-
Känsliga frågor, nödvändiga samtal : att lära...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2021. 245 sidor.
Nära nyskick. Innehållet är i nyskick. Omslaget har några ytterst små skavanker som inte är större än att den skulle säljas som ny i bokhandeln.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144137346
- Titel
- Känsliga frågor, nödvändiga samtal : att lära om och av kontroverser
- Författare
- Flensner, Karin K.
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2021
- Omfång
- 245 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 245 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 537 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att ge plats för att bearbeta motsättningar och konflikter är en viktig del av skolans uppdrag. Skolan är en av de viktigaste arenorna för byggandet av framtidens samhälle, och därför behöver ungdomar få resurser och verktyg för hur de ska hantera och förhålla sig till den mångfald och de åsiktsskillnader som präglar dagens samhälle och som de möter i medier och andra vardagliga sammanhang.
I antologin Känsliga frågor, nödvändiga samtal diskuteras hur lärare kan bemöta känsliga frågor samt hur dessa frågor förstås i aktuell forskning och relaterar till skolans styrdokument.
I både skola och samhälle kan frågor som berör yttrandefrihet, klimatförändringar, genus, rasism, migration, populism och religion, men också civil olydnad, artificiell intelligens, mänskliga rättigheter och resursfördelning skapa häftiga reaktioner och ibland konflikter. Oavsett vad vi tycker i dessa laddade frågor är det nödvändigt att vi lär oss bygga våra resonemang på vetenskapligt belagd kunskap och att vi kan skapa ytor där olika åsikter kan diskuteras i skolan.
Bokens målgrupp är främst lärare och lärarstudenter inriktade på grundskolans senare år och gymnasiet.
Studentlitteratur AB 1 9789144137346 -
Elevnära skolledarskap
Häftad bok. Lärarförlaget. 1 uppl. 2015. 192 sidor.
Nära nyskick. Verkar vara oläst.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789198176254
- Titel
- Elevnära skolledarskap
- Författare
- Robinson, Viviane
- Förlag
- Lärarförlaget
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 192 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 150 x 210 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 320 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Skolledare drivs av en vilja att göra skillnad för sina elever. Att arbeta med ett elevnära skolledarskap innebär att fokusera på undervisningens kvalitet och elevernas lärande och resultat.
Viviane Robinson presenterar fem forskningsbaserade kategorier av effektivt ledarskap som påverkar lärare och elever. Hennes modell ger konkreta och praktiknära råd om hur skolledaren kan stärka lärarnas samarbete och hela tiden med eleverna i centrum.
Det handlar om tydliga mål, strategisk resursfördelning, att leda lärarnas lärande och att säkra kvalitén på såväl undervisningen som skolmiljön.
VIVIANE ROBINSON är en internationellt ledande forskare inom skolledarskap och skolutveckling. Hon är professor vid University of Auckland, Nya Zeeland och gästprofessor vid Institute of Education, University of London.
Hennes bok Elevnära skolledarskap finns även översatt till norska och danska.
en intressant och praktisk bok som betonar betydelsen av ett ledarskap på skolor som sätter elevernas lärande och lärares undervisning i centrum.
Ur inledningen av Ulf Blossing, docent i pedagogik vid Göteborgs universitet
INNEHÅLL
Inledning till den svenska utgåvan av Ulf Blossing
Kapitel 1 Vad och hur i elevnära ledarskap
Ledarskap i tider av utmaningar
Vad är elevnära ledarskap?
Vems ledarskap?
Vad och hur i elevnära ledarskap
Att skapa en balans
Sammanfattning
Kapitel 2 Tre kompetenser i elevnära ledarskap
Att tillämpa relevant kunskap
Att lösa komplexa problem
Att bygga förtroendefulla relationer
De avgörande faktorerna för förtroende
Sammanfattning
Kapitel 3 Målsättande och tydliga förväntningar
Effekten på elevernas resultat
Så fungerar målsättande
Hur många mål?
Sammanfattning
Kapitel 4 Strategisk resursfördelning
Strategiska beslut om bemanning
Strategiska beslut om undervisningsresurser
Strategiska beslut om undervisningstid
Lektionstid och extraundervisning
Sammanfattning
Kapitel 5 Säkerställa undervisningskvaliteten
Effekten på elevresultaten av att säkerställa undervisningskvaliteten
Ledarskap som utvecklar en samsyn på undervisningen
Behovet av en teori om undervisningskvalitet
Att bygga en kultur av evidensbaserad undersökning och förbättring
Sammanfattning
Kapitel 6 Leda lärares lärande och utveckling
Effekten på elevernas resultat av att leda lärares lärande
Lärarnas lärprocesser som en kollektiv strävan
Kompetent ledarskap i lärarnas lärande
Förmåga att leda effektivt professionellt lärande
Sammanfattning
Kapitel 7 Säkerställa en trygg och säker miljö
Effekten på elevernas resultat av att skapa en säker och trygg miljö
Ett elevnära perspektiv på kategori fem
Att öka engagemanget genom en trygg skolmiljö
Att stärka engagemanget genom starka band mellan föräldrar och skola
Sammanfattning
Kapitel 8 Återinför pedagogiken i det pedagogiska ledarskapet
Elevnära ledarskap kräver pedagogisk expertis
Värdesätt och gläds åt ledarskapet
Ledarskap eller administration?
Lärarförlaget 1 9789198176254 -
Ledning i förskola : Villkor och uttryck
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2018. 192 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140697363
- Titel
- Ledning i förskola : Villkor och uttryck
- Författare
- Malmberg, Kristina - Arnqvist, Anders
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 192 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 228 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 350 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Förskolan är en viktig institution i vårt samhälle, och ledarskapet framhävs som en betydande förutsättning för kvalitet och utveckling av förskolans verksamhet. Under de senaste decennierna har en rad reformer förändrat förskolan och dess styrning på ett genomgripande sätt. Detta har naturligtvis också betydelse för hur ledningen i förskolan formas och utövas.
Så vad vet vi om ledarskapet i förskolan? I den här antologin ger författarna exempel hur villkor och uttryck för ledning i förskolan har förändrats under de senaste decennierna.
Kapitlen bygger på studier från Sverige och Norge, och berör teman som: villkor för förskolechefens uppdrag och ansvar, dilemman och utmaningar, kunskaper och traditioner, förväntningar och förändringsarbete. De sätts alla in i sitt kontextuella sammanhang och knyts till tidigare forskning på området.
Boken är i första hand tänkt att användas i utbildningar för förskolans ledare, som rektorsprogrammet, fortbildningar för förskolechefer, rekryteringsutbildningar och också som kompetensutveckling för målgruppen.
Bokens redaktörer och författare är verksamma vid universitet i Sverige och Norge och har rik erfarenhet av frågor som rör förskolans ledning och styrning i utbildnings-, utvecklings- och forskningssammanhang.
Anders Arnqvist (red.) är professor vid Karlstads universitet och utbildningschef för rektorsutbildningen vid Uppsala universitet.
Kristina Malmberg (red.) är universitetslektor i utbildningsvetenskap och verksam vid Avdelningen för rektorsutbildning, Uppsala universitet. Kerstin Bladini är fil dr i pedagogik och lektor i specialpedagogik vid institutionen för pedagogiska studier vid Karlstads universitet.
Ann Kristin Larsen är första lektor i sociologi vid OsloMet - storbyuniversitetet, Institutt for barnehagelærerutdanning.
Magritt Lundestad är första lektor i pedagogik vid OsloMet - storbyuniversitetet, Institutt for barnehagelærerutdanning.
Ingmarie Munkhammar, universitetslektor och verksam vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet.
Mette Vaagan Slåtten er sociolog och första lektor i organisation och ledarskap. Hon är verksam vid Institutt for barnehagelærerutdanning ved OsloMet - storbyuniversitetet.
Lena Wiman är verksam som utbildare vid avdelningen för rektorsutbildning vid Uppsala universitet.
Gleerups Utbildning AB 1 9789140697363 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789515835123
- Titel
- Modersmålsprovet i brännpunkten - studentexamensprovet i modersmålet svenska på 2000-talet
- Författare
- Forsskåhl, Mona
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 253 sidor
- Bandtyp
- Nidottu
- Språk
- Svenska
9789515835123 -
Nordiska skolchefer. Aktörer i en bruten kedj...
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2017.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140694966
- Titel
- Nordiska skolchefer. Aktörer i en bruten kedja
- Författare
- Moos, Lejf - Nihlfors, Elisabet - Paulsen, Jan Merok
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 176 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 320 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Under de senaste åren har stora förändringar skett i offentlig utbildning och i utbildningssystemen i de nordiska länderna. Denna bok handlar om skola och utbildning utifrån skolchefers, kommunala skolpolitikers och skolledares erfarenheter i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Nordiska skolchefer, förvaltningschefer och utbildningsdirektörer befinner sig mitt i styrningen av utbildningssystemet oavsett om styrning betraktas som en kedja eller som ett nätverk. Bilden av den raka styrkedjan byts gradvis ut mot ett mönster av flera nätverk med olika typer av relationer mellan politiker, administratörer och medborgare.
Stora delar av diskussionerna i denna bok fokuserar på den ökande användningen av sociala teknologier, till exempel jämförelser, evidens eller test. Några fallgropar identifieras i utvecklingen för demokrati, för de olika relationerna i systemen, för meningsskapande och för utbildning.
Kanske står de nordiska utbildningssystemen inför ett vägval mellan att utveckla tillit mellan nivåerna och de professionsbaserade aktörerna eller fortsätta med utvecklingen av målstyrning?
Lejf Moos (red.), DPU, Danmarks institut för pedagogik och utbildning, Aarhus Universitet, Köpenhamn.
Elisabet Nihlfors (red.), professor i pedagogik med inriktning mot ledarskap och dekan för fakulteten för utbildningsvetenskaper vid Uppsala universitet.
Jan Merok Paulsen (red.), försteamanuensis, PhD, i skolledarskap vid fakulteten för lärarutbildning och internationella studier vid högskolan i Oslo och Akershus.
Ulf Brinkkjær, DPU, Danmarks institut för pedagogik och utbildning, Aarhus Universitet, Köpenhamn.
Hans Christian Høyer, försteamanuensis, PhD, i offentlig administration vid fakulteten för ekonomi och ledning vid högskolan i Hedmark, Norge.
Olof Johansson, professor i statsvetenskap vid Umeå universitet och ledare för Centrum för skolledarutveckling.
Pekka Kanervio, PhD i pedagogiskt ledarskap.
Sara Karlsson arbetar i dag på Svenska Filminstitutet.
Klaus Kasper Kofod, DPU, Danmarks institut för pedagogik och utbildning, Aarhus universitet, Köpenhamn, Danmark.
Seppo Pulkkinen, PhD inom skolledarskap.
Mika Risku deltar i ledningen av IEL (Institute of Educational Leadership) vid Jyväskylä universitet, Finland.
Linda Jervik Steen arbetar i dag på Skolverket.
Mona Strand, lektor i offentlig administration vid fakulten för ekonomi och ledning vid högskolan i Hedmark i Norge.
Gleerups Utbildning AB 1 9789140694966 -
Föräldrasamverkan i mångkulturella skolor
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2009. 182 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144053899
- Titel
- Föräldrasamverkan i mångkulturella skolor
- Författare
- Bouakaz, Laid
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 182 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm
- Vikt
- 277 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Föräldrasamverkan och föräldrainflytande liksom frågor om relationerna mellan hem och skola har diskuterats flitigt i den svenska skolan under andra halvan av 1900-talet. Debatten har förts inom skolans värld men också i media och på andra nivåer i samhället. På grund av de många intressenterna har konflikter ofta blossat upp när de inblandade, t.ex. elever, föräldrar, lärare, media och politiker haft olika uppfattningar om samverkan, ansvar och roller. I boken diskuterar författaren bl.a. frågor som: Har skolan en plan och strategi för föräldrasamverkan? Vill skolan samverka med hemmen eller bara se fler föräldrar engagerade i sina barns skola? Hur mycket vet föräldrarna om det allmänna utbildningssystemet och den lokala verksamheten? Hur mycket vet skolpersonalen om föräldrarnas engagemang, delaktighet och kamp utanför skolan? Arbetar skolan med personalens fördomar och förgivettagna inställningar till barn och föräldrar? Hur får skolan och föräldrarna eleverna att känna att de drar åt samma håll, talar med samma röst och har en gemensam vision? Författaren avslutar boken med en vetenskaplig diskussion om insatser för att skapa en nära arbetsrelation mellan skolan och föräldrar i allmänhet och föräldrar med utländsk härkomst i synnerhet. Boken är ett resultat av ett aktionsforskningsprojekt på en skola i Malmö och vänder sig till alla som är intresserade av utbildningsfrågor. Den lämpar sig särskilt som litteratur för studenter på lärarutbildningar och samhällsvetenskapliga utbildningar samt verksamma lärare, rektorer, skolpolitiker och -administratörer, poliser och alla som arbetar med barn och ungdomar.
Studentlitteratur AB 1 9789144053899 -
Didaktik i omvandlingens tid : text, represen...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2017. 189 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147122523
- Titel
- Didaktik i omvandlingens tid : text, representation och design
- Författare
- Insulander, Eva
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 189 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 340 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I Didaktik i omvandlingens tid ger författarna en bred syn på didaktik och på hur miljöer och resurser utformas för att understödja lärande. Boken tar avstamp i en tid då kommunikation blir alltmer utvecklad genom ny teknologi. Hur lärare använder teknologin får då avgörande betydelse för undervisningen. Författarna sätter fokus på design för lärande och multimodalitet och betonar särskilt de kreativa och mångfasetterade aspekterna av lärande, undervisning och bedömning.
I Didaktik i omvandlingens tid uppmärksammar författarna Sveriges förste didaktikprofessor Staffan Selanders arbete med att forma och utveckla didaktiken. De inledande teorikapitlen är skrivna av Roger Säljö, Theo van Leeuwen och Gunther Kress och på dem följer ett antal kapitel där andra forskare diskuterar perspektiv på lärande med begrepp som text, representation och design – allt i dialog med Selanders arbete. Dessa kapitel illustrerar didaktik med empiriska exempel från olika lärandemiljöer såsom förskola, grundskola, universitet och yrkesliv. Som en röd tråd genom boken löper en intervju med Selander där han beskriver sin syn på didaktik i omvandlingens tid.
Didaktik i omvandlingens tid vänder sig till lärarstuderande, lärarutbildare, lärare och forskare inom olika discipliner och forskningsområden som pedagogik, didaktik och lingvistik liksom data- och systemvetenskap.
Om författarna
Eva Insulander är filosofie doktor i didaktik vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms Universitet. Susanne Kjällander är filosofie doktor i didaktik på Barn- och Ungdomsvetenskapliga Institutionen, Stockholms Universitet. Fredrik Lindstrand är filosofie doktor i didaktik och arbetar som lektor i bildpedagogik med inriktning mot medieteori vid Institutionen för bild- och slöjdpedagogik (IBIS) på Konstfack. Anna Åkerfeldt är filosofie doktor i didaktik och arbetar som lektor i förskoledidaktik på Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen, Stockholms Universitet. Christian Thurban har översatt kapitlen Läsning av skönlitterära texter kontra sakprosatexter, Designimprovisation i skolor som en källa till organisatorisk innovation, Semiotisk teknik och lärande – exemplet Mathletics.
Liber 1 9789147122523 -
Blivande lärare och deras lärare - introdukti...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2018. 240 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147128464
- Titel
- Blivande lärare och deras lärare : introduktion till lärarutbildningen
- Författare
- Persson, Anders, sociolog
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 239 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 420 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I denna bok skriver forskande lärare och lärarutbildare om sina erfarenheter av att undervisa blivande lärare. Här tas en rad inifrånperspektiv där författarmetoden i flera fall är det bearbetade självupplevda. I andra fall beskrivs olika undervisnings- och arbetssätt och i åter andra analyseras olika aspekter av att vara blivande lärares lärare. Distanserade utifrånperspektiv anläggs också på de samhälleliga och sociala förhållanden som formar skola, lärarutbildning och deras olika aktörer.
Blivande lärare och deras lärare formas i ett spänningsfält mellan bland annat eleverfarenheter, egna och andras förväntningar på läraryrket, visioner om skolans och undervisningens både konserverande och förändrande kraft, diskurser om skolans och lärarutbildningens möjligheter och tillkortakommande samt strukturella förhållanden som lärarbrist, löner, kriser och söktryck till lärarutbildningen.
Boken vänder sig till både lärarstudenter och lärarutbildare.
Sagt om boken
"I den här boken ger ett antal lärarutbildare vid Lunds universitet, alla forskare inom det utbildningsvetenskapliga fältet, sina bilder av den nuvarande lärarutbildningen. De förtydligar, förklarar –och även försvarar – utbildningens grunder och tillämpning med lite olika infallsvinklar. Författarna gör det på ett personligt sätt och refererar gärna till egna forskningsstudier. Det personliga anslaget gör boken lättläst och varierad och bidrar till att höja läsvärdet." Publiceras i BTJ-häftet nr 21, 2018. Lektör Elisabeth Sörhuus
Om författarna
Bokens alla författare är med ett undantag tidigare lärare i grund- och gymnasieskolan och merparten är lärarutbildare vid Lunds universitet.
Redaktör: Anders Persson, professor i utbildningsvetenskap respektive sociologi vid Lunds universitet. Han har lång erfarenhet som forskare och universitetslärare. Han har skrivit en rad böcker: Skola & makt (Carlssons), Social kompetens (Studentlitteratur), Ritualisering och sårbarhet (Liber) och Framing Social Interaction (Routledge).
Liber 1 9789147128464 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789147093410
- Titel
- Lärande i interaktion
- Författare
- Melander, Helen
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 264 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm
- Vikt
- 340 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här boken presenterar hur man kan använda samtalsanalys för att studera lärande. Författarna visar hur lärande i första hand är något som deltagare i interaktion gör genom konkreta handlingar som är orienterade mot förändring.
Liber 1 9789147093410 -
För att bättre förstå : folkhälsan speglad i...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2011. 144 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144072333
- Titel
- För att bättre förstå : folkhälsan speglad i emotionssociologi och grundad teori
- Författare
- Lars Dahlgren
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 144 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 225 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I För att bättre förstå förenas ett emotionssociologiskt perspektiv med den grundade teorins metodologi på ett offensivt forskningsfält; folkhälsovetenskap med angränsande specialområden som omvårdnad och medicinsk sociologi. Samspelet mellan emotionssociologin och den grundade teorin illustrerar en metodologi som förenar öppenhet och upp-täckt med teoretisk guidning. Den visar hur valet av teoretiskt perspektiv, som här emotionssociologin, förmår finna genvägar till förståelse och teorigenerering. I boken argumenterar författaren för en större öppenhet i forskningspro-cessen där oväntade möten mellan systematisk datainsamling och analys tillåts gå hand i hand med referenser till associativa erfarenheter hämtade från såväl finkultur som från vardagslivets banaliteter.Boken har det uttalade syftet att vara tillämpad. Förståelse förväntas följas av förändringsarbete i syfte att lämna bidrag till en förbättrad folkhälsa. Boken riktar sig i första hand till studerande vid universitet och högskolor med intresse för grundad teori och emotionssociologi och för de tillämpningsområden som närmast återfinns inom medicin och samhällsvetenskap.
Studentlitteratur AB 1 9789144072333 -
Vård och omsorg om personer med funktionsneds...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2017. 160 sidor.
Gott skick. Några få kommentarer och understrykningar i blyerts (en i bläck). Inget som stör läsningen.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147113309
- Titel
- Vård och omsorg om personer med funktionsnedsättningar
- Författare
- Hallberg, Ulrika
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 220 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I den här boken får du genom samlad aktuell forskning en unik översikt av och fördjupad kunskap om personer med funktionsnedsättningar och deras anhöriga.
Personer med funktionsnedsättningar är en grupp med stort vård- och omsorgsbehov som det ofta är anhöriga som tillgodoser. Forskning visar att många som arbetar inom vården saknar kunskap om och erfarenhet av att bemöta personer med funktionsnedsättningar, vilket bidrar till att dessa personer riskerar att få mindre vård och färre avancerade behandlingar än övriga befolkningen.
Vård och omsorg om personer med funktionsnedsättningar fungerar som underlag för förståelsen för och bemötandet av personer med funktionsnedsättningar och anhöriga i kontakt med vård och omsorg. I kapitlen finns fallbeskrivningar och diskussionsfrågor som är tänkta att tjäna som tankeväckare för dig som läsare eller som diskussionsunderlag i grupp på exempelvis vårdutbildningar.
Författaren Ulrika Hallberg är socionom, filosofie doktor och docent i folkhälsovetenskap. Hon har de senaste 25 åren forskat om personer med funktionsnedsättningar och deras anhöriga.
Recension: "Boken är mycket pedagogisk och lättfattlig. De som i sin profession möter personer med funktionsnedsättningar och deras anhöriga kommer att ha behållning av boken, som även kan användas på vårdutbildningar." Publiceras i BTJ-häftet nr 15, 2017. Lektör Maria Fridstjerna
Liber 1 9789147113309 -
Hjälpande möten i vård och omvärld : brukare,...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2013. 238 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147105373
- Titel
- Hjälpande möten i vård och omvärld : brukare, praktiker och forskare reflekterar
- Författare
- Ljungqvist, Ingemar - Jenner, Håkan
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 238 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm
- Vikt
- 318 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hjälpande möten i vård och omvärld är en bok om möten som gör att människor kan lyckas i sin återhämtning från bland annat missbruk och psykisk ohälsa. Här ges exempel från flera olika verksamheter inom vård och omsorg liksom från människors möten utanför vården. Varje kapitel avslutas med diskussionsfrågor som fungerar som underlag för dialog och reflektion i utbildningssammanhang och på arbetsplatser.
Boken vänder sig till studerande inom hälso- och sjukvård, socialt arbete och social omsorg samt till yrkesverksamma som i sitt arbete möter mänskligt lidande.
Den är skriven av forskare, praktiker och personer med brukarperspektiv – alla experter inom sina områden.
Liber 1 9789147105373 -
Gender mainstreaming in public sector organis...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2012. 289 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144077772
- Titel
- Gender mainstreaming in public sector organisations : policy implications and practical applications
- Författare
- Lindholm, Kristina
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 289 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 426 g
- Språk
- English
- Baksidestext
- In Sweden, public sector organisations are legally required to promote gender equality. In 1994 gender mainstreaming was endorsed as the official way to achieve this objective. But what are fruitful strategies for sustainable development work – and how might these be implemented?
The main focus of this book is on different dilemmas in gender equality work. This relates both to how work on gender equality can be organised and what it might contain, e.g. the impact of gender-training and different ways of dealing with resistance. The book is based on extensive work with gender mainstreaming in the public sector – including schools, the social services, the rescue services and health care.
Gender Mainstreaming in Public Sector Organisations can be used as course literature in higher education in e.g. gender studies, political science, business administration and sociology as well as in-depth reading in connection with management and human resources management courses. It is also intended for practitioners with an interest in change processes in organisations, work-related development, evaluation and gender equality.
Boken är en översättning av Jämställdhet i verksamhetsutveckling.
Studentlitteratur AB 1 9789144077772 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789147096220
- Titel
- Gemenskapens socialpsykologi
- Författare
- Stenberg, Henrik
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 242 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm
- Vikt
- 320 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I boken presenteras och diskuteras en rad teorier och begrepp användbara för att belysa gemenskapens villkor och betydelser med stöd i berättelser om gemenskap. Perspektivet är i första hand socialpsykologiskt men undersökningen utgår även från sociologiska och psykoanalytiska teorier.
Författaren undersöker sociala och relationella förutsättningar för etablerandet av gemenskap i vår samtid; hur gemenskapen kan vara meningsfull för deltagarna, hur gemenskapen bidrar till gemensamma handlingar och social förändring, hur individen med stöd i gemenskapen kan reflektera över gemenskap och sociala relationer i ett vidare perspektiv samt hur svårigheter att etablera gemenskap i vår tid kan förstås.
Liber 1 9789147096220 -
Hellre små steg än stora kliv : inkluderande...
Häftad bok. Lärarförlaget. 1 uppl. 2015. 208 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789198176261
- Titel
- Hellre små steg än stora kliv : inkluderande undervisning och lärande
- Författare
- Ahlén, Fredrik
- Förlag
- Lärarförlaget
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 208 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 340 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Genom att varva egna erfarenheter med aktuell forskning visar Fredrik Ahlén hur lärare på olika sätt kan möta och utmana elever i svårigheter. Med principen hellre små steg än stora kliv fokuserar han på hur skolutveckling i en inkluderande riktning kan göra det möjligt för eleverna att successivt nå framgång utifrån sina förutsättningar.
De olika kapitlen i Hellre små steg än stora kliv tar sin utgångspunkt i frågor som Fredrik Ahlén har samlat på sig när han föreläst för lärare och skolledare. I slutet av boken återfinns själva frågorna. Boken avslutas sedan med ett antal övningar, som är tänkta att fungera som underlag för diskussioner lärare emellan.
Boken vänder sig till lärare, specialpedagoger och skolledare i grundskola och gymnasium samt till lärarstudenter.
Fredrik Ahlén är SO-lärare i årskurs 4 9 och har en magisterexamen i specialpedagogik. Nu arbetar han som biträdande rektor. Han är också aktiv som skolutvecklare, författare, föreläsare och lärarfortbildare.
Innehåll:
Förord
Inledning
Goda vanor i skolan
De framgångsrika
I en inkluderande riktning
Det sociala klimatet
Mening och sammanhang
Stödjande förväntningar
Olikhet och gemenskap
Ett klassrum för alla elever
Litteratur
Frågor
Övningar (inkludering; specialpedagogik; specialpedagog)
Lärarförlaget 1 9789198176261 -
Elever i särskild undervisningsgrupp : en st...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2012. 169 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147093533
- Titel
- Elever i särskild undervisningsgrupp : en studie med barnens perspektiv i fokus
- Författare
- Karlsson, Yvonne
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 169 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm
- Vikt
- 262 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur bemöts barn med extra behov av stöd i skolan? Vilka möjligheter har de att själva påverka sin situation i den särskilda undervisningsgruppen?
Liber 1 9789147093533 -
Att leda kunskap - hur lärande och kunskap up...
Häftad bok. Uppsala Publishing House AB. 1 uppl. 2003. 162 sidor.
Mycket gott skick. Understrykningar och anteckningar förekommer med blyerts. Dessa går dock enkelt sudda ut.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKUppsala Publishing House AB 1 -
Lärande organisationer i teori och praktik: A...
Häftad bok. Acta Universitatis Upsaliensis. 1 uppl. 2004. 218 sidor.
Mycket gott skick. Det finns några blyerts understrykningar och anteckningar, inget som inte går att sudda ut.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9155459110
- Titel
- Lärande organisationer i teori och praktik : Apoteket lär
- Författare
- Ekman, Annalill
- Förlag
- Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis : Univ.-bibl. [distributör
- Utgivningsår
- 2004
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Sammanfattning på engelska med titeln: Learning organizations in theory and practice : Apoteket learns
Diss. Uppsala : Univ., 2004
Acta Universitatis Upsaliensis 1 9155459110 -
Från Taylor till Toyota - Betraktelser av den...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2000. 235 sidor.
Mycket gott skick. Det finns några blyerts anteckningar och understrykningar. Inget som inte kan suddas ut dock
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144013466
- Titel
- Från Taylor till Toyota - Betraktelser av den industriella produktionens organisation och ekonomi
- Författare
- Bengt Sandkull - Jan Johansson
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 235 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 350 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I början av seklet lade Frederick Winslow Taylor grunden för synen på ett industriföretag som en effektiv organisatorisk maskin. Henry Ford introducerade något senare den standardiserade massproduktionen i bilindustrin som blev modell inte enbart för industri men även för sjukvård och annan verksamhet. På 1970-talet utmanade Toyota den amerikanska bilindustrin och vände många av de invanda föreställningarna på huvudet. Toyota förfinade den organisatoriska maskinen och demonstrerade att mångkunnig personal och efterfrågestyrd tillverkning åstadkom både bättre och billigare bilar. Japansk industri blev den nya förebilden. Under 80- och 90-talen har den amerikanska dominansen åter gjort sig gällande.Boken visar att såväl den amerikanska som den japanska modellen för industriell organisation utgår från antaganden som i grunden är felaktiga. Boken avslutas med en diskussion av och exempel på andra lösningar som ifrågasätter den auktoritära hierarkin. Dessa lösningar utgör försök att ge de vackra orden om ”de anställda som företagets största resurs” ett reellt innehåll.
Studentlitteratur AB 2 9789144013466 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9781558495937
- Titel
- Agent of change : print culture studies after Elizabeth L. Eisenstein
- Författare
- Baron, Sabrina A. - Lindquist, Eric N. - Shevlin, Eleanor F.
- Förlag
- Amherst : University of Massachusetts Press ; Washington, D.C. : In association with the Center for the Book, Library of Congress
- Språk
- English
- Baksidestext
- Includes bibliographical references and index.
"Publications by Elizabeth L. Eisenstein": p. 421-425.
Errata lists and the reader as corrector / Ann Blair -- Counterfeit printing as an agent of diffusion and change : the French book-privilege system and its contradictions (1498-1790) / Jean-Dominique Mellot -- On the threshold : architecture, paratext, and early print culture / William H. Sherman -- Moving pictures : Foxe's Martyrs and Little Gidding / Margaret Aston -- Humphrey Moseley and the invention of English literature / David Scott Kastan -- "On the behalf of the printers" : a late Stuart printer-author and her causes / Paula McDowell -- Fixity versus flexibility in "A song on Tom of Danby" and Dryden's Absalom and Achitophel / Harold Love -- Reinventing Gutenberg : woodblock and movable-type printing in Europe and China / Kai-wing Chow -- Scotland : international politics, international press / Arthur Williamson -- Change and the printing press in sixteenth-century Spanish America / Antonio Rodríguez-Buckingham -- The southern printer as agent of change in the American revolution / Calhoun Winton -- The printing press and change in the Arab world / Geoffrey Roper -- Print and the emergence of multiple publics in nineteenth-century Punjab / Vivek Bhandari -- "Ki ngā pito e whā o te ao nei" (to the four corners of this world) : Maori publishing and writing for nineteenth-century Maori-language newspapers / Jane McRae -- "Little jobs" : broadsides and the printing revolution / Peter Stallybrass -- What difference does colonialism make? : reassessing print and social change in an age of global imperialism / Tony Ballantyne -- The laser printer as an agent of change : fixity and fluxion in the digital age / Barbara A. Brannon -- The cultural consequences of printing and the Internet / James A. Dewar and Peng Hwa Ang -- Seeing the world in print / Robert A. Gross -- The printing revolution : a reappraisal / Roger Chartier.
Dawson
University of Massachusetts Press 9781558495937 -
The Rise of Early Modern Science
Häftad bok. Cambridge University Press. 2 uppl. 2003.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780521529945
- Titel
- The rise of early modern science : Islam, China, and the West
- Författare
- Huff, Toby E.
- Förlag
- Cambridge [England] ; New York : Cambridge University Press
- Utgivningsår
- 2003
- Språk
- English
Cambridge University Press 2 9780521529945 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9781403912787
- Titel
- Palgrave advances in world histories
- Författare
- Hughes-Warrington, Marnie
- Förlag
- New York : Palgrave Macmillan
- Utgivningsår
- 2005
- Språk
- English
Palgrave Macmillan 9781403912787 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 041513904x
- Titel
- The postmodern history reader
- Författare
- Jenkins, Keith
- Förlag
- London : Routledge
- Utgivningsår
- 1997
- Språk
- English
Routledge 041513904x -
Western Historical Thinking: An Intercultural...
Häftad bok. Berghahn Books, Incorporated. 1 uppl. 2002.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9781571814548
- Titel
- Western historical thinking : an intercultural debate
- Författare
- Rüsen, Jörn - Universität Bielefeld. Forschungsgruppe Historische Sinnbildung
- Förlag
- New York : Berghahn Books
- Utgivningsår
- 2002
- Språk
- English
Berghahn Books, Incorporated 1 9781571814548 -
I viljan att göra det normala ; en kritisk st...
Häftad bok. Égalité. 2 uppl. 2010. 279 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197903905
- Titel
- I viljan att göra det normala ; en kritisk studie av genusperspektivet i missbrukarvården
- Författare
- Mattsson, Tina
- Förlag
- Égalité
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 279 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 152 x 225 mm Ryggbredd 21 mm
- Vikt
- 570 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I sin doktorsavhandling i socialt arbete undersöker Tina Mattsson hur kön görs inom missbrukarvården, där hon utgår från att kön görs i samspel med sexualitet, klass och etnicitet. Studien baseras på ett rikt empiriskt material i form av deltagande observationer och intervjuer med personal vid två institutioner inom missbrukarvården. I denna andra upplaga finns ett nyskrivet och utvidgat förord.
Égalité 2 9789197903905
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn