-
Medicinska Ord (HC2)
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 5 uppl. 2009. 472 sidor.
Nära nyskick. Inga anteckningar eller understrykningar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144056470
- Titel
- Medicinska Ord
- Författare
- Bengt Lundh - Jörgen Malmquist
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 472 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 683 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Uppslagsboken Medicinska Ord (MO) är en modern medicinsk ordbok som förklarar de medicinska facktermernas betydelser. MO innehåller de klassiska termerna av grekiskt eller latinskt ursprung. Deras stavning är försvenskad enligt riktlinjer från Svenska Läkaresällskapets kommitté för medicinsk språkvård. I utvalda fall anges också latinsk stavning. Vidare är inriktningen att MO ska redovisa de viktigaste av det stora antalet termer som hämtats från medicinska och biologiska basvetenskaper. Termer från administration, odontologi och vetenskapsmetodik har också inkluderats, liksom namnen på de läkemedel som är i bruk i Sverige.
MO är mer än en ren ”översättning” av facktermer till ett ord eller uttryck i allmänspråket. Många uppslagsord är försedda med förklaringar som sätter in termen i sitt sammanhang och beskriver t.ex. ett organs funktioner, en sjukdoms symtom eller en läkemedelsgrupps verkningssätt. Förklaringarna har dock hållits korta för att begränsa omfånget och hålla boken hanterlig. MO har till skillnad från flertalet andra medicinska ordböcker ett stort antal förklarande bilder, placerade i nära anslutning till uppslagsordet.
MO riktar sig i första hand till alla dem som utbildar sig för olika yrken inom sjukvården och till dem som är lärare inom dessa utbildningar. Den är också avsedd för dem som redan är verksamma inom sjukvård och dess administration och tillsyn. Boken är vidare tänkt att vara till nytta för den majoritet bland allmänheten som kommer i kontakt med sjukvården som patienter eller som anhöriga till patienter, liksom för journalister, jurister m.fl.
Studentlitteratur AB 5 9789144056470 -
Saras värld (R5A7)
Häftad bok. XRTECHBOOK. 2011. 120 sidor.
Mycket gott skick. Biblioteksinplastad med stämplar, annars utan anmärkning.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789174373172
- Titel
- Saras värld
- Författare
- Åkerström, Ingrid
- Förlag
- XRTECHBOOK
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 120 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Saras värld är ett antal små berättelser om hur världen såg ut på den skånska landsbygden ur en femårings perspektiv i slutet på 1920 talet. Saras fantasifulla lek och förhållande till syskon kamrater och vuxna liksom samspelet mellan vuxna, släkt och grannar inom ramen för ett socialt samspel typiskt för bondesamhället vid denna tid skildras på ett ingående och målande sätt. Berättelsen innehåller händelser från livets alla skeden och hur födsel, sjukdom och död upplevs ur ett barns perspektiv. Berättelsen har på ett naturligt sätt kryddats med händelser hämtade från tidens lokalpress och historiska händelser enligt den lokala berättartraditionen. Boken ger läsaren tillfälle att för en stund tränga in i en sedan länge förlorad och på många sätt annorlunda värld.
XRTECHBOOK 9789174373172 -
Didaktiska studier - från förskola och skola...
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2008.
Mycket gott skick. Biblioteksinplastad med stämplar, annars utan anmärkning. Välbevarad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140664136
- Titel
- Didaktiska studier - från förskola och skola
- Författare
- Niklas Pramling (red.) - Ingrid Pramling Samuelsson (red.
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2008
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 337 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna boken finns inom kort att köpa som e-bok med ISBN 9789140685841 via nätbokhandeln.
Idag ökar kraven på att förskolan ska vara en pedagogisk verksamhet. Förskollärare förväntas arbeta med att utveckla olika sorters förmågor och kunskaper hos små barn. Förskolan har också en läroplan med strävansmål som ska vägleda verksamheten.
Hur kan lärare i förskolan, förskoleklassen och skolans första år arbeta målmedvetet pedagogiskt för att utveckla barns förståelse för olika aspekter av omvärlden? Hur utmanar och hjälper lärare barn att lära och hur svarar barnen på dessa utmaningar?
I den här boken beskrivs en teori (variationsteori) om barns lärande, och en modell för hur man kan arbeta med att utveckla barns olika förmågor. Ett antal fallstudier beskriver hur lärare försöker utveckla barns kunnande inom en rad olika områden eller "kunskapsämnen": matematik, skrift, musik, fonetik, naturvetenskap och sociala förmågor. De möjligheter och svårigheter som lärare stöter på då de försöker arbeta systematiskt och målinriktat med att utveckla små barns kunnande diskuteras.
Boken är främst tänkt för lärarstudenter med inriktning mot tidigare åldrar samt för redan verksamma lärare i förskola, förskoleklass och grundskolans första år.
Ingrid Pramling Samuelsson är professor i pedagogik med inriktning mot tidigare åldrar och Niklas Pramling är doktor i pedagogik, båda är verksamma vid Göteborgs universitet.
Gleerups Utbildning AB 1 9789140664136 -
Lärande bedömning (HD2)
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2009.
Mycket gott skick. Biblioteksinplastad med stämplar, annars utan anmärkning.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140666888
- Titel
- Lärande bedömning
- Författare
- Anders Jönsson
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2009
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 403 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I den här boken ges ett nytt perspektiv på bedömning. Det visar hur bedömning kan användas i lärandets tjänst, så att så många elever som möjligt lär sig så mycket och så bra som möjligt. Med hjälp av aktuell forskning visar författaren hur bedömning kan stötta elevernas lärande. Budskapet kan sammanfattas i fyra punkter:
Tydlig kommunikation gör att eleverna vet vad de förväntas kunna.
· Kontinuerlig bedömning, som en del av undervisningen, hjälper eleverna att nå målen genom att ge dem återkoppling både på vad de uppnått och hur de ska gå vidare.
· Utvärderingar efter avslutat avsnitt, visar vad eleverna klarade av och vad som kan bli bättre till nästa gång, både vad gäller elevernas insatser och lärarens undervisning.
· Elevernas kunskaper sammanställs med jämna mellanrum för att identifiera styrkor och svagheter, och planera för hur svaga områden kan stärkas.
· Med hjälp av praktiska exempel visar författaren också på flera olika sätt att bedöma resultat och vilket värde det har i olika situationer.
Anders Jönsson är filosofie doktor i pedagogik och är för närvarande anställd som lektor i utbildningsvetenskap vid Malmö högskola.
Gleerups Utbildning AB 1 9789140666888 -
Mästarlära - Lärande som social praxis (HD2)
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2000. 294 sidor.
Nära nyskick. Biblioteksinplastad med stämplar, annars utan anmärkning.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144010335
- Titel
- Mästarlära - Lärande som social praxis
- Författare
- Nielsen, Klaus
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 294 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 435 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna bok riktar sin uppmärksamhet mot en hävdvunnen form av lärande. När man går i lära hos en mästare är lärandesituationen identisk med tilllämpningssituationen. Mästarläran motverkar därmed den ”praktikchock” som i dag ofta präglar övergången från utbildning till arbete.Författarna utgår i boken från den traditionella mästarläran och diskuterar dess relevans i moderna pedagogiska sammanhang. Bokens första del presenterar Jean Laves teori om situerat lärande samt Hubert och Stuart Dreyfus teori om intuitiv expertkunskap. I en rad kapitel redovisas därefter hur mästarlära och liknande lärandeformer i dag faktiskt används inom olika områden: i utbildningen av smeder, idrottsmän, säljare, läkare, konsertpianister och forskare. I bokens sista del granskas de presenterade teorierna kritiskt och avslutas med en sammanfattande beskrivning av möjligheter, resurser och utmaningar i en miljö präglad av naturliga lärandesituationer. Boken är tänkt att ingå i undervisningen på universitet och högskolor. Den kan också bidra till diskussioner om lärande i andra grupper än de som direkt behandlas, t.ex. lärare, socialarbetare, sjuksköterskor och andra som vill förstå lärande som social praxis.Om man kan utveckla kunskaper och tekniker på det sätt människor kan, måste man också skapa sofistikerade mekanismer och miljöer för att bevara dem. Det är om dessa mekanismer och miljöer för att utveckla människor och kunskaper denna bok handlar. Ur Roger Säljös förord till den svenska utgåvan.
Studentlitteratur AB 1 9789144010335 -
Utbildningsvetenskap för grundskolans tidiga...
Inbunden bok. Natur & Kultur Läromedel. 1 uppl. 2011. 362 sidor.
Nära nyskick. Biblioteksstämplad på insidan, annars utan anmärkning.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127130050
- Titel
- Utbildningsvetenskap för grundskolans tidiga år
- Författare
- Persson, Sven
- Förlag
- Natur & Kultur Läromedel
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 334 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 164 x 235 mm Ryggbredd 31 mm
- Vikt
- 790 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- För att lärare och rektorer ska kunna förhålla sig till grundskolans förutsättningar och ta till vara dess möjligheter, krävs kunskaper om grundskolans nya uppdrag och riktning. I boken Utbildningsvetenskap för grundskolans tidiga år diskuteras och redogörs för hur globala och nationella strömningar om utbildningens syfte och mål är sammanflätade med vad som sker i klassrummet. Den grundläggande frågan är hur ett medvetet utbildningsvetenskapligt synsätt kan ge stöd åt pedagogers arbete – och därmed åt barns lärande i skolan.
Utbildningsvetenskap för grundskolans tidiga år tar ett samlat grepp om vad utbildningsvetenskap kan innefatta och är indelad i tre större sektioner:
• Perspektiv på skola och barndom
• Lärande, demokrati och ämnesdidaktik
• Styrning och villkor
Efter en genomgång av grundskolans framväxt, utveckling och nya utmaningar följer ett flertal kapitel som behandlar demokrati, olika ämnesdidaktiska inriktningar och estetiska läroprocesser. Den avslutande delen tar upp ledarskapets villkor, läroplanen som styrningsinstrument, bedömningsproblematiken i skolan och den fysiska miljöns betydelse.
Utbildningsvetenskap för grundskolans tidiga år är främst avsedd för studerande på grundlärarutbildningen och för fortbildning av verksamma lärare. Den riktar sig även till studerande inom utbildningsvetenskap med inriktning mot de yngre barnen, och till rektorer och förskolechefer.
Utbildningsvetenskap för förskolan följer förändringen av förskolan, från att vara en social och omsorgsinriktad verksamhet till att bli en del av utbildningssystemet. Den tar ett samlat grepp om vad utbildningsvetenskap kan bestå av och belyser frågor som: Hur påverkas verksamheten och dess personal av att förskolan nu fått en reviderad läroplan och blivit en egen skolform? Hur kan ett reflekterande utbildningsvetenskapligt synsätt ge stöd åt pedagogers arbete och därmed åt barns lärande i förskolan? Efter en genomgång av förskolans utveckling och barndomens historiska framväxt följer ett flertal ämnesdidaktiska kapitel. Avslutningsvis behandlas ledarskapets betydelse, arbete med dokumentation och bedömning samt förskolans fysiska miljö.
Boken är främst avsedd för studerande på förskollärarutbildningen och för fortbildning av förskollärare. Den riktar sig även till rektorer och förskolechefer.
Natur & Kultur Läromedel 1 9789127130050 -
Uppdrag undervisning : kunskap och lärande (H...
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2010. 247 sidor.
Mycket gott skick. Biblioteksinplastad med stämplar, annars utan anmärkning.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144051963
- Titel
- Uppdrag undervisning : kunskap och lärande
- Författare
- Carlgren, Ingrid - Eriksson, Inger - Lindberg, Viveca - Österlind, Eva
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 247 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 362 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken handlar om lärares professionella arbete och elevers lärande. Den är en vänbok till professor Ingrid Carlgren, vars djupa engagemang för utbildningsfrågor beskrivs av professor Ference Marton med orden: ”Hon är den enda människa jag känner som tycks vara beredd att leva och dö för den svenska skolan”. Hur kommer undervisning och utbildning av framtidens barn och unga att gestalta sig? Bokens författare utforskar olika aspekter av en skola i förändring och lärares professionella uppdrag. De olika kapitlen är indelade i fyra delar. Den första delen, Praxisutvecklande forskning, belyser relationen mellan utbildningsvetenskaplig forskning, undervisning och lärares profession. I den andra delen, Kunskapens innehåll, uppmärksammas skolans kunskapsinnehåll och det lärande som eleverna erbjuds. Den tredje delen, Eget arbete, behandlar självreglerande arbetssätt. I den sista, fjärde delen, Förändringar över tid, diskuteras hur samhälleliga förändringstendenser påverkar skolan och lärares arbete. Boken vänder sig till såväl lärarstudenter som verksamma lärare. Framför allt vänder sig boken till alla som är nyfikna på undervisning, kunskap och lärande!
Studentlitteratur 1 9789144051963 -
Texter - medier - kontexter : introduktion ti...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2006. 279 sidor.
Mycket gott skick. Biblioteksinplastad med stämplar, annars utan anmärkning.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144045153
- Titel
- Texter - medier - kontexter : introduktion till textanalys i svenskundervisningen på grundskolan och i gymnasiet
- Författare
- Heith, Anne
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 279 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 406 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I dagens medie- och konsumtionskultur är den tryckta boken inte längre det överlägsna mediet för att lagra och sprida texter. Med Internet och World Wide Web har nya verkligheter, umgängesformer och texttyper uppstått. En viktig fråga är hur medieutvecklingen påverkat svenskämnet. Dagens svensklärare bör vara förtrogna med skriftkulturen och dess historia, men även kunna reflektera över och kritiskt granska nya medieprodukter. I boken presenteras olika sätt att se på svenskämnet. Styrdokumenten granskas och relateras till frågan om vilken värdegrund som kan vara adekvat för ett sekulariserat, mångkulturellt samhälle som det svenska. Fokus sätts på skolans uppgift att verka för demokrati och jämställdhet utan att ge avkall på reflexion och kritisk granskning. Förslag ges på hur läraren i det praktiska klassrumsarbetet kan utgå från dagens medie- och konsumtionskultur. Berättarteknikens grunder presenteras, liksom olika texttyper, medier och analysredskap. Därutöver ges en översikt av teorier om litteratur, texttolkning och analys. Avslutningsvis presenteras exempel på analyser av texter med anknytning till konsumtions-, medie- och populärkultur. Boken vänder sig främst till blivande och yrkesverksamma svensklärare. Den riktar sig även till de som är intresserade av svenskämnets och litteraturvetenskapens förhållande till kultur, medieutveckling och kulturanalys.
Studentlitteratur AB 1 9789144045153 -
Interkulturell pedagogisk kompetens : integra...
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2013. 200 sidor.
Mycket gott skick. Biblioteksinplastad med stämplar, annars utan anmärkning. Välbevarad och knappt läst.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144094953
- Titel
- Interkulturell pedagogisk kompetens : integration i dagens skola
- Författare
- Hans Lorentz
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 287 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad är det som möjliggör samarbete mellan elever och mellan lärare och elever med olika kulturell, språklig, religiös eller etnisk bakgrund i dagens skola? En väg mot ökad integration är att lära sig mer om varför dagens samhälle är mångkulturellt, globalt och postmodernt.
Hans Lorentz beskriver i denna bok hur vi kan motarbeta förekomsten av främlingsfientlighet, diskriminering och mobbning. Det handlar om att både som lärare och elev gå igenom en pedagogisk process från dekonstruktion till interkulturell medvetenhet. Den innebär bland annat att analysera och problematisera våra uppfattningar om jag och världen. Genom att låta det bekanta och det obekanta mötas kan vi nå en förståelse av det annorlunda. Målet är en interkulturell pedagogisk kompetens.
Boken riktar sig till blivande och verksamma lärare och skolledare. Den ger ett nytt perspektiv till alla dem som är intresserade av interkulturella frågor och vill förändra skolan till att bli en central plats för positiva mångkulturella möten.
Studentlitteratur 1 9789144094953 -
Slöjda med barnen (HD2)
Inbunden bok. Västerås : Ica. 1987.
Nära nyskick. Hållbart biblioteksinbunden med stämplar, annars utan anmärkning. Verkar knappt läst.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789153411406
- Titel
- Slöjda med barnen
- Författare
- Sundsten, Berndt
- Förlag
- Västerås : Ica
- Utgivningsår
- 1987
- Språk
- Svenska
Västerås : Ica 9789153411406 -
Handbok i verkstadsteknik, Del I. Materiall...
Inbunden bok. Natur och Kultur. 1963. 399 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag saknas. Foto och illustrationer i sv/v, klb.+so,Tredje upplagan. Behandlar ämnen av central betydelse för alla tekniker inom mekanisk verkstadsindustri.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKNatur och Kultur -
En lat jävels guide till MVG i alla ämnen (HD...
Häftad bok. Frank förlag. 1 uppl. 2010. 79 sidor.
Nära nyskick. Biblioteksinplastad med stämplar, annars utan anmärkning. Verkar oläst.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197873161
- Titel
- En lat jävels guide till MVG i alla ämnen
- Författare
- Douglas Berglund
- Förlag
- Frank förlag
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 79 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 134 x 190 mm Ryggbredd 6 mm
- Vikt
- 120 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- *Så får du MVG i alla ämnen utan att plugga ihjäl dig
*10 enkla steg till hur du fixar MVG i allt
*Kul bok om hur du pluggar smart och effektivt
*Kan han så kan du. Lär dig Douglas egen pluggmetod
Ur innehållet:
Attityd
Att briljera muntligt
Do´s and Dont´s
Att plugga till prov
Att läsa en bok på 11 minuter blankt
Att skriva prov
Att redovisa
Att lära sig ämne för ämne
DOUGLAS BERGLUND (f.1992) är arton år och går tredje året på Östra Reals gymnasium. En lat jävels guide till MVG i alla ämnen är boken om hur han fixade MVG i allt.
Frank förlag 1 9789197873161 -
Pedagogiska magasinet nr. 1+2+3+4, 2004 (R6F...
Tidning, tidskrift. Lärarförbundet. 2004 uppl.
Mycket gott skick. Teman: Lärare som forskare, Estetiska lärprocesser, utstött, I religionens namn.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKLärarförbundet 2004 -
Pedagogiska magasinet nr. 3, 2012 (R6F7:1)
Tidning, tidskrift. Lärarförbundet.
Mycket gott skick. Tema: I digitaliseringens spår
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKLärarförbundet -
Pedagogiska magasinet nr. 1 2012 (R6F7:1)
Tidning, tidskrift. Lärarförbundet. 2012.
Mycket gott skick. Tema: Lek på fullaste allvar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKLärarförbundet -
Pedagogiska magasinet nr. 3 2005 (R6F1:9)
Tidning, tidskrift. 2005.
Mycket gott skick. Tema; Demokrati och delaktighet
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Pedagogiska magasinet nr 2 2005 (R6F1:9)
Tidning, tidskrift. 2005.
Mycket gott skick. Tema; Den mätbara skolan
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Lustpunkten : en bok om inlärning utan utbild...
Inbunden bok. Natur & Kultur. 1 uppl. 2006. 215 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127083073
- Titel
- Lustpunkten : en bok om inlärning utan utbildning
- Författare
- Åsa Moberg
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 215 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 145 x 210 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 378 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Johansson har ett stort fint hus och en stor fin bil. Men inget garage, så han bestämmer sig för att bygga ett. Johansson tar sig an uppgiften med stor energi. Han joxar, donar och trixar, han muttrar och mixtrar. Men det vill sig ändå inte riktigt med garagebygget. Texten i boken är sparsam, men i bilderna händer det så mycket att de blir som en berättelse i berättelsen. En slap-stick-historia som roar både barn och vuxna och som trots alla Johannsons motgångar får ett lyckligt slut. Ålder: 14 år
Natur & Kultur 1 9789127083073 -
Ett oändligt äventyr (R5A4)
Inbunden bok. Albert Bonniers Förlag. 2001. 411 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9100576778
- Titel
- Ett oändligt äventyr
- Författare
- Liedman, Sven-Eric
- Förlag
- Albert Bonniers Förlag
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 411 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 162 x 230 mm Ryggbredd 33 mm
- Vikt
- 822 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det sägs som en självklarhet att vi idag lever i ett kunskapssamhälle. Men vad är egentligen kunskap, närmare besett? I sin nya bok närmar sig Sven-Eric Liedman frågan på flera olika vis. Han visar hur världen tar form för det lilla barnet och understryker språkets avgörande roll i allt kunskapssökande. Han hävdar att alla de mångskiftande mänskliga kunskaperna i grunden är praktiska, t o m den mest abstrakta matematik. Han visar på skillnaden mellan den artificiella intelligens som datorn besitter och den mänskliga intelligensen, och gör en grundläggande distinktion mellan information och kunskap. Han polemiserar mot föreställningen att kunskap kan snabbinhämtas och påpekar att nya upptäckter ofta görs på oförutsägbara omvägar. Han analyserar kunskapens förhållande till makten och till pengarna, och han ställer avslutningsvis frågan om det är meningsfullt att tala om visdom idag och vad den i så fall har att göra med våra vanliga kunskapsområden. 1997 fick Sven-Eric Liedman Augustpriset för I skuggan av framtiden. Med sitt långa historiska perspektiv och sitt tydliga fokus på vår tids stora frågor har Ett oändligt äventyr alla förutsättningar att bli en lika betydelsefull och användbar bok för många läsare en inspirerande guide i dagens motsägelsefulla och förvirrande verklighet."I mediernas osorterade värld finns inga gränser mellan det trovärdiga och partsintresset, insikten och fördomen, den sakliga upplysningen och reklamen, det snyltande medlidandet och inlevelsen. Både barnet och den vuxne måste skaffa sig redskap att hävda och utveckla sin egen välgrundade mening mitt i mångfaldens kaos. Hur detta skall ske är en av de stora kunskapsfrågorna."Ur Ett oändligt äventyr
Albert Bonniers Förlag 9100576778 -
Kort om kroppen : en biologisk beskrivning av...
Häftad bok. Ala. 2019. 31 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 917670016x
- Titel
- Kort om kroppen : en biologisk beskrivning av människan
- Författare
- Göransson, Kerstin - Wallgren, Annika - Bergman, Solveig - Ellesson, Ingegerd
- Utgivningsår
- 2019
- Språk
- Svenska
Ala 917670016x -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
-
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
-
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
-
Svenska i skolan 15/83 - Litteraturpedagogik...
Tidning, tidskrift. Stockholm : LiberUtbildningsförl. 1983.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9140709213
- Titel
- Litteraturpedagogik
- Förlag
- Stockholm : LiberUtbildningsförl
- Utgivningsår
- 1983
- Språk
- Svenska
Stockholm : LiberUtbildningsförl 9140709213 -
Projektpsykologi : en introduktion (R5A6)
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2005. 185 sidor.
Mycket gott skick. Biblioteksinplastad med stämplar, annars utan anmärkning. Läst, men välbevarad. Inga anteckningar eller dylikt.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144016757
- Titel
- Projektpsykologi : en introduktion
- Författare
- Rapp Ricciardi, Max
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 185 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 287 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- En växande andel medarbetare på företag och i organisationer arbetar i projekt. Länge har uppmärksamheten enbart riktats mot projektens tekniska, administrativa och organisatoriska aspekter, medan de psykologiska aspekterna har kommit i skymundan. Denna bok lanserar termen ”projektpsykologi”, med syfte att öka förståelsen för och ge vägledning i hanterandet av mellanmänskliga problem i projektarbete. I boken belyses två olika projekt i vilka olika projektpsykologiska fenomen tydligt framträder. Projektarbetet beskrivs utifrån professionella medarbetares berättelser. Värdefulla erfarenheter och insikter presenteras om den dynamik som finns i projektbaserat arbete. Den mellanmänskliga problematik som kan uppstå i projektarbete diskuteras utifrån organisationsteori, praktisk projektledningslära och psykologi.
Boken riktar sig till universitets- och högskolestudenter, i första hand på de personaladministrativa och systemvetenskapliga programmen samt till studenter på tekniska högskolor och handelshögskolor som studerar projektledning. Boken är också lämplig för yrkesverksamma projektledare och medarbetare i alla typer av projekt.
Studentlitteratur AB 1 9789144016757 -
Introduktion till socialpsykologi (HCD1)
Häftad bok. Lund : Studentlitteratur. 1990. 272 sidor.
Nära nyskick. Oläst.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144314310
- Titel
- Introduktion till socialpsykologi
- Författare
- Angelöw, Bosse - Jonsson, Thom - Rydh, Tomas
- Förlag
- Lund : Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 1990
- Språk
- Svenska
Lund : Studentlitteratur 9789144314310 -
Pedagogik för 2000-talet (HCD1)
Inbunden bok. Natur & Kultur. 1 uppl. 2000. 308 sidor.
Nära nyskick. Verkar oläst, dock namnad på insidan. Annars utan anmärkning.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127073074
- Titel
- Pedagogik för 2000-talet
- Författare
- Henry Egidius
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 308 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Vikt
- 525 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Under 1900-talet har en ny sorts pedagogik tagit form. Parollerna har blivit självstyrt lärande, uppgiftsbaserat lärande och delaktighet – fokus riktas alltså på «lärande« och inte längre på «inlärande«. Nya tekniska möjligheter, satsning på kvalitetskontroll, kompetensutveckling och livslångt lärande är omständigheter i tiden som påverkar pedagogikens utveckling. Författaren menar att vi nu, vid millennieskiftet, söker förverkliga många av de tankar som tog form redan under franska revolutionens dagar. Därför bildar också Jean-Jacques Rousseau en utgångspunkt i denna boks första del, en översiktlig beskrivning av den moderna pedagogikens förgrundsgestalter. Tonvikten i framställningen ligger dock vid moderna portalfigurer, exempelvis Montessori, Steiner, Freinet, Dewey, Vygotskij, Bernstein, Piaget och Bruner, som alla sätts in i ett historiskt sammanhang.
Hur samhällsutvecklingen och dessa pionjärers arbete har lett fram till ett pedagogiskt nytänkande skildras i bokens andra del. Här ges en mycket konkret framställning av nya pedagogiska angreppsätt och arbetsmetoder. Vi möter bl a PBL (problembaserat lärande), casemetodik, nya former för kompetensbedömning, utvärdering och kvalitetssäkring Bokens första del är en revidering och omstrukturering av Riktningar i modern pedagogik, den andra delen är helt nyskriven.
Boken riktar sig till lärarutbildningar, pedagogikstuderande och intresserade av pedagogisk utveckling och ledarskap.
Henry Egidius
har mångårig erfarenhet inom pedagogisk forskning och lärarutbildning. Han har även utarbetat ett flertal referensverk inom psykologi, pedagogik och psykoterapi.
Natur & Kultur 1 9789127073074 -
Praktisk gruppsykologi (HCD1)
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1994. 152 sidor.
Nyskick. Oläst
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144386713
- Titel
- Praktisk gruppsykologi
- Författare
- Carin Mathiasson
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1994
- Omfång
- 152 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 250 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Våra relationer till arbetskamrater, ledning och den organisation vi arbetar i har stor betydelse för vårt psykosociala välbefinnande. Ett genomgående tema i denna bok är att vi alla bär med oss vår livshistoria in i arbetslivet och att denna präglar vårt förhållande till arbetskamrater och auktoriteter. För att kunna påverka hur väl vi fungerar i grupp krävs förståelse för de komplicerade psykologiska processer som uppträder i arbetsgrupper. Bland annat fordras kunskap om gruppens betydelse för individen, frihet och trygghet i arbetsgrupper, organisationsstrukturens betydelse, ledarskap, konflikt och samarbete samt kommunikation. Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9789144386713 -
Undervisningslära (HCD1)
Inbunden bok. Norstedts. 1952.
Mycket gott skick. Skyddsomslag saknas. Understrykningar i delar av boken, annars välbevarad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKNorstedts. -
Lära till lärare - Att utveckla läraryrkets o...
Häftad bok. Skrifter från Instutionen för Pedagogik nr 2, 2006, Högskolan i Borås. 2006. 208 sidor.
Nära nyskick. Oläst eller mycket varsamt läst.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKSkrifter från Instutionen för Pedagogik nr 2, 2006, Högskolan i Borås
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn