-
Talet om en skola för alla : pedagogers menin...
Häftad bok. Malmö högskola. 2016. 273 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197653701
- Titel
- Talet om en skola för alla : pedagogers meningskonstruktion i ett politiskt uppdrag
- Författare
- Assarson, Inger
- Förlag
- Malmö högskola
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 273 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 160 x 240 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 557 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- En skola för alla, som skolpolitiskt mål, har formats i ett större socialt
sammanhang där demokratisering och välfärdsstatens framväxt
har varit viktiga inslag. Som retorik är dess funktion att samla olika
gruppers förhoppningar i en gemensam strävan efter något som skulle
kunna bli bättre. Svårigheten inträder när retorik förvandlas till mål
för ett politiskt uppdrag. Den fråga boken ställer är hur en grupp
pedagoger gör ett sådant uppdrag begripligt och meningsfullt i förhållande
till den vardag de befi nner sig i. Författaren har genom en metodteoretisk
utveckling konstruerat ett diskursanalytiskt redskap för att
undersöka de språkliga processerna i ett sådant meningsskapande.
Analysen visar hur idén om det förgivettagna goda blir utmanat när
maktens makronivå, såsom den visar sig i skolans styrdokument, ges
betydelser i mellanmänskliga språkliga handlingar på mikronivå.
När pedagogerna skapar mening i en skola för alla relaterar de till
sina egna mål och till att få verksamheten att fungera. Dessa meningskonstruktioner
ligger oftast utanför logiska rationella mönster och
befi ntliga diskurser i det som är föränderligt och öppet för andra möjligheter.
En slutsats i studien är att när en skola för alla blir en sluten
totalitet, avgränsat från det, det inte är, riskerar retoriken om öppenhet
och olikhet bli till slutenhet och likriktning.
Malmö högskola 9789197653701 -
Lära sig kan alla - men inte på samma sätt
Inbunden bok. Gleerups Utbildning AB. 2004.
Nyskick. Titta gärna på våra andra böcker också - samma fraktpris oavsett antalet böcker du beställer av oss.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9172054158
- Titel
- Lära sig kan alla - men inte på samma sätt
- Författare
- Marie Sandell
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2004
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 470 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Medvetenheten om och respekten för att vi lär oss på olika sätt är i dag stor inom utbildningsväsendet; vi vet att eleverna är olika och också att de föredrar att inhämta kunskap på olika sätt. Elever som får arbeta på det sätt de tycker är bäst kommer med all säkerhet att förstärka sin förmåga till såväl inlärning som djupare förståelse. För att möjliggöra detta krävs att de som undervisar, lärarna, har bred kunskap om olika modeller för lärande.
Lära sig kan alla - men inte på samma sätt och inte på samma dag
Låt varje elev utvecklas i sin egen takt!
Författaren konkretiserar olika modeller för tänkande och lärande och ger rikliga exempel på hur man kan integrera dem i det praktiska klassrumsarbetet, med eller utan portfolio. Hon visar på ett övertygande sätt att det går att lära sig att lära och utvecklas i sin egen takt inom ramen för klassens arbete och gemensamma arbetsområden. I boken presenteras fyra huvud modeller tillsammans med många förslag på arbetsuppgifter.
? Howard Gardners teori om de multipla intelligenserna ger alla elever större möjlighet att lyckas.
? Edward de Bonos sex tänkande hattar är ett sätt att fokusera och rikta tänkandet i stället för att tänka på allt samtidigt.
? Blooms taxonomi hjälper dig och eleverna att ställa frågor och formulera arbetsuppgifter som medvetet stimulerar och utmanar elevernas tänkande på alla nivåer, från fakta till värdering.
? Grafiska modeller (t.ex. Venn-diagram, tankekartor) visualiserar såväl tankar som viktig information och fakta.
Digitala kopieringsunderlag
Kopieringsunderlagen (i färg) omfattar sammanställningar och arbetsuppgifter.
Affischer (sats om 8 st)
Varje affischpaket innehåller åtta affischer i A3-format, en intelligens per affisch: lingvistisk, matematisk, spatial, kinestetisk, musikalisk-rytmisk, intrapersonell, interpersonell, natur.
Lära sig kan alla - Modeller för lärande, medvetet tänkandeoch intelligent beteende
I sin mycket uppskattade bok Lära sig kan alla! ? men inte på samma sätt och inte på samma dag behandlade författaren bland annat de multipla intelligenserna och deras praktiska tillämpning i klassrummet. I denna bok går hon vidare och presenterar ytterligare ett antal modeller som alla rustar eleverna för ett livslångt lärande. Det handlar om strukturer för medvetet tänkande, intelligent beteende och modeller för att hämta och hantera information och hur dessa i praktiken integreras i klassrumsarbetet.
Går det att lära sig att tänka?
Edward de Bono, mannen bakom de sex tänkande hattarna, menar att det inte finns något mystiskt i att lära ut tänkande, utan att detta kan göras både enkelt och roligt. Han har utarbetat ett antal verktyg som hjälper eleverna att utveckla det tänkande som krävs för ett medvetet handlande. I boken presenterar författaren de tio första verktygen.
Vad karakteriserar ett intelligent beteende?
Arthur L Costa och Bena Kallick har definierat 16 typer av intelligent beteende, Habits of mind. Ett intelligent beteende innebär inte enbart att besitta kunskap utan också veta hur man ska handskas med kunskap.
Avsikten är att träna till exempel ?flexibilitet? och ?förmågan att tillämpa befintliga kunskaper i nya situationer? så att de blir vanor, likställda med att borsta tänderna eller gå ut med hunden.
Mer ur innehållet
Litteraturcirklar låter eleverna utveckla sitt språk i meningsfullt socialt samspel med andra, samtidigt som de tränar de grundläggande färdigheterna tala, lyssna, läsa, skriva, se och tänka.
Aktivt lärande är ett sätt att strukturerat hantera information. Det fungerar väl vid till exempel projektarbete där eleverna behöver strategier för hur man går till väga så att resultatet inte blir ett rent kopierande.
Några grafiska modeller
Informations- och radardiagram är några av de grafiska modeller som behandlas. Informationsdiagrammet byggs upp av de fem grundläggande frågeorden vem, vad, var, varför och när och används för att samla in viktig information. Radardiagrammet används framför allt vid utvärderingar, såväl självvärdering som utvärdering av en aktuell situation.
Digitala kopieringsunderlag
Författaren, Marie Sandell, har lång erfarenhet från skolan både som lärare och som skolledare. Hon är också sedan länge engagerad i pedagogiskt utvecklingsarbete och utbytesverksamhet med bland annat Nya Zeeland och uppskattad föreläsare kring såväl portfolio som olika modeller för tänkande och lärande.
Gleerups Utbildning AB 9172054158 -
Vägar in i skriftspråket : tillsammans och på...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 1999. 165 sidor.
Nära nyskick. 21 x 15 cm. 260 gram. Tryckt 2009. Endast svaga bruksspår på omslag iövrigt nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127722682
- Titel
- Vägar in i skriftspråket : tillsammans och på egen hand
- Författare
- Björk, Maj
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 1999
- Omfång
- 165 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 150 x 210 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 260 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- "'Denna bok visar hur man kan arbeta språkutvecklande med det tidiga skrivinlärandet. Med många metodiska exempel visas hur barn kan utforska skriftspråket tillsammans för att så småningom bli mer kompetenta på egen hand. Här behandlas också forskning kring principer för hur barn tillägnar sig skriftspråket.'"
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127722682
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn