-
Handledning vid undervisningen i hembygdskuns...
Inbunden bok. P. A. Norstedt & Söners Förlag / Svenska Bokförlaget, Stockholm, 1936. Fjärde tryckningen, Första uppl.
Mycket gott skick. Klotryggband i tvärformat (20 x 13 cm), 186 sidor + planscher med färgillustrationer. Bilder av A. Goës. Ägarnotering med årtal på försättsbladet. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKP. A. Norstedt & Söners Förlag / Svenska Bokförlaget, Stockholm, 1936 Fjärde tryckningen, Första -
Skola i samverkan - Miljonprogrammet och visi...
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB, 2011. Första tryckningen, första uppl.
Nära nyskick. Häftad, 183 sid.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140674753
- Titel
- Skola i samverkan
- Författare
- Magnus Dahlstedt - Fredrik Hertzberg
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2011
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 416 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Under senare av delen av 1990-talet blev "skolan mitt i förorten" ett slagord inom utbildningspolitiken. Tanken var att skolorna i utsatta områden skulle utvecklas till en resurs och ett kraftcentrum i lokalsamhället. Skolorna skulle sjuda av aktivitet, även efter lektionstidens slut, och föreningslivet, lokala företag och engagerade medborgare skulle bli delaktiga i skolans verksamhet. Förhoppningen var att denna samverkan skulle stärka såväl lokalsamhället som skolan, och att ungdomarnas möjligheter till inkludering i samhället därmed skulle öka.
Den här boken tar sin utgångspunkt i denna utbildningspolitiska inriktning. Författarna analyserar och diskuterar politikens målsättningar, utformning och premisser, med särskilt fokus på frågor om svenskhet, invandrarskap, tillhörighet och rättvisa. Vad ville man åstadkomma med de ambitioner som sammanfattades med orden "samverkan" och "skolan mitt i förorten"? Hur såg man på olika elevers möjligheter att bli fullvärdiga medborgare i samhället? På vilka sätt fick lokalsamhällets aktörer vara med i skolans verksamhet? Vad blev det av dessa tankar och satsningar?
Skola i samverkan vänder sig främst till lärarstudenter, men ger nya perspektiv och konkreta råd till alla som är intresserade av skolfrågor, inte minst av frågan om hur skolan ska kunna ge alla elever likvärdiga möjligheter inför sitt framtida arbetsliv.
Magnus Dahlstedt är statsvetare och docent i etnicitet, verksam vid Linköpings universitet. Fredrik Hertzberg är fil.dr i etnologi och lektor i pedagogik vid Stockholms universitet.
Gleerups Utbildning AB, 2011 Första tryckningen, första 9789140674753 -
Att bana vägen mot framtiden - Karriärval och...
Häftad bok. Studentlitteratur, 2011:3. 1:3 uppl.
Nära nyskick. Häftad, 253 sid.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144054926
- Titel
- Att bana vägen mot framtiden : karriärval och vägledning i individuellt och politiskt perspektiv
- Författare
- Gruffman, Ulf
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 253 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 367 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Övergången mellan skola, arbete och högre utbildning är i dag en brännande fråga. Både unga och vuxna förväntas fatta långsiktiga val av utbildning och yrke i en mycket föränderlig tid. Samtidigt är utbudet av vägledning splittrat och ojämnt. Karriärvalet har i praktiken blivit den resandes ensak. Denna bok skapar en fördjupad bild av problematiken. På individnivå besvaras frågor som: Hur resonerar enskilda personer kring sina vägval? Hur hänger valen ihop med kön, etnicitet samt social och geografisk bakgrund? Andra svar gäller strukturerna, till exempel skolans och arbetsförmedlingens vägledning. Hur formas skolans studie- och yrkesvägledning i ett allt mer decentraliserat utbildningssystem? Vilka strategier har kommunerna för att underlätta individernas väg från skola till arbetsliv? Boken vänder sig till studerande på studie- och yrkesvägledarutbildningen, samt till vägledare, lärare, politiker m.fl. som ska främja individers övergångar mellan utbildning och arbetsliv.
Studentlitteratur, 2011:3 1:3 9789144054926 -
BÅTÄGARSKOLAN - ARBETSBOK FÖR KUSTSKEPPARINTY...
Häftad bok. Båtägarskolan. 5:e upplagan uppl. 1985. 95 sidor.
Hyggligt skick. Anpassad till Svenska Kryssarutbildningens Yachtskepparutbildning. Godtjänt Studiematerial för Medborgarskolan. Kompendium/Limhäfte i A4:format. tryckt hos Rollark Offset AB, Solna 1985. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 918553630X
- Titel
- Navigation
- Författare
- Ramberg, Sten - Breide, Henrik - Sjövall, Frans
- Förlag
- Stockholm : Båtägarskolan
- Utgivningsår
- 1980
- Språk
- Svenska
Båtägarskolan 5:e upplagan 918553630X -
BÅTÄGARSKOLAN - KUSTSKEPPARE - KUSTSKEPPARINT...
Häftad bok. NAVILITTERATUR AB, Vaasa Oy. 1986. 172 sidor.
Hyggligt skick. Godkänt studiecirkelmaterial - Medborgarskolan; Anpassad till Svenska Kryssarklubbens Yachtskepparutbildning. Kompendium/Limhäfte i A4-format. Häftets kapitäl är skadat; har riss i omslaget. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9185536768
- Titel
- Kustskeppare : kustskepparintyg
- Författare
- Ramberg, Sten - Båtägarskolan - Medborgarskolan
- Förlag
- Uppsala : Medborgarskolan ; Lidingö : Båtägarskolan : [Navilitteratur
- Utgivningsår
- 1986
- Språk
- Svenska
NAVILITTERATUR AB, Vaasa Oy 9185536768 -
BÅTÄGARSKOLAN - KUSTSKEPPARE - KUSTSKEPPARINT...
Häftad bok. Lidingö : Båtägarskolan Uppsala, Medborgarskolan, Bokmalen (distributör).). 1988. 182 sidor.
Gott skick. Kompendium/Limhäfte i A4-format. Någon enstaka notering i inlagan.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 917096162X
- Titel
- Kustskeppare : kustskepparintyg
- Författare
- Ramberg, Sten - Båtägarskolan - Medborgarskolan
- Förlag
- Lidingö : Båtägarskolan ; Uppsala : Medborgarskolan : Bokmalen [distributör
- Utgivningsår
- 1988
- Språk
- Svenska
Lidingö : Båtägarskolan Uppsala, Medborgarskolan, Bokmalen (distributör).) 917096162X -
BÅTÄGARSKOLAN NAVIGATION I SKÄRGÅRDSSKEPPARE...
Häftad bok. CEBE Grafiska Stockholm. 1980. 124 sidor.
ISBN 9185536288
Gott skick. Kompendium/Limhäfte i A4-format. Enstaka noteringar i inlagan.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKCEBE Grafiska Stockholm 9185536288 -
NAVIGATION I - Förarintyg (Skärgårdsskeppare)
Häftad bok. BÅTÄGARSKOLAN. 6:e omarbetade uppl. 1975. 114 sidor.
Gott skick. Kompendium/Limhäfte i A4-format. Några noteringar skrivna med blyertspenna finns på för- och eftersättsblad och på något ställe i inlagan.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKBÅTÄGARSKOLAN 6:e omarbetade -
ARBETSBOK FÖR SKÄRGÅRDSSKEPPAREN
Häftad bok. CEBE Grafiska Stockholm. 1983. 69 sidor.
ISBN 9185536458
Hyggligt skick. Kompendium/Limhäfte i A4-format. UNDERVISNIGSKORT 722 "SYSTEM A" Anpassad till Svenska Kryssarklubbens Yachtskepparutbildning. Rikt illustrerad. Inga anteckningar, men många "hundöron" (vikta hörn). … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKCEBE Grafiska Stockholm 9185536458 -
Båtägarskolan Navigation 1. ARBETSBOK FÖR SKÄ...
Häftad bok. CEBE Grafiska Stockholm . 3.e uppl. 1980. 69 sidor.
Hyggligt skick. Kompendium/Limhäfte i A4-format. Rikt illustrerad. Boken är sparsamt använd och har bara fyllts i med blyertspenna.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9185536296
- Titel
- Navigation
- Författare
- Ramberg, Sten - Breide, Henrik - Sjövall, Frans
- Förlag
- Stockholm : Båtägarskolan
- Utgivningsår
- 1980
- Språk
- Svenska
CEBE Grafiska Stockholm 3.e 9185536296 -
Om undran inför livet - Barn och livsfrågor i...
Häftad bok. Studentlitteratur AB, 1998. 1 uppl.
Mycket gott skick. Häftad, 142 sid.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144003579
- Titel
- Om undran inför livet
- Författare
- Bo Dahlin
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 142 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här boken vänder sig till alla som arbetar med barn. Den handlar om människors barns såväl som vuxnas existentiella frågor i dagens multikulturella samhälle. Några av de frågor som ställs i boken är: Vilka konsekvenser får det sekulariserade samhällets avförtrollade livsform för barns själsliga utveckling? Vilken roll spelar livsfrågorna i barns liv? Förmedlar vi vuxna en tro på att vetenskap och teknologi kan lösa alla väsentliga problem? Finns det en risk för att vi lär barnen att inte fråga, att sluta förundras över livet? Ett genomgående tema i boken är sagornas, myternas, fantasins och det muntliga berättandets betydelse för bearbetningen av livsfrågor. Författaren förmedlar fakta och tankegångar från en rad skilda områden, och hans förhoppning är att denna sammanställning ska stimulera läsaren till egna reflektioner, till att granska sina egna grundantaganden och se på dem med nya ögon.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB, 1998 1 9144003579 -
Svenskämnets historia
Häftad bok. Studentlitteratur AB, 1999. 1 uppl.
Gott skick. Häftad, 165 sid. Några markeringar med färgpenna i texten.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144009550
- Titel
- Svenskämnets historia
- Författare
- Thavenius, Jan
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1999
- Omfång
- 165 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 250 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Svenska språket och litteraturen har i över hundra år haft en framträdande plats i den allmänna bildningen, och svenska har under samma period varit skolans centrala ämne. I denna bok tecknas svenskämnets utveckling från 1800-talets mitt till våra dagar. Syftet är att fördjupa den professionella debatten om ämnets aktuella problem och framtid – något som inte minst borde vara av värde inom lärarutbildningen. I det senmoderna samhället har villkoren för skola och undervisning förändrats, och skriftspråket och litteraturen har fått konkurrens av nya medier. Det kan vara klokt att ta historien till hjälp för att fundera över den nya situationen.Boken ger historiska perspektiv på många aktuella frågor. Ska svenska främst vara ett språkämne eller ett litteraturämne? Är språkliga färdigheter viktigast eller bör ämnet framför allt lägga en grund för elevernas mänskliga mognad? Bör huvudvikten läggas vid språklig korrekthet eller vid elevernas språkutveckling? Är momentuppdelningen bäst eller kan undervisningen läggas upp kring teman och större frågor? Författarna diskuterar vidare de kanoniska litteratururvalens ställning, nationalspråkets uppgifter i det flerkulturella samhället och skolans inställning till de nya medierna.
Studentlitteratur AB, 1999 1 9144009550 -
Ett folk börjar skolan - Folkskolan 150 år :...
Inbunden bok. Allmänna Förlaget, 1992.
Mycket gott skick. Illustrerat kartonnage, 243 sid. Illustrerad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9138404893
- Titel
- Ett folk börjar skolan : folkskolan 150 år : 1842-1992
- Författare
- Richardson, Gunnar
- Förlag
- Stockholm : Allmänna förl
- Utgivningsår
- 1992
- Språk
- Svenska
Allmänna Förlaget, 1992 9138404893 -
På spaning efter den helhet som flytt - ett t...
Häftad bok. Universitetet i Linköping, 1985.
Mycket gott skick. TEMA Teknik och social förändring. Arbetsnotat 23. Klammerhäftat kompendium, 54 blad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKUniversitetet i Linköping, 1985 -
Skolhistorier
Häftad bok. Wahlström & Widstrand, Stockholm, 1945.
Hyggligt skick. Trådhäftad med illustrerat omslag, 148 (1) sid. Illustrationer av Birger Lundquist. Läsveck på ryggen och smärre revor i omslaget.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKWahlström & Widstrand, Stockholm, 1945 -
Lärarinnans och lärarens hjälpreda vid underv...
Inbunden bok. Hasse W. Tullbergs förlag och tryckeri, Stockholm, 1915.
Hyggligt skick. Grönt klotband i tvärformat, 1,5 x 30,2 x 24,4 cm, 72 sid. Rikt illustrerad med teckningar med intilliggande tomma fält, där man kan öva tecknandet. Detta har också praktiserats i en stor del av boken. Reva i ett av bladen. Bandet är lätt nött och har min läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKHasse W. Tullbergs förlag och tryckeri, Stockholm, 1915 -
Skolljus och strykpojkar
Häftad bok. C. W. K. Gleerups, 1943. Enda uppl.
Gott skick. Häftad, 179 sid. Smärre märken på omslagen.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKC. W. K. Gleerups, 1943 Enda -
Titta vad jag kan! - Vad föräldrar behöver ve...
Inbunden bok. Natur & Kultur, 2003. 1 uppl.
Mycket gott skick. Illustrerat kartonnage, 157(1) sid.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127096806
- Titel
- Titta vad jag kan! : Vad föräldrar behöver veta om barns utveckling
- Författare
- Ylva Ellneby
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 180 x 215 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 525 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Titta vad jag kan! är en modern handbok för föräldrar som vill få inspiration och idéer för att stödja sitt barns utveckling. I centrum av barns liv finns lusten att leka. Barn behöver röra sig mycket, ute och inne. Med outtröttlig lust prövar de sin omgivning och sina sinnen genom att åla, krypa, rulla, gå, springa, hoppa, klättra, hänga, klänga och balansera.
Dessa aktiviteter utvecklar barns hjärnor. Rörelseaktiviteter och lek är en absolut nödvändig grund för barns inlärning, vilket numera också uppmärksammas av Lära för livet-rörelsen. När barn snurrar runt, runt, runt i karusellen, då är det nyttigt!
Barns lekar förändras med åren och i boken finns uppslag och idéer för att locka barn i olika åldrar att leka ännu mera. Här finns också lekar som hjälper barn (och deras föräldrar) att stressa av. Barn får själva komma till tals och berätta vad som stimulerar och roar. Vad barn kan och vad som kännetecknar barn i olika åldrar visas i enkla översiktsbilder. Margareta Blennow, barnhälsovårdsöverläkare vid Sachsska barnsjukhuset och ansvarig för barnavårdscentralerna (BVC) i södra Stockholm, har fackgranskat boken och säger: Det här är en bok för alla föräldrar om barns mångfacetterade utveckling. En bok för hemmabruk och för föräldragrupper på BVC.
Natur & Kultur, 2003 1 9789127096806 -
Sagoskolan
Häftad bok. Gleerups, 1986.
Gott skick. Sjätte tryckningen, 1994. Häftad, 112 sid. Illustrerad. Enstaka blyertsunderstrykningar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9138616149
- Titel
- Sagoskolan
- Författare
- Lindö, Rigmor - Andersson, Kjell Ivan
- Förlag
- Malmö : LiberFörlag
- Utgivningsår
- 1986
- Språk
- Svenska
Gleerups, 1986 9138616149 -
Skolan möter förskolan och fritidshemmet
Häftad bok. Studentlitteratur, 2000. 1 uppl.
Nära nyskick. Häftad, 163 sid.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 914401337x
- Titel
- Skolan möter förskolan och fritidshemmet
- Författare
- Monica Hansen Orwehag - Ann Brorman - Inge Johansson - Birgitta Davidsson - Birgitta Siller - Susanne Björkdahl Ordell
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 163 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 250 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Författarna tar i denna bok upp viktiga frågor kring mötet mellan skola, förskola och fritidshem. Den är utarbetad i syfte att öka förståelsen för och insikten om de betingelser som kan ha betydelse för samverkan och integration mellan de olika verksamhetsformerna. Boken belyser bl.a. hur de styrdokument som ska vägleda arbetet i skolan vuxit fram och vilka tankar som varit styrande för det pedagogiska arbetet. Erfarenheter från utvecklingsarbete med integrering av de olika verksamheterna visar hur detta kan stimulera till nya tankar vilka leder till reflektion och förståelse för de problem som oundvikligen uppstår när två skilda traditioner möts. Vilken roll fritidspedagogen kan och bör ha behandlas i ett särskilt kapitel.
Boken är avsedd för såväl studerande inom lärarutbildningen och barn- och ungdomspedagogiskt program som för yrkesverksamma lärare, förskollärare och fritidspedagoger.
Studentlitteratur, 2000 1 914401337x -
Empati - Vägledning för pedagoger och föräldr...
Häftad bok. Sveriges Utbildningsradio AB (UR), 2007. 1 uppl.
Nära nyskick. Häftad med flikade omslag, 108(1) sid.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789125070013
- Titel
- Empati : vägledning för pedagoger och föräldrar
- Författare
- Höjer, Dan
- Förlag
- Sveriges Utbildningsradio AB
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 108 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 146 x 210 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 195 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det har talats mycket om empati och emotionell intelligens de senaste åren. Men vad är det egentligen? Är det någonting man föds med? Kan man träna upp sin empatiska förmåga?
Dan Höjer har intervjuat forskare och psykologer för att få svar på frågorna. Han har också träffat pedagoger som berättar om hur de arbetar med empati, inlevelseförmåga och konsten att lyssna till andra med hjälp av övningar i grupp, bokläsning och lekprojekt.
Boken ger en lättillgänglig introduktion till empati, vad aktuell forskning säger samt tips om var man kan finna mer information i ämnet. Den riktar sig i första hand till pedagoger i förskolan, förskoleklass och de första skolåren, men även till föräldrar.
Boken kompletteras av UR:s tv-serie Kompissatelliten som handlar om empatifrågor för barn i skolår F-3.
Sveriges Utbildningsradio AB (UR), 2007 1 9789125070013 -
Adopterade barn - Vägledning för förskolan
Häftad bok. Sveriges Utbildningsradio AB (UR), 2005.
Nära nyskick. Häftad med flikade omslag, 111(1) sid.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9125050125
- Titel
- Adopterade barn : vägledning för förskolan
- Författare
- Höjer, Dan
- Förlag
- Sveriges Utbildningsradio AB
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 111 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 146 x 210 mm Ryggbredd 8 mm
- Vikt
- 194 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Ett adopterat barn har fått en annorlunda start i livet än andra barn. Det är de flesta överens om. Men vad innebär det i praktiken när barnet kommer till förskolan? Ska adopterade barn skolas in på ett annorlunda sätt? Vad bör man som pedagog vara beredd på? Och hur kommer adoptivföräldern in i bilden?
Sveriges Utbildningsradio AB (UR), 2005 9125050125 -
När barn lär av varandra - samlärande i prakt...
Häftad bok. Liber, 2006. 1 uppl.
Nära nyskick. Häftad, 108 sid. Illustrerad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147084043
- Titel
- När barn lär av varandra - samlärande i praktiken
- Författare
- Williams, Pia
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 112 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 179 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Pia Williams har skrivit en lättillgänglig, koncentrerad bok om när barn lär av varandra. När barn möts startar alltid något slags samspel. Hur det sedan utvecklas beror både på den miljö barnen vistas i, den kultur de skapar tillsammans med varandra och på de vuxnas attityder till samarbete.
Läs mer
Samspel och samlärande kan ses som grunden för barns delaktighet, något som är centralt i all utbildning idag. Pia Williams visar att idén om att lärande sker i kommunikation och samspel får stöd hos flera olika pedagogiska teoretiker, bland andra Piaget och Vygotskij. Hon visar också med många exempel på hur samlärande fungerar i barnens vardag, i både förskolan, förskoleklassen och skolans tidiga år.
Om författarna
Pia Williams är fil.dr och arbetar som universitetslektor vid Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik och didaktik.
Liber, 2006 1 9789147084043 -
Våra sexåringar - Övergången från lek till in...
Häftad bok. Almqvist & Wiksell, 1992. 1:2 uppl.
Gott skick. Översättning från danska Margareta Edgardh. Häftad, 203 sid. Illustrerad. Enstaka understrykningar.Vit etikett på förtitelbladet.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9121134790
- Titel
- Våra sexåringar : övergången från lek till inlärning - ett pedagogiskt utvecklingsarbete
- Författare
- Broström, Stig - Edgardh, Margareta
- Utgivningsår
- 2019
- Språk
- Svenska
Almqvist & Wiksell, 1992 1:2 9121134790 -
Förskoleklassens didaktik - möjligheter och u...
Häftad bok. Natur & Kultur, 2013. 1 uppl.
Mycket gott skick. Andra tryckningen. Häftad, 205 sid. Vit etikett på förtitelbladet.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127132429
- Titel
- Förskoleklassens didaktik : möjligheter och utmaningar
- Författare
- Helena Ackesjö - Elisabeth Frank - Katarina Herrlin
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 205 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 210 x 225 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 524 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Förskoleklassen är på många sätt ett gränsland i dagens skola. Att undervisa inom denna frivilliga skolform innebär bland annat att fritt kunna planera innehållet och undervisningen. Detta kan bli till ett dilemma i de fall då riktlinjer saknas för vad undervisningen ska innehålla.
I Förskoleklassens didaktik knyts en didaktisk bromellan förskola och skola. Hos sexåringar av i dag framträder både en begynnande läs- och skrivförmåga och en matematisk förmåga. För att barnen ska fortsätta att utveckla dessa förmågor i förskoleklassen behöver läraren känna till det centrala innehållet inom dessa ämnesområden. Först då kan de styra arbetet i rätt riktning. Inledningsvis ges teoretiska perspektiv på bland annat lek och lärande, vilket vävs samman med verksamhetsknutna exempel där kopplingar görs till svensk- och matematikämnets didaktik.
I bokens avslutande del tas avstamp i läroplanerna för förskola och skola vilket mynnar ut i ett resonemang kring konkreta innehållsaktiviteter och riktlinjer kopplade till svenska och matematik i förskoleklass.
Natur & Kultur, 2013 1 9789127132429 -
Åtgärdsprogram vid misstanke om sexuella över...
Häftad bok. Studentlitteratur, 2001. 1 uppl.
Mycket gott skick. Häftad, 142 sid. Vit etikett på titelbladet.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144011695
- Titel
- Åtgärdsprogram vid misstanke om sexuella övergrepp på barn
- Författare
- Gunnel Larsson-Swärd
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 142 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna bok behandlar de svårigheter som drabbar barn som utsätts för sexuella övergrepp. Författaren redogör för hur de som arbetar med barn inom förskola och skola kan upptäcka och förstå barnets situation samt hur arbetet för att hjälpa barnet kan bedrivas. Genom dokumentation i form av åtgärdsprogram tydliggörs barnets beteende och utsagor. Läsaren får genom fallbeskrivningar följa pedagogers arbete med barn som misstänks vara utsatta för sexuella övergrepp.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur, 2001 1 9144011695 -
Utagerande och inåtvända barn - Det pedagogis...
Häftad bok. Liber, 1998. 1 uppl.
Gott skick. Häftad, 207 sid. Etikett på omslagets framsida.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9188298396
- Titel
- Utagerande och inåtvända barn - Det pedagogiska samspelets möjligheter i förskolan
- Författare
- Folkman, Marie-Louise
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 208 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 281 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I förskolan möter barn vuxna som kan få avgörande betydelse för deras utveckling. Med exempel visas hur relationen till en viktig vuxen bidrar till att hjälpa barnet ur ett negativt beteende. Kopplingar till Daniel Sterns teorier fördjupar kunskaperna.
Läs mer
Den här boken ger många exempel på hur man kan arbeta med både aggressiva, utagerande barn och tysta, inåtvända barn. Genom att knyta samman förskolepersonalens erfarenheter med reflektion och teori ger författaren en struktur till ett utvecklande arbetssätt.
Om författarna
Marie-Louise Folkman är legitimerad psykolog med specialistbehörighet i pedagogisk psykologi med lång erfarenhet som psykolog i både skola och förskola.
Liber, 1998 1 9188298396 -
Barnets själsliga utveckling
Häftad bok. C W K Gleerups förlag, Lund, 1970.
Gott skick. Limhäftad, 171 sid. Enstaka understrykningar i blått. Namnteckning med blyerts på förtitelbladet.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKC W K Gleerups förlag, Lund, 1970 -
Älskade, förbannade tonåring
Inbunden bok. Natur & Kultur, 2009. 1 uppl.
Nära nyskick. Förlagets illustrerade kartonnage, 237(1) sid.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127116498
- Titel
- Älskade, förbannade tonåring
- Författare
- Birgitta Kimber - Virginia Molgaard
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 237 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 155 x 200 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 417 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att ha förmånen att vara förälder är en av livets största gåvor. Samtidigt är tonårsperioden den svåraste utmaningen för många föräldrar. Föräldrar har i alla tider vetat att tonåringars kroppar ändras och mognar, och de senaste årtiondena har vi också blivit medvetna om att tonåringars hjärnor fortfarande växer och utvecklas.
Många föräldrar tror att så fort deras barn blivit tonåringar finns det inte så mycket man kan göra som förälder för att påverka sin tonåring eller för att fortsätta att ha en bra kontakt. Alla vet att de tidiga åren i ett barns liv är avgörande för barnets utveckling, värderingar och beteende. Men faktum är att tonårsperioden är lika viktig.
Föräldrar kan göra skillnad! Tonårstiden ger oss en möjlighet att fördjupa vår relation med vår tonåring på ett sätt som kommer att bana väg för en varm, kärleksfull vänskap som varar livet ut. Anknytningen till föräldrarna ger tonåringen trygghet som gör det lättare att hantera nya relationer.
Den här boken har kommit till för att hjälpa tonårsföräldrar att hitta sätt att klara av svårigheterna, att bygga en positiv relation med sin tonåring och att hitta ett bra sätt att lotsa sitt barn in i vuxenlivet.
Natur & Kultur, 2009 1 9789127116498 -
Följ med på en resa genom Sensus Sverige
Häftad bok. Sensus studieförbund, 2006.
Mycket gott skick. Häftad med flikade omslag, 63(2) sid. Illustrerad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKSensus studieförbund, 2006
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn