utgå från språkets enskilda delar samtidigt som man har en språklig helhetssyn. I boken beskrivs också olika teorier om andraspråksutveckling och hur dessa kan stödja lärare att utveckla den egna undervisningen.
Flerspråkighet som resurs vänder sig till blivande och yrkesverksamma lärare. Boken är användbar för lärare i såväl svenska som andraspråk som andra ämnen, liksom för skolledare och beslutsfattare som arbetar för att utveckla undervisningen för flerspråkiga elever.
Sagt om boken
"[...] Författarna har dels en helhetssyn på språkinlärning, dels fokus på de olika beståndsdelarna i språket, som uttal och grammatiska regler. Innehållet är inspirerande och de många metodtipsen kring utvecklande av förmågorna passar i flera olika sammanhang från vardagssituationer till ämnesundervisning. Flerspråkighet som resurs är användbar bok för lärare och andra språkintresserade - styrkan ligger i att beskriva möjligheterna i flerspråkighet och i den ökade språkliga medvetenheten i stället för bristfokus." Eeva-Stiina Sundén, lektör, BTJ-häftet nr 5, 2017.
Om författaren
Bokens redaktör Björn Kindenberg är medarbetare på Nationellt centrum för svenska som andraspråk vid Stockholms universitet, lärare i svenska som andraspråk och doktorand i språkdidaktik.
Liber 1 9789147122073 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789147099269
- Titel
- Språkarbete i alla ämnen
- Författare
- Hägerfelth, Gun
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 150 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 8 mm
- Vikt
- 208 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Språkarbete i alla ämnen handlar om språkets roll i skolans ämnesundervisning och lyfter fram olika aspekter på hur viktigt det är att språket uppmärksammas. Författaren grundar sig på den omfattande forskning som under många år drivits internationellt och som nu också fått gehör i de nordiska länderna. Boken rymmer både ett teoretiskt och ett praktiskt pedagogiskt perspektiv på språket.
I boken redogör och diskuterar författaren bland annat hur synen på språk och kommunikation har samverkat genom åren, hur vardagens språk skiljer sig från skolspråket, vad som kännetecknar skolspråk och hur språket kan uppmärksammas i den konkreta ämnesundervisningen på högstadiet och i gymnasieskolan.
Språk och ämnesinnehåll är två sidor av samma mynt, men med olika mynt i skilda ämnen. Båda sidorna av mynten behöver uppmärksammas i ämnesundervisningen. Självklart har alla lärare gedigna ämneskunskaper, men få har under sin utbildning fått insikt i det språk som skapar ämnena.
En utgångspunkt i denna bok är att elever under skoltiden ska kunna växa språkligt. I den här processen är det av pedagogiska skäl viktigt att alla elever utmanas både språkligt och kognitivt för att utveckla sitt språk. Men för att lyckas med detta behöver elever stöd och hjälp av lärare och av andra elever.
Språkarbete i alla ämnen riktar sig både till blivande och till verksamma ämneslärare i alla ämnen.
Om författaren
Gun Hägerfelth är fil.dr och har varit lektor i svenska med didaktisk inriktning vid lärarutbildningen i Malmö. Hon har många års erfarenhet av undervisning i grund- och gymnasieskolan och på lärarutbildningen. Författaren arbetar just nu med olika typer av kompetensutvecklingsprojekt för lärare i Svenskfinland. Hennes forskningsintresse gäller framför allt andraspråkselevers språkutveckling och lärande.
Sagt om boken
"Språkarbete i alla ämnen av Gun Hägerfelth är en bok som lyfter språkets roll i ämnesundervisningen i framförallt samhällsvetenskapliga och naturvetenskapliga ämnen men innehållet i boken kan lätt överföras till andra ämnen", skriver Nationellt centrum för svenska som andraspråk.
Liber 1 9789147099269
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn